Announcement

Collapse
No announcement yet.

M42B18/318 IS viritys ja siihen liittyvät ongelmat!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bullitt
    replied
    Originally posted by ///saMi View Post
    onko varmuutta että nuo männät ja kampiakseli käy tuohon M42 koneeseen suoraan? ettei tule turhaan hankittua..


    Tuolla jätkät ainakin kovin rakentaa tollasta konetta.



    Ja tuolta löytyy samasta projektista enemmän juttua, kun eivät oo omia sivujaan jaksaneet kovin usein päivitellä.

    Leave a comment:


  • jannmann
    replied
    Originally posted by Freak View Post
    Muistuipa mieleeni mielenkiintoinen topic vuosien takaa!:think

    Lähinnä siihen halusinkin perusteluita miksi hydraulit olisivat heikkous katuviritetyssä moottorissa, jonka pitää läpäistä pahimmassa tapauksessa vähäpäästöisen auton vaatimukset? Mutta tulishan sitä asiaa jo tuossa...

    Jannmann hyvä, mitä tarkoitat sillä voiman ulos ottamisella pidempään? Missä Suomen olosuhteissa voi ottaa KATUAUTON moottoristaan kaikki irti muutamaa kymmentä minuuttia pidempään? Se että Endurancessa öljyt kuumenee parin tunnin huudatuksen seurauksena, ei tarkoita sitä, että katuautoon pitäisi oitis vaihtaa kiinteät nostimet. Eikä tässä tosiaankaan kukaan edes haaveile mistään 8000rpm kiertävästä katumoottorista, siis moottorista jossa todella on vielä voimaa siellä 8000:n tietämillä.
    Päätöntä kaahausta kännissä, ei pääse poliiseja karkuun kun tekniikka pettää.


    Ei kai enduracessakaan ne öljyt lineaarisesti kuumene koko 2 tunnin ajan? Ne vain vanhenevat nopeammin kun ovat sen 2 tuntia yli 100asteen lämmöissä. Sama asia on kadulla ajettaessa kun öljyt on uudet tai 10tkm ajetut. Niiden ominaisuudet ovat kaukana toisistaan kun lämmöt on yli 100astetta.

    Itse pelaisin varmanpäälle noiden nostimien kanssa. Mitä iloa on nokista ja kansityöstä kun ei voi olla täysin varma avaako nokka venttiiliä kokonaan?

    Se mitä tulee tohon e60 M5 koneeseen, sitä miettiessä kannattaisi varmaan katsoa almanakkaan ja miettiä miten paljon m42 ja uuden femman koneen suunnittelusta on eroa:think


    ps. mä haaveilen koneesta jossa voima alkais 8000rpm kohdalla

    Leave a comment:


  • ///saMi
    replied
    Originally posted by Jochen View Post
    BMW:n omista osista tehtynä saa 2,1 litraisen paljon halvemmalla kunhan ostaa vaan käytettyä tavaraa. M47 kampiakseli ja S50 männät jne

    M47 kampiakselit tuntuu vaan olevan harvinaisia, en ole nähnyt yhtään myynnissä ebayssa.
    onko varmuutta että nuo männät ja kampiakseli käy tuohon M42 koneeseen suoraan? ettei tule turhaan hankittua..

    Leave a comment:


  • jannmann
    replied
    Originally posted by Jochen View Post
    Jos auto maksaa noin 5000€ niin voi mielestäny oikeutetusti kysyä että kannattaako maksaa viidesosaa auton hinnasta kiinteistä nostimista joista ei välttämättä ole mitään iloa?

    Jos auto maksaa 5000e, virityksiksi tulee todennäköisesti se lastu ja tehofiltteri ja mökäpönttö. Sen enempää ei kannata ns. katumoottoriin tehdä jos vielä lasketaan kustannus tehokkuutta. Eli viriosat=väliraha valmiiksi n. 200hv autoon.
    Vai meinaatko että puhumasi kampura ja s50 männät on edullisia kaikkine töineen? Tai mieto nokkapaketti yhdistettynä kannenavartamiseen ja venttiilin jousien uusimisineen?
    Muutenkin toi m42 kone on vitsi ton e36 keulalla, e30 vielä ymmärtää kun auto painaa sen 250kg vähemmän.

    Leave a comment:


  • Jochen
    replied
    Originally posted by Freak View Post
    Eikä tässä tosiaankaan kukaan edes haaveile mistään 8000rpm kiertävästä katumoottorista, siis moottorista jossa todella on vielä voimaa siellä 8000:n tietämillä.
    Saa kai edes vähän haaveilla?

