Announcement

Collapse
No announcement yet.

M42B18/318 IS viritys ja siihen liittyvät ongelmat!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kiulu
    replied
    Originally posted by Jampsu87 View Post
    Meneekö tuo m40:sen vauhtipyörä tuohon m42:seen heittämällä paikoilleen vai vaatiiko jotain muita muutoksia? Paljon pitäisit osilla hintaa?

    Onko tuohon lämpölevyjen kierron poistoon ohjeita netissä? Linkkiä..

    Se lämpölevyjen poisto on tosi helppo juttu ja sen huomaa/ymmärtää kun
    oottaa kaasuläpän pois ja kattelee niitä lämpölevyjä ja vesiletkuja.
    Mulla olis ylimääräisena m42 ja m40 vauhtipyörät jos olet kiinnostunut.
    Last edited by Kiulu; 30-05-2008, 19:33.

    Leave a comment:


  • Jampsu87
    replied
    Originally posted by Jochen View Post
    Olisikin edes parkkipaikka... Tein tuon kaasuläppämodin niin että auto oli parkissa tampereen polisiilaitoksen takana kulkevalla kadulla! Nokat taidan vaihtaa sentään firman parkkihallissa.
    No tuossa on jo asennetta!

    Eipä juuri ole minullakaan mitään kokemusta autojen rassaamisesta ja ihan hyvin se meni silti. Tukin ne putket parilla M8 tai M10 pultilla ja vedin tiukalle kiristimillä. Parempi tapa jota on tarkoitus piakkoin soveltaa on asentaa putkien päiden väliin sopivan halkaisijallinen letkuliitin jolloin vesi pääsee edelleen kiertämään kannessa niinkuin ennenkin.

    Toinen setti noita hiottuja nokkia (vastaa erittäin hyvin Shrickin 256 ast / 10,4 mm mallia tosin kestoa ja nostoa saattaa olla karvan enemmän) olisi myynnissä, lisäksi myyntiin tullee aikanaan toinen kevennetyistä vauhtiksista.
    Meneekö tuo m40:sen vauhtipyörä tuohon m42:seen heittämällä paikoilleen vai vaatiiko jotain muita muutoksia? Paljon pitäisit osilla hintaa?

    Onko tuohon lämpölevyjen kierron poistoon ohjeita netissä? Linkkiä..

    Leave a comment:


  • Jochen
    replied
    Originally posted by Jampsu87 View Post
    Perhana, hyvin oot saanu tuosta otettua hepoja irti
    Itselläkin kiinnostaisi kiinnostaisi niin perkuleesti tehdä kyseiset muutokset mutta vähän vierastaa alkaa yksin noita parkkipaikalla väköstämään

    Onko tuo lämmitys elementin ohitus vaikea toteuttaa, että onnistuisi myös tämmöiseltä kaksi-vasenkätiseltäkin tehdä?

    Et ole Jochen ajatellut tuota alumiini vauhtipyörää laittaa?
    Olisikin edes parkkipaikka... Tein tuon kaasuläppämodin niin että auto oli parkissa tampereen polisiilaitoksen takana kulkevalla kadulla! Nokat taidan vaihtaa sentään firman parkkihallissa.

    Eipä juuri ole minullakaan mitään kokemusta autojen rassaamisesta ja ihan hyvin se meni silti. Tukin ne putket parilla M8 tai M10 pultilla ja vedin tiukalle kiristimillä. Parempi tapa jota on tarkoitus piakkoin soveltaa on asentaa putkien päiden väliin sopivan halkaisijallinen letkuliitin jolloin vesi pääsee edelleen kiertämään kannessa niinkuin ennenkin.

    Ei ole köyhällä varaa alumiinisiin vauhtipyöriin... Jemmassa on kyllä kaksi M40 vauhtipyörää ja niistä on tarkoitus sorvata/koneistaa pois puolet eli painoa jäisi joku 5 kg.

    Toinen setti noita hiottuja nokkia (vastaa erittäin hyvin Shrickin 256 ast / 10,4 mm mallia tosin kestoa ja nostoa saattaa olla karvan enemmän) olisi myynnissä, lisäksi myyntiin tullee aikanaan toinen kevennetyistä vauhtiksista.

