Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52B28 Viritys ym Haaveilutopic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sunbeam
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2008
    • 303
    • Hämeenlinna

    Non vanos ,sorvasin 11m kovasta pultista paininkupin sisälle noin 14mm pitkät tapit ,kupin puolelle kevennys reikä sisälle.
    pituus riippuu nokan perusympyrästä
    onnistuu myös tehdä hydraulinostajan sisälle 6mm tapin jousen tilalle

    Comment

    • Bimmer145
      BTCF Member
      • Jul 2014
      • 343
      • https://t.me/pump_upp

      Moro, kaipailisin vähän tietoa m52b25 moottorin ahtamiseen liittyen

      Eli moottorilla ajettu n.350tkm, kk laakerit vaihtoon, mitä muuta? Kantta ei varmaan kannata turhaan irrotella kun täysin toimiva on? Millasia tehoja uskaltaa ottaa? Tarkotus ajaa aikalailla vakio moottorilla, perus huollot tietenkin. M50 imusarja, haittaa vai hyötyä?
      https://t.me/pump_upp

      Comment

      • hakala-
        BTCF Member
        • Sep 2011
        • 453
        • Tampere

        Originally posted by Bimmer145 View Post
        Moro, kaipailisin vähän tietoa m52b25 moottorin ahtamiseen liittyen

        Eli moottorilla ajettu n.350tkm, kk laakerit vaihtoon, mitä muuta? Kantta ei varmaan kannata turhaan irrotella kun täysin toimiva on? Millasia tehoja uskaltaa ottaa? Tarkotus ajaa aikalailla vakio moottorilla, perus huollot tietenkin. M50 imusarja, haittaa vai hyötyä?
        M52B28 kone ei ainakaan tarvi yhtään mitään. Täysin vakio kannentiivistettä myöten 360tkm ajettu kone on kestäny 1bar paineen hyvin. M52b25 taitaa olla vähän sama homma. Ainahan se varmempi on kun osia uusii tai kannentiivisteen vaihtaa..
        F15 M50D
        E36 328 turbo
        E34 535 turbo

        Comment

        • ^Tonix^
          BTCF Member
          • Sep 2005
          • 641
          • Vaasa

          Originally posted by Bimmer145 View Post
          Moro, kaipailisin vähän tietoa m52b25 moottorin ahtamiseen liittyen

          Eli moottorilla ajettu n.350tkm, kk laakerit vaihtoon, mitä muuta? Kantta ei varmaan kannata turhaan irrotella kun täysin toimiva on? Millasia tehoja uskaltaa ottaa? Tarkotus ajaa aikalailla vakio moottorilla, perus huollot tietenkin. M50 imusarja, haittaa vai hyötyä?
          Ellei laakereissa ole vikaa niin ihan turha vaihtaa.
          e30 325 M-Tech2 2d M50 turbo
          E30 318is
          E36 M3 Coupe

          Comment

          • Krister
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2003
            • 227
            • PK-seutu

            Originally posted by mige95 View Post
            Pakosarjaa tullu kyhäiltyä, nyt pitäisi olla sitte juuri tähän moottoriin mitoitetut sarjat, onpaha tämäkin "kortti" sitten katsottu. Kuvissa "jigi"kone ei ole enää oikeassa kulmassa eikä muutenkaa paikallaa jossa se oli kun tätä sarjaa tein, yritin parhaan mukaa huomioida konehuoneen tiloja. Putken sisä reikä 40.4mm, primäärit mitatattu sisältä ja ulkoota, korjauksien jälkeen oli kaikki 20mm tarkkuudella saman mittaisia. Venttiililtä kollektorin sisää 740mm. Materiaali aisi 409.
            Harmiku tänne ei kunnon kuvia saa.
            Hienon sarjan olet tehnyt, mutta äkkiseltään katsottuna tuo nelosen putken liitos voisi olla hieman jouhevampi. Näyttää että tullut pieni ryssänmutka. Tuo pie cut osuus näyttää myös vähän siltä että mutkat on aika kulmikkaita. Liekö vaikuttaa lopputulokseen kauheasti mutta pientä hieromista voisi vielä parista paikkaa tehdä niin tulee priima.
            Supra MKIV 6spd lhd
            W212 E350CDI

            Ex: E39 530d

            Comment

            • mige95
              BTCF Member
              • Mar 2014
              • 1170
              • lahti

