Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52B28 Viritys ym Haaveilutopic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • naukkis
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2004
    • 1222
    • Jyväskylä

    Originally posted by Joba View Post
    Paljerako pitää ottaa myös huomioon. Ns. venymät ja välykset kun laskee niin kiva olisi olla se 8 kymppiä männän ja kannen välissä. Varsinkin kun nuo oe-hilut painaa niin paljon.
    Yli millin paljerako taas ei ole niin optimaalinen kuin alle millin.

    Myös palotilan muoto on erittäin merkittävä tuollaisessa konstruktiossa jos meinaa saada vielä jonkinlaisen ennakon tuolle moottorille ilman nakutusta.
    Dynaaminen puristus olisi kiva saada myös järkevälle tasolle eikä minnekään 13 kieppeille, mitä taas väkisinkin noilla puristuksilla ja laimealla nokalla siitä tulee.

    Suurempi hyöty olisi varmasti kun joku ammattilainen tekisi kanteen asiallisen porttauksen eikä ihmettelisi "4%"-hyötysuhteen kasvamista koska moottori on kuitenkin kanavarajoitteinen että nokkarajoitteinen suurempaan tehoon vakiohiluilla.
    Kansi virtaamaan 150lps kantturoille hyvällä kanavanopeudella niin sieltä tulee se lähemmäs 20 villiä aasia ja hyötysuhde nousisi oikeasti. Samaten tulevaisuuden muutoksia tukisi eikä olisi rajoittava tekijä.
    Mistäs tämä? Mullahan on siis B25 ~15:1 likistyksillä, 0,65 paljeraolla E85:lla ja jos jotain niin on turhan konservatiivinen kummankin suhteen.

    Ja mitä tulee kanavarajoitteisuuteen, M52-kansi virtaa vakiona ~350hv, jos kone kehittää tän alle niin ollaan enemmän nokka kuin kanavarajoitteinen. Harvempi M52 on millään muotoa kanavarajoitteinen. Kanavamuotoa joo voisi parantaa mutta tarvii täyttää ei avartaa ja E85:llä epoksien pysyvyys on huonoa eli hyvään kanavatyöhön tarttis alumiinihitsausta, jos ei kallista niin ainakin työlästä.

    Ja mitä kantta nypläämällä kesynokkaiseen M52:een saa lisää ugaa ei paljon missään näy mutta 10:1 ja 15:1 puristuksiset koneet erottaa sokea erkkikin toisistaan.

    Comment

    • Pazi88
      Moderator
      • Jan 2007
      • 11098
      • Oulu

      Originally posted by naukkis View Post
      Mistäs tämä? Mullahan on siis B25 ~15:1 likistyksillä, 0,65 paljeraolla E85:lla ja jos jotain niin on turhan konservatiivinen kummankin suhteen.
      Ootko käyttäny tuota konettas penkissä missään välissä?

      Instagram, YouTube kanava
      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

      Comment

      • naukkis
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2004
        • 1222
        • Jyväskylä

        Originally posted by Pazi88 View Post
        Ootko käyttäny tuota konettas penkissä missään välissä?
        Ei oo penkissä käynyt, olis tuo aina mielenkiintoista nähdä paperilla kaikkien räpellysten tehot mutta jostain syystä harvemmin saa mitään vehjettä vietyä penkkiin asti.

        Comment

        • Juho_
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2016
          • 1064
          • Suomi

          Mullahan on siis B25 ~15:1 likistyksillä, 0,65 paljeraolla E85:lla ja jos jotain niin on turhan konservatiivinen kummankin suhteen.
          Paljonko on konetta kierrätetty?
          Ei siis näy palotiloissa / männissä jälkiä et ois koskettaneet vielä toisiinsa?

          Joka tapauksessa ; yllättävän pienellä paljeraolla toimii kolisematta kierroksilla (kuten monesti väittäneet että tuommoisella iskunpituudella ei alle millin paljerakoo kärisisi laittaa.......)

