Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaattilaatikon huuhtelu öljynvaihto DIY

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 10057
    • KVLA

    #76
    Originally posted by Hemi View Post
    Mitä meinaat että tapahtuu mikäli et vaihtele laatikkoöljyjä 60tkm:n välein?
    Lompakko pysyy paremmassa ryhdissä.

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #77
      Originally posted by aku1979 View Post
      Auto alkaa kulkea takaperin. En usko, että tapahtuu mitään, mutta mietin olisko siinä pitkän iän salaisuus?
      Oletko sitä mieltä että näistä laatikoista on jo kovaa kysyntää vaihtamattomiin öljyihin korkanneden tilalle?
      Löytyykö jostakin netin syövereistä juttua mitä näistä tarkasti ottaen sitten hajoaa jos öljyjen kanssa ei läträtä ollenkaan?
      Löytyykö jostakin siis tietoa edes yhdestä vaihtamattomiin öljyihin perustuvasta vaihdelaatikko vauriosta?
      Löytyykö arviota siitä kuinka pitkään näillä pääsee kokonaan ilman vaihtoja ja vastaavasti tietoa siitä kuinka pitkään(se pitkän iän salaisuus), jos öljyjä vaihdellaan 60tkm:n välein?

      No, näitä kuitenkin todellisuudessa löytyy Suomen teiltäkin jo +puolimiljoonaa ajettuina ilman yhtäkään vaihtoa ja samaan aikaan google löydä käytännössä koko maailmasta yhtäkään vaihtamattomiin öljyihin menoaan lopettanutta tapausta, joten ainakaan ei ole olemassa pienintäkään viitettä siitä että näitä laatikon öljynvaihtoja tarvittaisiin 60tkm:n välein.
      Sillä ei ole enään merkitystä, eikä vaihdot maksa itseään takaisin jos hyödyt alkavat näkymään vasta +700-800tkm ajetuissa
      laatikoissa.
      Päinvastoin, koska jokainen vaihto on todellisessa elämässä myös itsessään pieni riski onnistumisen suhteen, eli paljonko ”kovaa” likaa pääsee vaihdossa kiertoon ja onko öljyn määrä ja laatu aina varmasti oikea(kuten täältäkin voimme usein lukea, ei ole).
      Vanhemmiten myös jokainen uusi vaihto lisää hetkeksi ”viskoshokkia”, eli ainakin turbiini joutuu koville jokaisessa vaihdossa vanhemmiten.

      Tuossa vielä muistutuksena tuo Miljoona kilometriä ajettu automaatolla varustettu e39 johon ei ole tehty laatikkoon vielä kertaakaan öljynvaihtoa:

      Das Internetportal zum Thema Auto. Hier finden Sie Testberichte, Kaufberatung und mehr als 700.000 Autos im Automarkt.


      Eli jo näiden laatikoiden öljynvaihdon todellisesta tarpeesta käytiin aikoinaan BTCF:llä kovaa vääntöä, eikä vieläkään ole löytynyt mitään mikä tukisi edes näiden vanhojen askien öljynvaihtoja (nämä uudemmat tarvitsee sitä vielä vähemmän)?
      Näitä toki jo korkkaa, mutta aivan täysin riippumatta öljyjen vaihtojen tiheydestä tai jopa siitä onko niitä vaihdettu vielä koskaan.
      Se olettama että öljyjä vaihtamalla elinkaari pitenee, pitäisi saada ihan oikeaa kiistatonta näyttöä tuekseen, eikä vain pelkkää taikauskoista mutuilua siitä että siitä oikeasti olisi hyötyä?
      Ok, siitä voi olla EHKÄ hyötyä kun se tehdään yhden kerran 150-200tkm:n haarukassa, mutta jopa tämä perustuu ”fiftisixti” enemmän mutuun kuin kovaan näyttöön todellisista hyödyistä.
      Joka tapauksessa näin tehtynä minimoidaan vaihtoriskit ja maksimoidaan kuvitellut todelliset hyödyt ilman viskoshokkeja
      vanhemmiten.
      Tällaiset 60tkm:n välein tehdyt vaihdot ovat jo suorastaan rikollisen typeriä, vaikka muuten rahojaan saa tuuleen repiäkkin.
      Last edited by Hemi; 30-03-2016, 14:16.