              Originally posted by Krister View Post
              Hienon sarjan olet tehnyt, mutta äkkiseltään katsottuna tuo nelosen putken liitos voisi olla hieman jouhevampi. Näyttää että tullut pieni ryssänmutka. Tuo pie cut osuus näyttää myös vähän siltä että mutkat on aika kulmikkaita. Liekö vaikuttaa lopputulokseen kauheasti mutta pientä hieromista voisi vielä parista paikkaa tehdä niin tulee priima.
              Kyllä niitä on vähän hierottu ja korjailtu samalla kun hitsaillut kasaan, jotkut mutkat piti tehdä vaan tolleen koska noin pienellä säteellä olevia mutkia tuskin saa ja minulla oli vaan j-käyriä niissä on aika "loiva" se mutka. Onneks tässä on koko talvi aikaa hieroa sitä autoa
              -g20 330e
              -e31 840ci sc
              -e46 316i (m52tub25)

              EX- f11 530d lci
              Ex- f01 730d
              Ex-94 e36 344i cabriolet harraste.
              Ex: -06 e61 535d m-sport
              Ex:-02 e39 530d manual
              Ex -93 e34 520i

              Vikakoodin lukua ja bimmercode koodauksia päijät-hämeessä.

              M62tu ajoitustyökalut.
              N47/n57 ajoitustyökalut.

              Comment

              • Skarpa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2007
                • 3406
                • Kotka

                Nyt kun omassa projektissa sisuskalut päivittyvätkin M54B30 malliin, niin pari kysymystä heräsi triggeröinnistä:

                - Onko kampuran takapäässä oleva triggeripyörä saman tyyppinen (60-2) kuin dampperissa?
                - Cherryn Hall -anturin saa ilmeisesti kolvattua vakion tilalle ja Siemens ymmärtää sitä?

                Mietin, että jos tekisin triggeröinnin kampuran takapäähän ja vähän orggista luotettavammalla anturilla. Dampperin suhteen jäisi vapaammat kädet, kun siinä ei tarvis olla triggeripyörää. Lohkossa mulla ei kyllä taida olla anturin paikkaa, mutta lienee tehtävissä.
                BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                E30 Armo "330i"

                Comment

                • Pazi88
                  Moderator
                  • Jan 2007
                  • 11098
                  • Oulu

                  Originally posted by Skarpa View Post
                  Nyt kun omassa projektissa sisuskalut päivittyvätkin M54B30 malliin, niin pari kysymystä heräsi triggeröinnistä:

                  - Onko kampuran takapäässä oleva triggeripyörä saman tyyppinen (60-2) kuin dampperissa?
                  - Cherryn Hall -anturin saa ilmeisesti kolvattua vakion tilalle ja Siemens ymmärtää sitä?
                  .
                  -Juu kyllä. Pelaa vakio eculla.
                  -toimii kyllä, mut m52tu/m54 +12v anturi on kans luotettavampi, mitä ms41 oma. Mulla vois jäädä adapteri johtosatsi sille yli :think

                  Instagram, YouTube kanava
                  ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                  Comment

                  • Skarpa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2007
                    • 3406
                    • Kotka

                    Originally posted by Pazi88 View Post
                    -Juu kyllä. Pelaa vakio eculla.
                    -toimii kyllä, mut m52tu/m54 +12v anturi on kans luotettavampi, mitä ms41 oma. Mulla vois jäädä adapteri johtosatsi sille yli :think
                    Ei sulla sattuisi olemaan myös ylimääräistä kampuran triggeripyörää? Se tuosta mun kampurasta näköjään puuttuu. Sen sijaan kuvista katseltuna mulla on kyllä lohkossa anturin paikka. Tarvii vaan porata se auki ja oikaista anturin kiinnityspinta oikeaan etäisyyteen triggeripyörästä.
                    Last edited by Skarpa; 27-11-2018, 06:55.
                    BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                    E30 Armo "330i"

                    Comment

                    • Pazi88
                      Moderator
                      • Jan 2007
                      • 11098
                      • Oulu

                      Originally posted by Skarpa View Post
                      Ei sulla sattuisi olemaan myös ylimääräistä kampuran triggeripyörää? Se tuosta mun kampurasta näköjään puuttuu. Sen sijaan kuvista katseltuna mulla on kyllä lohkossa anturin paikka. Tarvii vaan porata se auki ja oikaista anturin kiinnityspinta oikeaan etäisyyteen triggeripyörästä.
                      Joo ainakin pienempi-iskuisia kampuroita on, mistä se löytyy. Pitäs kattoa onko ne samoja.

