Announcement

Collapse
No announcement yet.

TDS - Tekniikkaa ja viritystä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Playpig
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2006
    • 888
    • Iisalmi

    Tämä ei tänne varsinaisesti kuulu mutta laitan jatkoksi kuitenkin.

    Eli missähän mahtaa olla vika kun 325TDS savuttaa aika reippaasti ja ei kulje mihinkään. Savu on ihan mustaa dieselsavua. Onko pumppu rikki vai jotain muuta?
    Nyt: E39 530DA Touring -98

    ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93

    Comment

    • Muurahainen
      BTCF Member
      • Dec 2006
      • 9194
      • Nurmijärvi

      Originally posted by Playpig View Post
      Tämä ei tänne varsinaisesti kuulu mutta laitan jatkoksi kuitenkin.

      Eli missähän mahtaa olla vika kun 325TDS savuttaa aika reippaasti ja ei kulje mihinkään. Savu on ihan mustaa dieselsavua. Onko pumppu rikki vai jotain muuta?
      Voisi olla vaikka turbo rikki. Tuleeko ahtoa?

      Comment

      • jp_olli
        Bimmer Rookie
        • Feb 2009
        • 101
        • Kalajoki

        Originally posted by jarska View Post
        No niin. Nyt kokeiltu 1N4005 diodeilla eikä evryä saa ainakaan noilla menemään päälle. Liekö tuo 0.6v kynnysjännite liian suuri tämmöisen induktiivisella anturilla olevan koneen modaamiseen kun ei kytkeydy...
        Millä vastusarvolla sinulla on tuo evry?
        Autoelektroniikan huoltoa
        Teho-optimointeja
        Varaosia pikselikorjauksiin
        www.sercap.fi
        044-0760422

        Comment

        • ^T-T^
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2009
          • 218
          • Veteli

          Kysellään nyt täällä kun ei viitsi uutta topiccia aloittaa.

          Eli onko muilla ollut tällaisia kokemuksia, että auto ahtaa normaalisti, mutta kun kierrokset käy jossain 4500rpm niin sen jälkeen auto ei tahdo nostaa ahtoja enään. Ahdot kyllä lähtevät nousemaan, mutta nousevat samaan tahtiin kuin kierroslukukin, mutta ahtaa tuolla 4500rpm:ssä 1,1baria.

          Auto on e34 525td masterpowerin turbolla ja ahdot säädetty 0,8bariin. Ja normaalisti ahtaa jo 2200 kierroksen kohdilla sen 0,5baria ja 0,8baria 2600 kierroksen kohdilla ja ei nouse tuosta 0,8:sta enempää. Auto palaa takaisin hyvin toimivaksi jahka on seissyt hetken aikaa pihalla tai jos normaalia matka-ajoa on jonkin aikaa.

          Pumppua rokattu, että ruoka ei lopu kesken yläkierroksillakaan vaan puskee mustaa yläkierroksillakin.

          Tämä vaikutus ei tule silloin kun ajetaan pyöritysajoa ja kierrokset pysyy reilusti alle tuon 4500.

          Mistä pitäisi lähteä vikaa etsimään?:think

          Egr on tulpattu pakosarjan päästä.
          Nyt:
          E39 540i Oxfordgrun
          MB Vito 112cdi '00
          EX:
          E39 530d ´98 Biarritzblau Metallic
          Nissan Pick-Up 2,5d
          E34 M5 Calypsorot
          BMW 325i Coupe Mauritius Blau
          BMW 525i m20b25 Luxorbeige
          E34 525td Diamantschwarz

          Comment

          • FbonE
            BTCF Member
            • Jun 2006
            • 878
            • Pori

            Lisäänpä oman korren kekoon kun silmät ristissä kahlannut tästä evry modista ja tuli itsellekin väsättyä se karvalakki malli...
            Johan alko tomaatti nokilekakin puskemaan mustaa ja liikkumaan. (Mii laikii juu suki suki)
            Tässä kuvia asennuksesta sekä pientä ohjetta kykennöistä kun monet niitä tässäkin topicissa on kysellyt.
            Tästähän on hyvä alkaa sitten värkkäämään itselle sopivaa, painokytkin kaasupolkimelle jne.
            Kulkineet:E61 525döö
            ex: 320i e30 -85 upeecupee x 2, 316i e36 -97 sedan,E34 525tdsa Toukka, 520 Mosselman -89,e34 525iA,530i Touring manuääl,535i Sedan -89,525i Sedan -92,320i upeecupee rotta -86, E30 325 stroukki, jne...
            -Pori Connection-
            bemarilla ajaminen fiestan jälkeen on vähän kuin palkallinen vapaapäivä töistä...

