Varmasti kalliimpi ja tuskin jaksavat perehtyä "megaan" samanlailla.
W-dynon vesku tossa hattulassa on kova kaveri pyöritteleen megaruuttaa, suosittelen ottamaan sinne yhteyttä.
Tuli kansikin takaisin kovien nostajien kanssa ja uudelleen hiottujen nokkienkanssa 1mm->1mm 253° nostoa 11.6mm, vanoksen liike rajoitettu puoleen alkuperäisestä, jouset s50b32.
Kanavia joku joskus tehny, pakokanavat avarrettu s50 pakosarjoille sopivaksi. Imupuoli s50b32 läppikset, b30 imutorvet, plenumi, ilmansuodatin kotelo ja maf korvattu 3.5" alu putkenpätkällä.
Alakerta 3155cc
Laskettu Staattinen puristus-suhde pikkusen alta 14:1.
Katsotaan mitä näillä eväillä saadaan paperille.
Asiallista vapari viritystä!
Omasta mielestä M5x kansi ei kovin kummoinen ole.
Pakokanavat siinä on alunperin jo aika hyvä, imukanavat sen sijaan vähän vaatii työtä.. sais vaan tuon oman kiukaan liikkeelle (autoa pitää laittaa, moottori kyllä käyntikuntoinen jne.), niin voisi mietiskellä penkitystä.
Sitten vasta uskaltaa arvuutella, onko omat ajatukset sinne päinkään.
Tuli vaan siihen B20 kanteen tehtyä imukanaviin muutoksia jonkun verran.. tosin ajanpuutteen vuoksi ei tullut hierottua symmetrisyyttä tai kanavien muotoa kovin pitkälle.
Persdyno toki on sitä mieltä, et voimaa enemmän kuin vakio m50b25nv koneessa. Se vaan ei paljoo kerro. (2. vaihde 1500-6500rpm = 7s. Eli 1500rpm on kaasu pohjassa ja rajoittimelle asti, tasaisella tiellä, perävälitys 3.15 / ZF S5D 310Z(?), 525i E34 vm. 91 koppa massaa lienee ollut kuskin kanssa se 1500-1550kg ja 195/65R15 nastarenkaat ... jos tuo vaikka kertoisi mitään , "katu dynottelua" varten otin pari vetoa 2:lla kun tuli joskus testattua)
Omasta mielestä M5x kansi ei kovin kummoinen ole.
Pakokanavat siinä on alunperin jo aika hyvä, imukanavat sen sijaan vähän vaatii työtä.. sais vaan tuon oman kiukaan liikkeelle (autoa pitää laittaa, moottori kyllä käyntikuntoinen jne.), niin voisi mietiskellä penkitystä.
Sitten vasta uskaltaa arvuutella, onko omat ajatukset sinne päinkään.
Tuli vaan siihen B20 kanteen tehtyä imukanaviin muutoksia jonkun verran.. tosin ajanpuutteen vuoksi ei tullut hierottua symmetrisyyttä tai kanavien muotoa kovin pitkälle.
Persdyno toki on sitä mieltä, et voimaa enemmän kuin vakio m50b25nv koneessa. Se vaan ei paljoo kerro. (2. vaihde 1500-6500rpm = 7s. Eli 1500rpm on kaasu pohjassa ja rajoittimelle asti, tasaisella tiellä, perävälitys 3.15 / ZF S5D 310Z(?), 525i E34 vm. 91 koppa massaa lienee ollut kuskin kanssa se 1500-1550kg ja 195/65R15 nastarenkaat ... jos tuo vaikka kertoisi mitään , "katu dynottelua" varten otin pari vetoa 2:lla kun tuli joskus testattua)
Suh0: Minäpä oon yhteydessä sitten w-dynoon kun on sen aika
Juho:
Eikös ne vakio pakokanavat ole vähän väärän malliset kun ne supistuu loppuu mennessä aika reilusti ? tossa mun kannessa niitä kanavia on levitetty 10mm ja kanavan kattoa nostettu voitava , niin iso ero on s50 pakosarjan laipoissa vs m50.
Onkohan mitään teknistä hyötyä päivittää s38 suuttimia nykyaikasii esim bosch ev14? Ainaki nuo s38/s50 on pirun äänekkäät.
Supistuu ne kanavat jokatapauksessa, viimeistään pakosarjassa kuten S50B30/32 pakosarjoissa on tehty.
Jotta saadaan yhdistettyä primääriputket pakokanavien jatkeeksi.
Tääkin on vähä semmone juttu, et on kahdenlaista eri ratkaisua esimerkiks tuon pakokanavan muodon kanssa ja molemmat voi toimia yhtä hyvin tehojen puolesta.
Eli pakokanava supistuu primääriputkelle sopivaksi joko jo kanavassa tai vasta pakosarjassa.
Että varsinaisesti kumpikaan ratkaisu ei ole 'väärän mallinen'.
Esim. s54b32 pakokanavat supistuu aika paljon enemmän, ja on tiivistepinnalla jo melko pyöreät muodoltaan että primääri putki sopii suht hyvin koon puolesta
Supistuu ne kanavat jokatapauksessa, viimeistään pakosarjassa kuten S50B30/32 pakosarjoissa on tehty.
Jotta saadaan yhdistettyä primääriputket pakokanavien jatkeeksi.