                      Instagram, YouTube kanava
                      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                      Comment

                      • e36coupe
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2004
                        • 719
                        • Nokia

                        Originally posted by Skarpa View Post
                        Tarvii vaan porata se auki ja oikaista anturin kiinnityspinta oikeaan etäisyyteen triggeripyörästä.
                        Mikäs tämä etäisyys on?
                        Mulla on reikä kairattuna ja upotus o-renkaan tiivistystä varten. M52 lohkossa M54B30 liikkuvat siis itsellänikin tulossa.
                        Ajossa: E21 M52B30, E93 N53B30, F30 lci B48B20

                        Työn alla: E21 320/6
                        Entisiä: 1 x E92, 1 x E90, 2 x E39, 7 x E46, 8 x E36, 2 x E30, 2 x E21

                        Comment

                        • Juho_
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2016
                          • 1064
                          • Suomi

                          Originally posted by Juho_ View Post
                          En oikein itse usko, että pakosarjoista johtuu tuo tehon puute noille kierroksilla.. varsinkin tuollaisella pakosarjalla

                          Mitä on kannen imu ja pakokanaville tehty?
                          Isot kanavatkaan ei oikein tykkää toimia pienellä männännopeudella.

                          Kattelin jonkun m50b20 kannen virtauspenkissä saatuja lukemia, niin olihan se varsin riittävä oman arvion mukaan jopa +250hp koneeseen.
                          Volvon kutoskoneessa (B6254-B6304, eli 2496cc ja 2922cc) 31/27mm venttiilit ja kanavien koko maltillinen verrattuna m50b25.

                          Omien katudynottelujen mukaan m50b25nv m50b20nv pikaviilatulla hatulla olisi ollut noin 25hp tehokkaampi mitä m50b25 vanos moottori.
                          Nyt toki verrataan turhan erilaisia moottoreita, ja erojakin näissä voi keskenään olla. Esim. vertailukohteessa nokkien ajoitus voi heittää ja aiheuttaa voiman puutetta... mutta mielestäni kyseisellä softalla (gsf dyno) ruudulle saadut lukemat oli varsin realistiset ja noin 140-150hp välille odotin huipputehon tulevan muutenkin.

                          145,8hp@5,800rpm / 194,4nm@4,300rpm - M50B25 vanos (n. 65hp @ 2,500rpm)
                          Vedon pituus 2. vaihteella noin 7s ; 1500-6500rpm (rajoitin)

                          169,22hp@5,700rpm / 228nm@4,900rpm - M50B25 non vanos, m50b20nv pikaviilatulla hatulla ei muita muutoksia. (n. 70hp @ 2,500rpm)
                          Vedon pituus 2. vaihteella (sama kokonaisvälitys) noin 6s ; 1500-6500rpm (rajoitin). Huippunopeus siis vedon lopussa noin 97km/h.

                          Pidemmällä vedolla joo saisi vähän suurempia lukemia, mutta kun kyseessä "katudyno", niin ei viitsi kovin suuriin nopeuksiin asti testailla.
                          Ja ite aina ennen mittauksia ajanu mm. pakolämmöt ylös ottamalla vetoja esim jarrua vasten tai 3 vaihteella 4000-6000rpm välillä lämmittänyt.

                          Silläkin tulee vaikutusta jonkin verran.

                          Kumpikaan ei lastutettu, eikä mitään lisävirityksiä ollut.
                          Vakio putkisto pois lukien viimeinen pönttö molemmissa vaihdettu (vaikutus nolla oletettavasti).

                          Ja ennen kuin tulee huuteluita ko. softan luotettavuudesta tehon mittauksissa, niin huipputehon mittaus ei ole pointtina siinä ollenkaan.
                          Vertailu sen sijaan on, ja itsekkin suhtaudun aina skeptisesti eri koneiden vertailuun, ja sen vuoksi ilmoitankin myös vedon pituuden joka tukee lukemia.

                          Sen takia tuollaista tarinoin, että mahdollisesti ymmärrette ettei aina suuremmat kanavat (ja venttiilit) toimi edes korkeammilla kierroksilla paljoa paremmin, ellei jopa päin vastoin.
                          Muistaakseni nimimerkillä kirjoitteleva naukkis on täällä foorumilla kirjoitellut positiivisia kokemuksia b20 hatusta 2,5l koneen kanssa...?

                          Toki koskemattomalla b20 hatulla ero lienee olematon korkeammilla kierroksilla.

                          Linkin takaa löytyy kuvia m50b25/20 hatuista ja imukanavien muoteista.
                          Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users like juho172.

