Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaattilaatikon huuhtelu öljynvaihto DIY

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    Originally posted by eiskalt View Post
    Sehän on toki hienoa, että BMW on ajatellut myös meitä loppukäyttäjiä tekemällä autosta sellaisen, että se vanhetessaan vain paranee, kuten monet juomat. Viis siitä asiakkaasta, joka auton uutena ostaa, kunhan se vanhemmiten toimii, kuten on suunniteltu ja tahdottu.
    Ei kai kukaan väittänytkään että se vanhetessaan ”paranisi”, vaan toimii juuri niin hienosti ilman räpellyksiä kuin nämä toimivat aikoinaan uutenakin.
    Sitä vartenhan näihin on mm.adaptaatiosysteemi rakennettu että se osaa kompensoida öljyn viskositeettimuutoksen ja laatikon kulumisen.
    Kun näiden kanssa ei räpelletä, ne oikeasti toimivat hienosti sinne paalauskoneen vierelle asti ja tämä ei enään tänä päivänä ole mutu, vaan oikea tieto. Puhtaat uskonasiat ja ”harrastamiset” sitten erikseen.

    Comment

    • Macke
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2009
      • 1134
      • Porvoo

      Ehkä ZF toimii, GM ei toimi. Vertauskohtana 260-370tkm omalla kärryllä ajettu siivu jonka jälkeen täys remppa lootaan Recrolla. Loota oli sen 100-kertaa napakampi sen jälkeen ja kulutuskin tippu melkein litran, että on se nyt ihan paskapuhetta että 400tkm ajettu aski toimisi sinne päinkään samalla tavalla kuin se uusi tai korjattu aski.

      Comment

      • ritariässä
        BTCF Member
        • Jan 2006
        • 3639
        • Raisio

        Voi se toimia niissä tilanteissa missä öljyn ja vaihteiston ominaisuudet riittää turbiinin lukituksen jossa tilassa laatikko suurimman osan aikaa jos kaikki kunnossa ja ajetaan ns maantieajoa.

        Viskositeetti varmasti jo noilla +400tkm lukemilla jotain muuta kuin uudehkona, niin varmasti turbiini luistaa alkunopeuksissa enemmän samoin vaihdotkin erilaisia kun vaihtopaineet menee erilailla vaikka kuinka laatikko koittaa niitä korjata.

        Silti näitä zf ikilaatikoita hajoilee silloin tällöin esim pakkirumpu. Tuskinpa kukaan pystyy aukottomasti jälkikäteen todistamaan poksahtiko muuten vaan vai paukuteltu pakkia vauhdista päälle.
        G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          Originally posted by ritariässä View Post
          Voi se toimia niissä tilanteissa missä öljyn ja vaihteiston ominaisuudet riittää turbiinin lukituksen jossa tilassa laatikko suurimman osan aikaa jos kaikki kunnossa ja ajetaan ns maantieajoa.

          Viskositeetti varmasti jo noilla +400tkm lukemilla jotain muuta kuin uudehkona, niin varmasti turbiini luistaa alkunopeuksissa enemmän samoin vaihdotkin erilaisia kun vaihtopaineet menee erilailla vaikka kuinka laatikko koittaa niitä korjata.

          Silti näitä zf ikilaatikoita hajoilee silloin tällöin esim pakkirumpu. Tuskinpa kukaan pystyy aukottomasti jälkikäteen todistamaan poksahtiko muuten vaan vai paukuteltu pakkia vauhdista päälle.
          Mikäli luistoa on vähänkään enemmän kuin mitä siihen on suunniteltu, ratasvalo on taulussa välittömästi.
          Vaihtaminen +400tkm laatikolla johon ei ole tehty vaihtoja vaihtaa todella hienosti, mutta kun suoraa vertailukohtaa vastaavaan uuteen ei enään ole, kaikki spekulaatiot ovat vain mielikuvitusta.
          Tämä viimeisin ajamani johon vaihtoja ei ollut koskaan tehty, vaihtoi kuitenkin hienommin kuin miesmuistiin ne joita olen viime aikoina ajanut joissa öljyjen kanssa on läträtty ja tämä on fakta, ei mielipide.

