Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pakokaasupäästöt liian korkealla, katsastuspäätös: HYLÄTTY/HYVÄKSYTTY

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Aapo
    Bimmer Rookie
    • Feb 2006
    • 126
    • Tampere

    Originally posted by Hemi View Post
    Siis Lambdojahan varsinkin nämä 9/92-vanhemmat vanoksettomat syö kuin saippuaa ja erityisesti jos/kun jossain on pienikin ilmavuoto.
    Sama peli kun öljytty vaparisuodatin on ensin tuhonnut ilmamäärämittarin.
    No toi kuulostaa jo järkevämmältä, ilmavuoto voi olla hyvinkin mahdollinen ja se sitten omaa kauttansa rikkoo lambdan.
    Onko noi päästöarvot sun mielestä Hemi sen näköiset, että lambdassa vois olla häiriö ja/tai imuilmavuotoa pukkais ? Voiskos muuten puolan huono maadoitus tehdä taikansa tähän asiaan ?

    Comment

    • lastus
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2004
      • 746
      • Vantaa

      Tulihan se leima

      Ekalla kerralla toinen putkista poikki ja toisessa melkonen reikä. Tiittasen jälkeen päästöt:
      CO%: 0.62
      HC: 437
      O2: 2.6
      Co2: 13.41

      Ja autona tuo E30 325 cabi.
      Tosin eipä tuo ulkomaanelävä hirveen kauan ootellut arvojen laskua, ja varmaankin myös tuo ajomatka Kannelmäestä Malminkartanoon ja siellä ~45min oottelu vaikutti tuloksiin. Mutta pääasia että läpi meni. Pitääpä melkein kaivaa jostain ensirekisteröinnin arvot ja vertailla.
      Last edited by lastus; 17-10-2007, 15:28.
      BTCF Team Kännissä Alasti
      Ex: E30 325 Cab aka rylläysbussi

      Comment

      • VetteMan
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2003
        • 173
        • Jämsä

        Liitytän saman aiheeseen... Eli M50B25 vm.90. Ei mene päästöistä läpi.
        Ongelmana lambda-arvo, joka menee 1.04 raja-arvon yli, noin 1.05-1.07 eli laihalle menee. Muut arvot kohdallaan, HC pysyy alle kymmenen ja jäännöshappi yhden nurkilla.
        Kokeiltu toisella käytetyllä lambdalla, uudella tarvikkeella ja nyt on kiinni uusi bosch motonetistä. Aina antaa vikakoodia lambdasta kun car scannerilla katsoo. Kun vikakoodit nollaa ja antaa taas hetken käydä niin uudelleen sama koodi. Auto toimii asiallisesti ja kulutuskin ihan normaaliluokkaa. Alipainevuotojakaan en pikaisesti paikallistanut, tyhjäkäyntimoottori myös putsattu.. Voiko ilmamassamittari tehdä tuon vian vaikka ei vikakoodia tulekkaan, autossa kun ollut aiemmin kiinni joku vaparitötterö? (käynnissä ollessa kun ottaa imm:n piuhan irti niin lähes sammuu, eli jotain eloa ainakin on)
        ex. BMW E38 730ia, E34 525i, E34 535i, E34 520i, E28 518i
        Muut harrastekohteet: Corvette -98,-78,-71 454, Lincoln Town Car -98 ja Town Car -94 Limousine

        Comment

        • pheno
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2006
          • 1995
          • Tampere

          Originally posted by VetteMan View Post
          Liitytän saman aiheeseen... Eli M50B25 vm.90. Ei mene päästöistä läpi.
          Ongelmana lambda-arvo, joka menee 1.04 raja-arvon yli, noin 1.05-1.07 eli laihalle menee. Muut arvot kohdallaan, HC pysyy alle kymmenen ja jäännöshappi yhden nurkilla.
          Kokeiltu toisella käytetyllä lambdalla, uudella tarvikkeella ja nyt on kiinni uusi bosch motonetistä. Aina antaa vikakoodia lambdasta kun car scannerilla katsoo. Kun vikakoodit nollaa ja antaa taas hetken käydä niin uudelleen sama koodi. Auto toimii asiallisesti ja kulutuskin ihan normaaliluokkaa. Alipainevuotojakaan en pikaisesti paikallistanut, tyhjäkäyntimoottori myös putsattu.. Voiko ilmamassamittari tehdä tuon vian vaikka ei vikakoodia tulekkaan, autossa kun ollut aiemmin kiinni joku vaparitötterö? (käynnissä ollessa kun ottaa imm:n piuhan irti niin lähes sammuu, eli jotain eloa ainakin on)

          MIkä se scannerin antaman lambdavian nimi oli tarkkaanottaen ?

