Announcement

Collapse
No announcement yet.

Maalaustopic 2

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    Originally posted by Pazi88 View Post
    En minäkään nyt ihan ymmärrä miten se perus 50 litran kompura ei muka riittäs. Mulla ainakin on tommonen 50l 3hp kiinalainen värkki ja hyvin pysty e30:n koppaan vetään hinkkaväriä 3 kerrosta alle, päälle ja sisälle. Ei loppunu ilma kesken.
    Minulla on "reissukompurana" juurikin 50l:n säiliöllä oleva paljon maailmaa nähnyt "italolätkytin" ja tällä nyt on tullut aikoinaan maalattua rekan nupeista lähtien kaikkea maan ja taivaan välillä.
    Eli ei se nyt herran tähden ole kompurasta vaan miehestä kiinni jos ei jollakin naulakompuralla saa yksittäisiin peltiosiin/puskureihin ihan näyttelytason väriä pintaan(poislukien tietenkin jotkut erikoismaalit/"hileet").
    Säädöt ja "tekemisen tahti" kyllä korvaavat sen mitä tuotossa menetetään ja niin pientä kompuraa ei maailmassa olekkaan, etteikö se pätki kaikki sprayviritelmät 100-0.

    Comment

    • Kapanos
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2006
      • 1394
      • Kirkkonummen Westend

      Originally posted by Hemi View Post
      Se "ilmahan" loppuu vasta kun koko kompura vaikenee???
      Siis en nyt käsitä miksi ihmeessä ihan niillä pienimmilläkin naulakompuroilla voi maalata vaikka näyttelyauton, kunhan työtahdin sovittaa siihen kompuran tuottoon? Eihän tämä nyt ole mikään ongelma (ja nyt puhun ihan kokemuksesta)?
      Tuollaiset yksittäisten osien vedot eivät todellakaan tarvitse taakseen mitään naulakompuraa ihmeellisempää ilmantuottajaa, tai jos tarvii, niin se on kyllä harjoituksen puutetta.
      Katon kokoluokan vedossa lakkaan vain hidas kovete ja laskee tallin lämpöä parilla asteella, niin no broblem.
      Maalaa vittu vaikka pihalla ja pakkasessa ja odottele kesään asti ni ei piikitä se sun lakkas ainakaan. Nyt puhuttiin ison pinnan ruiskutuksesta ja varsinkin lakkauksesta. Ja Hemi kun tuntuu tietävän tästäkin taas kaiken, niin kai sä myös senkin tiedät, että hyvään lopputulokseen sä et pääse jos sä "supsuttelet" sitä lakkaa ja odottelet välissä kub kompura kerää paineita. Vetäkää sillä onnettomalla pikkukompuralla, mut laittakaa sit kunnon kuvia isojen pintojen lopputuloksista niin voidaan yhdessä hihitellä ja lukea kun Hemi kertoo mikä meni vikaan...

      Ja sitäpaitsi hyvä verrata johonkin hiontvärin vetämiseen, senhän nyt voi kaataa lähes tulkoon purkista suoraan ja vaikka telalla vähän lätkytellä.
      Last edited by Kapanos; 28-03-2014, 01:16.
      E30 M50tic -90
      E34 M5 -90
      E91 325d M-sport -07
      Ford F100 -53 LS edition

      Comment

      • Ap-tech
        Yritys
        • Mar 2014
        • 2
        • Vantaa

        Jos tässä ollaan ensimmäisiä kertoja maalaamassa koko autoa, niin mun ohje on että älä missään nimessä lähde millään naulapyssykompuralla edes yrittämään. Minä jos joku olen tästä oppirahat maksanut. Jos sattuu olemaan vielä HVLP ruutta käytössä se voi viedä ilmaa jotain 450l/min, paljos siinä pikkukompurassa on tuotto? Vähintäänkin sen verran pitäisi olla kompurassa tuottoa mitä ruisku vie. Säiliön koolla ei niin älytöntä merkitystä ole jos tuotto riittää mutta iso säiliö antaa vähän "pelivaraa" ja kompura pääsee helpommalla kun ilmaa on varalla. Eli maalaushommissa, mitä pienempi tuotto, sitä isompi säiliö pitäis olla.

        Jos tuollaisella pikkukompuralla lähdet sitä kattoa lakkaamaan, imaisee ruisku heti säiliön tyhjäksi ja sitten olet pelkästään sen tuoton varassa. Toki kaikki on mahdollista ja kikkailemalla/supsuttelemalla voi jotenkin välttävästi onnistua, mutta virheiden mahdollisuus kasvaa ja siitä on kyllä se maalaamisen hauskuus kaukana.