      Comment

      • Kepa
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2008
        • 353
        • Nokia

        #78
        Mitä sanoo vaihteiston valmistaja öljyvaihdoista?

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #79
          Originally posted by Kepa View Post
          Mitä sanoo vaihteiston valmistaja öljyvaihdoista?
          Meitä ei kiinnosta se koska vaihteiston valmistaja on BMW:n alihankkija ja se ei ole taho joka määrittelee MEILLE ne öljynvaihtovälit.
          Öljynvaihtovälit ovat BMW:n ja sen alihankkijoiden välinen sopimusasia josta BMW maksaa.
          Eli alihankkija valmistaa tismalleen sellaisen tuotteen mistä BMW maksaa, eikä suinkaan huutele BMW:n selän takaa että ”ähäkuttieisvainkaan”....bemarin laatikot onkin niin paskoja että kuluttajien pitää hakea autonsa öljynvahtovälit nettipepejen keskusteluista, eikä ostetun kalliin premiumauton ohjekirjasta/huoltotiskiltä.

          Eli, se oikea huoltotieto löytyy AINA sieltä huoltokirjasta ja jos asian haluaa vielä varmistaa, virallisen maahantuojan huollon huoltotiskiltä.
          Tässä tapauksessa se on se että vaihtoja ei tarvitse tehdä lainkaan, piste.

          Ok, valistuneina kuluttajina meillä on oikeus ja osin velvollisuuskin ajatella myös omilla aivoillamme...sortumatta kuitenkaan taikauskoiseen huuhaaseen (jota tämä laatikon öljynvaihtohysteria hyvin pitkälle on edelleen, koska mikään, ei mikään tue vaihtojen todellista tarpeellisuutta).
          Tarkoittaa sitä että tottakai me alamme vaihtamaan näiden laatikoiden öljyjä jos ympärillemme tulvii muilta kuluttajilta tietoa siitä että näin todellakin kannattaa tehdä, tai muussa tapauksessa on oikeasti vaihteistovaurio realismia(tällöin on tietenkin nähtävill paljon aineistoa syistä ja seurauksista mitä oikeasti siellä laatikon sisällä tapahtuu mikäli emme palvo pyhää öljynvaihtomaahista).
          Maailmalla on miljoonia vastaavia autoja ja tämä netti on siitä ihmeellinen asia että jos jokin asia muodostuu ”vakioksi”, siitä löytyy myös paljon tietoa sen syistä ja seurauksista, hyvillä kuvilla varustettuna.
          Me löydämme helposti tuhansia juttuja/todellisia tapauksia mm.bemarin imusarjojen läpistä ja siitä miten hyvin valistuneen kuluttajan kannattaa näiden kanssa toimia, jne,jne.
          Se mitä me emme kerta kaikkiaan löydä, ei tietenkään kerro absoluuttista totuutta, mutta kertoo se nimenomaan todellisen vian todennäköisestä ilmaantumisesta.
          Jos google ei löydä autostasi vikaa, sitä on ihan turha lähteä itse päässään keksimään ja maksamaan turhasta, koska google kyllä löytää ne jokaisen automallin todelliset heikot lenkit, joihin kannattaa keskittyä enemmän kuin repiä euroja turhan takia joihinkin turhiin itse omassa päässään luomiin ”mörönkarkoittajaisiin”.

          Eli näissä edelleen on BMW:n ja ZF:n vihreät lätkät laatikkojen kyljessä joka tarkoittaa Long Life öljynvaihtoa...ja jos ei minua usko niin katsoo ihan ohjekirjaa...ja mikäli se on kielelellä mitä ei ymmärrä, käy kysäisemässä BMW:n huoltotiskiltä mikä on oikea vaihtoväli.