          Comment

          • VetteMan
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2003
            • 173
            • Jämsä

            Originally posted by pheno View Post
            MIkä se scannerin antaman lambdavian nimi oli tarkkaanottaen ?
            Kyseessä Car Scan 1.0b softa ja ite tehty kaapeli. Koodi on 70, Oxygen sensor. Myös mitattu että lambdan lämmitykselle tulee 12v.
            ex. BMW E38 730ia, E34 525i, E34 535i, E34 520i, E28 518i
            Muut harrastekohteet: Corvette -98,-78,-71 454, Lincoln Town Car -98 ja Town Car -94 Limousine

            Comment

            • pheno
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2006
              • 1995
              • Tampere

              Originally posted by VetteMan View Post
              Kyseessä Car Scan 1.0b softa ja ite tehty kaapeli. Koodi on 70, Oxygen sensor. Myös mitattu että lambdan lämmitykselle tulee 12v.
              Mielenkiintoista kyllä.

              Ihan yleisesti: voisiko joku kertoa missä kaikissa tilanteissa DME tallettaa muistiin lambda vikakoodin ?

              Comment

              • VetteMan
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2003
                • 173
                • Jämsä

                Originally posted by pheno View Post
                Mielenkiintoista kyllä.

                Ihan yleisesti: voisiko joku kertoa missä kaikissa tilanteissa DME tallettaa muistiin lambda vikakoodin ?
                Silloin kun lambdalta tuleva jännite ei ole raja-arvoissa koneen ollessa yli 70 asteinen.
                ex. BMW E38 730ia, E34 525i, E34 535i, E34 520i, E28 518i
                Muut harrastekohteet: Corvette -98,-78,-71 454, Lincoln Town Car -98 ja Town Car -94 Limousine

                Comment

                • aksu_j
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2007
                  • 196

                  samat oireet eli m20b25 koneella e30 ja kattiversio. missä muualla vika voi olla kuin lambdassa kun kaikki muut arvot oli kohdillaan (en muistanut kylläkään pyytää lappua niistä) mutta lambda arvo pyöri 1.05-1.07 kun sallittu 1.03:think
                  katti ajettiin kyllä lämpimäksi mutta arvot ei asetu. uusi boschin lambda näytti olevan motonetissä 109€ ja lukemani perusteella tarvikelambdaa ei kannata ostaa:think

                  Comment

                  • herja
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 1649

                    No nyt pomppas E34 535 päästöistä...

                    Tyhjäk/2000rpm
                    HC:221/124
                    CO: 2.5/2.1%
                    O2: 0.75/0.47%
                    CO2: 12.9/13.4%
                    Lambda: 0.94/0.95

                    Eli CO ja HC olivat korkealla eli taitaa käydä vähän rikkaalla. Taidan ekana kattoa lambdan liitokset kuntoon kun on vaan abikoilla tehty ja toisena säätää vähän IMM jousta tiukemmalle, ei todellakaan ole missään katsastussäädössä.

                    edit. ilmeisesti kantsis vaihtaa toi 49.90 maksava tarvikelambda ihan aitoon boschilaiseen.
                    Last edited by herja; 24-10-2007, 11:16.
                    Retard Member

                    Comment

                    • Lanttu
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 1643

                      Eihän lambda-anturi voikaan toimia abiko-liittimillä liittäen.

                      Comment

                      • Cell
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 7037
                        • Uusikaupunki

                        Originally posted by Lanttu View Post
                        Eihän lambda-anturi voikaan toimia abiko-liittimillä liittäen.
                        Miksei? :think
                        325i -08
                        i3 REx -17
                        M5 -98 Imolarot
                        535i -90 N/A project (maatumassa)

                        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                        Comment

                        • Laakeri
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2005
                          • 983
                          • Rovaniemi

                          Nyt loppuu omaltakin kohdalta konstit tuon vekottimen kanssa. Kyseessä on siis M50B25 motti, ekalla päästönmittauskerralla O2 koholla ainoastaan, muut hienosti, isä käytti ja muisteli että jotain 8 pinnassa oli ollu, tyhjäkäynnillä. Kierroksilla ongelmaa ei ollu. Imuvuotoja ei löydy pilotilla tutkittaessa, ja putkikin on tiivis. Luin että jollakin oli ollu lastun kanssa sama vika, joten vaihdoin lastuttamattoman boksin paikalleen niin nyt oli katsastusmies sanonu että kaikki päin honkia (muuten hyväksyi auton ilman mainintoja, jopa kalvot etulaseissa)

