Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52B28 Viritys ym Haaveilutopic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • turbobliz
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2003
    • 1005
    • e-suomi

    Originally posted by Spetke View Post
    Kertokaapa millainen pakoputkisto kannattaisi tehdä tuollaiseen tupalvanokselliseen M52B28 Schmiedmanin kiinapakosarjan jatkeeksi.
    Tarkoitus olisi pistää tiukempaa nokkaa ja parannella imupuolta myös, eli josko tuosta saisi kutiteltua jonkun noin 250hv ulos :think
    Meinasin tehdä putkiston itse Simons käyristä / yleis vaimentimesta tai ehkä kahdella vaimentimella ilman katteja kun tulee harrastekäyttöön.
    Riittääkö yksi 2½" putki kuinka isoille tehoille vapaasti hengittävässä koneessa? Vai pitäisikö olla paksumpaa tai kahdella putkella?
    Riittää 2.5"

    Pakosarjojen puolikkaat yhteen jossain vaihdelaatikon hännän tienoilla ja siitä yhdellä tuubilla loput.

    Comment

    • Spetke
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 3453
      • Janakkala

      Originally posted by turbobliz View Post
      Riittää 2.5"

      Pakosarjojen puolikkaat yhteen jossain vaihdelaatikon hännän tienoilla ja siitä yhdellä tuubilla loput.
      juu, tuollaista ajattelin itsekkin ja noinhan se menee vakionakin.
      ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

      Comment

      • tombo_i
        BTCF Member
        • May 2013
        • 16
        • Pyhäjoki

        Originally posted by Urpo_rotta View Post
        Mittaamalla iskun pääsee varmaan aika pitkälle tunnistusprosessissa
        Onko nuo bensojen kampiakselit aina kahdella kiilalla? Mulla ei oo tuossa kun yks kiila ja sitte semmonen puolipallo siinä toisen kiilan kohdalla. Mietin, että voikohan tuo olla m51d25 kampura. Iskua en ole vielä päässyt mittaamaan. Muita merkintojä mitä kampurasta löytyy on c38 2242898 ja 7s2.
        Ex E91 320d -05
        Ex E36 328iA cabrio -99
        Ex E36 328i M-sport touring -95
        E36 323i touring -96
        Ex E30 320i 2d M52b25 -89
        Ex E46 328i sedan -98
        Ex E36 328i sedan -95

        Comment

        • EMP
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2006
          • 822
          • Kuusjoki

          Originally posted by tombo_i View Post
          Onko nuo bensojen kampiakselit aina kahdella kiilalla? Mulla ei oo tuossa kun yks kiila ja sitte semmonen puolipallo siinä toisen kiilan kohdalla. Mietin, että voikohan tuo olla m51d25 kampura. Iskua en ole vielä päässyt mittaamaan. Muita merkintojä mitä kampurasta löytyy on c38 2242898 ja 7s2.
          Ainakin tuon varaosanumeron perusteella on diiselin akseli.
          E30 318i 2d M52B27 "eta"

          Comment

          • tombo_i
            BTCF Member
            • May 2013
            • 16
            • Pyhäjoki

            Originally posted by EMP View Post
            Ainakin tuon varaosanumeron perusteella on diiselin akseli.
            Siltähän tuo nyt vaikuttaa. Pitää vielä mitata se isku että saa varmuuden. Tuo kiila homma ihmetyttää. Ei ole tuollaista tullut vastaan, mitä netistä hakenut kuvia ja tietoa. Voiskohan olla tehty tuollaiseksi, että saatu tuo diiselin akseli toimimaan bensan lohkossa.
            Ex E91 320d -05
            Ex E36 328iA cabrio -99
            Ex E36 328i M-sport touring -95
            E36 323i touring -96
            Ex E30 320i 2d M52b25 -89
            Ex E46 328i sedan -98
            Ex E36 328i sedan -95

            Comment

            • mige95
              BTCF Member
              • Mar 2014
              • 1170
              • lahti

              Originally posted by Pazi88 View Post
              Tuommoset pikku siivut kun ottaa pois, pitäisi m52b28 männät mahtua pyörimään m54b30 kampuran kanssa n.1mm paljevälyksellä vakio tiivisten kanssa.



