Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lasikuitu / Hiilikuitu nurkka

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Sene
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2003
    • 925
    • Enschede, The Netherlands

    #61
    Originally posted by Janza182 View Post
    OT:
    Paljon tuollainen penkki on leveä? Ilman pehmusteita ym..

    Mistä saa helpoiten hiilikuitulevyä? Pitäisi leikellä takakontin pohjaan moista + moneen muuhunkin paikkaan.

    Pystyykö mitenkään tekemään tuollaiseen levyyn kulmaa? Ei ihan 90 astetta mutta lähelle..
    http://compositeenvisions.com Tuolta saa ainakin levyä.
    F11 LCI 535xi


    Ex.

    E36 320i sedan
    E36 LCI 328i coupe
    E61 LCI 530xi

    Comment

    • HKM
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2003
      • 427
      • Sipoo

      #62
      Originally posted by os951 View Post
      Recaro Pole Position on todellakin tehty pätkäkuidusta. Kun teimme kolmeen autoon kloonit kunnon räteillä, niin painoa oli tuo pari kiloa vähemmän ja jäykkyys ihan toista luokkaa. Recaron turvavöiden läpivienteihin saa muuten ihan Porsche varaosanumerolla muoviset verhoilukipaleet. Pitäisi tulla jossain vaiheessa katsomaan tuota alipainesäkityssysteemiä; muutamia omia ideoita odottamassa, mutta niitä ei voi toteuttaa normi märkälamininoinnilla.
      Loistohomma että noita läpivientejä saa hommattua. Satutko tietämään varaosanumerot?

      Oisko herroilla muuten suosituksia missä verhoilu kannattaisi teettää pääkaupunkiseudulla?

      H
      Last edited by HKM; 09-10-2011, 08:51.
      Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

      BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
      Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
      Ex. E30 318is
      Ex. Jaguar XJR
      Ex. E39

      Comment

      • dieseljussi
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2010
        • 592
        • Suomi

        #63
        Originally posted by HKM View Post
        Hiilikuituversioon tarvitaan peukalosäännön mukaan neljännes lasikuidun kuitumäärästä. Tuo tuntuu aika käsittämättömältä.Koska en tuohon näkemättä usko niin teen levyn koekappaleeksi ja vertailen sitten epätieteellisesti. Varsinainen tuoli tulee olemaan ainakin osittain hiilikuidun ja aramidin/kevlarin sekoitusta.
        Ei tuohon ole olemassa peukalosääntöä, kuin korkeintaan osakohtaisesti.

        Jäykkyys määräytyy siten, että se on aina samanpaksuisilla osilla suoraan verrannollinen kimmokertoimeen, joka jollakin nimenomaisella hiilikuitulaminaatilla voi olla juurikin nelinkertainen lasikuituiseen verrattuna.

        Koska kuitenkin jäykemmästä materiaalista halutaan yleensä tehdä ohuempi rakenne, ei sääntö enää toimi. Tällöin jäykkyys on veto-puristuskuormilla suoraan verrannollinen levynpaksuuteen, mutta taivutuskuormalla se onkin levynpaksuus^3-verrannollinen. Siis 2 mm levy on 8 kertaa jäykempi kuin 1-millinen. Jos siis suinpäin tekeekin 1/4 levynpaksuudella uuden rakenteen materiaalista, joka on 4-kertaa alkuperäistä jäykempää, päädytään osaan jonka jäykkyys taitutuskuormalla on vain 1/16 alkuperäisestä.
        Tilannetta voi toki helpottaa lisäämällä keskelle ydinaineen. Niitä saa hyvinkin ohuina (esim 1 mm rohacell, tai vielä ohuemmissa syntactic core).

        Comment

        • HKM
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2003
          • 427
          • Sipoo

          #64
          Originally posted by dieseljussi View Post
          Ei tuohon ole olemassa peukalosääntöä, kuin korkeintaan osakohtaisesti.