Tääkin on vähä semmone juttu, et on kahdenlaista eri ratkaisua esimerkiks tuon pakokanavan muodon kanssa ja molemmat voi toimia yhtä hyvin tehojen puolesta.
Eli pakokanava supistuu primääriputkelle sopivaksi joko jo kanavassa tai vasta pakosarjassa.
Että varsinaisesti kumpikaan ratkaisu ei ole 'väärän mallinen'.
Esim. s54b32 pakokanavat supistuu aika paljon enemmän, ja on tiivistepinnalla jo melko pyöreät muodoltaan että primääri putki sopii suht hyvin koon puolesta
No näinhänse on, mutta mitähän s50 moottorissa tolla leveemmällä pakokanavalla on sitten haettu, kun sielä on saman kokoiset pakoventtiilit kuitenkin ?
S50 moottorissa on sitä voimaakin vähän toisella tavalla kuin M50 koneissa (2,5-2,8l).
Imukanavatkin jo hyvin erilaiset, ja ilmeisesti huomattavan paljon paremmin virtaavat.
Olettaisin pakokanavan muodon johtuvan ihan vaan moottorin suunnittelijoiden sen ajan ajattelutavasta, ja että kansi on hyvin pitkälti M50 pohjalta toteutettu.
Kuitenkin jos mietitään , että S54 on jo ihan erilaiset kanavat, ja silti S50B32 vs. S54B32 tehollinen ero (huipputeho, vääntö) voi olla liki sama mitä virittäessä saadaan irti.
Tekijästä riippuen toki paljonko voimaa moottorista saa (vapaasti hengittävänä).
Sitä en tiiä, mitä tuolla muodolla on sitten alunperin haettu S50 moottorissa.
Onko se sitten, että haluttu pitää pakokanavan tilavuus suurena ja kohtuu hyvin virtaavana molempiin suuntiin jotta pienillä kierroksilla ajessa tarkoituksella pakokaasut ehtii virtaamaan takaisin palotilaan.
Tällä tavoiteltu ainakin pienempiä päästöjä.
No luulis kun vertaa alpinan ja s moottoreiden specseihin tuota, mutta penkkiin menoa odotellessa. Mulla oli viimeks 2.8:sin mäntien venakoloja syvennetty noin 3mm ja ne tuli 1mm yli dekin, vakio pahvilla oli ykk:s reilu 6mm venttiilin ja männän välissä.
Nyt tälläiset kolbenschmidt männät koneessa, kuten lohko kuvasta huomaa männistä on jyrsitty imu ja pakopuolelta pois eli tehty palotilan muotoa, näin saatii paljerako minimissäänkin kannentiivisteen verran.
Mitähän painaa öljyntäyteinen 35mm hytikkanostaja, puntaroin tuon kovaksimuutetun, sillä oli 61g painoa
Mikähän firma päijät-hämeen lähettyvillä näitä kdfi:tä säätää edes, yksi pulju ainakin on kieltäytynyt syystä että kdfi käyttää kuulemma laittomasti megasqruittii.?
W-dynolle kannattaa viedä k-data, siellä on mun auton saman ruiskun pohjakartta ,siitä on varmaan hyvä lähtee säätää
443cc suuttimet
puristussuhde 12.9
2.8
nokat myynti asteet 296/286
292hv 312nm
W-dynolle kannattaa viedä k-data, siellä on mun auton saman ruiskun pohjakartta ,siitä on varmaan hyvä lähtee säätää
443cc suuttimet
puristussuhde 12.9
2.8
nokat myynti asteet 296/286
292hv 312nm
Nonii olin kantta laittelee paikallee ja kävi legendaariset eli viimesellä 90° käännöllä kierteet korkkas heti toisesta pultista. Kaikkihan siihen varmasti pitää uusia, milläs noi nyt korjais sitte? Ja meneekö nyt kannentiiviste sekä pultit taas uusiksi ?
Huomasin kun nokkapukkeja putsailin, nostajien pesät hiomahuovalla pyöräytin sameeks ja lopuks pesukoneeseen että noissa nostaja pesissä on tälläisiä lämpöjälkiä (kaikissa samanlaisia) onkohan noilla vähän heikohko öljynsaanti vai mistä moiset värit tullu.
Huomasin kun nokkapukkeja putsailin, nostajien pesät hiomahuovalla pyöräytin sameeks ja lopuks pesukoneeseen että noissa nostaja pesissä on tälläisiä lämpöjälkiä (kaikissa samanlaisia) onkohan noilla vähän heikohko öljynsaanti vai mistä moiset värit tullu.
Kaikissa käytetyissä on, kova pistekuormitus pukkien leikkausten takia. Normaalisti nostajapesät on umpinaisia ja virityskikkana niitä pukkien reunoja leikattiin kireämpien nokkien tieltä kestävyyden kustannuksella, penari jostain syystä on valinnut teknisesti vähän niin ja näin kestävyyden kannalta olevan ratkaisun vakiokoneeseen. Kireillä nokilla ja lisää leikatuilla pesillä kestävyys huononee tietty vielä lisää.....
Minkä kokonen tuo poranterä on millä tehdään insertin kierteet ? Jos löytyis sellainen töistä niin voisin koittaa tehdä siitä sellaista ohjaavaa terää et menee varmasti suoraa. Mikä tuossa setin omassa upotus terässä mätti ettei onnistunut ?
Comment