          Mitä epoksia / epokseja oot kokeillut?
          Tähän mennessä yksikään loctiten, permatexin, plastic paddingin tai vastaavan epoksi ole kestänyt bensaa (imeytyy epoksiin ja irtoaa lopulta).
          Bilteman purkkiepoksi sen sijaan on jostain syystä kestänyt nyt parhaiten - ei imeyde polttoaineet (bensa, e85) eikä reagoi näihin millään tavoin (eli ei pehmene myöskään).
          YouTube
          Instagram // Juhon Moottoripaja

          Comment

          • Joba
            BTCF Member
            • Sep 2007
            • 556

            Nämä projektit ja moottorit kuulostaa siltä että Rafun vanha m5x oli laimea. Se liikkui vain ~13-rutuilla mutta kantta tuppasi olemaan hierottu aikalailla. Samaten nokat oli Schrickin customit yli 300 adv-asteilla. Kuviakin olisi kiva nähdä näistä prokkiksista. Ja eräs 14,3-ruttuinen moottori nakutti e85:lla suht herkästi alakierroksilla läpät auki ennen kuin sai ennakkokarttaa paremmin alueelle. Sekin onnistunee oikein tehtynä vain jarrullisessa dynossa. Toki internet on täynnä näitä tekijämiehiä jotka vain "duunaa"

            Ja tottakai se 10-ruttunen on eri moottori kuin 15, mutta haluan nähdä Suomessa ensimmäisen sellaisen joka ei ole tönärikasi tai tönäri v-twin

            Comment

            • Jarpeli
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2004
              • 510
              • vaasa

              Tuosta näkyy mukavasti miten kone vetää jos sadaan imupuoli kuntoon. Toki muutakin osaa vaihtunut mutta käyrämuoto on mukava.

              Comment

              • ^Tonix^
                BTCF Member
                • Sep 2005
                • 641
                • Vaasa

                Originally posted by Jarpeli View Post
                Tuosta näkyy mukavasti miten kone vetää jos sadaan imupuoli kuntoon. Toki muutakin osaa vaihtunut mutta käyrämuoto on mukava.
                Jännä että tollanen "M52B30" 252/244 nokilla kehittää enemmän kuin esim s50b30, s50 kummiski 260 nokat jo vakiona..
                Mutta sitähän voi jokainen itte miettiä..
                e30 325 M-Tech2 2d M50 turbo
                E30 318is
                E36 M3 Coupe

                Comment

                • Remotion
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2003
                  • 15232
                  • Ajamisen Iloa

                  Joo, no itsellä ottaa silmään se että mukamas tuo on M50 imusarjalla tuo alempi käyrä, ei saleen ole, tuollainen käyrä tulee M52 imusarjalla mutta M50-imusarjaisten käppyröitä olen katsellut satoja ja riippuen nokista ja muusta oheisrojusta, niin käyrä on aina nouseva tietyyn pisteeseen esim 5000rpm tai 6000rpm ja siitä se on rajoittajalle asti hyvinkin tasaisesti samalla tasolla kuin huipputehokin oli, laskien vain ihan yhdenkäden sormilla osoitettavia hevosia siitä piikistä alaspäin, kun taas tuossa näyttäis laskevan helposti 20-25hp tuolta 6000rpm - 6700rpm välillä. Ei oikeen mahdu mun järkeen miksi se noin tekisi.

                  Jos siellä on koneessa joku rajaava funktio esim pakosarja tai imusarja tai muu hengityksen tietylle tasolle ahdistava niin se toimii niin että teho pysyy siinä rajoitetussa täsmälleen vaikka tappiin asti ja vääntö tietenkin laskee tasaisesti samassa suhteessa, koska virtaus on x määrää sekunnissa ja silloin työtä saadaan tehtyä just tasan yhtäpaljon kokoajan eli teho pysyy tasoissa, mutta jos on kierroksia niin se vaan jakaantuu useammalle työtahdille jolloin vääntökuvaaja tietenkin laskee.

                  Mutta ehkä käppyrässä on oikeasti vakio kone missä M52 imusarja, silloin se näyttäisi tolta, tehoa vaan on jälleen se amerikanlisä 25hp yläkanttiin kummassakin kuvaajassa.

                  Mutta siis, seuraavaksi sitten tuosta vaan tilaamaan: http://racehead.com.au/products-page...50-52-itb-kit/

                  Itse haluaisin kyllä luistoneston (koska sen poistaminen jättää v-mäisiä mokkuloita heilumaan konehuoneeseen irtonaisina), ja vakionopeussäätimen säilyttää.
                  Last edited by Remotion; 08-09-2017, 21:41.
                  Z3 coupé individual

                  F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                  E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                  Comment

                  • JJT
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 6694
                    • .......