                          Tyhjäkäynti on mittarin mukaan tasainen 600-700rpm, mutta auto tärisee aivan mahoton tyhjäkäynnillä, kone ikäänkuin rytkyttää koko ajan. Kulutus ei ole ollut paha. Autossa oli aiemmin B20 kone, jonka antureista osa nykyisessä konversiossa on. Se kävi sievästi eikä rynkyttäny ja päästöt menivät katsastuksessa helposti kohdalleen. Muuten tuntuu että kone vetää ihan hyvin, 2litrasen lukkoperällä 245:set lyö tyhjää sadekelillä kakkosen loppuun asti. Nyt koetin antaa happea ja kävin ajamassa n. 30km n.200 lasissa koko ajan, tyhjäkäynti ei muuttunu kauniimmaksi yhtään. Itsellä on myös toinen 325 joka käy tyhjäkäyntiä kuin enkeli ja pelaa muutenkin hienosti, siitä on kokeiltu vaihtaa puolia, massamittaria yms.

                          Kysymys oliski, että onko tuossa nokassa jotain hienosäätöä olemassa, kun tuntuis että sen ajoitus heittäisi hieman?

                          Ja sellanen ihmeellisyys on ollu kokoajan, että joutuu ihmeen kauvan starttaamaan, ei kauaa mutta pidempään kuin täysin toimivassa m50 kokoonpanossa.
                          Last edited by Laakeri; 24-10-2007, 22:26.
                          E34 S38B38
                          E36 S50B30us hx52 ->M50B32
                          2gen RAM 5.9 cummins

                          Comment

                          • Cell
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2004
                            • 7037
                            • Uusikaupunki

                            Jos siellä on pelkkä happi kohollaan niin viittais siihen että yks pytty ei saa bensaa ja näin ollen pumppailee pelkkää ilmaa, aiheuttaa myös hyvät tutinat. Pitkä starttailukin voi johtua suutinviasta. Meinaan jos putki on tiivis tuo happi ei muualta voi tulla kuin koneen läpi ja bensan läpi tuleminen näkyis aivan varmasti päästöissä.
                            325i -08
                            i3 REx -17
                            M5 -98 Imolarot
                            535i -90 N/A project (maatumassa)

                            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                            Comment

                            • Laakeri
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2005
                              • 983
                              • Rovaniemi

                              Vaihdoin toiset suuttimet, tosin niiden toiminnasta ei ole takeita. Hyvin ainakin lähti käyntiin, mutta rytkyttää vieläkin. Tosin ei niin pahasti. (tällä kertaa käyntiin vaikutti venakopan huohotusletkun irroitus, huonontamalla ennen ei vaikuttanu mitään) Voisikohan mokoma vika johtua bensanpaineista? Eka kerran kun tuo kone laitettiin tulille, jäi vanhan koneen suutintukki paikalleen ja siinä 3bar säädin, rumasti se kävi silloinkin eikä lämpimänä saanut käyntiin. Sitten hoksattiin virhe ja vaihdettiin 3,5bar niin nyt sen saa sentäs aina käyntiin ja pelaa ihan ok, paitti että tyhjäkäynti on rumaa.. Mikähän helvetin anturi tuota voisi tehdä?

                              Ei satu olemaan vaan oikeaa mittaria pensanpaineiden mittaukseen, mutta on hydrauliikkaliikkeestä ostettuja painemittareita (ahtopainemittariksi, ei mitään autogaugeja vaan oikeaa tavaraA) kestääköhän semmosella mitata paineita vai lentääkö pensa läpi siitä?
                              E34 S38B38
                              E36 S50B30us hx52 ->M50B32
                              2gen RAM 5.9 cummins

                              Comment

                              • Laakeri
                                Bimmer Fanatic
                                • Apr 2005
                                • 983
                                • Rovaniemi

                                Testasimpa pensanpaineet. Sanokaas muut, jotka ovat testanneet että paljonko on näyttänyt? Itsellä on 3,5bar säädin ja paineet näyttää tyhjäkäynnillä jotain 3.1bar.. Kaasua painauttaa niin tipahtaa ainakin hetkeksi reilusti alle 3bar, en koittanu sitte kierroksilla sen tarkempaa..
                                E34 S38B38
                                E36 S50B30us hx52 ->M50B32
                                2gen RAM 5.9 cummins

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