    Leave a comment:


  • Jampsu87
    replied
    Originally posted by Jochen View Post
    Se että auto tuntuu kiihtyvän osakaasulla paremmin on ihan yleinen ominaisuus joka johtuu tästä:



    Eli täyskaasulla kaasuläppä on jo menossa kiinni eli ne kääntyy yli 90 asteen optimaalisesta kulmasta ja alkaa taas rajoittaa virtausta. Tuon saa korjattua sillä että väsää pari milliä paksun rajoitinsysteemin kaasuvivuston ja stopparin väliin.

    Tässä muuten pari viikkao vanha dynotulos omasta E36 M42:sta jossa on vain lastu, korjattu tuo kaasuläpän yliaukeaminen ja ohitettu kaasuläpän lämmityselementti:



    Nyt on hiotut nokatkin tulleet, pitäisi vain saada ne kiinni ja asentaa niille tehty lastu
    Perhana, hyvin oot saanu tuosta otettua hepoja irti
    Itselläkin kiinnostaisi kiinnostaisi niin perkuleesti tehdä kyseiset muutokset mutta vähän vierastaa alkaa yksin noita parkkipaikalla väköstämään

    Onko tuo lämmitys elementin ohitus vaikea toteuttaa, että onnistuisi myös tämmöiseltä kaksi-vasenkätiseltäkin tehdä?

    Et ole Jochen ajatellut tuota alumiini vauhtipyörää laittaa?

    Leave a comment:


  • Jochen
    replied
    Se että auto tuntuu kiihtyvän osakaasulla paremmin on ihan yleinen ominaisuus joka johtuu tästä:



    Eli täyskaasulla kaasuläppä on jo menossa kiinni eli ne kääntyy yli 90 asteen optimaalisesta kulmasta ja alkaa taas rajoittaa virtausta. Tuon saa korjattua sillä että väsää pari milliä paksun rajoitinsysteemin kaasuvivuston ja stopparin väliin.

    Tässä muuten pari viikkao vanha dynotulos omasta E36 M42:sta jossa on vain lastu, korjattu tuo kaasuläpän yliaukeaminen ja ohitettu kaasuläpän lämmityselementti:



    Nyt on hiotut nokatkin tulleet, pitäisi vain saada ne kiinni ja asentaa niille tehty lastu

    Leave a comment:


  • Juh4
    replied
    Originally posted by Jampsu87 View Post
    Olen huomannut että oma IS:sä kiihtyy kaikista parhaiten/terävämmin reilulla pintakaasulla kuin kaasu pohjassa. Onkohan tuo M42 koneen ominaisuus vai pitäisiköhän tuolle koneelle tehdä jotain?
    Auto jotenkin vaan tuntuu toimivan paremmin pienellä kaasulla, reilusti kaasua antaessa kiihtyvyys ikään kuin puuroutuu (terävyys katoaa). Yleensä lujasti kiihdyttäessä meno vain paranee kaasua hiljaa nostaessa. Miten muiden Is:sät käyttäytyy kiihdyttäessä?
    Olen huomannut saman ilmiön, eli kyseessä ei varmaan ole vika vaan ominaisuus Täytyy sanoa, että näillä bensan hinnoilla ei vituta yhtään vaikka tuo iS onki alla

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Originally posted by Jampsu87 View Post
    Olen huomannut että oma IS:sä kiihtyy kaikista parhaiten/terävämmin reilulla pintakaasulla kuin kaasu pohjassa. Onkohan tuo M42 koneen ominaisuus vai pitäisiköhän tuolle koneelle tehdä jotain?
    Auto jotenkin vaan tuntuu toimivan paremmin pienellä kaasulla, reilusti kaasua antaessa kiihtyvyys ikään kuin puuroutuu (terävyys katoaa). Yleensä lujasti kiihdyttäessä meno vain paranee kaasua hiljaa nostaessa. Miten muiden Is:sät käyttäytyy kiihdyttäessä?