          Jäykkyys määräytyy siten, että se on aina samanpaksuisilla osilla suoraan verrannollinen kimmokertoimeen, joka jollakin nimenomaisella hiilikuitulaminaatilla voi olla juurikin nelinkertainen lasikuituiseen verrattuna.

          Koska kuitenkin jäykemmästä materiaalista halutaan yleensä tehdä ohuempi rakenne, ei sääntö enää toimi. Tällöin jäykkyys on veto-puristuskuormilla suoraan verrannollinen levynpaksuuteen, mutta taivutuskuormalla se onkin levynpaksuus^3-verrannollinen. Siis 2 mm levy on 8 kertaa jäykempi kuin 1-millinen. Jos siis suinpäin tekeekin 1/4 levynpaksuudella uuden rakenteen materiaalista, joka on 4-kertaa alkuperäistä jäykempää, päädytään osaan jonka jäykkyys taitutuskuormalla on vain 1/16 alkuperäisestä.
          Tilannetta voi toki helpottaa lisäämällä keskelle ydinaineen. Niitä saa hyvinkin ohuina (esim 1 mm rohacell, tai vielä ohuemmissa syntactic core).
          Kiitos tiedosta dieseljussi. Tämä puoli juurikin askarruttaa nyt kun alan tekemään "live-versiota" hiilikuidusta. Kuulisin mielelläni kommentteja miten itse tekisitte hiilikuidusta kuvan mukaisen penkin. Luokittelen itseni täysin aloittelijaksi joten kaikki neuvot ovat tervetulleita.

          Lasikuituversion speksi on siis tämä: 430g/m2 45/45ja 0/90 asteisia kuitukankaita siten että ristiselästä alaspäin 8 kerrosta, hartialinjaan 6 kerrosta ja pään alueelle 4 kerrosta. Lisäksi reunoihin on vedetty lasikuitunauhaa 6 kerrosta tukevoittamaan rakennetta. Sivuilla,minne tulee kiinnityspultit on yhteensä 13 kerrosta 430g:sta. Näillä määrillä paksuudet vaihtelee reilusta millistä aina viiteen milliin saakka.

          Eli jos oletetaan että tuo rakenne on hyvä niin miten hiilikuitu/aramidi-versio tulisi tehdä että saavutetaan sama jäykkyys mutta paino tippuu
          Last edited by HKM; 09-10-2011, 10:59.
          Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

          BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
          Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
          Ex. E30 318is
          Ex. Jaguar XJR
          Ex. E39

          Comment

          • Supa
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2005
            • 7597
            • Järvenpää

            #65
            Meni tämä topic seurantaan.
            Talven aikana pitäs opetella esim ilmanohjureiden ja imuboksin tekoa.
            Onko kellään suositella sivustoa tai jotain opusta perusteiden opiskeluun? En oo siis kuiduttanut mitään ikinä.
            - E90 320i LCI M-sport -09
            - Porsche Boxster 987 2.7 -07

            Comment

            • Perlenbacher
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2010
              • 1103
              • Suomi

              #66
              Youtubesta löytää jotain, mutta parhaiten oppii perusteet kun haet 10 neliötä lasikuitua ja muutaman kilon polyesterihartsia yhteishintana alle 50€, ja alat vain vääntämään. Sitten kun rupeaa kuitu pysymään hyppysissä niin siirtyy alipainejuttuihin, hiilikuituun jne.

              Comment

              • dieseljussi
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2010
                • 592
                • Suomi

                #67
                Originally posted by Supa View Post
                Meni tämä topic seurantaan.
                Talven aikana pitäs opetella esim ilmanohjureiden ja imuboksin tekoa.
                Onko kellään suositella sivustoa tai jotain opusta perusteiden opiskeluun? En oo siis kuiduttanut mitään ikinä.
                No juurikin tuo etusivulla mainittu Haynes:

                Competition Car Composites, a Practical Handbook, Simon McBeath

                Sekä materiaaleja, että ohjeita saa esim tuolta:



                (siis se 19 mb R&G handbook)

                Comment

                • HKM
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2003
                  • 427
                  • Sipoo

