M42B18/318 IS viritys ja siihen liittyvät ongelmat!

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ^Tonix^
    replied
    Originally posted by Norkin View Post
    Kiitos kiitos Pitkään haaveillut tuommoisesta kunnon leikkikalusta, mutta ei ole saanut itseä motivoitua tuohon ruuvaamiseen. Nyt kuitenkin aika kullannut riittävästi muistot vanhojen autojen ropaamisesta niin eiköhän se taas tästä. Mutta joo vähän itsekin sitä miettinyt, että toi holsetti voi olla vähän iso tuohon koneeseen, mutta kokeillaan nyt ainakin alkuun. Saahan niitä ahtimia sitten vaihdeltua.

    Käyttötarkoituksena olisi päästä vähän tuohon luisutteluhommaan kiinni, mutta pitää kuitenkin kilpien välissä että pääsee nauttiin kesäpäivistä tieliikenteessäkin. 140mm kangilla eli on onneksi pidemmät kuin vakiot. Kiitos nopeista vastauksista! Juuri tuon pitkäiskuisen kampuran takia mietin tuota kierättämistä, mutta hyvä tietää että on noinkin ylös laulatettu. Varmaan sinne 7000rpm saa sen rajoittimen laittaa, kun toiveena olisi saada tuosta mahdollisimman pitkäikäinen. Jos 400hp saisi takarenkailta niin varmasti riittäisi alkuun ja varmaan kohtuullisilla paineilla pitäisi tuohon lukemaan päästäkin.

    E: Mistä olette tilanneet näihin arppeja? ARP:n omilla sivuilla ei löytynyt tähän malliin pultteja ollenkaan, mutta nämä ilmeisesti autoon sopii . Jännä että omilla sivuilla noita ei ole ollenkaan.
    https://www.gladen-motorsport.de/en/...201+-+8590.htm
    M50 ARP:it menee, jää myöskin muutama varalle.
    Jos 400hv pyörätehoa tavoitteena niin hx40 super on todellakin turhan iso..

    Leave a comment:


  • Norkin
    replied
    Originally posted by Iemel View Post
    Tervetuloa m42 harrastamisen iloiseen maailmaan

    Tuon kokoluokan ahdin kuulostaa enempi kutoskoneisen kylkeen sopivalta, joten voi olla melko ylävireinen :think Toki moottori on 2l ja pidemmällä iskulla joten se voi kompensoida.
    Sekin on vähän veteen piirretty viiva mikä on hyvä heräävyys ja mikä ei, toiselle se on 3000rpm ja toiselle 4500
    Millaiseen käyttöön kone on tarkoitus valjastaa?
    Täytyy muistaa että sillä turbolla on muitakin ominaisuuksia kuin millaisen käyrän se piirtää täyskaasuvedossa penkkiolosuhteissa.

    Jos moottori on muuten tasapainossa niin kyllä kestää kierrättää 7000rpm, vakiota olen huudattanut 7500 ja sen kesti ongelmitta, vakio dampperi ja hydrailinostajat alkaa tuossa kohtaa tulla vastaan.
    M47 kammella olen nähnyt vastaavaa konetta huudatettavan 8000rpm, joten kaippa se sinne asti kestää.
    Minkä mittaiset kiertokanget tuossa ostamassasi koneessa muuten on? pidempihän on aina parempi kankikulman ja kierrättämisen kannalta.
    Kiitos kiitos Pitkään haaveillut tuommoisesta kunnon leikkikalusta, mutta ei ole saanut itseä motivoitua tuohon ruuvaamiseen. Nyt kuitenkin aika kullannut riittävästi muistot vanhojen autojen ropaamisesta niin eiköhän se taas tästä. Mutta joo vähän itsekin sitä miettinyt, että toi holsetti voi olla vähän iso tuohon koneeseen, mutta kokeillaan nyt ainakin alkuun. Saahan niitä ahtimia sitten vaihdeltua.