          Autobildin testaajat kertoivat aivan samaa tuosta miljoonan ajetusta e39:stä, eli että laatikko toimii todella hienosti ja loogisesti.
          En todellakaan epäile tätä, koska silloin kuitenkin laatikon adaptaatiot ja laatikon todelliset ominaisuudet vanhetessa ovat pelanneet katokotta yhteen alusta asti.

          Väitän että jos tähän keskusteluun uskaltaa kommentoida myös ne joilla on alla vanha e39 jossa orggisöljyt laatikossa, kertovat aivan samaa siitä että laatikko oikeasti toimii hyvin.

          Comment

          • Vinki
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2004
            • 1048
            • Seinäjoki

            Ite vaihdoin omaan e61:seen öljyt 310tkm kohdalla. Ennen öljynvaihtoa laatikko oli paljon "kuminauhamisempi" kuin kaverin 170tkm ajetussa vastaavassa, eikä kyllä adaptaatioilla muuttunut siitä mihinkään. Öljyn vaihdon jälkeen laatikko parani huomattavasti tarkemmaksi, eikä luista läheskään niin paljon kuin ennen. Itse ainakin koin tuon projektin varsin järkevänä, varsinkin kuluihin nähden. Öljypohja 70€ (spareto) öljyt oli 8€ litra, ja 8litraa tais mennä.
            F31 320i

            e36 325tic

            e30 330tic

            Comment

            • Fagerholm
              Newbiemmer
              • Sep 2016
              • 14
              • Kokkola

              Vaihdelaatikko antaa vikakoodia, vaihteen valvonta 3.
              Siellä luki myös CAN: pyörien nopeudet
              Oisko öljyn vaihdon aika? 1-2 vaihto ihan normaali, 2-3 kiertää enemmän kun normaalisti ennen vaihtoa ja 'nykähtää' paikoilleen, 3-4 vaihto nostattaa kierroksia juuri ennen vaihtoa ja 4-5 vaihto normaali.. Mitäs öljyä tonne laatikkoon kannattaa pistää?

              EDIT: Auto siis e46 320d vm.2000
              Last edited by Fagerholm; 07-09-2016, 11:37. Reason: lisäystä

              Comment

              • Macke
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2009
                • 1134
                • Porvoo

                3-vaihde luistaa, ei auta öljyjen vaihto -> remonkia askille. Juuri näin kypsyi oma aski kolmeysistä.

                Comment

                • Fagerholm
                  Newbiemmer
                  • Sep 2016
                  • 14
                  • Kokkola

                  Originally posted by Macke View Post
                  3-vaihde luistaa, ei auta öljyjen vaihto -> remonkia askille. Juuri näin kypsyi oma aski kolmeysistä.
                  Hmm.. Kauanko meni kilometreissä että aski hajos lopullisesti sen jälkeen kun rupes takkuileen?

                  Comment

                  • Macke
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2009
                    • 1134
                    • Porvoo

                    Enpä mä sillä kauheesti muualle ajanu ku Latviaan Recrolle, manuaalimoodissa puikotin aina kakkoselta neloselle niin hyvin pääs ongelmitta mestoille. Ei hajua milloin antautuu kokonaan jos ajelee vaan, limp modeenhan se loota menee heti kun luistaa.

                    Comment

                    • Wespa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2016
                      • 1851
                      • Karjaa

                      No nyt on öljyt, suodatin, tiiviste, magneetit ja pultit vaihdatettu uusiin, Ravenolia öljyksi. Öljyt on näköjään jossain vaiheessa jo vaihdettu (mikä on aika yllättävää kun autolla oli ajettu minulle tullessaan vasta 125.000km), mutta luultavasti ei huuhtelemalla, momentinmuuntajasta oli tullut sen verran mustaa tavaraa huuhtelun myötä ulos. Muutenkaan ranetuksilta ei oltu vältytty, öljypohjan pultit oli vedetty sen verran apinan raivolla kiinni että aukisaamisessa oli täysi työ. Lisäksi pulttien ylisuuren momentin vuoksi tiiviste oli leiponut oikein kunnolla kiinni laatikon tiivistepintaan.