                    Originally posted by Remotion View Post

                    Itse haluaisin kyllä luistoneston (koska sen poistaminen jättää v-mäisiä mokkuloita heilumaan konehuoneeseen irtonaisina), ja vakionopeussäätimen säilyttää.
                    Ei kai siitä jää kun 2 ylimääräistä johtosarjan pistoketta jos ei halua niitä poistaa. Cruisenkin saanee toimimaan aftermarket läppiksilläkin.
                    Myyn:
                    M10/20/52 E30-E36 osia

                    Comment

                    • Jarpeli
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2004
                      • 510
                      • vaasa

                      Muistaakseni tuossa b28 koneessa ei ollut iha kaikki kohdallaan kun oli purettu. Pukkas mustaa yms. Eli se selittänee jotain. b30 kone m50 imusarjalla taas noudattaa kovin tuttua käppyrää. Oli sitten niin tai näin tuon huipputehon kanssa mutta lähinnäin hain tuota tehokäyrän muotoa kun tuntuu näissä m5xbxx diesel koneissa huipputehot jäävän tuohon 5krpm tasoon. Ja näyttäisi ettei siihen suuresti vaikuta nokka eikä iskutilavuus.

                      Tuo luistoneston poisto on kyllä puosta. Itsellä kun se loistaa myös kokoajan niin ei tiedä milloin se on valmiina jarruttelemaan ja milloin ei.

                      https://www.pistonheads.com/gassing/...Engine+Build(s)

                      Comment

                      • Pazi88
                        Moderator
                        • Jan 2007
                        • 11098
                        • Oulu

                        Mitä itse olen näiden m5x moottorien hengittelyjä ihmetelly, niin väittäisin(en tiedä) et se yläpään puutumimen m50 imusarjalla johtuu nimenomaan siitä m50 imusarjasta. Sillä on se yksi 5000-6000 alue millä se pelaa hyvin ja muuten aika heikosti. Jämymmillä nokilla mennään siis yli sen optimi alueesta. Jopa m52tu imusarja hengittää 7000 tuntumassa paremmin mitä m50 imusarja. Minkä vuoksi mun seuraavaan koneeseen ei ainakaan tule m50 imusarjaa. Se miksi läppiksillä saadaan hyviä tuloksia ei johdu siitä et läppikset ois niin ylivoimaset, vaan siitä et se m50 imari on vaan niin huono. Vaikka lähes vakio koneessa sillä saa melko muikean tehopiikin aikaan, niin jämymmillä nokilla se "tippuu pois alueelta".
                        Last edited by Pazi88; 08-09-2017, 23:55.

                        Instagram, YouTube kanava
                        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                        Comment

                        • mige95
                          BTCF Member
                          • Mar 2014
                          • 1170
                          • lahti

                          imusarja

                          Onhanne s50 läppikset/loppu imusarja niin eri kaliberia ton m50 imusarjan kanssa et ei niitä voi edes verrata, ne imuputket on vielä 3.2:ses samat ne kyllä virtaa, eikä niitä olekkaa varmaa järkeä laittaa mihinkää 2.5 litraseen vakio pannuu. 3,5" maf on s50:ses vakiona että ilmaa sielä 286hp koneessa kulkee jonkuverran enemmän. En usko että m50/52 saa parempaa imupuoltaku s50 moottorista, niitä s50 pelejä on kuitenki 400hp asti vaparina tehty.
                          Last edited by mige95; 09-09-2017, 01:55.
                          -g20 330e
                          -e31 840ci sc
                          -e46 316i (m52tub25)

                          EX- f11 530d lci
                          Ex- f01 730d
                          Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
                          Ex: -06 e61 535d m-sport
                          Ex:-02 e39 530d manual
                          Ex -93 e34 520i

                          Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

                          M62tu ajoitustyökalut.
                          N47/n57 ajoitustyökalut.

                          Comment

                          • naukkis
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2004
                            • 1222
                            • Jyväskylä

                            Originally posted by Juho_ View Post
                            Paljonko on konetta kierrätetty?
                            Ei siis näy palotiloissa / männissä jälkiä et ois koskettaneet vielä toisiinsa?

                            Joka tapauksessa ; yllättävän pienellä paljeraolla toimii kolisematta kierroksilla (kuten monesti väittäneet että tuommoisella iskunpituudella ei alle millin paljerakoo kärisisi laittaa.......)
                            Sen 7k on rajoittaja. Ei ole ollut auki mutta ei pidä ylimääräisiä ääniä. Jenkkikoneissa on eri meininki, ei niitä kannalta euro/japsitavaraan sotkea.