    Käyttötarkoituksena olisi päästä vähän tuohon luisutteluhommaan kiinni, mutta pitää kuitenkin kilpien välissä että pääsee nauttiin kesäpäivistä tieliikenteessäkin. 140mm kangilla eli on onneksi pidemmät kuin vakiot. Kiitos nopeista vastauksista! Juuri tuon pitkäiskuisen kampuran takia mietin tuota kierättämistä, mutta hyvä tietää että on noinkin ylös laulatettu. Varmaan sinne 7000rpm saa sen rajoittimen laittaa, kun toiveena olisi saada tuosta mahdollisimman pitkäikäinen. Jos 400hp saisi takarenkailta niin varmasti riittäisi alkuun ja varmaan kohtuullisilla paineilla pitäisi tuohon lukemaan päästäkin.

    E: Mistä olette tilanneet näihin arppeja? ARP:n omilla sivuilla ei löytynyt tähän malliin pultteja ollenkaan, mutta nämä ilmeisesti autoon sopii . Jännä että omilla sivuilla noita ei ole ollenkaan.
    High quality racing products with fair prices at gladen-motorsport.de. You get the best products for your vehicle with best service. Guaranteed!
    Last edited by Norkin; 30-11-2020, 14:09.

    Leave a comment:


  • Iemel
    replied
    Originally posted by Norkin View Post
    Moro!

    Tuli viikonloppuna hommattua nimimerkki Räsiksen vanha e30 m42b20 stroker turboprojekti. Näillä näkymin tarkoitus olisi jättää remmiahdin pois ja mennä pelkällä hx40 14# pakopesällä. Onko kenelläkään kokemusta moisesta ahtimesta tässä koneessa, että mitenköhän mahtaa herätä.

    Moottorin reseptinä siis takomännät, Eaglen veivit, M47 kampura ja itsetehty pahvi liekkirenkailla. Vielä olis tarkoituksena vaihtaa kannenpultit Arppeihin. Mihinköhän asti tuota moottoria uskaltaisi kierrättää? Kanteen on vaihettu vähän jyrkemmät nokat,seetit tehty paremmaksi ja venttiilien alle prikat. Puristukset 9.2 paikkeilla ja paljerako 0.9mm. Kai sinne 7000rpm paikkeille uskaltaa:think
    Tervetuloa m42 harrastamisen iloiseen maailmaan

    Tuon kokoluokan ahdin kuulostaa enempi kutoskoneisen kylkeen sopivalta, joten voi olla melko ylävireinen :think Toki moottori on 2l ja pidemmällä iskulla joten se voi kompensoida.
    Sekin on vähän veteen piirretty viiva mikä on hyvä heräävyys ja mikä ei, toiselle se on 3000rpm ja toiselle 4500
    Millaiseen käyttöön kone on tarkoitus valjastaa?
    Täytyy muistaa että sillä turbolla on muitakin ominaisuuksia kuin millaisen käyrän se piirtää täyskaasuvedossa penkkiolosuhteissa.

    Jos moottori on muuten tasapainossa niin kyllä kestää kierrättää 7000rpm, vakiota olen huudattanut 7500 ja sen kesti ongelmitta, vakio dampperi ja hydrailinostajat alkaa tuossa kohtaa tulla vastaan.
    M47 kammella olen nähnyt vastaavaa konetta huudatettavan 8000rpm, joten kaippa se sinne asti kestää.
    Minkä mittaiset kiertokanget tuossa ostamassasi koneessa muuten on? pidempihän on aina parempi kankikulman ja kierrättämisen kannalta.

    Leave a comment:


  • pazq
    replied
    Originally posted by Norkin View Post
    Moro!

    Tuli viikonloppuna hommattua nimimerkki Räsiksen vanha e30 m42b20 stroker turboprojekti. Näillä näkymin tarkoitus olisi jättää remmiahdin pois ja mennä pelkällä hx40 14# pakopesällä. Onko kenelläkään kokemusta moisesta ahtimesta tässä koneessa, että mitenköhän mahtaa herätä.