        Lisäksi pitää muistaa että mitä kuumempana tuollainen mäntäkompura käy, sitä enemmän kertyy vettä joten vedenerottimet pitää olla kunnossa.
        Last edited by Ap-tech; 28-03-2014, 11:02.
        Kaikki ruiskumaalaustyöt Vantaalla:
        https://www.facebook.com/maalaamo

        Comment

        • Gemmi
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2010
          • 3355
          • Espoo

          Ensimmäinen kerta, ja nyt ei siis puhuttu koko auton maalaamisesta. Pelkät etulokasuojat tarvis vetää väriin jossain kohtaa. Rupes toi mattamustat lokasuojat särkeen omaan silmään aika lujaa kun rupes aurinkopaistaan. Vinkkejä/neuvoja otetaan vastaan.

          Comment

          • Osku
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2005
            • 3324
            • Kouvola,Pilkanmaa

            Originally posted by Gemmi View Post
            Ensimmäinen kerta, ja nyt ei siis puhuttu koko auton maalaamisesta. Pelkät etulokasuojat tarvis vetää väriin jossain kohtaa. Rupes toi mattamustat lokasuojat särkeen omaan silmään aika lujaa kun rupes aurinkopaistaan. Vinkkejä/neuvoja otetaan vastaan.
            Noniin eli paukutat vaa sillä pikkukompuralla jos ei aikasempaa kokemusta oo.
            Oot kuitenkin niin varovainen siinä ettet valuta

            Pese ne loksut jos ne on ollu autossa kiinni,pyyhit vaikka tinnerillä puhtaaksi.

            1.Hiot P240 paperilla tai karhealla karhunkielellä pinnat

            2. happopohjamaali,2-k hiontaväri

            3.Hiontavärin hionta P400-600 mikä nyt sattuu olemaan oma vaatimustaso ja käytettävä väri.
            Suorakiillolle riittää helposti P400 ja tarkemmat metallivärit kuten hopeat/vaaleat sävyt on melkosen tarkkoja ni vetäisin P600 varuiksi.

            4.Hiontapaskojen putsaus ja värimassan veto,pari ylimäärästä kerrosta ei haittaa kunhan saat peittävän kerroksen ja väriä on varmasti joka puolella. Odota että mattaantuu kuivaksi,vesiväri massat ottaa sit huomattavasti kauemmin kuivahtaa.
            ruiskussa 1,5-2bar painetta

            5. Lakkaus
            Riippuen mitä kamaa käyttää.
            Mutta siis ensin puolipeittävä "harsotus" kierros ja sitten tupakkatauko ja sen jälkeen märkä kierros.
            painetta 2,5-3bar/valmistajan ohjeen mukaan.

            Ton lakkauksen opettelu onkin se haaste alottamisessa
            Mut onneks noita pystyy aika pitkälle korjaamaan,ja harjottelemalla ne oppii!

            Ja alottelijalle hyvä semmonen perus ohennus sääntö on että se ruiskutettava kama pitää olla semmost "kokista" eli se pitäs melkee heti saada pisarana tippumaan sekotustikusta kun nostaa tikun ylös.
            Omast mielestä parempi alotella liian ohuella kamalla ku että se ois liian paksua :think

            Pari pientä juttua mitkä on hyvä muistaa.
            Noita värejä ostaessa kannattaa kysyä massan ohennus suhde.
            Lakan sekotus suhteet yms pitää muistissa.
            Lämpötila kaikilla sama, maalattava pinta,maali,maalaustilan lämpötila.

            Kyllä niissä melkee aina onnistuu ekal kerralla.
            Sit vaa tulee semmoin ongelma et mikää ei oo kyllin hyvää.
            Alkaa vaatimaan enemmän
            Last edited by Osku; 28-03-2014, 11:01.
            E30 24V 5D "Vakio"

            Originally posted by ///Make
            1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

            Comment

            • Gemmi
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2010
              • 3355
              • Espoo

              Täytyy tossa nokian värissä käydä maaleja kyselemässä vielä, ruiskun saan varmaa faijalta lainaan tarvittaessa. tallin lattia on varmaa hyvä kastella ettei pölyä nii perkeleesti:think. Ja mä tosiaan haluan oppia tän jalontaidon.

