Announcement

Collapse
No announcement yet.

Maalaustopic 2

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MikkoJII
    BTCF Member
    • Oct 2003
    • 1807
    • Lapua

    Originally posted by Lyr3 View Post
    Kannattaa hommata se epäkesko nii ei mee kauaa siinä mattauksessa. Hiot pinnat tasaseks, et ei oo enää aplarii. Kulmat sit sillä villalla, et ei mee puhki.
    Ennen maalausta mattaus siis kyseessä.

    Oolrait, pistin muuten sun toukan showroomiin aamulla kyselyä
    E32 750i 11/89

    Comment

    • Rockford
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 8028
      • Pinsiö

      ...aivan turhaa kiilloittaa pintaa jollain 800:lla. 400 riittää aivan hyvin, korkeintaan 600. 400:lla tainnut kohta 10-vuotta pelkästään matata pinnat ongelmitta.
      -Dodge Charger -73
      -Mercedes-Benz GLK
      -VW Transporter

      Comment

      • MikkoJII
        BTCF Member
        • Oct 2003
        • 1807
        • Lapua

        Originally posted by Rockford View Post
        ...aivan turhaa kiilloittaa pintaa jollain 800:lla. 400 riittää aivan hyvin, korkeintaan 600. 400:lla tainnut kohta 10-vuotta pelkästään matata pinnat ongelmitta.
        Oolrait, mattaan maalipinnat 400 paperilla ja nurkat pyyhin tuolla harmaalla karhunkielellä. Äijällä tuntuu sen verran kokemusta olevan, että luotetaan näihin
        Last edited by MikkoJII; 03-02-2014, 12:07.
        E32 750i 11/89

        Comment

        • _nixu_
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2006
          • 8972
          • Kellokoski

          Originally posted by Rockford View Post
          ...aivan turhaa kiilloittaa pintaa jollain 800:lla. 400 riittää aivan hyvin, korkeintaan 600. 400:lla tainnut kohta 10-vuotta pelkästään matata pinnat ongelmitta.
          Mutta toisaalta sitten ne pohjien virheet näkyy valmiista pinnasta, eli kai niihin pohjiin kannattaa kuitenkin panostaa :think
          E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

          Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

          Comment

          • GOOFY
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2005
            • 4139
            • .

            Originally posted by _nixu_ View Post
            Mutta toisaalta sitten ne pohjien virheet näkyy valmiista pinnasta, eli kai niihin pohjiin kannattaa kuitenkin panostaa :think
            Ne pohjien virheet katoavat helpommin karkeammalla paperilla. 400:lla vedetty pinta on jo niin sileä ettei sen pitäisi pinnan läpi näkyä.
            E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

            Comment

            • Rockford
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 8028
              • Pinsiö

              Originally posted by _nixu_ View Post
              Mutta toisaalta sitten ne pohjien virheet näkyy valmiista pinnasta, eli kai niihin pohjiin kannattaa kuitenkin panostaa :think
              Ei kai? Mitäpä luulet, käyttäisinkö metodejani, jos ne näkyisivät negatiivisesti lopputuloksessa?
              Jokainenhan voi kiilloittaa pintojansa vaikka tonnisella, mutta minkäänlaista hyötyä siitä ei ole.
              -Dodge Charger -73
              -Mercedes-Benz GLK
              -VW Transporter

              Comment

              • LyyraN
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2011
                • 386
                • Kouvola/Kotka

                Originally posted by Rockford View Post
                Ei kai? Mitäpä luulet, käyttäisinkö metodejani, jos ne näkyisivät negatiivisesti lopputuloksessa?
                Jokainenhan voi kiilloittaa pintojansa vaikka tonnisella, mutta minkäänlaista hyötyä siitä ei ole.
                Miun ohjeet oliki semmoset miten töissä tehhään ja käytetään vesivärejä. Liukkareista ei oikein kokemusta oo. Jos 400:lla hioo viimeseks, nii ne kiekurat tulee kyllä ajanmyötä näkyviin. Coran tyypitki neuvo hiomaan viimeseks 800 ja massan häivytysalue tonnisella.

                Jokainen tehköön tyylillään

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  Originally posted by Lyr3 View Post
                  Miun ohjeet oliki semmoset miten töissä tehhään ja käytetään vesivärejä. Liukkareista ei oikein kokemusta oo. Jos 400:lla hioo viimeseks, nii ne kiekurat tulee kyllä ajanmyötä näkyviin. Coran tyypitki neuvo hiomaan viimeseks 800 ja massan häivytysalue tonnisella.

                  Jokainen tehköön tyylillään
                  Tasan varmasti ei tule "kiekurat" näkyviin jos hioo pohjan 400-kuiva tai 600-märkänä.
                  Tai sanotaan niin että sitten on emmeet tai/ja tavat ainakin munulle täysin tuntemattomat.
                  Ok, jos hieroo koneella paskaisella paperilla joihin on tullut "väripiikkejä" jotka naarmuttavat pintaa, mutta jos hioo käsin eikä säästele paperia, niin ei varmasti tule 400-naarmut enään näkyviin.
                  Häivytykset ym.erikoishommat sitten erikseen, mutta kyllä nämä 800:lla hieromiset on ihan pelkkää ajanhukkaa.

