Kyllä se silla lailla vaikuttaa että kaverit joilla vatasen kaasujalka ja omat ranteet saa sillä 500hv vs. 200hv teholla nostettua nopeuden lyhyemmällä tien pätkällä isommaksi ja olishan se kiva että pysähtyy kunnolla.
Vaikkei radalla ajaisikaan, niin kyllä se parempi hidastuvuus olis aina plussaa. Veikkaan että vakio e30 tai e36 325i pysähtyy melko surkeasti 250km/h nopeudesta hätäjarrutuksena vakio levyillä, varsinkin jos ei oo abs jarruja.
Juuri näin.
E36 M3 3.2 jarrut olivat ainakin kyseisessä autossa todella hyvän tuntuiset isoistakin nopeuksista, joten vaikkapa vähän kevennetyssä kopassa missä on vastaavasti enemmän taas ruutia niin uskoisin että toimii kadulle riittävän hyvin.
Paras jarruhan on se että seuraa tarkasti tien olosuhteita ja liikenne virtaa niin pitkälle kuin on mahdollista nähdä ja ennakoi. Mutta jokainen on varmasti joskus harrastanut sporttisempaa ajoa mutkaisemmalla tiellä ja tehokkaalla autolla nopeudet kasvaa mutkien välillä paljon normaalia suuremmaksi joten jarrujen riittämättömyys voi tulla yllätyksenä kohdassa jossa ei ole varaa ottaa sitä yllätystä.
Ei nyt äkkiseltään osu googlella vastaukset eteen niin kysytään täältä jos jollain on esittää valmiita ja tiedossa olevia vastauksia?
Kiertokankien arp pulttien momentti? 3/8 nuo on ja jonkun tietolähteen mukaan ~45ft.lbs eli noin 62Nm?
Vakio kampuran pulttien momentit? Voi olla että muistan ihan väärinkin mutta olisko ollut ~25Nm - 70astetta? Pystyykö joku varmentamaan ettei mee ihan huti?
Ja sitten viellä että mikäs on ilmoitettu toleranssi laakereiden välyksille?
Ei nyt äkkiseltään osu googlella vastaukset eteen niin kysytään täältä jos jollain on esittää valmiita ja tiedossa olevia vastauksia?
Kiertokankien arp pulttien momentti? 3/8 nuo on ja jonkun tietolähteen mukaan ~45ft.lbs eli noin 62Nm?
Vakio kampuran pulttien momentit? Voi olla että muistan ihan väärinkin mutta olisko ollut ~25Nm - 70astetta? Pystyykö joku varmentamaan ettei mee ihan huti?
Ja sitten viellä että mikäs on ilmoitettu toleranssi laakereiden välyksille?
Tässä ajankuluksi mietiskelen loppuja juttuja mitä puuttuu m50 turboprojektin osista, niin mitenkä tuo dump/bypass valve? Ei tekisi mieli mokomaa laittaa, mutta mikä on turbomiesten mielipide?
Käytännön hyötyä? Onko oikeasti haittaa jos jätän pois?
Karkeasti. Laita limsapulloon paineilmaa ja koita puhaltaa sinne. Onnistuitko ? Et. Sama asia ahtoputkissa mihin turbo yrittää työntää ilmaa. Käsittääkseni turboviive saattaa jopa kasvaa ja pitkässä juoksussa käy ahtimen päälle.
Karkeasti. Laita limsapulloon paineilmaa ja koita puhaltaa sinne. Onnistuitko ? Et. Sama asia ahtoputkissa mihin turbo yrittää työntää ilmaa. Käsittääkseni turboviive saattaa jopa kasvaa ja pitkässä juoksussa käy ahtimen päälle.
Teoria on kyllä hyvin tiedossa siitä ei ollut nyt kyse. Käytännön kokemukset kiinnostaa.
Takavuosina mm. Gti lehdessä tehtiin tuplaturbo mersu jossa dumppi jätettiin pois koska setupin rakentanut yritys piti sitä "turhana tuning hössötyksenä"
Teoria on kyllä hyvin tiedossa siitä ei ollut nyt kyse. Käytännön kokemukset kiinnostaa.
Takavuosina mm. Gti lehdessä tehtiin tuplaturbo mersu jossa dumppi jätettiin pois koska setupin rakentanut yritys piti sitä "turhana tuning hössötyksenä"
Olen ajanut ilman ja dumpin kanssa.
Biturboilla ei ollut sitä eikä kyllä sitä reagoinnin puolesta ois huomannukkaan. Vähänhän ne pikku kompurat sakkas mut ne muutenkin oli alimitoitettu koko kokoonpanoon. Eli surgerajoilla jatkuvasti.
Kaveri ajeli pitkän aikaa ilman kans e34 m50 turbo Holsetilla, hyvin toimi sekin... Otti pois kun ei jaksanu kuunnella sitä SSQV fat n furious ääntä.
Nick EmH e30 turbo, ei siinäkään taida dumppia olla tällä hetkellä.
Eli toimii ilman, toimii myös sen kanssa.
Vapaa valinta, tekisin itse paikan, jättää pois jos haluaa ja laittaa sit jos näkee tarpeelliseksi.
Edit: Hidas pazi Kerkes eka
E36 328i M50B30 turbo Skoda vRS
Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu
Biturboilla ei ollut sitä eikä kyllä sitä reagoinnin puolesta ois huomannukkaan. Vähänhän ne pikku kompurat sakkas mut ne muutenkin oli alimitoitettu koko kokoonpanoon. Eli surgerajoilla jatkuvasti.
Kaveri ajeli pitkän aikaa ilman kans e34 m50 turbo Holsetilla, hyvin toimi sekin... Otti pois kun ei jaksanu kuunnella sitä SSQV fat n furious ääntä.
Nick EmH e30 turbo, ei siinäkään taida dumppia olla tällä hetkellä.
Eli toimii ilman, toimii myös sen kanssa.
Vapaa valinta, tekisin itse paikan, jättää pois jos haluaa ja laittaa sit jos näkee tarpeelliseksi.
Edit: Hidas pazi Kerkes eka
Kiitos. Tehdään ilman fast and furious palikkaa ainakin aluksi
+ isolla paineella ajaessa varmasti kyllä ahdin sakkaa rajusti ja siitähän se ei pidemmän päälle tykkää, sekä mahdolliset silikoniliitokset paukahtelee herkemmin irti, kaasuläppä voipi vääntyä (ainakin läppärungoissa tämä ongelma, etenkin prätkissä) ja muovinen imari ratkee helpommin.
Itse laittaisin, kun ei montaa kymppiä maksa. Mutta toimii kyllä juu ilmankin.
Comment