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                Originally posted by Kapanos View Post
                Nyt puhuttiin ison pinnan ruiskutuksesta ja varsinkin lakkauksesta. Ja Hemi kun tuntuu tietävän tästäkin taas kaiken, niin kai sä myös senkin tiedät, että hyvään lopputulokseen sä et pääse jos sä "supsuttelet" sitä lakkaa ja odottelet välissä kub kompura kerää paineita. Vetäkää sillä onnettomalla pikkukompuralla, mut laittakaa sit kunnon kuvia isojen pintojen lopputuloksista niin voidaan yhdessä hihitellä ja lukea kun
                Ja sitäpaitsi hyvä verrata johonkin hiontvärin vetämiseen, senhän nyt voi kaataa lähes tulkoon purkista suoraan ja vaikka telalla vähän lätkytellä.
                Originally posted by Ap-tech View Post
                Jos tässä ollaan ensimmäisiä kertoja maalaamassa koko autoa, niin mun ohje on että älä missään nimessä lähde millään naulapyssykompuralla edes yrittämään.
                Tuota...nythän nimenomaan EI pihuttu mistään koko auton ylivedosta, vaan lähinnä spraymaalin korvaavasta mahdollisuudesta vetää ihan aitoja 2K maaleja osiin????

                ps.Kapanossille sen verran, että ensimmäisen oman ylivetoni vedin
                69-Escorttiin kerrostalotallissa Wagnerin sähköruiskulla, Sadoluksin mustalla ja kopalla keskiketterää vuonna -1981...ja sen jälkeen maaliruisku on ollut kädessä vähintään kerran viikossa.
                Eli jotakin käytännön kokemusta tässä on nyt väkisinkin mukaan tarttunut?
                Last edited by Hemi; 28-03-2014, 13:03.

                Comment

                • pazq
                  BTCF Member
                  • Jan 2008
                  • 3166
                  • 47200

                  Vaikken olekaan hirveesti maalaillut niin ensimmäisen kerran tartuin kylmiltäni ruiskun kahvaan kun piti oma ix maalata. Ei mitään tietoa miten ruiskua säädetään tai mistään muustakaan. Ohjeet sain maalikaupasta maaleille ja lakalle. Paperille ensin kokeilua että kuin paljon sitä tavaraa tulee kun mitäkin ruuvia kääntää ja kompurana joku vanha pieni ja hyvinkin onneton. Silti ei tullut mitään ongelmia konepellin, loksujen ja koko takapään lakkauksessakaan. Märkävedolla kun vedin laidasta toiseen, niin odotin muutaman sekunnin että ehti se kompura edes hitusen ladata painetta ja sama toiseen suuntaan..Aikaiseksi sain etulokarin kanttiin pienet valumat ja takakylkeen vähän aplaria. Spies heckerin aineet tuli tuolloin ostettua. Että ei se niin helvetin hankalaa ole jos on vähänkään malttia kun se lakka ei todellakaan kuivahda siinä parissa sekunnissa mitä odotat kompuran täyttymistä..

                  Comment

                  • MikkoJII
                    BTCF Member
                    • Oct 2003
                    • 1807
                    • Lapua

                    Tänään tuli itse vedettyä trotonin mustat hinkat konepeltiin, maskiin ja takaluukkuun. Vehkeinä 25litran kompura 10m letkulla ja hong kongin 20 euron ruisku. Ei ollu mitään ongelmia vetää ainakaan tuota hiontaväriä. Paineina käytettiin n. 3baria (Trotonin ohjeissa oli 2-4bar) Ensimmäistä kertaa oli itsellä ruisku kädessä ja mielestäni onnistui ihan hyvin tuo vetäminen.

                    Jotta ei olis offtopikkia niin:

                    Kuinkas ois näppärin homma ottaa takapuskurista yks maalikerros pois kun on näköjään maalattu joskus mattaamattomien pintojen päälle? Huomasin puskuria hioessa, että maalipinta lohkeilee irti listojen alapuolelta ja puskurin nurkissa on molemmin puolin tähden muotoinen halkeama. Uskaltaako noihin muoveihin mitään maalinpoistoaineita käyttää esim. Nitromorsia? Rupeeko sulamaan?
                    E32 750i 11/89

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      Originally posted by MikkoJII View Post
                      Tänään tuli itse vedettyä trotonin mustat hinkat konepeltiin, maskiin ja takaluukkuun. Vehkeinä 25litran kompura 10m letkulla ja hong kongin 20 euron ruisku. Ei ollu mitään ongelmia vetää ainakaan tuota hiontaväriä. Paineina käytettiin n. 3baria (Trotonin ohjeissa oli 2-4bar) Ensimmäistä kertaa oli itsellä ruisku kädessä ja mielestäni onnistui ihan hyvin tuo vetäminen.
                      Kuten tosiaan jo huomasitkin, niin ei todellakaan tarvitse tuon kummoisempia vehkeitä ainakaan mihinkään pohjatöihin ja kuten jo aiemmin todettua, myös ihan pinnatkin onnistuvat varsin mallikkaasti, kun menee osa/alue kerrallaan.
                      Eli pintoja jos alat vetämään, niin kannattaa ainakin aluksi keskittyä ihan luukku kerrallaan ja saat lopputuloksesta jopa ihan kiitettävää kun hieman ruiskutustekniikka ja "emmeet" tulevat tutuksi.
                      Ihan turhaa siis nostaa itsellään tuota ruiskumaalaamisen aloittamisen kynnystä millään kuvitelluilla pro luokan vehkeillä, kun homma ihan oikeasti kyllä onnistuu ihan niillä honkkarin halvimmilla/pienimmilläkin vehkeillä(eli ei se koko, vaan kuinka niitä vehkeitä käyttää...).
                      Rajoituksia toki on, mutta eihän tässä nyt herran tähden aloittelija mitään urakkatahtia muutenkaan pysty tekemään, vaan ennen kuin siihen päästään, riittää nuokin laitteet aika pitkälle ja saa vedettyä ihan kunnon automaalitavaraa
                      ja sen spraymaaleilla suttaamisen voi lopettaa(myös PALJON kustannustehokkaampaa=yksi työ maksaa jo sen pikkukompuran+ruiskun).
                      Last edited by Hemi; 29-03-2014, 20:13.

