Announcement

Collapse
No announcement yet.

TDS - Tekniikkaa ja viritystä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tykki
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2004
    • 197
    • Ii

    #76
    eiköhän yleisestikkin ole viisaampi teettää vaikka se lastu dieseliin muun virittämisen yhteydessä, kuin turvautua näihin "vippaskonsteihin".
    tuolla muissa topiceissa olen aiheesta maininnut, että koska diesel toimii ja ohjataan vain polttoaineen syötöllä, niin sen oikein säätäminen on todella tärkeää. miettikääpä miten esimerkiksi syötön ennakonsäätö on hoidettu tällaisessa tapauksessa... :roll: ei mitenkään.

    eli, konerikkoja odotettavissa.
    "Hyvällä hevosella maisema nopiasti vaihtuu"
    -Andy McCoy

    Comment

    • Carman
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2002
      • 676
      • Vilppula

      #77
      Originally posted by DiisseliKiisseli
      Eräs E34-TDS-Bemaristi neuvoi, että pitkän tykityksen jälkeen esim. baanalla pitää pysähdyttäessä antaa koneen käydä minuutin tai kaksi niin lämmöt ehtii tasaantua ja kansi ei halkea niin helposti. Koskee myös virittämättömiä TDS:siä.
      Näinhän se on aina turbokoneilla. Itse annan käydä aina hetken tyhjäkäyntiä ennen sammutusta.

      Comment

      • Kreuzotter
        Bimmer Rookie
        • Aug 2003
        • 145

        #78
        Originally posted by rei7pir8
        No niinhän siinä kävi että työkaverin autosta johon tein boksin meni kansi halki!!
        Mahdollisia syitä: noin kuukausi sitten oli termostaatti jumiutunu kiinni, toiseksi: oli kuulemma ajanu äskettäin muutama kymmenen kilsaa kaasu pohjassa!!
        Siis älkää ajelko viritettynä kaasu pohjassa pitkiä aikoja!
        Siksihän näistä saksassa menee vakionakin kansia kun ajetaan baanalla näin!!
        Oli kyllä ihan pieni halkeama joten helppo korjata hitsaamalla!
        Ikävä juttu. Uudempaan koppaan (E39) kantta paranneltiin. Jos kansi menee korjauskelvottomaksi kannattaa yrittää metsästää tuota uudempaa mallia oleva. Osanumero on käsittääkseni sama, mutta materiaalipuolella on tehty parannuksia.

        En malta olla lainaamatta itseäni:

        Originally posted by Kreuzotter
        Laitoin kehittämäni kytkiksen myös www.e34.de foorumille. Saksan pojat ei kauheesti innostunu. Syynä on TDS:n heikko kansi, se kun ei tahdo kestää vakiotehoillakaan. No tämä ei ollut ainakaan mulle mikään ylläri. Olen seuraillut noita ongelmia em. foorumista ennenkin. Huonon laadun voi todeta pikaisella www.mobile.de kierroksella. Motorschadeneita, Zylinderkopf defektejä ja moottorin vaihtoja löytyy useita.
        Toivottavasti muilla kestää pelit ja vehkeet, ettei tarvii alkaa istuttaa siirrännäisiä stuttgartilaisista laitteista :roll:
        Frauen fahren besser...mit dem Bus!

        Comment

        • Keimo
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 2032
          • Kekkoslovakia

          #79
          Tästäpä päästiin aiheeseen eli kuinka paljon tuo E39:n 3l diesel-mylly eroaa rakenteellsesti tuosta 2.5l. Onko kyseessä täysin eri moottori ?

          Mitenkäs tuo kestävyyspuoli on vrt. E34 ?

          Comment

          • rei7pir8
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2004
            • 248

            #80
            Originally posted by Tykki
            eiköhän yleisestikkin ole viisaampi teettää vaikka se lastu dieseliin muun virittämisen yhteydessä, kuin turvautua näihin "vippaskonsteihin".
            tuolla muissa topiceissa olen aiheesta maininnut, että koska diesel toimii ja ohjataan vain polttoaineen syötöllä, niin sen oikein säätäminen on todella tärkeää. miettikääpä miten esimerkiksi syötön ennakonsäätö on hoidettu tällaisessa tapauksessa... :roll: ei mitenkään.