    Noh, oma venttiilikoneisto olisi tarkoitus rakentaa niin että noin 8000 kierrosta kestäisi luotettavasti. Toinen asia on sitten onko siitä mitään iloa nokkien asteiden ja alakerran kestävyyden takia... Tehoa siellä tuskin kamalasti on mutta onhan sekin etu jos edes yhden vaihteenvaihdon säästää kun voi kierrättää vähän korkeammalle.

    Leave a comment:


  • Freak
    replied
    Muistuipa mieleeni mielenkiintoinen topic vuosien takaa!:think

    Lähinnä siihen halusinkin perusteluita miksi hydraulit olisivat heikkous katuviritetyssä moottorissa, jonka pitää läpäistä pahimmassa tapauksessa vähäpäästöisen auton vaatimukset? Mutta tulishan sitä asiaa jo tuossa...

    Jannmann hyvä, mitä tarkoitat sillä voiman ulos ottamisella pidempään? Missä Suomen olosuhteissa voi ottaa KATUAUTON moottoristaan kaikki irti muutamaa kymmentä minuuttia pidempään? Se että Endurancessa öljyt kuumenee parin tunnin huudatuksen seurauksena, ei tarkoita sitä, että katuautoon pitäisi oitis vaihtaa kiinteät nostimet. Eikä tässä tosiaankaan kukaan edes haaveile mistään 8000rpm kiertävästä katumoottorista, siis moottorista jossa todella on vielä voimaa siellä 8000:n tietämillä.

    Leave a comment:


  • Jochen
    replied
    Originally posted by ///saMi View Post
    tuo olisi kyllä kaikkein parasta vastinetta rahalle tehoja ajatellen, eikä kukaan katsastuksessakaan varmaan mitään tajuaisi vaikka moottorin tilavuus olisikin muuttunut.. ongelmana vaan, että hintaa tuollaisilla stroukkauspaketeilla taitaa olla sellaiset +6000€ suomeen tuotuna riippuen ostopaikasta.
    BMW:n omista osista tehtynä saa 2,1 litraisen paljon halvemmalla kunhan ostaa vaan käytettyä tavaraa. M47 kampiakseli ja S50 männät jne

    M47 kampiakselit tuntuu vaan olevan harvinaisia, en ole nähnyt yhtään myynnissä ebayssa.

    Originally posted by ///saMi View Post
    taitaa olla kaikkein järkevintä aloittaa virittely tuosta kannesta, eli se jollekin pajalle että ottavat siitä kaiken mahdollisen irti.
    Jep. Kansitöitä varten ei tartte repiä konetta irti, on luultavasti halvempaakin.

    Lisäksi moottoritilavuuden kasvatus ei nosta tehoa suorassa suhteessa tilavuuden kasvuun vaikka niin voisi luulla. Tehoa rajoittaa kannen imupuoli ja jos sille ei tehdä mitään niin sen isompaan tilavuuteen yritetään imeä ilmaa suhteessa pienemmästä reiästä.

    Leave a comment:


  • ///saMi
    replied
    Originally posted by muggo View Post
    Eikö kukaan ole vielä Suomen niemellä lähtenyt tekemään sitä 2.2l strokeria omasta iS:stään?

    "mikään ei korvaa iskutilavuutta" (paitsi pakattu ilma )
    tuo olisi kyllä kaikkein parasta vastinetta rahalle tehoja ajatellen, eikä kukaan katsastuksessakaan varmaan mitään tajuaisi vaikka moottorin tilavuus olisikin muuttunut.. ongelmana vaan, että hintaa tuollaisilla stroukkauspaketeilla taitaa olla sellaiset +6000€ suomeen tuotuna riippuen ostopaikasta.

    taitaa olla kaikkein järkevintä aloittaa virittely tuosta kannesta, eli se jollekin pajalle että ottavat siitä kaiken mahdollisen irti.
    Last edited by ///saMi; 29-07-2007, 15:19. Reason: kirjoitusvirheitä..

    Leave a comment:


  • Jochen
    replied
    Tupla, foorumi pyki.