    Moottorin reseptinä siis takomännät, Eaglen veivit, M47 kampura ja itsetehty pahvi liekkirenkailla. Vielä olis tarkoituksena vaihtaa kannenpultit Arppeihin. Mihinköhän asti tuota moottoria uskaltaisi kierrättää? Kanteen on vaihettu vähän jyrkemmät nokat,seetit tehty paremmaksi ja venttiilien alle prikat. Puristukset 9.2 paikkeilla ja paljerako 0.9mm. Kai sinne 7000rpm paikkeille uskaltaa:think
    Voisin sanoa että herää ihan hyvin. Itellä oli vastaava ahdin m10 jatkona ilman ongelmaa. Samaa kokoluokkaa moottori kuitenkin

    Leave a comment:


  • Norkin
    replied
    Moro!

    Tuli viikonloppuna hommattua nimimerkki Räsiksen vanha e30 m42b20 stroker turboprojekti. Näillä näkymin tarkoitus olisi jättää remmiahdin pois ja mennä pelkällä hx40 14# pakopesällä. Onko kenelläkään kokemusta moisesta ahtimesta tässä koneessa, että mitenköhän mahtaa herätä.

    Moottorin reseptinä siis takomännät, Eaglen veivit, M47 kampura ja itsetehty pahvi liekkirenkailla. Vielä olis tarkoituksena vaihtaa kannenpultit Arppeihin. Mihinköhän asti tuota moottoria uskaltaisi kierrättää? Kanteen on vaihettu vähän jyrkemmät nokat,seetit tehty paremmaksi ja venttiilien alle prikat. Puristukset 9.2 paikkeilla ja paljerako 0.9mm. Kai sinne 7000rpm paikkeille uskaltaa:think

    Leave a comment:


  • Iemel
    replied
    Originally posted by Jube View Post
    Kiitos tiedosta!
    Eli pitää olla 136hv (ei commonrail) M47 kampi että sopii suoraan?
    Sori kun tulee vähän myöhässä vastaus mut joo, nimenomaan tuo 136hv versio pitää olla.
    Etk näyttäis että 08/2001 asti ois tehty tuota vanhempaa konetta, mutta toisaalta uudempaa alettu tekemään 09/2000 lähtien joten otappa selvää, lienee paras tarkistaa aina tekniikanluovuttajan vinin mukaan.
    Nuo siis vain 320d kohdalla, 520d malleista löytyy myös tuota vanhaa konetta.

    Leave a comment:


  • Jube
    replied
    Kiitos tiedosta!
    Eli pitää olla 136hv (ei commonrail) M47 kampi että sopii suoraan?

    Leave a comment:


  • Iemel
    replied
    Originally posted by Jube View Post
    Olisi tiedossa kuvan mukainen m47 kampiakseli.
    Lueskelin topicia hieman taaksepäin mutta en päässyt täysin käsitykseen että käykö tämä trikkeri kehällinen akseli M42 stroukkaukseen?
    Joskus vuosia sitten perehdyin aiheeseen enemmän ja hatara muistikuva on että tuo olisi etupäästä lyhyempi kuin M42 kampi ja oliko myös öljypumpun pyörittämiseen liittyen jotain ongelmaa?
    Olisi hienoa jos joku pystyisi antamaan vastauksen suht pikaisesti :think
    Juu valitettavasti se ei käy, tuo uudempi triggerikehällinen kampi on, kuten sanoit, lyhyempi eikä täten yllä pyörittämään öljypumppua tai jakopäätä.
    Vanhempi vs uudempi

    Leave a comment:


  • Jube
    replied
    Olisi tiedossa kuvan mukainen m47 kampiakseli.
    Lueskelin topicia hieman taaksepäin mutta en päässyt täysin käsitykseen että käykö tämä trikkeri kehällinen akseli M42 stroukkaukseen?
    Joskus vuosia sitten perehdyin aiheeseen enemmän ja hatara muistikuva on että tuo olisi etupäästä lyhyempi kuin M42 kampi ja oliko myös öljypumpun pyörittämiseen liittyen jotain ongelmaa?
    Olisi hienoa jos joku pystyisi antamaan vastauksen suht pikaisesti :think
    Attached Files

    Leave a comment:


  • samikip
    replied
    m42 e30

    Kellään tietoa, että joutuuko venttiileitä syventään kun kasaa m42 pannun 88 iskusella kammella vakio veiveillä ja m54b30 männillä? Nokat miedot. Jossain luki, et isontaa..?