            Comment

            • ockelbo4500
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2007
              • 923
              • Sotkamo--Oulu

              Eli onko muilla ollut tällaisia kokemuksia, että auto ahtaa normaalisti, mutta kun kierrokset käy jossain 4500rpm niin sen jälkeen auto ei tahdo nostaa ahtoja enään. Ahdot kyllä lähtevät nousemaan, mutta nousevat samaan tahtiin kuin kierroslukukin, mutta ahtaa tuolla 4500rpm:ssä 1,1baria.

              Auto on e34 525td masterpowerin turbolla ja ahdot säädetty 0,8bariin. Ja normaalisti ahtaa jo 2200 kierroksen kohdilla sen 0,5baria ja 0,8baria 2600 kierroksen kohdilla ja ei nouse tuosta 0,8:sta enempää. Auto palaa takaisin hyvin toimivaksi jahka on seissyt hetken aikaa pihalla tai jos normaalia matka-ajoa on jonkin aikaa.

              Pumppua rokattu, että ruoka ei lopu kesken yläkierroksillakaan vaan puskee mustaa yläkierroksillakin.

              Tämä vaikutus ei tule silloin kun ajetaan pyöritysajoa ja kierrokset pysyy reilusti alle tuon 4500.
              525 Td:ssä vakiona maksimiahdot tietojeni mukaan 0,9 bar, eli mahdollisesti menee vikatilaan tuon 1,1bar kohdalla. Vikatila sitten nollautuu aikanaan.
              Tuo, että ahtopaineet nousevat suuremmaksi kuin se 0,8 bar johtunee siitä, että hukkaportti jotenkin ahdistaa tai ei toimi kunnolla ja paineet pääsee nousemaan.

              Lisäänpä oman korren kekoon kun silmät ristissä kahlannut tästä evry modista ja tuli itsellekin väsättyä se karvalakki malli...
              Johan alko tomaatti nokilekakin puskemaan mustaa ja liikkumaan.
              Kannattaa sitten ottaa kohtuu varovaisesti evryn kanssa kikkailut. TDS vakioturbolla ja vakiopakosarjalla nostaa pakopaineet herkästi rajuiksi jos syöttöä on liikaa. Lisäksi jos ruiskun ajoitus vielä ketjun venymisen vuoksi hieman myöhäisellä niin alkaa olla vaaran merkit ilmassa. Paljon syöttöä hieman myöhäisellä ajoituksella nostaa lisäksi palotilan lämpöjä, kuten myös tuo paineennousu.

              Itse vaihtaisin TDS:ään ensimmäisenä virityksenä virtaavamman turbon ( ja ehkä pakosarjan) ja sitten jos evryn laittaa niin luulisi, että eri virkeä peli ja paljon turvallisemmin.
              BMW E84 X1 18dXdrive -14

              Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
              Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
              Ex, E46 320 d Touring -01
              Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

              Comment

              • FbonE
                BTCF Member
                • Jun 2006
                • 878
                • Pori

                Kannattaa sitten ottaa kohtuu varovaisesti evryn kanssa kikkailut. TDS vakioturbolla ja vakiopakosarjalla nostaa pakopaineet herkästi rajuiksi jos syöttöä on liikaa. Lisäksi jos ruiskun ajoitus vielä ketjun venymisen vuoksi hieman myöhäisellä niin alkaa olla vaaran merkit ilmassa. Paljon syöttöä hieman myöhäisellä ajoituksella nostaa lisäksi palotilan lämpöjä, kuten myös tuo paineennousu.

                Itse vaihtaisin TDS:ään ensimmäisenä virityksenä virtaavamman turbon ( ja ehkä pakosarjan) ja sitten jos evryn laittaa niin luulisi, että eri virkeä peli ja paljon turvallisemmin.
                Juu varovasti tarvii kikkailla varsinkin kun näytti nousevan ahdot rajummalla säädöllä, pumpun ajotus sentää on pahasti aikasella kun kuulostaa vanhalta transiitilta
                Huomenissa tarvii säädellä niin ettei ahdot nousisi 1,2 yli ja sen pohjilta vois tehä uuden version kytkennöistä kahdella eri arvoisella vastuksella.
                Hankinta listalla on sentään jo e28 pakosarja sekä välijäähy ja ahdin + putken joutuu muutenkin rakentamaan kun vuotaa puolet
                Kulkineet:E61 525döö
                ex: 320i e30 -85 upeecupee x 2, 316i e36 -97 sedan,E34 525tdsa Toukka, 520 Mosselman -89,e34 525iA,530i Touring manuääl,535i Sedan -89,525i Sedan -92,320i upeecupee rotta -86, E30 325 stroukki, jne...
                -Pori Connection-
                bemarilla ajaminen fiestan jälkeen on vähän kuin palkallinen vapaapäivä töistä...