                          Pakokanavat näissä kuitenkin on hyvin tehdyt, niin niihin en ite koskenut ollenkaan.



                          Loput (vähäiset) kuvat:
                          Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users like juho172.


                          Pidetään toistaiseksi epävirallisena noinkin reiluja teholisiä, vaikka kiihdytysaika 2. vaihteella 1500-6500rpm (rajoitin) lyheni n. sekunnilla.
                          Eli 6,5 vs. 7,5s.

                          Vedot parani merkittävästi 1000-2000rpm alueella.
                          Tai tarkemmin kuvailtuna sillä kierrosalueella ero on kaikista suurin.

                          Olosuhteet, tie, rengastus... samat.

                          Ainoat muutokset sylinterikanteen, ja sielläkin imukanavat/palotila koki muutoksia.
                          Koska kyseessä on B25 kansi, ja tehotavoitteet ei ole kummoiset, pyrin välttämään kanavien suurentamista.

                          Moottori M50B25 vanos.
                          Kaikki ns. koskematonta/alkuperäistä takapönttöä lukuunottamatta (joku kiina rst, mutta ei vaikuta tehoihin käytännössä).. ja toki kannen muutoksia.

                          Se mikä tässä ihmetytti oli kun tehot lähti laskuun vetojen jälkeen ja viimeisimmässä vedossa oli vain 155hp/195nm ja vedon pituus (sama kierrosalue) siellä reilussa 7 sekunnissa. [Edit: paras veto : 6.32s 1500-6422rpm , viimeinen : 7.12s 1500-6427rpm .. nopeuksina nuo tekee 22,5-96,4km/h]
                          Epäilin, että maf voisi olla yksi mahdollisuus kun ecu ei ollut vielä kovin paljoo voinut tehdä täyskaasukarttaan korjauksia (jos tekee?) ja jos se ehti noiden vetojen aikana sitten korjauksia tekemään?

                          Maf liitin irrallaan olisi tarkoitus jossain testata ja vertailla eroja.

                          Lämpöjä olisi ollut hyvä mittailla kyllä (ylävesiletku, kansi, pakosarjat), niin olisi saanut enemmän irti näistä pienistä testeistä.

                          Muutenhan olisin tuon punaisen tehokäppyrän suhteen hyvin skeptinen, mutta vedon pituus sen sijaan kertoisi että tehoero voi olla noinkin suuri. "155hp" vedossakin oli kyllä plussan puolella koko kierrosalueen verrattuna lähtötilanteeseen, ja mielestäni se olisi parempi vertailukäyrä lähtötilanteeseen sillä oletuksella että ecu oli tuossa vaiheessa ehtinyt tekemään korjauksia.

                          Semmoista.


                          Edit. suunnitteilla olisi keväällä katsoa sitten ihan penkissä käyttöä mitä sieltä irtoaa (amw), jos vain mahdollista.
                          Last edited by Juho_; 02-12-2018, 09:45.
                          YouTube
                          Instagram // Juhon Moottoripaja

                          Comment

                          • Skarpa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2007
                            • 3406
                            • Kotka

                            Originally posted by e36coupe View Post
                            Mikäs tämä etäisyys on?
                            Mulla on reikä kairattuna ja upotus o-renkaan tiivistystä varten. M52 lohkossa M54B30 liikkuvat siis itsellänikin tulossa.
                            No käsittääkseni anturin oikea ilmaväli on 0,55mm. Korjatkaa, jos olen väärässä. Meinasin panna kampuran paikalleen, porata anturin reiän ja jyrsiä sitten anturin kiinnityspinnan siihen syvyyteen, että ilmaväli on oikea.
                            BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                            E30 Armo "330i"

                            Comment

                            • Bimmer145
                              BTCF Member
                              • Jul 2014
                              • 343
                              • https://t.me/pump_upp

                              Mistä porukka tilannu/teetättänyt turbo pakosarjoja e36 m50/m52? Tai tekeekö joku foorumilainen rahaa vastaan? Turbo eteen ylös.
                              https://t.me/pump_upp

                              Comment

                              • Urpo_rotta
                                BTCF Member
                                • May 2012
                                • 5258
                                • Pirkkala

                                Originally posted by Bimmer145 View Post
                                Mistä porukka tilannu/teetättänyt turbo pakosarjoja e36 m50/m52? Tai tekeekö joku foorumilainen rahaa vastaan? Turbo eteen ylös.
                                Ainakin O-peksi tekee
                                E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                                E34 525i -90 twinturbo 427/519

                                N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                                VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                                Kysy jos tarvetta

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