                  #68
                  Originally posted by dieseljussi View Post
                  No juurikin tuo etusivulla mainittu Haynes:

                  Competition Car Composites, a Practical Handbook, Simon McBeath

                  Sekä materiaaleja, että ohjeita saa esim tuolta:



                  (siis se 19 mb R&G handbook)
                  Hyvä opus tuo R&G handbook

                  H
                  Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

                  BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
                  Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
                  Ex. E30 318is
                  Ex. Jaguar XJR
                  Ex. E39

                  Comment

                  • Sene
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2003
                    • 925
                    • Enschede, The Netherlands

                    #69
                    Nyt on luukku paikallaan. Paska kuva liitettynä.
                    Attached Files
                    F11 LCI 535xi


                    Ex.

                    E36 320i sedan
                    E36 LCI 328i coupe
                    E61 LCI 530xi

                    Comment

                    • HKM
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2003
                      • 427
                      • Sipoo

                      #70
                      Originally posted by Sene View Post
                      Nyt on luukku paikallaan. Paska kuva liitettynä.
                      Meinaatko maalata luukun?

                      H
                      Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

                      BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
                      Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
                      Ex. E30 318is
                      Ex. Jaguar XJR
                      Ex. E39

                      Comment

                      • Sene
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2003
                        • 925
                        • Enschede, The Netherlands

                        #71
                        Originally posted by HKM View Post
                        Meinaatko maalata luukun?

                        H

                        Ajattelin jättää tommoseks vaan. Tulee vielä OEM tyyli konepelti hiilarista kun vaan olis aikaa asentaa.

                        Puskurit pitäis tosin maalauttaa...
                        F11 LCI 535xi


                        Ex.

                        E36 320i sedan
                        E36 LCI 328i coupe
                        E61 LCI 530xi

                        Comment

                        • HKM
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2003
                          • 427
                          • Sipoo

                          #72
                          Originally posted by Sene View Post
                          Ajattelin jättää tommoseks vaan. Tulee vielä OEM tyyli konepelti hiilarista kun vaan olis aikaa asentaa.

                          Puskurit pitäis tosin maalauttaa...
                          Ilmeisesti noissa hiilariosissa on hyvä UV-suoja valmiina? Jos ei ole niin on mahdollista että osat alkavat kellastua koska epoksin UV-suoja on tyypillisesti aika heikko. Jos haluat varmistua niin kannattaa vetää ainakin lakka päälle

                          H
                          Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

                          BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
                          Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
                          Ex. E30 318is
                          Ex. Jaguar XJR
                          Ex. E39

                          Comment

                          • Perlenbacher
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2010
                            • 1103
                            • Suomi

                            #73
                            Omakohtaista kokemusta tuosta SP115:stä, kestää todella hyvin uv-säteilyä. Tosin jos seossuhde menee vähänkin pieleen niin siitä tulee valmiiksikin kellertävää..

                            Comment

                            • Sene
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2003
                              • 925
                              • Enschede, The Netherlands

                              #74
                              Originally posted by HKM View Post
                              Ilmeisesti noissa hiilariosissa on hyvä UV-suoja valmiina? Jos ei ole niin on mahdollista että osat alkavat kellastua koska epoksin UV-suoja on tyypillisesti aika heikko. Jos haluat varmistua niin kannattaa vetää ainakin lakka päälle

                              H

                              Pitääpäs kysyä mitä hartsia ovat käyttäneet. Kiitos tiedosta!
                              F11 LCI 535xi


                              Ex.

                              E36 320i sedan
                              E36 LCI 328i coupe
                              E61 LCI 530xi

                              Comment

                              • HKM
                                Bimmer Fanatic
                                • Jan 2003
                                • 427
                                • Sipoo

                                #75
                                Mikähän olisi hyvä joustava ja kevyt materiaali sandwich-rakenteen tekemiseen...eli semmonen jota olisi hyvä vääntää kaareville pinnoille?
                                Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

                                BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
                                Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
                                Ex. E30 318is
                                Ex. Jaguar XJR
                                Ex. E39

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