    Leave a comment:


  • Jochen
    replied
    Originally posted by jannmann View Post
    Meneppä kyselemään endurance miehiltä miten koneet kuumilla öljyillä pitää mukavaa meteliä ja miten se loppuu kun vaihtaa lennossa uudet öljyt. Toimii varmaan sen 8000rpm kun öljyt on kylmät, mutta eikö viritetystä koneesta ole joskus kiva ottaa voimaa ulos vähän pidempäänkin.??
    Huhuu, öljyt voi aina jäähdyttää. Ai niin joo, meneppä kysymään BMW Motorsportilta miten ne on saaneet E60 M5 koneessa hydrauliset nostimet toimimaan 8250 kierrokseen asti? Eikö öljyt kiehu?

    Tässä on nyt ollut puhe katumoottoreista ja niinkuin sanoin, katunokilla ja niiden sanelemilla imu ja pakosarjojen tehoalueiden virityksillä paljon yli 8000 kierrättäminen ei ole mieltä. Kilpamoottorit joiden ei tarvitse mennä päästöistä läpi on eri asia.

    VTEC Hondat voi kyllä kiertää yli 8000 kierroksen ja mennä päästöistä läpi mutta mutta kiinteällä nokkien ajoituksella oleva M42 voi vain uneksia moisista. Tehot korkeilla yli 8000 kierroksilla vaatisi niin paljon overlappia nokissa että matalilla kierroksilla ei ole toivoa mennä päästömittauksista läpi.

    Originally posted by jannmann View Post
    Ja radalla pojat tusin ajaa millään 0w30 öljyillä mitä taas kadunmies sinne voi hölmöyttään laittaa. Mitä tapahtuu silloin kun ne litkut on kuumat? Ystävykset mäntä ja venttiili kättelevät?
    Jos moottori on erityisesti rakennettu kiertämään 8000 niin eiköhän se moottorin rakentaja ole selvillä millaisia öljyjä sinne pitää laittaa?

    Jos öljyt menettää viskositeettinsa kuumana niin eikös hydrauliset nostimet tyhjene? Eli nokkien tehollinen aukioloaika pienenee ja maksiminosto laskee. Jos nostimet taas ylipumpataan niin nosto nousee ja venttiilin ja männän väli pienenee, vai?

    Originally posted by jannmann View Post
    Mieti myös miksi tehtaan M-malleissa on kovat nostajat, vaikka noilla hydraulisilla voi muka kierrättää sen 8000rpm turvallisesti:think

    Ja miksi tehdas on jättänyt kierrosluvun niinkin alas jos olisi turvallista kierrättää vielä 1000rpm lisää.
    Ootkos joskus miettinyt sitä että moottorissa on muitakin osia mitkä vaikuttaa kierrosten kestoon kuin nostimet? S50 sukupolven painavat valumännät ei 8000 kierroksella kestä moottorin muuta ikää. Männät kestää tietyn määrän rasitusta jonka jälkeen ne hajoaa. Esimerkiksi Fiatin twincamin valumäntään kohdistuu noin kaksinkertainen rasitus kun kierrokset nostetaan 6800 -> 8000 ja tuolla 8000 kierroksella männän "kilometrit" tulee täyteen jo parinkymmenen minuutin jälkeen.

    Lisäksi BMW:n käyttämät turvamarginaalit komponenteissa on tuotevastuulakien takia hiukan suuremmat kuin autotallissaan moottoria itselleen virittävillä kavereilla

    Originally posted by jannmann View Post
    Mulle on ihan sama mitä kukin omaa konettaa rakentaa, minä itse muuttaisin nostimet kiinteiksi ja alakautta säädettäviksi. Eli hakisin luotettavuutta huoltovapauden sijaan.
    Minä muuttaisin suoraan pneumaattisiksi.

    Mutta kun budjetti on rajallinen ja kyseessä on KATUkäyttöön tuleva moottori niin kiinteät nostimet on overkill. Dbilasin kiinteät nostimet maksaa M42 koneeseen noin 800€, sen lisäksi tarvitaan säätöpalat ja mahdollisesti kannen tai venttiilien työstöjä.

    Jos auto maksaa noin 5000€ niin voi mielestäny oikeutetusti kysyä että kannattaako maksaa viidesosaa auton hinnasta kiinteistä nostimista joista ei välttämättä ole mitään iloa?
    Last edited by Jochen; 29-07-2007, 14:02. Reason: Yksi quotetagi meni väärin

    Leave a comment:


  • jannmann
    replied
    Originally posted by Jochen View Post
    Höps. Normaaliin katuviritykseen (mistä tässä on ollut puhe) hydrauliset nostimet riittää hienosti ja ne on huoltovapaat.



