Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52B28 Viritys ym Haaveilutopic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jaakr
    Newbiemmer
    • Jul 2014
    • 13
    • -

    Ensi alkuun nyt sanottakoon, että olen vähän uusi tulokas näissä ja kaikki asiat ei ole ihan hallussa, joten olkaa armeliaita.

    No, itse asia koskee semmoista, että aika moni tuntuu hakevan näillä virityksillä tehoja lähinnä ylärekisteriin. Näyttäähän se toki kivalta vähän niinkuin markkinointimielessä, kun on lyödä pöytään iso lukema dynolta. En tiedä kuitenkaan miten käytännöllisiä nuo ns. "ränkytystehot" on, jos ajatellaan varsinkin käyttöauton viritystä ja halutaan vanhalle koneelle pitkiä ja terveitä eläkevuosia.

    Elikkä siis, olen vähän miettinyt millä keinoilla saisi tuonne "käyttöalueelle" sitä tehoa - tai pikemminkin vääntöä - jos tällä termillä tarkoitetaan semmosia alle neljän tonnin kierroksista. Hyvä esimerkki yksinkertaisesta "virityksestä" on tuo ihan paljas brittisofta ilman mitään sen kummempia fyysisiä viripalikoita, joka on siis tässä postauksessa nähtävissä:



    Löytyisiköhän mistään jotain vastaavia vertailuja muilla perus viripalikoilla, eri nokkia, pakosarjaa yms.?

    Föönihän se on tietenkin millä saa koko alueelle vähän kaikkea, mutta tarkoitus kuitenkin olisi pitäytyä ihan katsastuksista läpi menevissä virityksissä.

    Joo. No en tiedä oliko tässä viestissä mitään sen suurempaa älyä, mutta samapa tuo.

    Comment

    • Remotion
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2003
      • 15232
      • Ajamisen Iloa

      Tuo brittisofta on kusetus. Ostin linkkaamaltasi henkilöltä sellaisen kovaan hintaan ja sillä ei ole mitään tekoa euroalueen M52B28 autossa. Ensinnäkin se brittisofta on kopioitu jostain jenkkisoftasta ilmeisimminkin tehty M52B28TU koska se on autoon jossain katit pakosarjoissa ja putkistossa ja haluaa myös 4 lambdan datat että se ei mene tilttiin. Eli ei sovi mitenkään kenellekään.
      Viimeinen viritys minkä autoon voi tehdä on että yhden vakio katin tilalle ruuvaa neljä joista kaksi on vielä pakosarjoissa. Kannattaa välttää.

      Jos haluat käytettävää vääntöä pappakierroksille niin pidä vakiona ja kevennä autoa ja kevennä vanteita yms pyöriviä massoja.

      Itsellä tuo käytettävä alue on 700-7000 ja silloin kun tosissaan ajetaan niin auto pysyy kyllä 3500-7000 välissä kokoajan. Tästä omat käppyräni josta nähdään että eniten viritetyn käyrä on koko matkalla korkeammalla kuin vähemmän viritettynä: https://remotion.1g.fi/kuvat/Pearl+C...o_vertailu.jpg

      Vakio imusarjalla saa parhaan alaväännön sinne 2000-3000 väliin kun sen yhdistää parempiin nokkiin ja parempaan pakosarjaan ja sen jälkeen ajaa kartat dynossa. Omaan ajotyyliin tuo imusarjan vaihdos oli kuitenkin ehdoton.
      Z3 coupé individual

      F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
      E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

      Comment

      • Pazi88
        Moderator
        • Jan 2007
        • 11098
        • Oulu

        Originally posted by Remotion View Post
        Tuo brittisofta on kusetus. Ostin linkkaamaltasi henkilöltä sellaisen kovaan hintaan ja sillä ei ole mitään tekoa euroalueen M52B28 autossa. Ensinnäkin se brittisofta on kopioitu jostain jenkkisoftasta ilmeisimminkin tehty M52B28TU koska se on autoon jossain katit pakosarjoissa ja putkistossa ja haluaa myös 4 lambdan datat että se ei mene tilttiin. Eli ei sovi mitenkään kenellekään.
        Viimeinen viritys minkä autoon voi tehdä on että yhden vakio katin tilalle ruuvaa neljä joista kaksi on vielä pakosarjoissa. Kannattaa välttää.

