-m47:n kampiakseli (josta täytyy koneistaa toisesta päästä 0.5mm pois)
-s50b30 männät (joutuu ilmeisesti muotoilemaan männän päältä jollain tavalla)
-m44:n kiertokanget (pitäisi mennä ilman modausta paikoilleen?)
-s50b30 suuttimet (todennäköisesti menee suoraan entisten tilalle)
M47 akselilla onnistuu.
Muitakin mäntiä pystyy käyttämään, ei BMW männät ole mikään itseistarkoitus. Ainakin Peugeot 405 MI mäntiä on hyödynnetty. Suhteellisen halvalla pystyy myös teettämään männät omaan käyttötarkoitukseen, valmistajia on pilvinpimein.
M44 kanget käyvät, tosin tähänkin löytyy muitakin vaihtoehtoja.
Suuttimet täytyy tietenkin mitoittaa koneen mukaan, ei sinne voi suoraan heittää taas niitä BMW suuttimia. Eli ratkaisevaa on tietysti se, kuinka suuri koneesi on, millaisia tehoja haet, onko ahdettu vai ei jne. jne.
BMW korvasi mm. BTCC/STW -sarjoissa E36 kilpureidensa Aatamin aikaiset S14-koneet joskus vuoden 1994 paikkeilla huomattavasti paremmilla S42-moottoreilla
kertokaas ymmärsinkö nyt oikein tuon m42 moottorin +2000cc stroukkauksen,
eli tarvitsisi ensiksi hankkia nämä osat:
-m47:n kampiakseli (josta täytyy koneistaa toisesta päästä 0.5mm pois)
-s50b30 männät (joutuu ilmeisesti muotoilemaan männän päältä jollain tavalla)
-m44:n kiertokanget (pitäisi mennä ilman modausta paikoilleen?)
-s50b30 suuttimet (todennäköisesti menee suoraan entisten tilalle)
tässä kuvassahan noita nostimia ja lätkiä olisi, kuvan osat vain naurettavat 1250e.....
pakko todeta tähän että s42 on prkleen kallis ostettava kone ja sen osat maksaa viinerin keskiöitä..
Jep jep, just noita osia olen tuolta myyjältä kysellyt. Ongelma on se että ne on hyvin pitkälti tarkoitettu nimenomaan S42 moottoriin eikä niiden sopivuudesta M42:een ole mitään takuita. Ei säätöpaloja nostimiin eikä tietoa mistä niitä saa ja mihin hintaan jne. Vähän liian kallista ostaa osat ja todeta että ne sopii vain vitriiniin...
Lähes toimintakuntoisia S42 koneita tuntuu olevan myös myynnissä mutta hinnat on alkaen 10 000€. Kansia ja alakertoja myös mutta aika tavalla harrastajien ulottumattomissa hintojen puolesta :(
Ostin äsken ebaysta S50B30 läppärungot puolivahingossa, saa nähdä saako ne modattua tuohon M42:een kohtuutyöllä ja onko siitä mitään iloa.
BMW korvasi mm. BTCC/STW -sarjoissa E36 kilpureidensa Aatamin aikaiset S14-koneet joskus vuoden 1994 paikkeilla huomattavasti paremmilla S42-moottoreilla joka pohjautui tähän kohuttuun ja paljon puhuttuun M42:een. Eli kyse oli siis enintään kaksi litraisten vakioautojen moottorista ja luokista, joista on tultu tämän päivän WTCC-sarjaan ja myös Suomessa ajettavaan Super 2000 -sarjaan.
Tämä näin nopsasti lonkalta heitettynä. Viisaammat korjatkoon disinformaation...
Se S14 kommentti tarkoitti nokkia, vaikka M42 ehkä onkin samoilla sylinteriväleillä kuin M50, on tehon tuottamiseen liittyvät asiat aikalailla erilaiset. M42 on nelonen joten se kiertää eri tavalla, siinä on vanha ilmamäärämittari-tyyppinen motronic, ei ole vanosta jne jne. Jos lähtee nokkien asteita vertaamaan S50 mottiin mistä löytyy jo tupla-vanoskin, niin mielestäni katsoo väärään paikkaan. Siinä mielessä siis ennemmin kannattaisi katsella tuota vanhempaa S-mottia.
Freak: Ok, kummajaisia siellä, no comments sitten noista afrikka-malleista. Hyvä että tehoihin sitten tuli selvyys, ei tullut luettua sitä topiccia sitten enää kun oli monta sivua tapeltu siitä takapyörätehosta. My bad.
Jochen: Saman ikäluokan S-sarjalainen ei ole samaa sukupolvea, etsi vertailukohtaa S14 -moottoreista, S50 on vertailukelvoton. M42 on vanhaa tekniikkaa vielä, vaikka sitä onkin käytetty samaan aikaan.
Niinku Freak jo totesi, M42 on käytännössä M50 josta on pätkäisty kaksi sylinteriä pois, sylinterien väli jne on samat. M42 vaan tuli markkinoille vuoden pari ennen M50 moottoria että saatin pikapikaa tehtyä 318is taistelemaan GTI sodassa.