          Jos tämä ei ole mielestään oikea, niin sitten pitää mielipiteelleen olla selvää näyttöä ja nimenomaan sellaista näyttöä mihin kaikki muutkin voivat tutustua ja tehdä omat johtopäätöksensä.
          Ainakin rikkinäisiä sulaneita laatikoita ja niistä vuodatettuja juttuja+kuvia eri nettipalstoilla ympäri maailman pitää olla olemassa paljon...yhtä paljon kuin mm.aikoinaan imusarjojen läpistä, jos meillä on oikeasti näiden kanssa jokin ongelma, eikä vain keksitty hyvin nypetetty ”ongelma".
          Last edited by Hemi; 30-03-2016, 14:44.

          Comment

          • TommiT
            Bimmer Rookie
            • Mar 2015
            • 81
            • Äänekoski

            #80
            Ja taas se alkaa... Vähän kun vielä höystetään niin taas seuraavat kymmenen sivua Hemi jankkaa samaa asiaa.

            Itse vaihdoin öljyt 180tkm kohdalla ja laatikko on sen jälkeen pelannut paljon paremmin.
            E61 535d M-Sport

            Comment

            • TheRipper
              Bimmer Enthusiast
              • May 2012
              • 5022
              • Paimio

              #81
              Originally posted by TommiT View Post
              Ja taas se alkaa... Vähän kun vielä höystetään niin taas seuraavat kymmenen sivua Hemi jankkaa samaa asiaa.

              Itse vaihdoin öljyt 180tkm kohdalla ja laatikko on sen jälkeen pelannut paljon paremmin.
              Hemi herännyt taas talviunilta!
              F10 523iA 2010

              Ex: E39 528iA 1997
              Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
              Ex: E65 745iA 2003
              Ex: E46 318i 1998
              Ex: E34 525iA 1989

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #82
                Originally posted by TommiT View Post
                Ja taas se alkaa... Vähän kun vielä höystetään niin taas seuraavat kymmenen sivua Hemi jankkaa samaa asiaa.
                Niin, tasan jankkaan niin kauan kun kerran joku minulta aiheesta kysyy?
                Oliko sinulla jokin kysymys itse aiheesta vai vain pelkkää nerokasta analyysiä siitä saisinko kysymyksiin vastata vai en (vai sinullekko pitäisi jättää kirjallinen anomus siitä saanko vastata vai en...privana vai oikein kirjallisesti)?

                Comment

                • Ringali
                  BTCF Member
                  • Feb 2007
                  • 91
                  • Oulu

                  #83
                  Nämä väännöthän on jo käyty toisessa topicissa ja sitä vääntöä on siellä lähes kymmenen vuoden ajalta.

                  Kuka heittäisi täältä linkin sinne niin ei tarttisi jatkaa enää.
                  F10 520d ja e36 328i turbo

                  Comment

                  • Wespa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2016
                    • 1842
                    • Karjaa

                    #84
                    Kävinpä huvikseen kysymässä mitä maksaisi omaan kikottimeen (ilmeisesti ZF 5HP19?) automaatin öljynvaihto suodattimineen tiivisteineen Schmiedmannilla , meinasin pyörtyä kun kuulin hinnan, 960 euroa. Kattelin tuossa juuri niin Vaihteistokauppa.fi:ssä öljyt (20l Ravenol LT71141), suodatin ja tiiviste yhteensä 252,40 € postikuluineen, vielä pitäisi päättää tappelisiko tuon vaihdon itse pukeilla vai löytyisikö jostain sopiva paja missä voisi hääriä mukana apumiehenä. Lauhduttimen putki lienee syytä irrottaa jos kunnolla haluaa huuhdella, ja sitä ei varmaan moni paja oma-aloitteisesti tee.
                    Last edited by Wespa; 25-08-2016, 10:53. Reason: tarkennus
                    E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                    Porsche 944 -86 (DE)
                    Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                    Comment

