Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaattilaatikon huuhtelu öljynvaihto DIY

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Wespa
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2016
    • 1851
    • Karjaa

    #91
    Originally posted by Hemi View Post
    Eli missä kohtaa ne öljyt ovat oikeasti niin ”paskaiset” että vaihtoon hukatut pääomat saataisiin pidentyneenä elinikänä takaisin(1200000km ken ties)?
    Niin kuin jo sanoin niin vaihdan sitten vaikka harrastamisen ilosta jos ei muuten. Sopiva pajakin taisi jo löytyä naapurikaupungista, täytyypä koittaa muistaa dokumentoida tarkkaan miltä laatikon sisällä näyttää..
    E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
    Porsche 944 -86 (DE)
    Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

    Comment

    • Samppae39
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2009
      • 1645
      • Vähäkyrö

      #92
      Oma e39 oli karvan alta 200tkm mittarissa kun Powermaticilla öljyt vaihtoivat. Seuraavan kerran vaihdoin itse jossain 280tkm paikkeilla. Myytäessä autossa oli 412tkm ja laatikko toimi edelleen, että ei se ainakaan paskashokkia saanut. No se oli tosin outo muutenkin, kun noilla kilsoilla oli vielä vakio turbokin ja yks suutin vaihdettu vähä 200tkm päälle käytettyyn ja toinen suutin oli myydessä huono. Siirtopumppukin kesti 380tkm. Nuo kaikkihan ois pitäny hajota jo viimestää 250tkm kohdilla ja laatikko paskashokkiin heti öljynvaihdon jälkeen.

      Eli summasummarum. Vaihtakaa jos siltä tuntuu tai älkää. Kumpikin on riskipeliä, ehkä

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #93
        Originally posted by Wespa View Post
        Niin kuin jo sanoin niin vaihdan sitten vaikka harrastamisen ilosta jos ei muuten.
        Totesit siis kuitenkin aiemmin näin:

        Originally posted by Wespa View Post
        Myllytys, laatikkoöljyjen vaihto ja muukin auton kunnossapito on ihan niin järkevää kuin kukin sen kokee omalla kohdallaan olevan, toki jos auto vaihtuu esim. viiden vuoden välein niin ei siinä juuri järkeä olekaan.
        Eli totesit/annoit ymmärtää öljyjen vaihdon olevan ”kunnossapitoa” ja ”järkevää” jos autoa pitää pidempään?
        No, minä tietenkin halusin tiedustella mihin tämä ”järkevyys” perustuu ja tuossahan se vastaus taas sitten tulikin, eli: ...”Harrastamisen ilosta”...

        Tämän laatuinen ”harrastaminen” vain maksaa ja autosta päätellen sinullekkin kuitenkin raha on ainakin jossain määrin rajallista, niin eikö olisi oikeasti järkevämpää ”harrastamista” käyttää nämä täysin turhat harrastamiset vaikkapa alustan uusiin orggispalikoihin+ jarruhuoltoon, tms.josta on ihan oikeasti hyötyä ko.auton loppuelinkaarta ajatellen?
        Joka kerran kun taas tuntuu siltä että ne laatikkoöljyt pitäisi vaihtaa, vaihdat taaas jo ennakoiden uusia alustan palikoita ja vaikkapa takakelkan puslat...niiden loppumisesta kun löytyy somestakin tuhansia ja taas tuhansia juttuja, toisin kuin vaihtamattomiin öljyihin korkanneita laatikoita?

        Vaihdetaan me molemmat heti ne laatikon öljyt sitten siinä kohtaa kun maailmalta tulee pientäkin viitettä/faktaa siihen suuntaan että nämä askit eivät kestä öljyjen puolesta +miljoonaa ilman yhtäkään vaihtoa.
        Se on kuitenkin 100% varma että mr.Google tietää nämä asiat heti jos ne oikeasti ovat olemassa muuallakin kuin vain omassa päässä ja tehokkaassa perustelemattomassa vertaistuessa.