            eli, konerikkoja odotettavissa.
            Samaa tämä tekee kuin lastukin eli lisää syöttöä! Tämähän ei muuta ennakkoa joten siinä mielessä turvallinen. Tässäkin tapauksessa on vaan käytössä vika!!
            Eihän tälläkään ole pakko paljoa laittaa sitä syöttöä!
            Liian pieni vakioahdin tekee myös häijjyä koneelle ajettaessa pitkään isolla teholla!!
            Ei se lastu armeliaampi ole koneelle!!!!
            525iA -91
            518i -90
            324tdic -88

            Comment

            • Tykki
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2004
              • 197
              • Ii

              #81
              Originally posted by rei7pir8
              Originally posted by Tykki
              eiköhän yleisestikkin ole viisaampi teettää vaikka se lastu dieseliin muun virittämisen yhteydessä, kuin turvautua näihin "vippaskonsteihin".
              tuolla muissa topiceissa olen aiheesta maininnut, että koska diesel toimii ja ohjataan vain polttoaineen syötöllä, niin sen oikein säätäminen on todella tärkeää. miettikääpä miten esimerkiksi syötön ennakonsäätö on hoidettu tällaisessa tapauksessa... :roll: ei mitenkään.

              eli, konerikkoja odotettavissa.
              Samaa tämä tekee kuin lastukin eli lisää syöttöä! Tämähän ei muuta ennakkoa joten siinä mielessä turvallinen. Tässäkin tapauksessa on vaan käytössä vika!!
              Eihän tälläkään ole pakko paljoa laittaa sitä syöttöä!
              Liian pieni vakioahdin tekee myös häijjyä koneelle ajettaessa pitkään isolla teholla!!
              Ei se lastu armeliaampi ole koneelle!!!!
              just joo. sitähän mä yritän sanoa ette kun se EI muuta ennakkoa!
              dieselissä liiallinen ennakko suhteessa syötettävään polttoainemäärään saa aikaan saman ilmiön kuin bensa koneessa nakutus. (siis karkea esimerkki) kun sylinterin paine nousee liian aikaisin männän asentoon verrattuna.
              se on just se mikä rikkoo kansia ja mäntiä.
              "Hyvällä hevosella maisema nopiasti vaihtuu"
              -Andy McCoy

              Comment

              • khan
                Bimmer Fanatic
                • May 2003
                • 262
                • Turku

                #82
                Originally posted by Keimo
                Tästäpä päästiin aiheeseen eli kuinka paljon tuo E39:n 3l diesel-mylly eroaa rakenteellsesti tuosta 2.5l. Onko kyseessä täysin eri moottori ?

                Mitenkäs tuo kestävyyspuoli on vrt. E34 ?
                Eihän E39 3.0 TD-motissa ole ollut muita ongelmia kuin turbojen kanssa, ainakin tietääkseni. Viisaammat korjatkoon..
                f11 520d -15 4d
                ex. e60 525d -08 4d
                ex. e87 116d -09 5d
                ex. e30 316i -89 2d
                ex. e34 535i -90 4d
                ex. e34 525i -90 4d

                Comment

                • Kreuzotter
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2003
                  • 145

                  #83
                  Originally posted by Tykki
                  just joo. sitähän mä yritän sanoa ette kun se EI muuta ennakkoa!
                  dieselissä liiallinen ennakko suhteessa syötettävään polttoainemäärään saa aikaan saman ilmiön kuin bensa koneessa nakutus. (siis karkea esimerkki) kun sylinterin paine nousee liian aikaisin männän asentoon verrattuna.
                  se on just se mikä rikkoo kansia ja mäntiä.
                  Onko vakiona siis liian suuri ennakko ja sitä pitäisi virittäessä (kun ainoa viritys on ruiskutusmäärän kasvattaminen) pienentää? Ei kai nyt sentään!

                  Tykki: "liiallinen ennakko suhteessa syötettävään polttoainemäärään" Kyllä se on pelkästään ajoitus joka aiheuttaa "diesel nakutuksen".

                  En usko että vakiohiluilla ruiskutusaikaa saa pidennettyä niin paljon, että siitä olisi suurempaa haittaa. Hukkaanhan ne viimeiset pisarat tietenkin saattavat mennä männän jo viilettäessä liian kaukana YKK:sta.
                  Frauen fahren besser...mit dem Bus!