                    • petrolhead
                      Moderator
                      • Feb 2004
                      • 13793
                      • Hyvinkää

                      #85
                      Monta sataa euroa siihen että saa yrittää tekoelvyttää jotain puoli miljoonaa veivattua laatikkoa. Eikä edes korjaamiseen vaan lutraamiseen. Maksaako näihin vaihtokirstu kymmeniä tuhansia vai mitä mä oon missannu . Sori mutta kuulostaa ihan yhtä järkevältä kun nää 20 tuntia kestävät myllytykset. Automaaliakin saa uutta kaupasta, osa paikoista levittääkin sen valmiiksi.
                      2015 VW Crafter
                      1984 BMW 316
                      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                      Comment

                      • Wespa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2016
                        • 1842
                        • Karjaa

                        #86
                        Taidatkin olla sellainen kaveri joka vaihtaa autoja kuin sukkia? No minä en ole, kun kerran päädyn jonkun auton ostamaan niin sillä ajetaan sitten niin pitkään kuin suinkin mahdollista, mitäpä järkeä olisi huono ja/tai käyttötarkoitukseen sopimaton auto ostaa, tai ainakaan minulla ei ole siihen varaa vaikka lienenkin ihan hyvin toimeentuleva.

                        Myllytys, laatikkoöljyjen vaihto ja muukin auton kunnossapito on ihan niin järkevää kuin kukin sen kokee omalla kohdallaan olevan, toki jos auto vaihtuu esim. viiden vuoden välein niin ei siinä juuri järkeä olekaan.
                        E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                        Porsche 944 -86 (DE)
                        Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #87
                          Originally posted by Wespa View Post
                          Myllytys, laatikkoöljyjen vaihto ja muukin auton kunnossapito on ihan niin järkevää kuin kukin sen kokee omalla kohdallaan olevan, toki jos auto vaihtuu esim. viiden vuoden välein niin ei siinä juuri järkeä olekaan.
                          Se laatikkoöljyjen vaihto tässä kohtaa vain ei ole oikeasti ”kunnossapitoa”, vaan riskin ottamista.
                          Toisaalta, se jatkuva myllyttäminenkin tulee jossain kohtaa tiensä päähän kun maalipinta käy niin ohueksi että ei enään kestä pientäkään ulkoista ”kolausta” ilman että sinkki kuplii heti alla.

                          Comment

                          • Wespa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2016
                            • 1842
                            • Karjaa

                            #88
                            Originally posted by Hemi View Post
                            Se laatikkoöljyjen vaihto tässä kohtaa vain ei ole oikeasti ”kunnossapitoa”, vaan riskin ottamista.
                            No se on sinun (ja BMW:n & ZF:n insinöörien mielipide), johon olet toki oikeutettu. Mulla ei vaan anna hermo periksi pyörittää noin herkän komponentin sisällä yli kymmenen vuotta vanhoja ja melkein 150.000km kiertäneitä öljyjä, joissa on melkoinen määrä jo mujua mukana. Myöskään ajatus ihan finaalissa olevasta suodattimesta ei erityisemmin lämmitä. Harrastushan tääkin vaan on, jos laatikko tykkää kyttyrää huolella tehdystä öljynvaihdosta niin siitä otetaan sitten opiksi.

                            Originally posted by Hemi View Post
                            Toisaalta, se jatkuva myllyttäminenkin tulee jossain kohtaa tiensä päähän kun maalipinta käy niin ohueksi että ei enään kestä pientäkään ulkoista ”kolausta” ilman että sinkki kuplii heti alla.
                            Toki näinkin, siksi jokainen joka asiaan on edes vähän perehtynyt mittaa ennen myllytystä maalipinnan paksuuden ettei käy kallista vahinkoa.
                            E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                            Porsche 944 -86 (DE)
                            Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                            Comment

                            • Macke
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2009
                              • 1134
                              • Porvoo

                              #89
                              Kysäseppäs Wespa Powermaticista Vantaalta josko olis halvempaa. 6HP26 lootaan vaihtui aikoinaan öljyt + filsu olikos nyt 550€ kustanteeseen.