        Comment

        • Wespa
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2016
          • 1851
          • Karjaa

          #94
          Originally posted by Hemi View Post
          Tämän laatuinen ”harrastaminen” vain maksaa ja autosta päätellen sinullekkin kuitenkin raha on ainakin jossain määrin rajallista, niin eikö olisi oikeasti järkevämpää ”harrastamista” käyttää nämä täysin turhat harrastamiset vaikkapa alustan uusiin orggispalikoihin+ jarruhuoltoon, tms.josta on ihan oikeasti hyötyä ko.auton loppuelinkaarta ajatellen?
          Miten niin "autosta päätellen"? Ihan hirveästi ei valikoimaa ole jos pitää saada pienehkö farmari hauskalla koneella ja automaatilla, E46:sta uudemmat ovat jo turhan suuria ja ennenkaikkea karmean rumia. C-Mersu taas ei oikein innosta, ja siinä ne takavetoiset vaihtoehdot alkavat ollakin. Ja ei mulla nyt ihan niin tiukalla autoihin laitettava raha ole etteikö tuollaiset perusasiat niin kuin alusta tai jarrut myös tulisi pidettyä keskivertoharrastajaa paremmalla tolalla vaikka laatikkoöljyihin rahaa "tuhlaankin". Oulun suunnalta pitäisi itse asiassa tulla ensi viikon alkupuolella 330i:n etusatulat kilkkeineen, jostain pitäisi vielä metsästää takasatulat ja sopiva adapteri niille..
          E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
          Porsche 944 -86 (DE)
          Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

          Comment

          • Supa
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2005
            • 7597
            • Järvenpää

            #95
            Originally posted by Hemi View Post
            Totesit siis kuitenkin aiemmin näin:



            Eli totesit/annoit ymmärtää öljyjen vaihdon olevan ”kunnossapitoa” ja ”järkevää” jos autoa pitää pidempään?
            No, minä tietenkin halusin tiedustella mihin tämä ”järkevyys” perustuu ja tuossahan se vastaus taas sitten tulikin, eli: ...”Harrastamisen ilosta”...

            Tämän laatuinen ”harrastaminen” vain maksaa ja autosta päätellen sinullekkin kuitenkin raha on ainakin jossain määrin rajallista, niin eikö olisi oikeasti järkevämpää ”harrastamista” käyttää nämä täysin turhat harrastamiset vaikkapa alustan uusiin orggispalikoihin+ jarruhuoltoon, tms.josta on ihan oikeasti hyötyä ko.auton loppuelinkaarta ajatellen?
            Joka kerran kun taas tuntuu siltä että ne laatikkoöljyt pitäisi vaihtaa, vaihdat taaas jo ennakoiden uusia alustan palikoita ja vaikkapa takakelkan puslat...niiden loppumisesta kun löytyy somestakin tuhansia ja taas tuhansia juttuja, toisin kuin vaihtamattomiin öljyihin korkanneita laatikoita?

            Vaihdetaan me molemmat heti ne laatikon öljyt sitten siinä kohtaa kun maailmalta tulee pientäkin viitettä/faktaa siihen suuntaan että nämä askit eivät kestä öljyjen puolesta +miljoonaa ilman yhtäkään vaihtoa.
            Se on kuitenkin 100% varma että mr.Google tietää nämä asiat heti jos ne oikeasti ovat olemassa muuallakin kuin vain omassa päässä ja tehokkaassa perustelemattomassa vertaistuessa.
            Vaikka se ei kestoon vitt**kaan vaikuttaisi niin eikö se nyt ole mukavampi ajella laatikolla mikä vaihtaa nätisti?? Jokaisella vaihdolla mitä olen itse tehnyt on toiminta parantunut ja PYSYNYT. Adaptaatioita nollaamalla toiminta saattaa tasoittua muutamaksi viikoksi joten sitä turhaa ehdotella.
            Onko se sulta pois jos muut haluaa ajella pehmeesti vaihtavalla laatikolla?

            Jokainen saa tehdä mun puolesta mitä haluaa eikä täällä kukaan sullekkaan ole varmaan sanonut että sun pitäisi vaihtaa öljyjä, miksi siis kehoitat muiden olla vaihtamatta?
            - E90 320i LCI M-sport -09
            - Porsche Boxster 987 2.7 -07

            Comment

            • Bansku
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2011
              • 1493
              • Savo

              #96
              Mikäs hemin mielestä siinä on niin haitaksi että vaihtaa niitä laatikon öljyjä? Tuskin se puolimiljoona/liki 20v ajettu öljy vastaa täysin samaa mitä uusi öljy

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #97
                Originally posted by Bansku View Post
                Mikäs hemin mielestä siinä on niin haitaksi että vaihtaa niitä laatikon öljyjä? Tuskin se puolimiljoona/liki 20v ajettu öljy vastaa täysin samaa mitä uusi öljy
                Ei, ei todellakaan vastaa uutta öljyä, mutta pointtihan onkin se että näitä laatikoita ei ole suunniteltukaan toimivaksi uusilla öljyillä kuten on esim.moottoreiden laita. Nämä laatikot ON SUUNNITELTU TOIMIMAAN NIMENOMAAN KÄYTETYILLÄ ÖLJYILLÄ!
                Uusi laatikkoöljy on aina rasite näille laatikoille kunnes se uuden öljyn viskositeetti stabiloituu suunnitellulle tasolle.
                Rasitteesta kertoo konkreettisesti se tosiasia kuinka vanhemmiten GM dieselaskien turbiinit todella helposti korkkaa uusilla öljyillä, koska niitä ei oikeasti ole suunniteltukaan paljon ajettuina juuri uusien öljyjen viskositeetille, vaan nimenomaan niille ”vanhoille öljyille”.

