Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52B28 Viritys ym Haaveilutopic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • naukkis
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2004
    • 1222
    • Jyväskylä

    Originally posted by makkis View Post
    Eli jos muuttaisi WOT detectionin tuohon 41.1 versioon ja enrichmentin laittais jostain vajaasta 2000 n. 15 ni olis täyskaasulla "aina" n. 12,6AFR ???
    Juu mutta parhaan tehon saat noin 13.5:1 seoksella eli joku 9% rikastus olisi tehon suhteen paras. Korkeampaa joutuu käyttämään ainoastaan jos muuten kone nakuttaa ja joutuu sen takia ennakoita tiputtamaan. Vakiot rikastukset vähän viittaa siihen että huuhtelu on sen verran pakokaasujäämäinen yläkierroksilla että nakutuksen kurissapitämiseksi joutuu ajamaan rikkailla seoksilla.

    Comment

    • Jarpeli
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2004
      • 510
      • vaasa

      Haaveilin tuossa laittavani M50 vanos koneen venttiilijouset M52 koneeseen M52 nostajilla mutta hieman turhan ahdasta tuolla tosiaan tulee.


      Mutta mittailimpa pikapikaan että sentin puristuksella nuo m50vanos jouset olisivat 20% jäykemmät
      Jousten halkaisjathan ovat:
      -vakio yläpäästä 23,8mm
      -M50tu 30,30mm
      Joku supertek M52 venajousi 29,65mm
      Last edited by Jarpeli; 09-02-2017, 23:50.

      Comment

      • O-Peksi
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2007
        • 2775
        • Joensuu

        Kaverilla on käytössä noi tuplajouset pienillä M52-paininkupeilla Räsis-nickiltä tulleilla CroMo-retainereilla, eikä siinä ole tullut ainakaan ongelmia ja ajettu jo joitakin tuhansia kilometrejä. Nostimen mitta sattuu just käytössä ollessaan siihen pituuteen, että jousi ja retaineri ei ihan mene kupin sisään. Omaan koneeseen en silloin joskus uskaltanut jättää tuplajousilla pieniä kuppeja, mutta toimii näköjään.
        ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

        Comment

        • Jarpeli
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2004
          • 510
          • vaasa

          Toi kuva on otettu tyhjätyllä pohjaan painetulla paininkupilla eikä se ainakaan lähteny nostamaan jousilautasta siinäkään vaiheessa. Mutta mitenköhän tuo jousi elää kierroksilla.

          Comment

          • naukkis
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2004
            • 1222
            • Jyväskylä

            Originally posted by Jarspi View Post
            Mutta mittailimpa pikapikaan että sentin puristuksella nuo m50vanos jouset olisivat 20% jäykemmät
            Jousten halkaisjathan ovat:
            -vakio yläpäästä 23,8mm
            -M50tu 30,30mm
            Joku supertek M52 venajousi 29,65mm
            Jousen jäykkyyshän ei ole mikään itseisarvo vaan jousen progressiivisuus suhteessa liikuteltavaan massaan. M52-mehiläispesäjousethan olivat suurinpiirtein parasta mitä oli -90 luvun puolivälissä keksitty ja huima parannus M50-tuplajousiin verratten, liikkuva massa vain noin puolet ja siitä huolimatta kasaanpuristetun jousen puristusvoima liki yhtäsuuri. Edes jenkit V8-puolella eivät nykyään juuri käytä perinteisiä tuplajousia vaan aftermarket palikat on pääosin yksittäisiä beehivejä vaikka niissä on paljon laatuongelmia mitä BMW:n oem osissa ei ole.

            Comment

            • Jarpeli
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2004
              • 510
              • vaasa

              Tästähän saatiin oikein keskustelu jota olinkin vailla. Eli siis oma intressi oli että jos halvalla olisi saanut jäykemmät jouset venttiilikoneistoon
              Vaikkakin täytyy myöntää että yleisillä nokilla tehoalue on jo jonkin tovin laskenut kun mennään yli 7k rpm
              [/url]
              Tuollainen löytyi ulkomaan sivustolta
              Last edited by Jarpeli; 11-02-2017, 02:00.