                              ZF on kyllä kanssa sitä mieltä että öljyt kuuluu vaihtaa, ja zädäm opastusvideossa on kuin onkin penari nosturilla: Kliketi Klik

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                #90
                                Originally posted by Wespa View Post
                                No se on sinun (ja BMW:n & ZF:n insinöörien mielipide), johon olet toki oikeutettu. Mulla ei vaan anna hermo periksi pyörittää noin herkän komponentin sisällä yli kymmenen vuotta vanhoja ja melkein 150.000km kiertäneitä öljyjä, joissa on melkoinen määrä jo mujua mukana. Myöskään ajatus ihan finaalissa olevasta suodattimesta ei erityisemmin lämmitä. Harrastushan tääkin vaan on, jos laatikko tykkää kyttyrää huolella tehdystä öljynvaihdosta niin siitä otetaan sitten opiksi.
                                Niin, eli myönnät että vaihtotarve perustuu puhtaasti sinun omiin oletuksiisi ko.öljyjen todellisesta kestosta, ilman minkäänlaista faktaa?
                                Eli ne romanttiset mielikuvat paskaisista öljyistä ja paskaisista öljynsuodattimista pakottaa sinut vaihtamaan ko.laatikon öljyt?
                                Sinulla ei ole omille kuvitelmillesi minkäänlaista muuta tukea kuin voimakas vertaistuki joka perustuu kuitenkin ihan samanlaisiin puhtaisiin mielikuviin, ei faktaan.
                                Maailman pitäisi olla nyt jo täynnä ja netti pullollaan juttuja+faktaa siitä kuinka e46/e39 automaatit korkkaa paskaisten öljyjen ja paskaisten suodattimien vuoksi, koska kuitenkin jo miljoonia ko.autoja on päässyt tähän päivään ilman yhtäkään vaihtoa(näitä täysin tarpeettomia öljynvaihtoja harrastellaan vielä paljon vähemmän muualla maailmassa).
                                Eli netistä ei vieläkään löydy yhtäkään...siis EI YHTÄKÄÄN topikkia näistä ”ikiöljylaatikoista” jossa selkeästi olisi ollut kylmää faktaa siitä mitä ko.laatikossa loppuu ensiksi jos öljyjä ei vaihdella?
                                Kukaan ei ole vielä tänäkään päivänä(10-vuoden väännön jälkeen), osoittanut minulle yhtäkään laatikkoa joka selkeästi on rikkoutunut puutteellisen voitelun vuoksi ja sitä tässä nytkin edelleen peräänkuulutan.
                                Eli keissiä jossa oikeasti voidaan todeta jokin pettänyt osa-alue on pettänyt riittämättömän voitelun vuoksi?
                                Oikeasti tilannehan on se että tässä on tullut nähtyä +500tm ajettuja laatikoita jo runsaasti sisäpuoleltakin joihin vaihtoja ei ole tehty kertaakaan ja aina se hämmästyttää kuinka uudelta/kulumattomalta kaikki näyttää.

                                No, tuossa nyt miljoona ajettu ensimmäisen sukupolven bemarin ”ikiöljylaatikko” johon ei öljyjä ole kertaakaan vaihdettu ja joka edelleen kuulemma vaihtaa todella hienosti(eli eiköhän ne 150tkm ajetut ole juuri niin hyvät kuin mille inssit ovat laatikon toiminnan suunnitelleet...ne ei siis tarvitse olla uudet):

                                Das Internetportal zum Thema Auto. Hier finden Sie Testberichte, Kaufberatung und mehr als 700.000 Autos im Automarkt.


                                Eli missä kohtaa ne öljyt ovat oikeasti niin ”paskaiset” että vaihtoon hukatut pääomat saataisiin pidentyneenä elinikänä takaisin(1200000km ken ties)?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