    Entä pystyykö vakuo purkin softaa muuttaan? Vai laittaako suosiolla kdfi:n

    Leave a comment:


  • Iemel
    replied
    Originally posted by EMP View Post
    Nyt en enää muista paljonko se palotilan tilavuus oli millä laskin. Mutta mittasin sen silloin vakiokannesta. Tuossa laskussa kyllä on ainakin huomioitu nuo pienet venttiilikolot mitkä tuossa taulukossa on.

    Hyvä että on ollut hyötyä!
    Juu eiköhän ne sitten siellä 12.5 tuntumassa ole, eli oikein sopiva
    M54 mäntäsetti klikkailtu tulemaan, toivottavasti löytää näinä sekavina aikoina perille.

    Leave a comment:


  • EMP
    replied
    Originally posted by Iemel View Post
    Millaisella palotilan tilavuudella nämä on laskettu?
    Olisi tarkoitus alkaa kokoamaan m42 konetta 88 iskulla, 140 veivillä ja m54b30 männällä mutta saan omissa laskuissa puristukset sinne 12,7 tuntumaan.
    Toki en ole huomioinut laskuissa venttiilikoloja joita joutuu varmasti syventämään, ja eipä tuolla varmaan suurempaa merkitystä olekkaan koska vaparikone ja tarkoitus ajaa 100% e85.

    Hieno listaus muuten, tätä tuli paljon katseltua pyöritellessä vaihtehtoa tulevalle kokoonpanolle.
    Nyt en enää muista paljonko se palotilan tilavuus oli millä laskin. Mutta mittasin sen silloin vakiokannesta. Tuossa laskussa kyllä on ainakin huomioitu nuo pienet venttiilikolot mitkä tuossa taulukossa on.

    Hyvä että on ollut hyötyä!

    Leave a comment:


  • Iemel
    replied
    Originally posted by EMP View Post
    Päivittelin tuota listaa eri männillä ja iskuilla.

    Nuo mäntien kuopat missä kysymysmerkki ovat laskettuja/arvioituja noin arvoja.


    Millaisella palotilan tilavuudella nämä on laskettu?
    Olisi tarkoitus alkaa kokoamaan m42 konetta 88 iskulla, 140 veivillä ja m54b30 männällä mutta saan omissa laskuissa puristukset sinne 12,7 tuntumaan.
    Toki en ole huomioinut laskuissa venttiilikoloja joita joutuu varmasti syventämään, ja eipä tuolla varmaan suurempaa merkitystä olekkaan koska vaparikone ja tarkoitus ajaa 100% e85.

    Hieno listaus muuten, tätä tuli paljon katseltua pyöritellessä vaihtehtoa tulevalle kokoonpanolle.

    Leave a comment:


  • Iltsu
    replied
    Tuli tuossa viimeinkin heitettyä se kaksoismassa pois ja kova limppu tilalle. Eli paikalleen meni:

    M40 vauhtipyörä @ 6.31kg, by Ko-met
    M40 vakiokytkin, lyhyemmät vauhtipyörän pultit ja muut perus jutut uutta osaa.
    Moottorin ja laatikon tuet 95A uretaania.
    Erittäin lyhytvälitteinen teräskeppi pultattuna suoraan kardaanitunneliin ja kiinni laatikkoon ilman vakiokepin siirtäjätankoja

    Pientä tärinää on tyhjäkäynnillä ja alakierroksilla mutta kyllä tuon kestää. Muutos on huomattava, on herkempi nyt. Meteli kasvoi reilusti

    Vakiopuslilla ilman uretaaneja tärinää tai meteliä ei juuri ollut.
    Last edited by Iltsu; 06-03-2019, 16:37.

    Leave a comment:


  • Wesulius
    replied
    Originally posted by Calypsocoupe View Post
    Onko mitään havaintoja M42/M44 vakiopakosarjojen eroista käytännössä? Kumpi vakion pakonokan kaveriksi?
    Ei sillä ole väliä ,molemmista löytää pakokaasut ulos.

    Leave a comment:

Working...
X