        Jos haluat käytettävää vääntöä pappakierroksille niin pidä vakiona ja kevennä autoa ja kevennä vanteita yms pyöriviä massoja.

        Itsellä tuo käytettävä alue on 700-7000 ja silloin kun tosissaan ajetaan niin auto pysyy kyllä 3500-7000 välissä kokoajan. Tästä omat käppyräni josta nähdään että eniten viritetyn käyrä on koko matkalla korkeammalla kuin vähemmän viritettynä: https://remotion.1g.fi/kuvat/Pearl+C...o_vertailu.jpg

        Vakio imusarjalla saa parhaan alaväännön sinne 2000-3000 väliin kun sen yhdistää parempiin nokkiin ja parempaan pakosarjaan ja sen jälkeen ajaa kartat dynossa. Omaan ajotyyliin tuo imusarjan vaihdos oli kuitenkin ehdoton.
        Mistähän brittisoftasta nyt höpiset Et ainakaan tosta EMP:n brittisoftasta, koska se on kaikkein järkevin m52 virisofta mikä on tullu vastaan. Toki parantamisen varaa siinäkin on hieman. Ja se käyttää 2 pakosarjoissa olevaa lambdaa kuten m52 normaalistikkin. Z3 toki käyttää vain yhtä esim. mutta tuo on vain konfiguraation bitin muutos. Viimesimmät e36 compactit käyttää sitten ms41.1 purkkia missä on myös kattien jälkeiset lambdat ja muut hilppeet mitä m52tu koneissakin.

        Mut nuo ebay softat on kyl semmosia, että niistä ei ikinää tiedä mitä saa. Voi olla hyvinkin tehty kuten EMP:n tapaus tai sitten jotain ihsn höpöä. Joissakin on poistettu lambdat kokonaan käytöstä, minkä takia ei tahdo mennä päästöistä läpi. Joissakin ews:n poisto on tehty kirjoitttamalla softan alkupätkään vaan FF. Mikä toki poistaa ews:n mutta pilaa muuten koko boksin toiminnan kokonaan. Parhaimmillaan on tullu vastaan softa mikä puotti ennakkoa n. 10 astetta kun kone lämpesi. Boksin omistaja valitteli että meinaa olla melko laiska vaikka on virisofta sisässä

        Itse kysymykseen, niin parhaimman käyttöalueen edullisesti saa m52b28:iin, kun nakka m54b30 nokan paikalleen ja perus softan kutittelut siihen päälle.
        Last edited by Pazi88; 09-03-2019, 17:09.

        Instagram, YouTube kanava
        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

        Comment

        • jaakr
          Newbiemmer
          • Jul 2014
          • 13
          • -

          Originally posted by Pazi88 View Post
          Mistähän brittisoftasta nyt höpiset Et ainakaan tosta EMP:n brittisoftasta, koska se on kaikkein järkevin m52 virisofta mikä on tullu vastaan. Toki parantamisen varaa siinäkin on hieman. Ja se käyttää 2 pakosarjoissa olevaa lambdaa kuten m52 normaalistikkin. Z3 toki käyttää vain yhtä esim. mutta tuo on vain konfiguraation bitin muutos. Viimesimmät e36 compactit käyttää sitten ms41.1 purkkia missä on myös kattien jälkeiset lambdat ja muut hilppeet mitä m52tu koneissakin.

          Mut nuo ebay softat on kyl semmosia, että niistä ei ikinää tiedä mitä saa. Voi olla hyvinkin tehty kuten EMP:n tapaus tai sitten jotain ihsn höpöä. Joissakin on poistettu lambdat kokonaan käytöstä, minkä takia ei tahdo mennä päästöistä läpi. Joissakin ews:n poisto on tehty kirjoitttamalla softan alkupätkään vaan FF. Mikä toki poistaa ews:n mutta pilaa muuten koko boksin toiminnan kokonaan. Parhaimmillaan on tullu vastaan softa mikä puotti ennakkoa n. 10 astetta kun kone lämpesi. Boksin omistaja valitteli että meinaa olla melko laiska vaikka on virisofta sisässä

          Itse kysymykseen, niin parhaimman käyttöalueen edullisesti saa m52b28:iin, kun nakka m54b30 nokan paikalleen ja perus softan kutittelut siihen päälle.

          Rupesin ihan lukemaan tuota omaa sepustustani ja kyllä, olihan siellä jopa se kysymyskin mukana


          Joo siis Siemenssin MS41.X poksille tehty "brittisofta" vissiin sama (ko kö) mitä tuo linkin setti? Tota M54B30 imunokkaa oon kyllä ebaystä tähyilly.. Eikös periaatteessa tuo 228 asteinen orkkis pakonokka vältä jopa ihan sopivana kaverina?


          Siementäjän softaa ois varmaan järkevää muokkailla tuon nokkavaihdoksen jälkeen?


          Oon vähän tämmönen taustakuikuilija ollu ja Pazi88 taitaa nämä softahommat osata aika näppärästi... Oisko karttoja brittisofta + siihen tehty muokkaus M54B30 imunokalle? Pistä YV:llä vaikka hintaa softalle jos löytyy jotain?

          Comment

          • EMP
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2006
            • 822
            • Kuusjoki

            Originally posted by Remotion View Post
            Tuo brittisofta on kusetus. Ostin linkkaamaltasi henkilöltä sellaisen kovaan hintaan ja sillä ei ole mitään tekoa euroalueen M52B28 autossa. Ensinnäkin se brittisofta on kopioitu jostain jenkkisoftasta ilmeisimminkin tehty M52B28TU koska se on autoon jossain katit pakosarjoissa ja putkistossa ja haluaa myös 4 lambdan datat että se ei mene tilttiin. Eli ei sovi mitenkään kenellekään.
            Viimeinen viritys minkä autoon voi tehdä on että yhden vakio katin tilalle ruuvaa neljä joista kaksi on vielä pakosarjoissa. Kannattaa välttää.
            Kuten pazi tuossa jo totesikin, niin kyseinen softa on tarkoitettu autoihin joissa kaksi lambdaa pakosarjoissa. Eli yksi per sarja, niinkuin normaalisti m52 koneisissa on. Z3 on tässä asiassa poikkeus minkä sain sinun kauttasi tietää. Eli kyseinen softa on nimenomaan tarkoitettu euroalueen singlevanos koneisiin.
            E30 318i 2d M52B27 "eta"

            Comment

            • Laikkanen
              BTCF Member
              • Mar 2014
              • 38
              • Oulainen

              Omassa b28ssa ruvennu pakosarjan tiiviste vähä vuotamaan niin tuli siinä mieleen, että samallahan sitä vaihtas koko pakosarjan. Mietin sitte näiden kahden välillä, että kumpikohan lie ois parempi? Tuo: https://www.schmiedmann.fi/fi/bmw-e3...te=SCM3436TYP2

              Vai tuo: https://www.schmiedmann.fi/fi/bmw-e3...?tuote=SCM3436
              Attached Files
              -e61 530 DÖÖ (käyttis)

              e36 328i (jäärata)

              Comment

              • Vibex
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2014
                • 1996
                • Lohja

                Originally posted by Laikkanen View Post
                Omassa b28ssa ruvennu pakosarjan tiiviste vähä vuotamaan niin tuli siinä mieleen, että samallahan sitä vaihtas koko pakosarjan. Mietin sitte näiden kahden välillä, että kumpikohan lie ois parempi? Tuo: https://www.schmiedmann.fi/fi/bmw-e3...te=SCM3436TYP2