                Eli, se puolimiljoonaa ajettu öljy vastaa juuri sitä minkälaiseksi laatikon suunnitelleet inssit sen ovat suunnitelleetkin. Eli juuri tähän perustuu tämä
                LL-idea laatikoiden kohdalla, toisin kuin vaikkapa moottorit joihin on teknisesti suunniteltrukin öljynvaihto ja tätä kautta viskositeettivaihtelu uuden/vanhan öljyn välillä.

                Se suurin haitta on kuitenkin käytetyt rajalliset omistajien huoltopääomat joita näihin täydellisen turhiin vaihtoihin käytetään, kun kuitenkin merkille/mallille ja sen arvostukselle myös vanhemmiten olisi eduksi käyttää ne rajalliset huoltopääomat ihan oikeisiin huoltoihin.
                Nyt on kyllä jo oikeasti tiedossa että esim.e39:llä pääsee kuin pääseekin jopa niillä GM askeilla (ZF:stä nyt puhumattakaan) paalauskoneen leuoille asti ilman yhtäkään vaihtoa.
                Maailmalla parhaat ovat jo ylittäneet sen miljoonan rajapyykin ilman vaihtoa ja täällä pohjan perilläkin jo näkee kuitenkin +500tkm ajettuja hienosti toimivia laatikoita ilman ainuttakaan vaihtoa.
                Tämä laatikoiden kanssa sählääminen määrien, laatujen, oikeiden vaihtoproseduurien ja vaihtojen jälkeiset turbiinijumpat ovat kuitenkin aina niiden heiniä jotka tätä öljyjen kanssa läträämistä harrastavat.
                Mitään järkeähän siinä ei ole, eikä ole olemassakaan mitään faktaa mikä vaihtoja puoltaisivat...ja näissähän perusteina nykyään ovatkin vain ”harrastaminen”?

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #98
                  Originally posted by Supa View Post
                  Vaikka se ei kestoon vitt**kaan vaikuttaisi niin eikö se nyt ole mukavampi ajella laatikolla mikä vaihtaa nätisti?? Jokaisella vaihdolla mitä olen itse tehnyt on toiminta parantunut ja PYSYNYT. Adaptaatioita nollaamalla toiminta saattaa tasoittua muutamaksi viikoksi joten sitä turhaa ehdotella.
                  Onko se sulta pois jos muut haluaa ajella pehmeesti vaihtavalla laatikolla?

                  Jokainen saa tehdä mun puolesta mitä haluaa eikä täällä kukaan sullekkaan ole varmaan sanonut että sun pitäisi vaihtaa öljyjä, miksi siis kehoitat muiden olla vaihtamatta?
                  Niin, minä en ole vielä tätä kirjoittaessa nähnyt tämän ”pehmeämmin vaihtamisen” olleen ikinä pysyvä.
                  Se kestää tasan sen aikaa kunnes öljyt stabiloituvat viskositeetin suhteen sille tasolle millä nämä laatikot ovat oikeasti suunniteltu toimivan.

                  Ok, jos kerran vaihdon positiiviset asiat ovat pysyviä, niin näitä vaihtojahan ei silloin tarvitse tehdä kuin kerran melko uutena?
                  Onko näin, vai mättääkö tämäkin ”vaihtologiikka”/”tarve"?

                  Comment

                  • kalevik
                    BTCF Member
                    • Apr 2009
                    • 958
                    • Salo

                    #99
                    Originally posted by Hemi View Post
                    Ei, ei todellakaan vastaa uutta öljyä, mutta pointtihan onkin se että näitä laatikoita ei ole suunniteltukaan toimivaksi uusilla öljyillä kuten on esim.moottoreiden laita. Nämä laatikot ON SUUNNITELTU TOIMIMAAN NIMENOMAAN KÄYTETYILLÄ ÖLJYILLÄ!
                    Jos/kun öljyn kuluminen on huomioitu suunnittelussa, miksi ihmeessä laatikoita ei suunnitella vaihtamaan pehmeästi ja jämptisti nimenomaan kuluneilla öljyillä?
                    E61 525i, Suzuki VS1400
                    Exät: Jaana, Susanna, Maija