                  Comment

                  • rei7pir8
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2004
                    • 248

                    #84
                    Originally posted by Tykki
                    Originally posted by rei7pir8
                    Originally posted by Tykki
                    eiköhän yleisestikkin ole viisaampi teettää vaikka se lastu dieseliin muun virittämisen yhteydessä, kuin turvautua näihin "vippaskonsteihin".
                    tuolla muissa topiceissa olen aiheesta maininnut, että koska diesel toimii ja ohjataan vain polttoaineen syötöllä, niin sen oikein säätäminen on todella tärkeää. miettikääpä miten esimerkiksi syötön ennakonsäätö on hoidettu tällaisessa tapauksessa... :roll: ei mitenkään.

                    eli, konerikkoja odotettavissa.
                    Samaa tämä tekee kuin lastukin eli lisää syöttöä! Tämähän ei muuta ennakkoa joten siinä mielessä turvallinen. Tässäkin tapauksessa on vaan käytössä vika!!
                    Eihän tälläkään ole pakko paljoa laittaa sitä syöttöä!
                    Liian pieni vakioahdin tekee myös häijjyä koneelle ajettaessa pitkään isolla teholla!!
                    Ei se lastu armeliaampi ole koneelle!!!!
                    just joo. sitähän mä yritän sanoa ette kun se EI muuta ennakkoa!
                    dieselissä liiallinen ennakko suhteessa syötettävään polttoainemäärään saa aikaan saman ilmiön kuin bensa koneessa nakutus. (siis karkea esimerkki) kun sylinterin paine nousee liian aikaisin männän asentoon verrattuna.
                    se on just se mikä rikkoo kansia ja mäntiä.
                    :roll:
                    Siis virilastuhan se lisää ennakkoa ja samalla nostaa palamispainetta!!!
                    Tätä viriboksia käytettäessä ennakko on just sama kuin vakiokoneessa ja lisäannos tulee vakiomäärän jälkeen!!!
                    Tottakai tämäkin lisää lämpökuormaa koska soppaa palaa enemmän!!

                    Jos hyvällä hyötysuhteella haluaisi virittää niin ennakkoa pitäisi kasvattaa jotta soppa kerkeis palaan kunnolla!!
                    Juuri sen vuoksi näitä isompia elementtejä laitetaan että annos tulis mahdollisimman nopeasti eikä ennakkoa tarvi kasvattaa liikaa!!
                    525iA -91
                    518i -90
                    324tdic -88

                    Comment

                    • Tykki
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2004
                      • 197
                      • Ii

                      #85
                      Originally posted by Kreuzotter
                      Originally posted by Tykki
                      just joo. sitähän mä yritän sanoa ette kun se EI muuta ennakkoa!
                      dieselissä liiallinen ennakko suhteessa syötettävään polttoainemäärään saa aikaan saman ilmiön kuin bensa koneessa nakutus. (siis karkea esimerkki) kun sylinterin paine nousee liian aikaisin männän asentoon verrattuna.
                      se on just se mikä rikkoo kansia ja mäntiä.
                      Onko vakiona siis liian suuri ennakko ja sitä pitäisi virittäessä (kun ainoa viritys on ruiskutusmäärän kasvattaminen) pienentää? Ei kai nyt sentään!

                      Tykki: "liiallinen ennakko suhteessa syötettävään polttoainemäärään" Kyllä se on pelkästään ajoitus joka aiheuttaa "diesel nakutuksen".

                      En usko että vakiohiluilla ruiskutusaikaa saa pidennettyä niin paljon, että siitä olisi suurempaa haittaa. Hukkaanhan ne viimeiset pisarat tietenkin saattavat mennä männän jo viilettäessä liian kaukana YKK:sta.
                      Tarkotin tuolla "liiallinen ennakko suhteessa...." sitä että jos meillä on jakajapumppu joka on elektronisesti ohjattu, voi tällainen virittäminen saada aikaan sen että ohjausyksikkö luulee poltettavan polttoainemäärän olevan paljon pienempi kuin se todellisuudessa on.