Kävin tänään sattumalta Sportpugin ratapäivillä Ahvenistolla. Kulkee auto neloskoneellakin, paras aika minkä kellotin oli hiukan alle 1:32 jollekin kaksioviselle pökötille. Autossa oli kyllä semislicksit alla ja kevennystä niin että rata näkyi lattian rei'istä
Tuota bimmerforumsin topicia lukiessa on sitten syytä pitää mielessä, että nuo teholukemat on sitä maankuulua Hevonpaskaa. Muutenkin hieman varauksella voi suhtautua, tyyppi kun väittää että hänellä on 316i:ssä iso perä vakiona...
Tehot oli mitattu myöhemmin toisessa dynossa ja sieltä tuli jotain 160 heppaa koneelta. Kertoi kyllä myöhemmässä vaiheessa ko. topicia tämän asian. Tyyppi on muuten kyllä oikeassa peränsä suhteen nimittäin ZA-version perä on TYP188, kun ECE-version perä on TYP168.
Jochen: Saman ikäluokan S-sarjalainen ei ole samaa sukupolvea, etsi vertailukohtaa S14 -moottoreista, S50 on vertailukelvoton. M42 on vanhaa tekniikkaa vielä, vaikka sitä onkin käytetty samaan aikaan.
Paljonkos nostimien teettäminen mahtaisi kustantaa? Ei nuo nyt niin ihmeellisiä osia ole.
Mielestäni M42:lla on enemmän yhteistä M50-pohjaisen S50-moottorin kuin M10-pohjaisen S14-moottorin kanssa, mutta tämä onkin mun mielipide...
Tuota bimmerforumsin topicia lukiessa on sitten syytä pitää mielessä, että nuo teholukemat on sitä maankuulua Hevonpaskaa. Muutenkin hieman varauksella voi suhtautua, tyyppi kun väittää että hänellä on 316i:ssä iso perä vakiona...
Jochen: Saman ikäluokan S-sarjalainen ei ole samaa sukupolvea, etsi vertailukohtaa S14 -moottoreista, S50 on vertailukelvoton. M42 on vanhaa tekniikkaa vielä, vaikka sitä onkin käytetty samaan aikaan.
Paljonkos nostimien teettäminen mahtaisi kustantaa? Ei nuo nyt niin ihmeellisiä osia ole.
itse rupesin vakavasti harkitsemaan tuon moottorin stroukkausta 2-litraiseksi, aiheesta juttua täällä ..kiitokset e36:lle tästä linkistä!
muutamia otteita kyseisestä projektista:
"The M47 crank fits right in, same size big ends and mains, same length. The only mod was to turn 0.6mm off the front to fit the pulleys, very simple with a lathe...The M3 injectors fit perfectly in the manifold too."
M47 Crank, M44 sub assemlby, S50b30 pistons, s50b30 injectors, upper+lower gasket set, Dastek unichip = 168whp in dyno.
tilavuutta oli kertynyt 2048cc, 11.6:1 puristuksilla
tässä myös eräs todella mielenkiintoinen asia mitä tämä sama heppu oli rakennellut, 6-vaihteinen laatikko is:ään:
"I have the big case LSD, my stock 316i diff has the big case, same size as the M3 one. I just removed the LS unit from the M3 3,15:1 diff and bolted it into my 3,45:1 diff.
Transmission rear shafts is stock, the front section is from a 328i, shortened by 100mm.
Gearbox is probably 100-150mm longer."
alla vielä lista mitä tuo kone sisälsi loppujen lopuksi:
M44 block bored out to 86mm
Euro S50b30 pistons decked 3.8mm and pocketed
M44 conrods with custom small-end bushes
Stock M44 big-ends and main bearings
Fully balanced bottom-end
Lightweight flywheel
M47 (E46 320d) crank with 0.5mm machined nose so the pulleys fit
Stock M42 head, so far
AFM to 3" MAF conversion (E36 328i MAF)
80deg thermostat
Custom 6mm duraform spacer gasket for intake manifold (keeps intake mani ice cold)
Stock M42 header, so far
TB water line delete
Euro M3 injectors
Fan delete mod
Dastek unichip
CAI
11,6:1 compression
Current rev limiter @ 6750rpm[/I]
paljon lisää muuta tietoa löytyy tuolta sivustolta..
Last edited by ///saMi; 05-08-2007, 13:27.
Reason: kirjoitusvirheitä..
Saa muutettua. Nämä herrat ajavat RoadSporttia M42-koneella johon on muutettu vakiot hydraulit alakautta säädettäviksi kiinteiksi. Ainut vika on kuulemma paketin paino. Sopivat säätöpalat on tehty vanhoista venttiileistä.
"Moottori on 1800 kuutioinen,16-venttiilinen, 4-sylinterinen BMW mallia M42,joka on varustettu läppärungoilla ja moottorinohjausjärjestelmällä, joka käsittää ruiskun ja suorasytytyksen.Moottori kehittää yli 230 hv."
Eikös noita m42 nostimia saa muutettua kiinteiksi? Hoitaisi säädön alakautta?
Saa muutettua. Nämä herrat ajavat RoadSporttia M42-koneella johon on muutettu vakiot hydraulit alakautta säädettäviksi kiinteiksi. Ainut vika on kuulemma paketin paino. Sopivat säätöpalat on tehty vanhoista venttiileistä.
Leave a comment: