Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50-turbo keskustelua osista 2017

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pazi88
    Moderator
    • Jan 2007
    • 11134
    • Oulu

    Originally posted by Suh0 View Post
    Sitä mäkin mietin. Kuinkahan paksu se tarvis olla ? Pasihan vois kansipahvin mallintaa niin saa helposti teetettyä semmosen 😁
    Kansipahvin vai stressilevyn? Stressilevyn nyt tekasee äkkiä. Oottappa huomiseen.

    Instagram, YouTube kanava
    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

    Comment

    • Remotion
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2003
      • 15257
      • Ajamisen Iloa

      Originally posted by jannmann View Post
      Kyllä se silla lailla vaikuttaa että kaverit joilla vatasen kaasujalka ja omat ranteet saa sillä 500hv vs. 200hv teholla nostettua nopeuden lyhyemmällä tien pätkällä isommaksi ja olishan se kiva että pysähtyy kunnolla.

      Vaikkei radalla ajaisikaan, niin kyllä se parempi hidastuvuus olis aina plussaa. Veikkaan että vakio e30 tai e36 325i pysähtyy melko surkeasti 250km/h nopeudesta hätäjarrutuksena vakio levyillä, varsinkin jos ei oo abs jarruja.
      Juuri näin.
      E36 M3 3.2 jarrut olivat ainakin kyseisessä autossa todella hyvän tuntuiset isoistakin nopeuksista, joten vaikkapa vähän kevennetyssä kopassa missä on vastaavasti enemmän taas ruutia niin uskoisin että toimii kadulle riittävän hyvin.
      Paras jarruhan on se että seuraa tarkasti tien olosuhteita ja liikenne virtaa niin pitkälle kuin on mahdollista nähdä ja ennakoi. Mutta jokainen on varmasti joskus harrastanut sporttisempaa ajoa mutkaisemmalla tiellä ja tehokkaalla autolla nopeudet kasvaa mutkien välillä paljon normaalia suuremmaksi joten jarrujen riittämättömyys voi tulla yllätyksenä kohdassa jossa ei ole varaa ottaa sitä yllätystä.
      Z3 coupé individual

      F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
      E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

      Comment

      • tepi_k
        BTCF Member
        • Sep 2010
        • 60
        • Iisalmi

        Originally posted by Pazi88 View Post
        Kansipahvin vai stressilevyn? Stressilevyn nyt tekasee äkkiä. Oottappa huomiseen.
        Suho nyt varmaa tarkottaa siinä poraus vaiheessa käytettävää stressilevyä mikä pultatataan lohkoon siks aikaa kun se porataan.
        Iisalmi///Works

        Comment

        • Suh0
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2016
          • 530
          • Akaa

          Originally posted by tepi_k View Post
          Suho nyt varmaa tarkottaa siinä poraus vaiheessa käytettävää stressilevyä mikä pultatataan lohkoon siks aikaa kun se porataan.
          Niin juurikin.
          Eli riittää että on pulttien reiät(myös ohjurille) sekä sylkän lävet hieman isommat mitä tuo 86mm.

          Koneistaja suositteli jtn 50mm paksua levyä. Pitää sellanen teettää, sitä saa sitten lainailla mikäli muilla tarvetta on.
          Turbo GSX-R
          E36 Coupe
          E90 325i LCI

          Comment

          • SanMiguel
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2007
            • 1035
            • Kirkkonummi

            Ei nyt äkkiseltään osu googlella vastaukset eteen niin kysytään täältä jos jollain on esittää valmiita ja tiedossa olevia vastauksia?

            Kiertokankien arp pulttien momentti? 3/8 nuo on ja jonkun tietolähteen mukaan ~45ft.lbs eli noin 62Nm?

            Vakio kampuran pulttien momentit? Voi olla että muistan ihan väärinkin mutta olisko ollut ~25Nm - 70astetta? Pystyykö joku varmentamaan ettei mee ihan huti?

            Ja sitten viellä että mikäs on ilmoitettu toleranssi laakereiden välyksille?

            Comment

            • anteroro
              BTCF Member
              • Jan 2009
              • 434
              • oulu

              Originally posted by SanMiguel View Post
              Ei nyt äkkiseltään osu googlella vastaukset eteen niin kysytään täältä jos jollain on esittää valmiita ja tiedossa olevia vastauksia?

              Kiertokankien arp pulttien momentti? 3/8 nuo on ja jonkun tietolähteen mukaan ~45ft.lbs eli noin 62Nm?

              Vakio kampuran pulttien momentit? Voi olla että muistan ihan väärinkin mutta olisko ollut ~25Nm - 70astetta? Pystyykö joku varmentamaan ettei mee ihan huti?

              Ja sitten viellä että mikäs on ilmoitettu toleranssi laakereiden välyksille?
              kanget 60nm

              kammen pultit 20nm + 50 °

              kammen laakerit 0.020 ... 0.058
              kangen laakerit 0.020 ... 0.055
              E30 325 M-tech II DCT
              9.97s/238kmh

              Comment

              • SanMiguel
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2007
                • 1035
                • Kirkkonummi

                Suuret kiitokset

                Comment

                • I-Ienkka
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2012
                  • 275
                  • kokkola



                  Tuolta löytyy ainaki kaikki vakiomomentit

                  Comment

                  • Urpo_rotta
                    BTCF Member
                    • May 2012
                    • 5272
                    • Pirkkala

                    Tässä ajankuluksi mietiskelen loppuja juttuja mitä puuttuu m50 turboprojektin osista, niin mitenkä tuo dump/bypass valve? Ei tekisi mieli mokomaa laittaa, mutta mikä on turbomiesten mielipide?
                    Käytännön hyötyä? Onko oikeasti haittaa jos jätän pois?
                    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                    E34 525i -90 twinturbo 427/519