                            Mitä epoksia / epokseja oot kokeillut?
                            Tähän mennessä yksikään loctiten, permatexin, plastic paddingin tai vastaavan epoksi ole kestänyt bensaa (imeytyy epoksiin ja irtoaa lopulta).
                            Bilteman purkkiepoksi sen sijaan on jostain syystä kestänyt nyt parhaiten - ei imeyde polttoaineet (bensa, e85) eikä reagoi näihin millään tavoin (eli ei pehmene myöskään).
                            Ikinä en ole luottanut epokseihin, M52-kansi vaan tarttis sen verran kipeesti täytettä että ajatelin kokeilla, oli vaan ihmisillä sen verran paljon huonoja kokemuksia E85:n kanssa että jätin sitten tuonkin suhteen toteuttamatta. B20-kansi aihiona B25:n venoilla ei tarviis täyttää mutta on vähän suuritöinen operaatio.

                            Comment

                            • Jyke koo
                              BTCF Member
                              • Sep 2011
                              • 399
                              • Tampere/Hämeenlinna

                              Originally posted by Pazi88 View Post
                              Nyt pitää muistaa että kone tulee käymään puhataasti e85:llä, eli voidaan aikalailla olettaa ettei nakutusta pääse tapahtumaan edes noilla 15 puristuksillakaan. Eli perinteiset rakenteluperiaatteet bensalle voidaan unohtaa. Paljeraoissa yms. toki pitää olla vähän turvarajaa ettei pääse osat kolisemaan yhteen. Mut joku milli paljerakoon ja 2 venttiileille lienee riittävästi.

                              Ja tässähän ei ole kyseessä mikään että "pitää" saada lisää tehoa. Sitä varten mulla on tuo turbo e30 minkä rinnalla jotku 20 hepan lisäykset on aika säälittäviä. Ihan vaan mielenkiinosta aiheeseen olen tuollasen moottorin kasaamassa, koska ainakin teoriassa sillä pitäis saada melko isot hyödyt vapariin. Eikä ole ainakaan minulla tiedossa vastaavia toteutuksia tai ainakaan että millaisia teho/vääntölukemia on saatu pihalle. Osat tuohon koneeseen on jo hyllyssä oottamassa ja onkohan n.500€ menny osiin. + toki läjä ylijäämä osia, niin miten lie riittääkö moinen summa edes kannen porttaukseen, millä minä rakennan kokonaan uuden moottorin.

                              Ja pikku nus nus, niin kannen porttaus ei paranna koneen hyötysuhdetta, vaan täytöstä.
                              Tätä sun projektia mielenkiinnolla seurannut. Itsellä vähän samanmoinen b30 projekti, mutta kasattuna m50b25 rautalohkoon vanoskoneen kevyemmillä venttiilinosilla ja m54 männillä ja kangilla. Puristusten nosto tarkoitus tehdä lohkoa madaltamalla. Eikö se olis helpompi tapa kuin alkaa mäntiä muokkailla?

                              Onko kukaan miettiny korkealle kierrättäessä että onko rauta tai alulohkolla eroa värähtely ongelman kanssa?
                              Harraste: e28 high compression m50b30, zinnoberrot
                              Käyttis: e39 530i m-sport, imalorot 2

                              Comment

                              • naukkis
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2004
                                • 1222
                                • Jyväskylä

                                Originally posted by Joba View Post
                                Nämä projektit ja moottorit kuulostaa siltä että Rafun vanha m5x oli laimea. Se liikkui vain ~13-rutuilla mutta kantta tuppasi olemaan hierottu aikalailla. Samaten nokat oli Schrickin customit yli 300 adv-asteilla. Kuviakin olisi kiva nähdä näistä prokkiksista. Ja eräs 14,3-ruttuinen moottori nakutti e85:lla suht herkästi alakierroksilla läpät auki ennen kuin sai ennakkokarttaa paremmin alueelle. Sekin onnistunee oikein tehtynä vain jarrullisessa dynossa. Toki internet on täynnä näitä tekijämiehiä jotka vain "duunaa"

                                Ja tottakai se 10-ruttunen on eri moottori kuin 15, mutta haluan nähdä Suomessa ensimmäisen sellaisen joka ei ole tönärikasi tai tönäri v-twin
                                Saa sen E85:lläkin nakuttamaan jos seokset on ihan mitäsattuu läpät levällään alakierroksilla. Jos seokset on edes sinnepäin niin vaparia en ainakaan itse saa nakuttamaan yhtään mitenkään, siihen tarvitaan parempi tekijämies.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