              Comment

              • Jokkede
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2010
                • 278
                • Siilinjärvi

                Minä päädyin juuri tuon taulukon avulla m50 jousiin m52 sijasta. Toisaalta jos kierrokset rajaantuu johonkin 7200-7400 niin ei taida olla suurempaa merkitystä mitkä jouset siellä on.
                Nykyisin: e30 318i 2d -84 m50b28 Turbo ikuisuus projekti
                e30 316 2d -85 Alpinweiss ///Mikä kiire projekti
                e30 316 2d -87 Ral 6003 m50b25 "kaunokki"
                300 exc -05


                Myydään tavaraa Ostetaan tavaraa

                EX: e30 316i 2d -89 Zinnoberrot, e30 320i m20b25 2d -89 Schwartz, e36 328i taxi -95 Cosmosschwarz, e36 325i coupe -94 Moreagrun, e36 328i toukka -95 Montrealblau, e32 735iA -91 Granitsilber metallic, e36 325i taxi -90 Lagunengruen

                Comment

                • Osku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2005
                  • 3324
                  • Kouvola,Pilkanmaa

                  Ite oon tässä paininut ajatuksen kanssa että M52 Jouset ja pikkukupit vai M50 tuplajouset CrMo retskuilla 6mm varrelle.

                  Keveympi tuo M52 koneisto olisi huomattavasti,tosin pelaako se ahdetussa moottorissa yhtä hyvin kun toi NV tuplajousi :think
                  konetta pyöritellään varmaanki siellä max. 8krpm,rajottimen ajattelin laittaa 7800rpm
                  Pysyykö noi puol miljoonaa ajetut tynnyrijouset mukana ?:think
                  E30 24V 5D "Vakio"

                  Originally posted by ///Make
                  1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

                  Comment

                  • Pazi88
                    Moderator
                    • Jan 2007
                    • 11098
                    • Oulu

                    Jostain luin että Nisse Järnetillä ruotsissa olis m52 venttiilikoneistolla ja 270/280 asteisilla nokilla turbokone joka kiertää 8000 ja se ois pysyny nipussa monta vuotta.

                    Instagram, YouTube kanava
                    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                    Comment

                    • naukkis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2004
                      • 1222
                      • Jyväskylä

                      Originally posted by Jarspi View Post
                      Tästähän saatiin oikein keskustelu jota olinkin vailla. Eli siis oma intressi oli että jos halvalla olisi saanut jäykemmät jouset venttiilikoneistoon
                      Juu mutta kun jäykkyys ei ole itseisarvo vaan se jäykkyys suhteessa liikuteltavaan massaan. M52:n tynnyrijousilla, retainereilla ja nostajilla on vain noin puolet tuplajousiversion massasta liikuteltavana ja lisäksi tynnrijousen itse jousen liike on paremmin hallittua. M52-koneisto on aikalailla sellainen kuin hyvillä aftermarket-osilla nykyään venakoneisto rakennettaisiin ja jos painavat hydrauliset nostajat korvaa kovilla niin venakoneisto kestää varmasti enemmän kierroksia kuin alakerta. Ja tynnyrijousien korvaaminen selvästi jäykemmillä tuplajousilla ei paranna venttiilikoneiston kierroskestävyyttä edes työntötankokoneissa joissa liikuteltavaa massaa on muutenkin paljon, normaali jousi liikkuu koko pituudeltaan venttiiliä sulkiessaan ja tuppaa värähtämään auki helposti sulkeutuessaan, tämä voimaa vastaan tarvitaan suuria seetipaineita. Tynnyrijousessa sen sijaan liike alkaa ylhäältä ja alaosa liikkuu vain suurilla nostoilla, sulkeutumisvaiheessa jousen liike on pysähtynyt jo aivan huippua lukuunottamatta venttiilin kohdatessa seetin ja itse jousi on hyvin vakaa ilman resonansseja.