              Paljonko venttiilikoloja pitää jyrsiä on vielä arvoitus.
              Vanhassa kokoonpanossa sinkku vanos b28 männät, venttiilin koloja syvensin 3.5mm, männät tulivat 1mm yli dekin, vakio 1.75mm tiiviste. Näillä setupeilla oli imupuolella pikkusen alta 7mm venttiilillä kolon pohjaan ykk:ssa.
              Kyseisen männän lakivahvuus on ~7mm siitäku sorvaa ja ja jyrsii koloja ei matskua paljoo jälelle jää.
              -g20 330e
              -e31 840ci sc
              -e46 316i (m52tub25)

              EX- f11 530d lci
              Ex- f01 730d
              Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
              Ex: -06 e61 535d m-sport
              Ex:-02 e39 530d manual
              Ex -93 e34 520i

              Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

              M62tu ajoitustyökalut.
              N47/n57 ajoitustyökalut.

              Comment

              • Pazi88
                Moderator
                • Jan 2007
                • 11098
                • Oulu

                Originally posted by mige95 View Post
                Vanhassa kokoonpanossa sinkku vanos b28 männät, venttiilin koloja syvensin 3.5mm, männät tulivat 1mm yli dekin, vakio 1.75mm tiiviste. Näillä setupeilla oli imupuolella pikkusen alta 7mm venttiilillä kolon pohjaan ykk:ssa.
                Kyseisen männän lakivahvuus on ~7mm siitäku sorvaa ja ja jyrsii koloja ei matskua paljoo jälelle jää.
                Noo mullahan ei mitenkään älyttömän rajut nokat oo (s52) Ykk asennossa nokat mahtuu todennäköisesti avautunaan sen verran että koloja jyrsimättä jopa onnistuu. (Edit tai ei ehkä ihan meekkään. Ainakaan niin et tarpeeksi rakoa)Mut täytyy mittailla mikä tilanne on silloin ennenkuin mäntä on kunnolla lähtenyt laskeutumaan alas. Lisäksi nokkiahan mulla ei oo pakko ajoittaa älyttömän isolle overlapille, vaan koska tavoitteena on mahdollisimman iso pinta-ala käyrän alle, niin ajoituksen kanssakin voi pelata lisätilaa.

                Mutta mittailen kunnolla kunhan saan männät takas. Tällä hetkellä tähän ihmettelyyn on kulut 0 euroa ja muutama tunti aikaa että iso menetys ei ole, jos joutuu muuttamaan setuppia
                Last edited by Pazi88; 06-02-2018, 19:05.

                Instagram, YouTube kanava
                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                Comment

                • Jyke koo
                  BTCF Member
                  • Sep 2011
                  • 399
                  • Tampere/Hämeenlinna

                  Originally posted by Pazi88 View Post
                  Mut täytyy mittailla mikä tilanne on silloin ennenkuin mäntä on kunnolla lähtenyt laskeutumaan alas.
                  Samaa hommaa tein juuri omaan moottoriin ja tiukimmillaan venttiilin ja männän väli oli n. 10 astetta ennen ja jälkeen ykk. Venttiilit tosin auki ykk 3,5 mm ja 3,0 mm joka voi vaikuttaa asiaan
                  Harraste: e28 high compression m50b30, zinnoberrot
                  Käyttis: e39 530i m-sport, imalorot 2

                  Comment

                  • meteor
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2013
                    • 123
                    • Hämeenlinna

                    Täälläkin on juttua öljypumpun akselin mutterin aukeamisesta ja muistakin murheista kuten dampperin aiheuttamista ongelmista. Tallissa on noita s50 koneita ja olen vertaillut eroavaisuuksia M50B28 koneeseen ja varsinkin jos kyseistä konetta on tarkoitus kierrättää enemmän mitä alun perin on tarkoitus. Ensimmäinen mikä pistää silmään on Öljypumpun ketju, S50 koneessa on ketjulle kiristin. Tällä on selvästi tarkoitus, samat kilkkeet on myös s54 joka kiertää 8 tonnia. Ilmeisesti M52 on kampuran ketjupyörässä on kumi, mikä on sen tarkoitus? kiristää ketjua? Samoin dampperia ei ole suunniteltu varmaan yli 7tonnin. Oletan dampperin ja puutteellisen ketjunkiristyksen rikkovan öljypumpun ketjun ja rasittavan öljypumppua kun mennään yli sen kierrosluvun mihin se on suunniteltu.