                Comment

                • 318is^^
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2010
                  • 38
                  • suomi

                  mitenkäs tälläsen e34 525td/tds saa katsastettua jos vaihtaa isomman turbon ja virtaavamman pakosarjan isompaa cooleria keulilla ja virtaavampaa putkistoa ?onko vuosimallilla jtn väliä?ja saako tuota sähköpumpua mitenkää ¨viilailtua¨?
                  Last edited by 318is^^; 20-10-2010, 01:24.

                  Comment

                  • ^T-T^
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2009
                    • 218
                    • Veteli

                    Originally posted by ockelbo4500 View Post
                    525 Td:ssä vakiona maksimiahdot tietojeni mukaan 0,9 bar, eli mahdollisesti menee vikatilaan tuon 1,1bar kohdalla. Vikatila sitten nollautuu aikanaan.
                    Tuo, että ahtopaineet nousevat suuremmaksi kuin se 0,8 bar johtunee siitä, että hukkaportti jotenkin ahdistaa tai ei toimi kunnolla ja paineet pääsee nousemaan.
                    Näinhän se on. Normaalisti hukkaportti rajoittaa ahdot autossa tuohon 0,8bariin ajoi miten hyvänsä. Kerran jos polkaisee niin, että kierrokset käy tuolla n.4500 kohdalla niin auto tekee tosiaan tuon vian. Ahdot eivät nouse yli tuon 0,8 sillä kerralla kun polkaisee vaan sen jälkeen ilmenee tuo vika, että vetoja ei tahdo olla nimeksikään, mutta ahdot nousevat yläkierroksilla 1,1bariin ja turbo ei ahda kunnolla ennen kuin kierroksilla vasta ja silloinkin tosiaan menee kierrosten mukaan.

                    Tuli nyt tarkasteltua tarkemmin tuota miten turbo heräilee. Tuohon tyyliin turbo ahtaa kun vika tulee päälle 3000rpm/0,5bar ja 4500rpm/1,1bar. Normaalisti toimiessaan 2200rpm/0,5bar ja 2600/0,8bar.

                    Cooleri odottaa vielä tuossa tallin perukoilla asentamista, että voiko tämä johtua ahtoilman liiallisesta lämpenemisestä, kun eikös näissä ole anturi ahtoilman lämmolle??? vai menisikö tuo auto siihen vikatilaan. Syöttöjä ei ilmeisesti laske, koska mustaa tulee putkesta ihan samalla lailla ahtoi hyvin tai ei. Cooleri tulee nyt paikoilleen jahka saan silikonisovitteet ja hiukan omaa aikaa järjestettyä.
                    Nyt:
                    E39 540i Oxfordgrun
                    MB Vito 112cdi '00
                    EX:
                    E39 530d ´98 Biarritzblau Metallic
                    Nissan Pick-Up 2,5d
                    E34 M5 Calypsorot
                    BMW 325i Coupe Mauritius Blau
                    BMW 525i m20b25 Luxorbeige
                    E34 525td Diamantschwarz

                    Comment

                    • ^T-T^
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2009
                      • 218
                      • Veteli

                      Originally posted by 318is^^ View Post
                      mitenkäs tälläsen e34 525td/tds saa katsastettua jos vaihtaa isomman turbon ja virtaavamman pakosarjan isompaa cooleria keulilla ja virtaavampaa putkistoa ?onko vuosimallilla jtn väliä?ja saako tuota sähköpumpua mitenkää ¨viilailtua¨?

                      Itselläni vielä tuossa td:ssä vakiopakosarja paikallaan. Turbon ja pakosarjan väliin laitettiin molemmille omat laipat ja niiden väliin sopiva putki. tämä tehtiin sen takia, että turbo saataisiin alkuperäiselle paikalle ja mahdollisimman alkuperäisen näköiseksi. Lisäksi tuo alkuperäinen ilmanputsarinkotelo peittää aika hyvin näkymän tuonne turbolle.

                      Tuollainen turbo tuli omaan autoon ja sai menemään alkuperäiselle paikalle melko pienellä vaivalla kunhan vähän aikaa sommitteli.