                      M50nv-jousethan on suoraan 60-luvulta, 80-lukuisissa koneissa tuplajousina käytettiin ainakin japseissa versioita jotka olivat tasapaksuja mutta joissa jousi harveni yläpäätä kohden joilla myös saatiin jousen liikettä hallitummaksi. 90-luvulla kehitettiin sitten tuo beehive jossa ei voi olla sisäjousta ja BMW:n astuttua mukaan F1-moottoreiden kehitykseen päivitt siviilikoneidenkin venttiilijousia kerralla muutaman vuosikymmenen edestä.

                      Beehive-tyyppinen jousi on kallis suunnitella ja valmistaa mutta kun kerran oem-tuotteena sellaisen saa niin se on ihan toimivaksi kehitetty ilman lastentauteja.

                      M5x:n venakoneisto on sen verran kaukana äärirajoistaan että se toimii niillä vanhoilla M50NV-jousillakin, esimerkiksi Letukan LS-koneet taas ovat sen verran viritettyjä että jos niissä menee beehivet vaihtaamaan tuplajousiin niin venttiilikoneisto muuttuu epästabiiliksi, ts venttiili pomppaa sulkeutuessaan ja seurauksena tehonlasku alueella jolla näin pääsee tapahtumaan.

                      Comment

                      • jannmann
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2003
                        • 5856
                        • Joccis City

                        Tohon jousihommaan löytyy kyllä eibach:in jousi mikä toimii sinne 8500rpm asti kivasti ja mahtuu 33mm kuppiin ja on beehive. Eikä maksa paljoa. Negatiivinen puoli on että joutuu ostamaan 32kpl. Ja vaatii kanteen pienen muutoksen.
                        Aprilia RSV4

                        Comment

                        • petrolhead
                          Moderator
                          • Feb 2004
                          • 13793
                          • Hyvinkää

                          Ei ehkä pitäs kommentoida kun en omista M52-moottoria. No.. pyörittelin vakionokan ympäri heittokellon kanssa, samoin uuden nokan. Otin lukemat sen verran tiuhaan että saan kohtuu tarkan kuvan missä kohtaa venttiilin liike kiihtyy, about kuinka rajusti ja sama hidastuvaan suuntaan. Karkea arvio keskinopeudesta, liikkuvan massan saa suht helposti selville tarkasti. Mihin tämä homma tähtäsi? Halusin nähdä paljonko vakiojousissa on varmuuskerrointa eli ylimäärästä jousipainetta nostolla siihen nähden mikä riittää hidastamaan venttiilin. Virinokan pyörittelin jotta selviää onko liikkeet yhtään rajumpia kuin vakiossa. Suht yksinkertasta laskemista kuitenkin tolla tasolla. 100 grammaa venttiiliä ja retaineria jos pitää saada hidastumaan 1000 G:tä niin se tapahtuu noin sadan kilon voimalla. Mun havainto oli että nostolla jousipaine just sen verran ettei vena irtoo eikä paljon enempää. Ja virinokasta totesin että mun osilla ainakaan venalla ei oo sen kanssa suurempia kiihtyvyyksiä. Puristelin pari laatikollista venajousia läpi, joo käytettyjä. Valkkasin ne jotka on keskenään samoja ja mun käyttöön oikean jäykkyiset. Varmuuskertoimena mulla toimii semilöysät sisemmät jouset.