    Autossa on tällä hetkellä kiinni: Digi-tech lastu, Eisenmann "race" takavaimennin ja
    Bmc carbon airbox.

    Onko kukaan vaihtanut autoonsa alumiinista vauhtipyörää, ainakin ulkomaiden foorumeilla kertovat tämän vaikuttavan auton kiihtyvyyteen reilusti. Itseä kyllä kiinnostaisi tuon laittaminen jos vaan jostain semmoisen löytäisi järkevään hintaan.
    Sama auto, siis e36 ja käyttäytyy täysin samoin, vakiokone ja putkisto. Yksi syy voisi olla se että e36:n imusarjassa on ihmeellinen (älytön ?) pykälä t. valun muoto isomman kaasuläpän takana alareunassa, täydellä kaasulla virtaus sotkeentuu ja läppää suljettaessa virtaus osuu ko. kohtaan erilailla (paremmin) ja koneeseen menee enemmän ilmaa kuin luukut levällään. E30 imusarja odottaa asennusta, sittenhän sen tietää, tosin ko. sarja on huomattavasti lyhyempi eli alavääntö teoriassa huononee ja virtaus muuttuu muutenkin mutta kaasuläpän takana ei ole ylim. esteitä virtaukselle.
    Myös m20 5,4 kg uusi teräsvauhtipyörä odottaa hyllyssä, kytkin e30 323i 150hv versio, tasapainotettu ensin vauhtis yksin ja sitten asetelman kanssa. Jompikumpi vaihtuu ensin, ei molemmat yhtäaikaa jotta tietää mikä vaikuttaa mihin.

    Leave a comment:


  • Jampsu87
    replied
    Olen huomannut että oma IS:sä kiihtyy kaikista parhaiten/terävämmin reilulla pintakaasulla kuin kaasu pohjassa. Onkohan tuo M42 koneen ominaisuus vai pitäisiköhän tuolle koneelle tehdä jotain?
    Auto jotenkin vaan tuntuu toimivan paremmin pienellä kaasulla, reilusti kaasua antaessa kiihtyvyys ikään kuin puuroutuu (terävyys katoaa). Yleensä lujasti kiihdyttäessä meno vain paranee kaasua hiljaa nostaessa. Miten muiden Is:sät käyttäytyy kiihdyttäessä?

    Autossa on tällä hetkellä kiinni: Digi-tech lastu, Eisenmann "race" takavaimennin ja
    Bmc carbon airbox.

    Onko kukaan vaihtanut autoonsa alumiinista vauhtipyörää, ainakin ulkomaiden foorumeilla kertovat tämän vaikuttavan auton kiihtyvyyteen reilusti. Itseä kyllä kiinnostaisi tuon laittaminen jos vaan jostain semmoisen löytäisi järkevään hintaan.

    Leave a comment:


  • jalaakso
    replied
    Originally posted by Juh4 View Post
    Mielenkiintoista. Muistahan kertoa myös penkitystuloksia
    Ainakin tuolla www.m42club.com puolella ovat saanneet tämmösiä tuloksia:

    148,72bhp @ 5834 rpm ( std : 136bhp @ 6000 rpm )

    187,8Nm @ 5312 rpm ( std: 175Nm @ 4600 rpm )

    Leave a comment:


  • Jochen
    replied
    Nonii,

    2 settiä M42B18 vakionokkia viety tänään Kylmäkosken Erikoismoottorille hiottavaksi (yksi setti itselle ja toinen vaikka myyntiin). 256 asteinen 10,4 mm nostoinen Shrick kopio pitäisi kyllä onnistua. Hinta jää noin kolmasosaan aidoista kaupan nokista. Jonoa on tällä hetkellä noin 2 kk edestä joten kepit saa käteen joskus kesäkuun alussa.

    Nokat hiotaan ja lopuksi sitten fosfatointikäsittely. Karkaisu yltää tehtaan jäljiltä usean millin syvyyteen joten uutta karkaisua ei tarvitse tehdä.

    Pätevän oloinen kaveri oli. Opin taas monta asiaa... Hydraulisille nostimille ei nostoa voi vakionokasta paljoa kasvattaa (<1.5 mm) koska jos nokan perusympyrä pienenee liikaa niin hydraulisen nostimen noin 3 mm säätövara loppuu kesken. Lisäksi nostimen täyttyminen öljyllä voi häiriintyä kun nostimen kyljessä oleva ura/reikä ei osukaan enää nokkapukissa olevien reikien kohdalle kuin hetken ajan tahdin aikana. Enpä olisi tuotakaan itse tajunnut.

    Kiinteillä nostimilla tuota ongelmaa ei niinkään ole koska välykset säädetään paloilla (riippuu tietty palojen suurimmasta paksuudesta) joten kiinteitä nostajia varten tehdyssä nokassa voi olla enemmän nostoa kun pienemmän perusympyrän voi kompensoida paksummilla paloilla.

    Lisäksi sain ensikäden tietoa kuinka hydraulinen nostin kannattaa muuttaa kiinteäksi, hiukan helpompaa kuin ajattelin asian olevan ja pitäisi onnistua ihan itseltäkin

    Leave a comment:


  • Jochen
    replied
    Originally posted by Cell View Post
    Onko nuo wössnerit muuten ne jotka myytiin joitakin kuukausia tjsp sitten myyntipuolella? Olivat aika komiat
    Juu nehän ne on. Vaikuttavan näköiset ovat, imuventtiilin kolon halkaisija on 37 milliä ja syvyyttä varmaan riittävästi isommillekin nostoille

    86 mm takomännät ja tapit on noin 18.5% kevyemmät kuin 84 mm porauksella olevat vakio-osat.

    Wössner vs. Vakio M42:



    Hiukan putsattuna koko satsi:



    Tässä edellämainitulta lastumaakarilta saapuneet lutikat:

    Leave a comment:


  • Juh4
    replied
    Originally posted by Jochen View Post
    http://freenet-homepage.de/pro-auto/

    Kaveri tekee myös kauppaa saksan ebayssa. Lastu maksoi 49€ + pk.
    Mielenkiintoista. Muistahan kertoa myös penkitystuloksia

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    Onko nuo wössnerit muuten ne jotka myytiin joitakin kuukausia tjsp sitten myyntipuolella? Olivat aika komiat

    Leave a comment:


  • jani
    replied
    Originally posted by Jochen View Post

    - Wössnerin 12.6 puristuksilla olevat M3 takomännät (odottamassa)
    - Hiotut + teräskuulapuhalletut vakiokiertokanget/CNC koneistetut kiertokanget ebaysta (vakiokankia on 2 settiä odottamassa)
    - Lohko 86 mm ylikokoon -> 188x cm3 tilavuus (lohko on)
    - S50B30 läppärungot (on)
    - 340 cm3/m ruiskusuuttimet (löytyy)
    - hiili/lasikuitu airbox ja ilmansuodattimen kotelo (tarvikkeet on)
    - noin 300 asteiset nokat (lienee pakko tilata dbilasilta tms. noita ei vakioista enää voi hioa)
    - Kannen lievä porttaus, imuventtiilit ja seetit ehkä 33 -> 35 mm (kansi odottamassa)
    - Hydraulisten nostimien muuttaminen kiinteiksi, hiukan jäykemmät jouset (nostimet odottamassa)
    - Moottorinohjaukseksi VEMS tai Mega

    Vauhtipyörä ja pakoputki periytyisi tuosta ensimmäisestä moottorista.

    Tarkoitus olisi siis väsätä kone joka kestää jenkaa jonkinverran vakiota enemmän tyyliin FIA Class II/Supertouringin 2 litraiset koneet.

    Tiedä sitten koska valmistuu
    Tässä on kyllä oikeata tekemisen makua! Toivottavasti saat pian Stage II koneen läjään.

    Leave a comment:


  • Jochen
    replied
    Originally posted by Juh4 View Post
    Mistäs lastun ostit ja uskaltaako hintaa kysyä?


    Kaveri tekee myös kauppaa saksan ebayssa. Lastu maksoi 49€ + pk.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