                Vai tuo: https://www.schmiedmann.fi/fi/bmw-e3...?tuote=SCM3436
                All in ja supersprintit tilaukseen
                Husqvarna Svartpilen
                BMW e36 318iA

                Ex:

                BMW e85 Z4 3,0
                BMW e36 316ti
                MINI Cooper S
                BMW Z3 Coupé
                BMW e46 325iA
                BMW Z3 Roadster
                BMW e46 328ci
                BMW e36 316ti

                Comment

                • Urpo_rotta
                  BTCF Member
                  • May 2012
                  • 5258
                  • Pirkkala

                  Originally posted by Laikkanen View Post
                  Omassa b28ssa ruvennu pakosarjan tiiviste vähä vuotamaan niin tuli siinä mieleen, että samallahan sitä vaihtas koko pakosarjan. Mietin sitte näiden kahden välillä, että kumpikohan lie ois parempi? Tuo: https://www.schmiedmann.fi/fi/bmw-e3...te=SCM3436TYP2

                  Vai tuo: https://www.schmiedmann.fi/fi/bmw-e3...?tuote=SCM3436



                  Mulla olis jouten yksi setti m5x peltipakosarjaa... Privalla yhteys. Tyylillisesti on tuon ylemmän kaltainen.


                  Edit. tommonen
                  With Raceland Europe you can be assured that you will receive high end coilovers that will produce results, enhance your overall driving experience, and drastically improve the look and style of your vehicle.
                  Last edited by Urpo_rotta; 07-04-2019, 13:56.
                  E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                  E34 525i -90 twinturbo 427/519

                  N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                  VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                  Kysy jos tarvetta

                  Comment

                  • Laikkanen
                    BTCF Member
                    • Mar 2014
                    • 38
                    • Oulainen

                    Originally posted by Vibex View Post
                    All in ja supersprintit tilaukseen
                    Ei raski kyllä noin paljoa sijottaa
                    -e61 530 DÖÖ (käyttis)

                    e36 328i (jäärata)

                    Comment

                    • Juchelius
                      BTCF Member
                      • Sep 2009
                      • 298
                      • Oulu

                      Originally posted by Laikkanen View Post
                      Omassa b28ssa ruvennu pakosarjan tiiviste vähä vuotamaan niin tuli siinä mieleen, että samallahan sitä vaihtas koko pakosarjan. Mietin sitte näiden kahden välillä, että kumpikohan lie ois parempi? Tuo: https://www.schmiedmann.fi/fi/bmw-e3...te=SCM3436TYP2

                      Vai tuo: https://www.schmiedmann.fi/fi/bmw-e3...?tuote=SCM3436
                      Laittaisin tuon S-tech putken jossa primääriputket saman mitaisina. Ja laitoinkin jo vuosia sitten ja edelleen paikallaan. On myös pulttaa kiinni toisin kun tuo toinen vaihtoehto.
                      1985 e30 320i Baur Cabriolet
                      1995 328 ex ratakikkare

                      Comment

                      • Skarpa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2007
                        • 3406
                        • Kotka

                        Mahtaakohan tollainen syklonityyppinen öljyseparaattori, kuten M52 tai S50 toimia, jos paluu ei ole öljytikkuun vaan esim. öljypohjan tai lohkon kupeeseen? Olisi nimittäin paljon helpompi tehdä S50 huohottimelle paluu lohkon kupeeseen, kun öljypohjan pahka on moottorin etupäässä ja huohotin takapäässä. Äkkiseltään tulee mieleen, että systeemin kannalta saattaa olla oleellista, että paluu on öljytikun putkeen, jonka pää on nestepinnan alla. Silloin siihen linjaan, jota öljy valuu takaisin öljypohjaan, ei pääse muodostumaan kaasuvirtausta, joka yrittäisi horia öljyä takaisinpäin.
                        BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                        E30 Armo "330i"