                          Kaikkeen tähän tietysti tulee päälle se jos jousi resonoi ja ahtopaineen vaikutus ja jos on korkeemmat kierrokset jne jne.
                          Jos mun metodi on epävalidi niin kuulen mielelläni miksi.
                          2015 VW Crafter
                          1984 BMW 316
                          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                          Comment

                          • naukkis
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2004
                            • 1222
                            • Jyväskylä

                            Venajousihan resonoi aivan sikana toimiessaan, siihen oikeastaan tarvitsee keskittyä ei niinkään absoluuttisiin jousen kehittämiin voimiin. Normaalissa tuplajousessahan se ulommainen jousi on varsinainen jousi, sisempi on mukana lähinnä vaimentamassa sen ulomman jousen resonansseja, sisemmän ja ulomman jousen pitäisi olla pari niin että sisempi on käytännössä kiinni ulommassa(jousen kierteet erisuuntaan tietenkin ulommassa ja sisemmässä). Maksimia venajousista ulos ottaessa jouset pitää shimmata niin että ne ovat aivan viittävaille pohjassa maksimiventtiilinnostolla, jousen kiekuroiden ollessa kasassa jousen resonanssit pienenevät oleellisesti. Joku vanha ajatushan oli että mitä kauempana jouset on pohjaamisesta sen parempi.

                            Sitten tuo tynnyrijousi mikä M52:ssakin on on suunniteltu itsessään resonoimattomaksi eli jokainen jousen kierros on erimittainen ja toinen kierros elimoi aina edellisen resonanssin. Ero normaaleihin 60-luku design jousiin on aivan älytön, jonkun viripalikkavalmistajan graafissa tynnyrijousella seetipaineen vaihtelu sulkeutuessa pienenee puoleen puolta pienemmällä maksimijännityksella vs perinteiset tuplajouset - en tiedä onko ero oikeasti niin suuri mutta sen verran kehitykseen uskon että luulen M52:n jousilla päästävän reilusti korkeammille kierroksille ilman venttiilien sekoamista vrt vaihtamalla tilalle M50NV:n tuplajouset.
                            Last edited by naukkis; 12-02-2017, 14:07.

                            Comment

                            • Pazi88
                              Moderator
                              • Jan 2007
                              • 11098
                              • Oulu

                              Pikku vinkki niille, jotka on manannu noiden nikasil lohkon männänrenkaiden kovaa hintaa. Ne kun maksaa joku 70-90€ per pytty marmorilla, ja rautalohkoon saa melkeen koko koneen männänrenkaat samaan hintaan.

                              Niin onnistuin mahlen kataloogista kaiveleen nikasil lohkon männänrenkaat: https://catalog.mahle-aftermarket.co...814&d=&subId=6

                              Eli mahle osanumero: 083 16 N0

                              Tuolla osanumerolla onnistuin itselle ostamaan mahle setin hintaan 20€/pytty. Joku paikallinen varasosatiskikin ehkä saa tuolla osanumerolla tilattua renkaat.

                              EDIT tuossa vaikka avaldin sivuilta: http://alvadi.ee/en/kataloog/varuosa/12824431/10743
                              Toki lukee ettei varastossa.

                              Ja sit vaikka autonvaraosat24.fi: https://www.autonvaraosat24.fi/mahle-original/2675610
                              Last edited by Pazi88; 14-02-2017, 10:07.

                              Instagram, YouTube kanava
                              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                              Comment

                              • Skarpa
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2007
                                • 3406
                                • Kotka

                                Originally posted by Pazi88 View Post
                                Pikku vinkki niille, jotka on manannu noiden nikasil lohkon männänrenkaiden kovaa hintaa. Ne kun maksaa joku 70-90€ per pytty marmorilla, ja rautalohkoon saa melkeen koko koneen männänrenkaat samaan hintaan.

                                Niin onnistuin mahlen kataloogista kaiveleen nikasil lohkon männänrenkaat: https://catalog.mahle-aftermarket.co...814&d=&subId=6

                                Eli mahle osanumero: 083 16 N0

                                Tuolla osanumerolla onnistuin itselle ostamaan mahle setin hintaan 20€/pytty. Joku paikallinen varasosatiskikin ehkä saa tuolla osanumerolla tilattua renkaat.
                                No perhana, hieno juttu!
                                BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                                E30 Armo "330i"

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