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      Originally posted by kalevik View Post
                      Jos/kun öljyn kuluminen on huomioitu suunnittelussa, miksi ihmeessä laatikoita ei suunnitella vaihtamaan pehmeästi ja jämptisti nimenomaan kuluneilla öljyillä?
                      Niin, minä henkilökohtaisesti en tajua koko väittämää siitä että ko.laatikot eivät vaihda ”jämptisti” vanhoilla öljyillä?
                      Ne vaihtaa juuri niin kuin ne on suunniteltukin vaihtavan vanhoilla öljyillä ja se miten ne vaihtaa uusilla öljyillä ei ole ns.vakioitunut normaalitilanne.
                      Se ”uusilla öljyillä” ajaminen jo käsitteenä on kuitenkin absurdi, koska nehän ei ole ”uudet” kuin hetken, eikä näitä tosiaan ole suunniteltu siten että tämä ”jämptiys” olisi suunniteltua vakiokäytöstä, koska muutenhan näitä öljyjä saisi sen vuoksi vaihtaa ihan jatkuvasti.

                      Se että vanhan=sisäänajetun laatikon adaptaatiot totutetaan niihin uusiin öljyihin on tilanne jota ei ole suunniteltu ohjelmallisesti lainkaan.
                      Tästä kertoo se että kun tuollaista räpeltämätöntä +400tkm ajettua orggis laatikkoöljyillä olevaa bemaria ajaa, laatikot tuntuvat aina toimivan todella hienosti ja loogisesti.
                      Tämä Autobildin juttu miljoona ajetusta e39:stä orggisöljyillä kertoo tasan samaa, eli siitä kuinka todella hienosti sekin laatikko vaihtaa vaikka kilsat ovat mitä ovat.

                      Eli joo, nämä yksilöt mistä näiden laatikkoöljyjen kanssa on räpelletty vaihtaa aina hieman erilailla...sanotaanko epäloogisemmin, mikäli öljyt eivät ole aivan uudet ja siis viskositeetiltaan uudet.
                      Tämä tilanne vain ei kestä loputtomiin ja ennemmin tai myöhemmin tulee vaihe kun tilanne vakioituu, mutta lopputulema on jonkin verran erilainen kuin niissä missä öljyjen kanssa ei ole koskaan läträtty.

                      Ajoin tuossa keväällä kolaroitua ja purkuun menevää -99 mallista 530D täyden huoltohistorian suomifarkkua toiselta omistajalta, jossa mittarissa oli 480tkm ja johon ei koskaan ollut vaihdettu laatikkoöljyjä(omistajien mukaan maahantuojan ohjeesta) ja voin sanoa että laatikko oikeasti toimi niin hienosti ja loogisesti, että niin hienosti se ei ole toiminut edes uutena.
                      Eli se väittämä että tämä laatikkoöljyjen lutraaminen on ainoa tie sille että ko.laatikot vaihtaa hienosti, on suoraan sanoen paremman tiedon=kokemuksen puutetta.

                      Comment

                      • böntti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2011
                        • 2857
                        • Tampere

                        Originally posted by Hemi View Post
                        Se että vanhan=sisäänajetun laatikon adaptaatiot totutetaan niihin uusiin öljyihin on tilanne jota ei ole suunniteltu ohjelmallisesti lainkaan.
                        Melkoinen hupiukko olet.
                        -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                        -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                        -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                        -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                        -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                        Comment

                        • eiskalt
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2012
                          • 836
                          • Hyvinkää

                          Sehän on toki hienoa, että BMW on ajatellut myös meitä loppukäyttäjiä tekemällä autosta sellaisen, että se vanhetessaan vain paranee, kuten monet juomat. Viis siitä asiakkaasta, joka auton uutena ostaa, kunhan se vanhemmiten toimii, kuten on suunniteltu ja tahdottu.

                          Comment

                          • petrolhead
                            Moderator
                            • Feb 2004
                            • 13793
                            • Hyvinkää

                            Originally posted by Wespa View Post
                            Taidatkin olla sellainen kaveri joka vaihtaa autoja kuin sukkia? No minä en ole, kun kerran päädyn jonkun auton ostamaan niin sillä ajetaan sitten niin pitkään kuin suinkin mahdollista, mitäpä järkeä olisi huono ja/tai käyttötarkoitukseen sopimaton auto ostaa, tai ainakaan minulla ei ole siihen varaa vaikka lienenkin ihan hyvin toimeentuleva.

                            Myllytys, laatikkoöljyjen vaihto ja muukin auton kunnossapito on ihan niin järkevää kuin kukin sen kokee omalla kohdallaan olevan, toki jos auto vaihtuu esim. viiden vuoden välein niin ei siinä juuri järkeä olekaan.
                            Mun autonvaihtamisen tahti ei liity mitenkään tähän. Tai kenenkään muunkaan. Vaikka se auto olis tarkoitus ajaa tehdastilauksesta Kuusakosken lavalle asti itse, niin joutavat "huoltotoimenpiteet" on_joutavia. Pienimmän kustannuksen kilometriä kohden saa kun se auto huolletaan tasan valmistajan ohjelman mukaan ja korjataan sitä mukaa kun oikeita vikoja ilmenee.

                            Mä ostin tuliuuden auton muutama kuukausi takaperin. Mulla ei ole pienintäkään aikomusta silti alkaa mihinkään hölmöilyyn esimerkiksi sen maalipinnan suojelemisen kanssa. Mä pääsen aika isoon summaan ku lasken yhteen vehkeet ja aineet jotka myllyttämistä ja varten voisi hankkia tai sitte maksaa toiselle sen jatkuvasta nuolemisesta. Se menee kuitenkin keulasta uusiksi ja kiveniskemät häipyy samalla kun ja jos tölväsen sen keulan ite johonkin. Tai peura hyppää eteen. Tai sitten kun päättää omasta pussista maalauttaa sen näillä leikkimisestä säästyneillä rahoilla.

                            Sama homma sen auton laatikon kanssa. Sinne vaihtuu öljyä just huolto-ohjelman mukaan plus mitä joutuu lisäämään tai vaihtamaan korjausten yhteydessä.
                            Voisin kysyä, kai te vaihdatte vetonivelien rasvatkin määrävälein ja "ennakoivana huoltona" vetonivelien kumit?
                            Mä en edes haluaisi että toi nykyinen vessa kestää mulla käyttiksenä 20 vuotta. 2036-vuosimallin autossa on varmasti turvallisuus, mukavuus, polttoaineen kulutus aivan pikkasen paremmalla tasolla.
                            Moottoriinkin voisi vaihtaa öljyt ja suotimen vaikka kymppitonnin välein ja aina Motor Upit ja muut snake oil-eliksiirit joukkoon. Siinä sais auton eliniän aikana törsättyä helpolla yhden oikean moottoriremontin verran ylimäärästä rahaa saamatta kuitenkaan mitään hyötyä.
                            Last edited by petrolhead; 27-08-2016, 16:54.
                            2015 VW Crafter
                            1984 BMW 316
                            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              Kolmen vuoden harkinnan ja osien ja öljykanisterin tuijottamisen jälkeen vaihdoin venttiilikoneiston/mekatroniikan ja öljyt. Jännää on ollut siitä lähtien...

                              Adaptiot tietty nollasin. Samat havainnot kuin aikaisemmastakin öljyjen vaihdosta (90tkm sitten) eli laatikko toimii nopeammin ja luistaa vähemmän = auto kiihtyy paremmin. Eikä pelkkä adaptioiden nollaus tai akun irrotus aiheuta samaa (ihan vaan jo etukäteen vastauksena). 3. vaihteen nykäisystä (syy venttiilikoneiston vaihtoon) ei vielä ole varmaa tietoa, pitää odottaa kylmempää ilmaa jotta tiedän katosiko se oikeasti vai ei.

                              Homman järkevyyttä on turha kommentoida. Jos olisin järkevä, en E39:ää olisi ostanut vaan olisin ajellut Mazdalla...
                              E39 528iA

                              Comment

                              • Driver22
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2006
                                • 2098
                                • *

                                Originally posted by TJJ View Post
                                Kolmen vuoden harkinnan ja osien ja öljykanisterin tuijottamisen jälkeen vaihdoin venttiilikoneiston/mekatroniikan ja öljyt. Jännää on ollut siitä lähtien...

                                Adaptiot tietty nollasin. Samat havainnot kuin aikaisemmastakin öljyjen vaihdosta (90tkm sitten) eli laatikko toimii nopeammin ja luistaa vähemmän = auto kiihtyy paremmin. Eikä pelkkä adaptioiden nollaus tai akun irrotus aiheuta samaa (ihan vaan jo etukäteen vastauksena). 3. vaihteen nykäisystä (syy venttiilikoneiston vaihtoon) ei vielä ole varmaa tietoa, pitää odottaa kylmempää ilmaa jotta tiedän katosiko se oikeasti vai ei.

                                Homman järkevyyttä on turha kommentoida. Jos olisin järkevä, en E39:ää olisi ostanut vaan olisin ajellut Mazdalla...
                                Kaverin e60 530da katosi nykimiset tällä
                                F31 330D Xdrive M-Sport

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