                        Comment

                        • Nipsu
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2005
                          • 202
                          • Tampere

                          Originally posted by Skarpa View Post
                          Mahtaakohan tollainen syklonityyppinen öljyseparaattori, kuten M52 tai S50 toimia, jos paluu ei ole öljytikkuun vaan esim. öljypohjan tai lohkon kupeeseen? Olisi nimittäin paljon helpompi tehdä S50 huohottimelle paluu lohkon kupeeseen, kun öljypohjan pahka on moottorin etupäässä ja huohotin takapäässä. Äkkiseltään tulee mieleen, että systeemin kannalta saattaa olla oleellista, että paluu on öljytikun putkeen, jonka pää on nestepinnan alla. Silloin siihen linjaan, jota öljy valuu takaisin öljypohjaan, ei pääse muodostumaan kaasuvirtausta, joka yrittäisi horia öljyä takaisinpäin.
                          S50B32:ssa huohottimen öljynpaluu on taaemman öljypohjan pahkan päällä. En ole ajatellut asiaa millä tasolla öljynpinta pyörii suhteessa paluun korkeuteen. Mulla on sillä suunnalla paikat levällään, joten jos tarvit kuvia tai mittoja, voin yrittää napata?

                          Comment

                          • Skarpa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2007
                            • 3406
                            • Kotka

                            Originally posted by Nipsu View Post
                            S50B32:ssa huohottimen öljynpaluu on taaemman öljypohjan pahkan päällä. En ole ajatellut asiaa millä tasolla öljynpinta pyörii suhteessa paluun korkeuteen. Mulla on sillä suunnalla paikat levällään, joten jos tarvit kuvia tai mittoja, voin yrittää napata?

                            No jos viitsit räpätä muutaman kuvan tosta, niin hienoa. Tulo tosiaan näkyy olevan suoraan pahkan päällä, eikä öljytikussa, kuten M52:ssa. Öljyn pinnan normaali taso on käsittääkseni vähän pahkan yläpinnan alapuolella. Jos huohottimen tulossa ei ole mitään öljyn pinnan alapuolelle menevää pilliä öljypohjan sisällä, niin voidaan päätellä, ettei palautus vapaaseen ilmaan ole ongelma. Teollisuuden nesteenerotussykloneissa on alapäässä nestelukko, mutta sen tarve riippunee aika paljon alipaineen tasosta ja monesta muusta tekijästä.
                            BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                            E30 Armo "330i"

                            Comment

                            • Nipsu
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2005
                              • 202
                              • Tampere

                              Originally posted by Skarpa View Post
                              No jos viitsit räpätä muutaman kuvan tosta, niin hienoa. Tulo tosiaan näkyy olevan suoraan pahkan päällä, eikä öljytikussa, kuten M52:ssa. Öljyn pinnan normaali taso on käsittääkseni vähän pahkan yläpinnan alapuolella. Jos huohottimen tulossa ei ole mitään öljyn pinnan alapuolelle menevää pilliä öljypohjan sisällä, niin voidaan päätellä, ettei palautus vapaaseen ilmaan ole ongelma. Teollisuuden nesteenerotussykloneissa on alapäässä nestelukko, mutta sen tarve riippunee aika paljon alipaineen tasosta ja monesta muusta tekijästä.
                              Pohja ei ole irti, mutta yritän kurkkia paluusta sisään, jos suinkin mahdollista. Koitan katsoa tuon, kun käyn tallissa.

                              Comment

                              • Skarpa
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2007
                                • 3406
                                • Kotka

                                Originally posted by Nipsu View Post
                                Pohja ei ole irti, mutta yritän kurkkia paluusta sisään, jos suinkin mahdollista. Koitan katsoa tuon, kun käyn tallissa.

                                Senhän saa varmaan vaikka rautalangalla kokeiltua, avautuuko paluuyhde saman tien öljypohjaan vai jatkuuko pidempään suorana.
                                BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                                E30 Armo "330i"

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