                      Comment

                      • MikkoJII
                        BTCF Member
                        • Oct 2003
                        • 1807
                        • Lapua

                        Originally posted by Hemi View Post
                        Kuten tosiaan jo huomasitkin, niin ei todellakaan tarvitse tuon kummoisempia vehkeitä ainakaan mihinkään pohjatöihin ja kuten jo aiemmin todettua, myös ihan pinnatkin onnistuvat varsin mallikkaasti, kun menee osa/alue kerrallaan.
                        Eli pintoja jos alat vetämään, niin kannattaa ainakin aluksi keskittyä ihan luukku kerrallaan ja saat lopputuloksesta jopa ihan kiitettävää kun hieman ruiskutustekniikka ja "emmeet" tulevat tutuksi.
                        Ihan turhaa siis nostaa itsellään tuota ruiskumaalaamisen aloittamisen kynnystä millään kuvitelluilla pro luokan vehkeillä, kun homma ihan oikeasti kyllä onnistuu ihan niillä honkkarin halvimmilla/pienimmilläkin vehkeillä(eli ei se koko, vaan kuinka niitä vehkeitä käyttää...).
                        Rajoituksia toki on, mutta eihän tässä nyt herran tähden aloittelija mitään urakkatahtia muutenkaan pysty tekemään, vaan ennen kuin siihen päästään, riittää nuokin laitteet aika pitkälle ja saa vedettyä ihan kunnon automaalitavaraa
                        ja sen spraymaaleilla suttaamisen voi lopettaa(myös PALJON kustannustehokkaampaa=yksi työ maksaa jo sen pikkukompuran+ruiskun).
                        Juurikin näin. Kaverille tulikin mainittua, että nyt tais jäädä jatkossa kilikalit kauppaan.
                        Itse en tuohon omaan koslaan pintaa vedä. Maalari hoitaa sen sitten tässä kuukauden sisään. Kiitokset Hemi:lle perssiille potkimisesta
                        E32 750i 11/89

                        Comment

                        • Circ
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2005
                          • 634
                          • H e l s i n k i

                          Aikamoinen.. TOP iik
                          Audi B8.5 TDI Quattro

                          E81 120d m-sport Lci

                          Comment

                          • KanaDimmy
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2007
                            • 398
                            • Kalanti

                            Hiontaväri meni parista kohtaa puhki vesihionnassa, 600p paperi ja suorat pellit 600p vesilaikalla. Suihkinko uudet hiontavärit puhki menneisiin että Jääkö näkyviin? Diamondi musta orkkis väri ja tummempi timantti sävy tulossa päälle. Hiontaväri myös mustaa
                            e34 525ia -93

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              Originally posted by KanaDimmy View Post
                              Hiontaväri meni parista kohtaa puhki vesihionnassa, 600p paperi ja suorat pellit 600p vesilaikalla. Suihkinko uudet hiontavärit puhki menneisiin että Jääkö näkyviin? Diamondi musta orkkis väri ja tummempi timantti sävy tulossa päälle. Hiontaväri myös mustaa
                              Ilman muuta uutta hiontaväriä puhkimenneille alueille, tai ohennettu kierros koko alueelle.
                              Jos pinta muutoin jo ok, niin maalia kannattaa siis ohentaa hieman enemmän(vaatii vähemmän työstöä) ja ruiskuttaa pari kerrosta niin että kuitenkin peittyy varmasti.
                              Kevyt hionta 600-800-vedellä+kuiva karhunkieli(varmistaa että "hiontalientä ei jää pintaan) ja pintavärit niskaan.

                              Comment

                              • KanaDimmy
                                Bimmer Fanatic
                                • Jul 2007
                                • 398
                                • Kalanti

                                Suuret kiitokset
                                e34 525ia -93

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