                      tällä koko reaaliaikaisella ennakonsäätämisellä haetaan tietysti hyvää hyötysuhdetta koko kuormitus ja kierrosalueelle. ja se ei pidä paikkaansa kuin ainoastaan teoriassa, että kun polttoainemäärää kasvatetaan niin se tulee alkuperäisen määrän "jatkoksi" sylinteriin. teoriassa näin ja OSIN myös käytännössä, mutta syöttötapahtuma ei ole koskaan on/off vaikka sitä niin voi kuvailla. ja miten ohjausyksikkö voi määritellä tällaisella virittämisellä mikä on optimi ennakko, koska se saa virheellistä dataa?
                      "Hyvällä hevosella maisema nopiasti vaihtuu"
                      -Andy McCoy

                      Comment

                      • Tykki
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2004
                        • 197
                        • Ii

                        #86
                        Originally posted by rei7pir8
                        Originally posted by Tykki
                        Originally posted by rei7pir8
                        Originally posted by Tykki
                        eiköhän yleisestikkin ole viisaampi teettää vaikka se lastu dieseliin muun virittämisen yhteydessä, kuin turvautua näihin "vippaskonsteihin".
                        tuolla muissa topiceissa olen aiheesta maininnut, että koska diesel toimii ja ohjataan vain polttoaineen syötöllä, niin sen oikein säätäminen on todella tärkeää. miettikääpä miten esimerkiksi syötön ennakonsäätö on hoidettu tällaisessa tapauksessa... :roll: ei mitenkään.

                        eli, konerikkoja odotettavissa.
                        Samaa tämä tekee kuin lastukin eli lisää syöttöä! Tämähän ei muuta ennakkoa joten siinä mielessä turvallinen. Tässäkin tapauksessa on vaan käytössä vika!!
                        Eihän tälläkään ole pakko paljoa laittaa sitä syöttöä!
                        Liian pieni vakioahdin tekee myös häijjyä koneelle ajettaessa pitkään isolla teholla!!
                        Ei se lastu armeliaampi ole koneelle!!!!
                        just joo. sitähän mä yritän sanoa ette kun se EI muuta ennakkoa!
                        dieselissä liiallinen ennakko suhteessa syötettävään polttoainemäärään saa aikaan saman ilmiön kuin bensa koneessa nakutus. (siis karkea esimerkki) kun sylinterin paine nousee liian aikaisin männän asentoon verrattuna.
                        se on just se mikä rikkoo kansia ja mäntiä.
                        :roll:
                        Siis virilastuhan se lisää ennakkoa ja samalla nostaa palamispainetta!!!
                        Tätä viriboksia käytettäessä ennakko on just sama kuin vakiokoneessa ja lisäannos tulee vakiomäärän jälkeen!!!
                        Tottakai tämäkin lisää lämpökuormaa koska soppaa palaa enemmän!!

                        Jos hyvällä hyötysuhteella haluaisi virittää niin ennakkoa pitäisi kasvattaa jotta soppa kerkeis palaan kunnolla!!
                        väärin. suurempi polttoainemäärä pitää saada sylinteriin samassa ajassa. vain se pitää hyötysuhteen kohdallaan. siinä olet oikeassa, että ei se välttämättä ole siitä kiinni millä konstilla on viritetty, jos vehkeet ei kestä. se on just toi pilviin nouseva lämpökuorma. dieselissä se on suoraanverrannollinen syötettävään polttoainemäärään jos ilmamäärä pysyy vakiona.
                        "Hyvällä hevosella maisema nopiasti vaihtuu"
                        -Andy McCoy

                        Comment

                        • rei7pir8
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2004
                          • 248

                          #87
                          Originally posted by Tykki

                          väärin. suurempi polttoainemäärä pitää saada sylinteriin samassa ajassa. vain se pitää hyötysuhteen kohdallaan.
                          Tarkoitin sitä että lisättäessä annoksen määrää joka tulee edelleenkin vakiomäärän perään niin parempi hyötysuhde saadaan kun ennakkoa lisätään jolloin se lisämääräkin palaa tarkemmin.
                          Siis hyötysuhde on parempi siihen verrattuna ettei ennakkoa lisätä lainkaan!!!!
                          Kyllä sen tiedän että hyötysuhde vain heikkenee vakioon verrattuna!!
                          Kuten myös sen mitä tuossa kirjoitit!
                          525iA -91
                          518i -90
                          324tdic -88

                          Comment

                          • Mauri H.
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2003
                            • 270
                            • Salo

                            #88
                            Originally posted by DiisseliKiisseli
                            Eräs E34-TDS-Bemaristi neuvoi, että pitkän tykityksen jälkeen esim. baanalla pitää pysähdyttäessä antaa koneen käydä minuutin tai kaksi niin lämmöt ehtii tasaantua ja kansi ei halkea niin helposti. Koskee myös virittämättömiä TDS:siä.
                            No tämähän kuuluu ihan perusasioihin kaikkien turboahdettujen autojen kanssa.

                            Kyllä kaikkein järkevintä on aloittaa se virittäminen tehokkaammasta coolerista ja suuremmasta turbosta, niin saattavat paikatkin kestää.

                            Myös jäähdytysjärjestelmä on syytä pitää hyvässä iskussa.

                            Kyllähän syötön lisääminen ilman mekaanisia muutoksia pumppuun pidentää ruiskutusaikaa, ja ennakon tarkistaminen on järkevää, suuri syöttömäärä on ikävä mälli männälle jos se tulee väärään aikaan.
                            F11 530D xDrive

                            Comment

                            • Tykki
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2004
                              • 197
                              • Ii

                              #89
                              Originally posted by Mauri H.
                              Originally posted by DiisseliKiisseli
                              Eräs E34-TDS-Bemaristi neuvoi, että pitkän tykityksen jälkeen esim. baanalla pitää pysähdyttäessä antaa koneen käydä minuutin tai kaksi niin lämmöt ehtii tasaantua ja kansi ei halkea niin helposti. Koskee myös virittämättömiä TDS:siä.
                              No tämähän kuuluu ihan perusasioihin kaikkien turboahdettujen autojen kanssa.

                              Kyllä kaikkein järkevintä on aloittaa se virittäminen tehokkaammasta coolerista ja suuremmasta turbosta, niin saattavat paikatkin kestää.

                              Myös jäähdytysjärjestelmä on syytä pitää hyvässä iskussa.

                              Kyllähän syötön lisääminen ilman mekaanisia muutoksia pumppuun pidentää ruiskutusaikaa, ja ennakon tarkistaminen on järkevää, suuri syöttömäärä on ikävä mälli männälle jos se tulee väärään aikaan.
                              Joo kyllä pidentää, mutta jos on sähköisesti ohjattu pumppu, niin ennakko ei ole aina vakio ja pelkästään kierrosluvusta riippuvainen.

                              Ja tuossa mainitsin että koko alkuperäiseen syöttömäärään lisättävä määrä ei tulekkaan pelkästään sinne jatkoksi, taitaa olla tänne turhan pitkä tarina.
                              siinä tapahtuu sellainen puutarha-letku ilmiö. (paine kova suuttimelle menevässä putkessa, vaikka toisesta päästä ei vielä tule mitään.)
                              mutta en jaksa nyt jaaritella enempää. :oops:
                              "Hyvällä hevosella maisema nopiasti vaihtuu"
                              -Andy McCoy

                              Comment

                              • Tykki
                                Bimmer Fanatic
                                • Jun 2004
                                • 197
                                • Ii

                                #90
                                Originally posted by rei7pir8
                                Originally posted by Tykki

                                väärin. suurempi polttoainemäärä pitää saada sylinteriin samassa ajassa. vain se pitää hyötysuhteen kohdallaan.
                                Tarkoitin sitä että lisättäessä annoksen määrää joka tulee edelleenkin vakiomäärän perään niin parempi hyötysuhde saadaan kun ennakkoa lisätään jolloin se lisämääräkin palaa tarkemmin.
                                Siis hyötysuhde on parempi siihen verrattuna ettei ennakkoa lisätä lainkaan!!!!
                                Kyllä sen tiedän että hyötysuhde vain heikkenee vakioon verrattuna!!
                                Kuten myös sen mitä tuossa kirjoitit!
                                tässä nyt oikeastaan onkin se yks pointti. koska tuo ennakonlisääminen nimenomaan rassaa sitä alakertaa, niin kuvittele tilanne jossa ohjainboksi saa väärää tietoa syötettävästä polttoainemäärästä ja jossain ajotilanteessa säätää ennakkoa lisää. ja ei tietysti tiedä sitä että syötettävä määrä on vaikkapa 40% enemmän kuin boksille tuleva tieto kertoo.
                                "Hyvällä hevosella maisema nopiasti vaihtuu"
                                -Andy McCoy

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