                    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                    Kysy jos tarvetta

                    Comment

                    • Suh0
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2016
                      • 530
                      • Akaa

                      Karkeasti. Laita limsapulloon paineilmaa ja koita puhaltaa sinne. Onnistuitko ? Et. Sama asia ahtoputkissa mihin turbo yrittää työntää ilmaa. Käsittääkseni turboviive saattaa jopa kasvaa ja pitkässä juoksussa käy ahtimen päälle.
                      Turbo GSX-R
                      E36 Coupe
                      E90 325i LCI

                      Comment

                      • Urpo_rotta
                        BTCF Member
                        • May 2012
                        • 5272
                        • Pirkkala

                        Originally posted by Suh0 View Post
                        Karkeasti. Laita limsapulloon paineilmaa ja koita puhaltaa sinne. Onnistuitko ? Et. Sama asia ahtoputkissa mihin turbo yrittää työntää ilmaa. Käsittääkseni turboviive saattaa jopa kasvaa ja pitkässä juoksussa käy ahtimen päälle.
                        Teoria on kyllä hyvin tiedossa siitä ei ollut nyt kyse. Käytännön kokemukset kiinnostaa.

                        Takavuosina mm. Gti lehdessä tehtiin tuplaturbo mersu jossa dumppi jätettiin pois koska setupin rakentanut yritys piti sitä "turhana tuning hössötyksenä"
                        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                        E34 525i -90 twinturbo 427/519

                        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                        Kysy jos tarvetta

                        Comment

                        • Pazi88
                          Moderator
                          • Jan 2007
                          • 11134
                          • Oulu

                          Lyhyesti käytännön kokemuksista, niin on siitä hyötyä hitaahkoissa vaihteen vaihdossa, muttei mitenkään pakollinen keksintö. Ilmankin pärjää

                          Instagram, YouTube kanava
                          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                          Comment

                          • Matuh
                            BTCF Member
                            • Apr 2013
                            • 3702
                            • Kouvola

                            Originally posted by Urpo_rotta View Post
                            Teoria on kyllä hyvin tiedossa siitä ei ollut nyt kyse. Käytännön kokemukset kiinnostaa.

                            Takavuosina mm. Gti lehdessä tehtiin tuplaturbo mersu jossa dumppi jätettiin pois koska setupin rakentanut yritys piti sitä "turhana tuning hössötyksenä"
                            Olen ajanut ilman ja dumpin kanssa.

                            Biturboilla ei ollut sitä eikä kyllä sitä reagoinnin puolesta ois huomannukkaan. Vähänhän ne pikku kompurat sakkas mut ne muutenkin oli alimitoitettu koko kokoonpanoon. Eli surgerajoilla jatkuvasti.

                            Kaveri ajeli pitkän aikaa ilman kans e34 m50 turbo Holsetilla, hyvin toimi sekin... Otti pois kun ei jaksanu kuunnella sitä SSQV fat n furious ääntä.
                            Nick EmH e30 turbo, ei siinäkään taida dumppia olla tällä hetkellä.

                            Eli toimii ilman, toimii myös sen kanssa.
                            Vapaa valinta, tekisin itse paikan, jättää pois jos haluaa ja laittaa sit jos näkee tarpeelliseksi.

                            Edit: Hidas pazi Kerkes eka
                            E36 328i M50B30 turbo
                            Skoda vRS
                            Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
                            Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

                            EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

                            Comment

                            • Urpo_rotta
                              BTCF Member
                              • May 2012
                              • 5272
                              • Pirkkala

                              Originally posted by Pazi88 View Post
                              Lyhyesti käytännön kokemuksista, niin on siitä hyötyä hitaahkoissa vaihteen vaihdossa, muttei mitenkään pakollinen keksintö. Ilmankin pärjää
                              Originally posted by Matuh View Post
                              Olen ajanut ilman ja dumpin kanssa.

                              Biturboilla ei ollut sitä eikä kyllä sitä reagoinnin puolesta ois huomannukkaan. Vähänhän ne pikku kompurat sakkas mut ne muutenkin oli alimitoitettu koko kokoonpanoon. Eli surgerajoilla jatkuvasti.

                              Kaveri ajeli pitkän aikaa ilman kans e34 m50 turbo Holsetilla, hyvin toimi sekin... Otti pois kun ei jaksanu kuunnella sitä SSQV fat n furious ääntä.
                              Nick EmH e30 turbo, ei siinäkään taida dumppia olla tällä hetkellä.

                              Eli toimii ilman, toimii myös sen kanssa.
                              Vapaa valinta, tekisin itse paikan, jättää pois jos haluaa ja laittaa sit jos näkee tarpeelliseksi.

                              Edit: Hidas pazi Kerkes eka
                              Kiitos. Tehdään ilman fast and furious palikkaa ainakin aluksi
                              E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                              E34 525i -90 twinturbo 427/519

                              N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                              VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                              Kysy jos tarvetta

                              Comment

                              • Suh0
                                Bimmer Fanatic
                                • Apr 2016
                                • 530
                                • Akaa

                                + isolla paineella ajaessa varmasti kyllä ahdin sakkaa rajusti ja siitähän se ei pidemmän päälle tykkää, sekä mahdolliset silikoniliitokset paukahtelee herkemmin irti, kaasuläppä voipi vääntyä (ainakin läppärungoissa tämä ongelma, etenkin prätkissä) ja muovinen imari ratkee helpommin.

                                Itse laittaisin, kun ei montaa kymppiä maksa. Mutta toimii kyllä juu ilmankin.
                                Turbo GSX-R
                                E36 Coupe
                                E90 325i LCI

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