                  Comment

                  • LyyraN
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2011
                    • 386
                    • Kouvola/Kotka

                    Jännä vaan et kaikki on sit neuvonu tuhlaamaan aikaa. Koulussa opettajat, coravärin kouluttajat ja maalaamolla vanhemmat maalarit. Kouluaikoina olin muutamassa maalaamossa harjottelussa, nii kaikissa tehtiin saman kaavan mukaan.

                    Comment

                    • makkis
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 5152
                      • Kouvola, Savisto

                      Originally posted by Hemi View Post
                      Niin, tuo 10-20min on ihan ok kun sinulla on uunikuivaus+tuuletus, mutta ei helposti riitä "nihkeässä" +15-20C seisovan ilman tallikuivauksessa jos nimenomaan haluaa varmuudella välttää nuo lakan alta puskevat kaasukuplat seuraavana kesänä.
                      Sitä kosteutta jää todella helposti alustan ja massan rajapintaan, vaikka 2/3 kerrosvahvuudesta olisi muuten kuiva.
                      Eli "tallimaalarin" kannattaa antaa kuivua oikeasti vaikka tunti/kaksi ennen lakan vetoa, kuin jättää yhtään vettä lakan alle?
                      Liukkarilla riittää että pelkkä pinta on kuiva.
                      Mulla on tuossa tapauksessa ooteltu 3-5h ennen lakan vetoa ja meinas silti jäädä kiiltäväks ni piti laittaa halogeeneja kuivattamaan.
                      Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                      Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                      Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        Originally posted by Lyr3 View Post
                        Jännä vaan et kaikki on sit neuvonu tuhlaamaan aikaa. Koulussa opettajat, coravärin kouluttajat ja maalaamolla vanhemmat maalarit. Kouluaikoina olin muutamassa maalaamossa harjottelussa, nii kaikissa tehtiin saman kaavan mukaan.
                        Siis akryylin alla riittää jopa 240 ja kaksikerrosväreillä 320 kunhan paperit ovat puhtaita, eikä yritetä hieroa jollain ihan postimerkin kokoisella lapulla puolta autoa.
                        Toki, mm.käytetyt emmeet, massan ruiskutustekniikka ja lakan kerrosvahvuudet vaikuttavat jonkin verran, mutta kyllä jossain muualla on vikaa jos 400-kuivan tai 600-märän hiomanaarmut saa pitkänkään ajan kuluttua näkyviin?
                        Ok, toki itse pyyhkäisen pinnat aina vielä karhunkielellä pituus/vaakasuuntaisin vedoin, mutta en kyllä itse ole saanut 25-vuoden aikana 400-hiomanaarmuja näkymään yhdessäkään maalaamassani pinnassa.

                        Comment

                        • Kapanos
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2006
                          • 1394
                          • Kirkkonummen Westend

                          Minkä merkin kamoilla se Hemi maalaa? Ainakaan joa ppg uhs kryllin vetää 240 jäljen päälle niin tulee siansaparot näkyviin..
                          E30 M50tic -90
                          E34 M5 -90
                          E91 325d M-sport -07
                          Ford F100 -53 LS edition

                          Comment

                          • Nikoh
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2006
                            • 979
                            • Rovaniemi

                            Sama glasuritin aineilla. Riippuen tietenki käyttääkö märkää-märälle pohjaväriä vai vetääkö värit suoraan "koville" pohjille. Mutta silti, ei tulis mieleen lähteä 240 päälle maalaamaan yhtään mitään muuta kuin hiontaväriä.
                            ///Motorporot
                            E34 ///M5 -91
                            E28 535iA projekti
                            ex E91 330xd M-Sport -06
                            ex E38 740 iL
                            ex E39 M5 -01
                            ex E60 530iA M-Sport -04
                            ex E34 520i

                            Comment

                            • Kapanos
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2006
                              • 1394
                              • Kirkkonummen Westend

                              Originally posted by Nikoh View Post
                              Sama glasuritin aineilla. Riippuen tietenki käyttääkö märkää-märälle pohjaväriä vai vetääkö värit suoraan "koville" pohjille. Mutta silti, ei tulis mieleen lähteä 240 päälle maalaamaan yhtään mitään muuta kuin hiontaväriä.
                              320 päälle voi mielestäni vetää, jos käyttää märkää pilalle väriä välissä..

                              Riippuu tietty paljon sitä akryyliä rappaa tai jos ei ohenna ollenkaan, mutta olettaen, että normaalisti
                              E30 M50tic -90
                              E34 M5 -90
                              E91 325d M-sport -07
                              Ford F100 -53 LS edition

                              Comment

                              • veikkaaja
                                Newbiemmer
                                • Nov 2011
                                • 11
                                • perniö

                                Autossani on lakka lähtenyt pois 5cm x 10cm alueelta peräluukusta rek. kilven vierestä(siitä syvennyksesta). Lähti painepesurilla pesun yhteydessä. Paikka ei ole kuitenkaan ruostunut tms.
                                Nyt se on ruvenut sen verra häiritsemään, että pitää tehdä jotakin.
                                Ajattelin, kun autossa on tuo "takakontin lippa" ilmeisesti liimattu(?) niin poistaisi sen ja tekisi maalauksen rajan sen alle, ettei koko luukkua tarvi maalata.
                                Miten tuohon pitäisi sitten pohjatyöt tehdä? Matata muualta paitsi tuosta josta lakkalähtenyt irti ja tuohon lakattomaan kohtaan pakkelia vai?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