    Tuolla käytetään M50TU koneen hydraulisia nostimia M42 koneessa jota kierrätetään 7700 kierrokseen asti. Sama firma sanoo että vielä 8000 kierroksella hydrauliset OEM nostimet on ok. Hydraulisten nostimien marginaalisesti isompaa painoa voi kompensoida hiukan jäykemmillä venttiilinjousilla mitkä kyllä tuo vähän lisää tehohukkaa.

    Yli tuon 8000 kierroksen kiinteät on melko välttämättömät mutta katulaillinen M42 tuskin sinne asti kiertää muutenkaan kun nokkien on oltava aika miedot päästöjen takia.

    Meneppä kyselemään endurance miehiltä miten koneet kuumilla öljyillä pitää mukavaa meteliä ja miten se loppuu kun vaihtaa lennossa uudet öljyt. Toimii varmaan sen 8000rpm kun öljyt on kylmät, mutta eikö viritetystä koneesta ole joskus kiva ottaa voimaa ulos vähän pidempäänkin.??
    Ja radalla pojat tusin ajaa millään 0w30 öljyillä mitä taas kadunmies sinne voi hölmöyttään laittaa. Mitä tapahtuu silloin kun ne litkut on kuumat? Ystävykset mäntä ja venttiili kättelevät?

    Mieti myös miksi tehtaan M-malleissa on kovat nostajat, vaikka noilla hydraulisilla voi muka kierrättää sen 8000rpm turvallisesti:think
    Ja miksi tehdas on jättänyt kierrosluvun niinkin alas jos olisi turvallista kierrättää vielä 1000rpm lisää.


    Mulle on ihan sama mitä kukin omaa konettaa rakentaa, minä itse muuttaisin nostimet kiinteiksi ja alakautta säädettäviksi. Eli hakisin luotettavuutta huoltovapauden sijaan.

    Leave a comment:


  • LASSI-S
    replied
    Originally posted by Freak View Post
    Voisitko hieman perustella?
    ei hydrauliset nostimet välttämättä kestä. tosin onhan niitä hydraulisia nostimia todella rajustikkin viritetyissä peleissä, kuten diesel mersut, eikä mulla ole itselä tuossa "superturbossa" ainakaan vielä ollu ongelmia hydraulisten nostimien kans. painavathan ne on. voi olla että volkkarin kovat nostajat kävis suoraan tuohon. kevyemmätkin nuo kovat nostajat on

    Leave a comment:


  • LASSI-S
    replied
    kyllähän tuossa on pienempiäkin 16v moottoreita viritetty ja saatu koviakin tehoja. työkaverin tekemä 1.6 litrainen toyotan kone pukkasi 270hp konetehoa vaparina. kannen porttaus+ venttiilien muotoilu,jäykemmät venttiilijouset, istukoihin r seetit, hestec, nokat, putkisto, peltisarja, kokeile vaikka läppärungot sovitella tuohon. sen verran kevyet ja hyvin tasapainossa olevat sisuskalut bmw:ssä yleensäkkin että tuon is:n konetta uskaltais vakio sisuskaluilla kierrättää +8000 ihan huolettakin. maksaahan tuo ja vaivaakin joutuu näkeen mutta olis tuollaisella paketilla varmasti nopeakin kun säätöihin saa

    Leave a comment:


  • Jochen
    replied
    Originally posted by jannmann View Post
    Tossa motissa heikkous on hydrauliset nostimet.. Ne pitää muuttaa kiinteiksi, sen jälkeen niistä nokista ja kansityöstä saa enemmän irti.
    Höps. Normaaliin katuviritykseen (mistä tässä on ollut puhe) hydrauliset nostimet riittää hienosti ja ne on huoltovapaat.



    Tuolla käytetään M50TU koneen hydraulisia nostimia M42 koneessa jota kierrätetään 7700 kierrokseen asti. Sama firma sanoo että vielä 8000 kierroksella hydrauliset OEM nostimet on ok. Hydraulisten nostimien marginaalisesti isompaa painoa voi kompensoida hiukan jäykemmillä venttiilinjousilla mitkä kyllä tuo vähän lisää tehohukkaa.

    Yli tuon 8000 kierroksen kiinteät on melko välttämättömät mutta katulaillinen M42 tuskin sinne asti kiertää muutenkaan kun nokkien on oltava aika miedot päästöjen takia.

    Leave a comment:


  • mukko
    replied
    ........
    Last edited by mukko; 30-10-2007, 18:04.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