                    Comment

                    • JJT
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2005
                      • 6694
                      • .......

                      Originally posted by meteor View Post
                      Täälläkin on juttua öljypumpun akselin mutterin aukeamisesta ja muistakin murheista kuten dampperin aiheuttamista ongelmista. Tallissa on noita s50 koneita ja olen vertaillut eroavaisuuksia M50B28 koneeseen ja varsinkin jos kyseistä konetta on tarkoitus kierrättää enemmän mitä alun perin on tarkoitus. Ensimmäinen mikä pistää silmään on Öljypumpun ketju, S50 koneessa on ketjulle kiristin. Tällä on selvästi tarkoitus, samat kilkkeet on myös s54 joka kiertää 8 tonnia. Ilmeisesti M52 on kampuran ketjupyörässä on kumi, mikä on sen tarkoitus? kiristää ketjua? Samoin dampperia ei ole suunniteltu varmaan yli 7tonnin. Oletan dampperin ja puutteellisen ketjunkiristyksen rikkovan öljypumpun ketjun ja rasittavan öljypumppua kun mennään yli sen kierrosluvun mihin se on suunniteltu.
                      M5X koneisiin pitäisi mennä se S50 öp ketjunkiristin suoraan. Olikohan joissain M50:ssä jo valmiina:think
                      Mikä kumi ketjupyörässä, en muista että olisin missään koneessa nähnyt?
                      Myyn:
                      M10/20/52 E30-E36 osia

                      Comment

                      • meteor
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2013
                        • 123
                        • Hämeenlinna

                        Tällä varaosanumerolla googlaa 11 21 1 719 984

                        Comment

                        • hirvonen
                          BTCF Member
                          • Nov 2011
                          • 251
                          • hämeenlinna

                          Esim. sarlinilta saa m50 teräksistä ketjupyörää.. siihen kaveriksi s50 kiristin, niin ei enää ketjusta lentele lenkit 8krpm jälkeen..
                          M50 koneessa on tosiaan alkuperäisessä ketjupyörässä kumi, joka pullistuu ja kiristää ketjua kierrosten noustessa..

                          Comment

                          • Supra^
                            BTCF Member
                            • Jul 2005
                            • 5150
                            • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                            Originally posted by hirvonen View Post
                            Esim. sarlinilta saa m50 teräksistä ketjupyörää.. siihen kaveriksi s50 kiristin, niin ei enää ketjusta lentele lenkit 8krpm jälkeen..
                            M50 koneessa on tosiaan alkuperäisessä ketjupyörässä kumi, joka pullistuu ja kiristää ketjua kierrosten noustessa..
                            En oo mikään koneinsinööri mutta miten se ratas siinä kumin päällä sen kumin pullistumisesta laajenee? Vai puhutaanko nyt jostain ihan muusta?
                            Musti 8HP
                            Nokivasara M47
                            TeiniCoupé DCT
                            E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                            Ex:
                            E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                            Comment

                            • jr66
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 16437
                              • Asikkala

                              Originally posted by Supra^ View Post
                              En oo mikään koneinsinööri mutta miten se ratas siinä kumin päällä sen kumin pullistumisesta laajenee? Vai puhutaanko nyt jostain ihan muusta?
                              Kumihan siinä pullistuu, ei se ratas, keskipakovoiman vaikutuksesta kun kierrokset nousee jolloin se kiristää ketjua, tosin kun ketju siirtyy kampiakselilla kauemmaksi rattaasta niin ketjun rullan ja rattaan hampaan välys kasvaa... No ok, ei siinä milleistä varmaankaan puhuta, tiedä miten tuo on laskettu vai heitetty nopalla.

                              Comment

                              • meteor
                                Bimmer Rookie
                                • Sep 2013
                                • 123
                                • Hämeenlinna

                                ok, nyt ymmärrän toimintaperiaatteen. Mitä kovemmat kierrokset sitä tiukemmalle ketju menee. Ketjunkiristäjällä ketjun kireys pysyy vakiona noin suurinpiirtein eikä kuormita pumpun akselia niin paljon. Eikä edes takas kiristyvä ketju ole varmaan kestävä.
                                Last edited by meteor; 02-03-2018, 22:59.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