                      Mutta katsellaan, tuskin tämä ainakaan heikentää laatikon toimintaa kun vaihto on kuitenkin joskus aiemmin jo päätetty tehdä. Jatkossa voisi tehdä huuhteluvaihdot n. 80.000km välein.
                      E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                      Porsche 944 -86 (DE)
                      Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                      Comment

                      • petterihi
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2015
                        • 623
                        • Kerava

                        Mitens E39 bensoissa (5hp19 vissiinkin) on vaihteistoöljyn jäähdytyksen linjan irroitus? Irtoaako helpommalla jäähdyttimen vai laatikon päästä? Ja kumpi on paluulinja?
                        Last edited by petterihi; 28-12-2016, 14:56.
                        E39 523iA Touring -00
                        --
                        E39 523 osia edullisesti
                        Vuokrataan E39 Touring isojen puslien ulosvetäjää

                        Comment

                        • Alfistipohjoosesta
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2018
                          • 257
                          • Loimaa

                          Tämäkin lähenee.
                          Vanhat öljyt pois, pohja pois. Pohjan puhdistus. Suodattimen vaihto. Lauhdittimen pikaliitin irti. Pohja takas ja uutta öljyä. Varautua 20l astialla uutta öljyä+sähköinen pumppu.

                          1. Vaihteiden läpikäynti. Autonosturilla. Auto käyntiin, jarru päälle, R-sisään, jarru ylös, käy kunnes tulee kirkasta, jarru pohjaan, manuaali puolella 1. vaihde, jarru ylös, tyhjäkäyntiä kunnes kirkasta, 2. sisään, kunnes kirkasta 3. sisään jne. lopuksi jarru pohjaan, siirrytään p-asentoon ja moottori seis?

                          2. Inpalta lämmöt ja tason tarkistus?

                          3.kerrotaan vaihteistolle että öljyt vaihdettu. Hommasin tuon Inpan, toimii, eli sieltä löytyy valikko tuolle?

                          Lähinnä varmistukset kun aikaa kulunut ja ehkä ajatuksia muuttunut.

                          Comment

                          • Macke
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2009
                            • 1134
                            • Porvoo

                            Muistelisin että käynnissä tarkistetaan tuo öljyn taso sen jälkeen kun on niitä vaihteita käynyt läpi, eli jätetään katiska parkilla käyntiin ja mennään tsekkaamaan että öljyä nippanappa tihkuu sieltä täyttöreiästä kun tulpan avaa. Tämä edellinen pikku varauksella.

                            Reset adaptational values löytyi jostain siltä lootanohjausyksikän alta.

                            Comment

                            • Alfistipohjoosesta
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2018
                              • 257
                              • Loimaa

                              Kiitos tarkennuksesta. Mulla tuli aiemmista postauksista "kertoa laatikolle että öljyt vaihdettu" että ihan siihen tilanteeseen on oma käskynsä, kyse siis tuosta resetistä.
                              Tuohon renkaiden pyörimiseen hämää kun jossain ketjussa oli menny öljynvaihdossa pakkikehä tms. rikki, mutta vaara vain jos renkaat pyörii kun siirtyy p-r-d alueiden välillä?

                              Comment

                              • Macke
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2009
                                • 1134
                                • Porvoo

                                Omaan kinneriin kyllä vaihtelin öljyt ja kävin vaihteet läpi niin että auto oli tallin lattialla ja pysähdyksissä jarrua vasten. Kyllä täällä jossain taisi olla ihan virallinen proseduuri aiheesta. Toki riippuu lootan mallistakin että miten se tehdään, oma kulkine oli siis GM lootainen dieseli.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