                      Cooleri on vielä vähän mysteeri itsellänikin, että miten laittaisi. Ajatus olisi, että maalaan coolerin mustaksi ja teen pienen peltilevyn johon saa painatettua tutulla numeroita ja kirjaimia. Peltilevyn laitan johonkin näkyvään paikkaan cooleriin mikäli katsastusmies alkaa etsimään, että mikäs se tämä on. Realoem:stä laitan sopivan sarjanumeron ja toivon parasta

                      Omassa autossa vakio pumppua säädettiin vain uudelleen. Avaamalla ne torx ruuvit pumpusta ja hiljaa koputtelemalla pumpun kantta niin kauan, että käynti huononi ja sitten takaisin, että käy tyhjäkäyntiä ja ainakaan vielä ei lopu ruoka kesken millään kierrosalueella. Tuota evry piiriä kokeiltiin säätöpotikalla ja monella eri vastuksella, mutta määränsäädin meni sekaisin ja auto ei käynyt enään ollenkaan eli ilmeisesti pumppu tuottaa jo melkein raja-arvon verran mitä määränsäädin ymmärsi ruokaa menevän.

                      Isompia nestepäitäkin on tuossa naapurilla tarjolla, mutta mitä olen lukenut niin se vaatii säädettävän lastun toimiakseen??? Joten näillä kokoonpanoilla mennään vielä ensi kesään asti.
                      Last edited by ^T-T^; 20-10-2010, 11:23.
                      Nyt:
                      E39 540i Oxfordgrun
                      MB Vito 112cdi '00
                      EX:
                      E39 530d ´98 Biarritzblau Metallic
                      Nissan Pick-Up 2,5d
                      E34 M5 Calypsorot
                      BMW 325i Coupe Mauritius Blau
                      BMW 525i m20b25 Luxorbeige
                      E34 525td Diamantschwarz

                      Comment

                      • 318is^^
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2010
                        • 38
                        • suomi

                        entäs e30 324td viritys? sen tieten saa katsastettua isommalla ahtimella,coolerilla jne.. jos teholappu on ?

                        Comment

                        • ockelbo4500
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2007
                          • 923
                          • Sotkamo--Oulu

                          Originally posted by ^T-T^ View Post
                          Näinhän se on. Normaalisti hukkaportti rajoittaa ahdot autossa tuohon 0,8bariin ajoi miten hyvänsä. Kerran jos polkaisee niin, että kierrokset käy tuolla n.4500 kohdalla niin auto tekee tosiaan tuon vian. Ahdot eivät nouse yli tuon 0,8 sillä kerralla kun polkaisee vaan sen jälkeen ilmenee tuo vika, että vetoja ei tahdo olla nimeksikään, mutta ahdot nousevat yläkierroksilla 1,1bariin ja turbo ei ahda kunnolla ennen kuin kierroksilla vasta ja silloinkin tosiaan menee kierrosten mukaan.

                          Tuli nyt tarkasteltua tarkemmin tuota miten turbo heräilee. Tuohon tyyliin turbo ahtaa kun vika tulee päälle 3000rpm/0,5bar ja 4500rpm/1,1bar. Normaalisti toimiessaan 2200rpm/0,5bar ja 2600/0,8bar.

                          Cooleri odottaa vielä tuossa tallin perukoilla asentamista, että voiko tämä johtua ahtoilman liiallisesta lämpenemisestä, kun eikös näissä ole anturi ahtoilman lämmolle??? vai menisikö tuo auto siihen vikatilaan. Syöttöjä ei ilmeisesti laske, koska mustaa tulee putkesta ihan samalla lailla ahtoi hyvin tai ei. Cooleri tulee nyt paikoilleen jahka saan silikonisovitteet ja hiukan omaa aikaa järjestettyä.
                          Tuossa moottorinohjauksessa on monia eri vikatiloja. Tuo ahtojen liian suuri määrä ilmeisesti pistää päälle ns. lievän vikatilan, mikä rajoittaa syöttöjä jonkin verran. Tässä on nyt kuitenkin määränsäätimellä lisätty perussyöttö niin isolle kuin tyhjäkäynti antaa myöten( pumpun kannen siirto lisää syöttöä koko kierroalueella), joten kone saa soppaa enemmän kuin moottorinohjaus "määrää". Tuo että ahdot menee yli sallitun suurilla kierroksilla( paljon pakokaasua) kielii mielestäni siitä, että hukkaportti ahdistaa ja paineet pääsee nousemaan liikaa( myös vikatila päällä). Kannattaa esim. kokeilla onko sillä hukkaportin säätämisellä(maksimipaineet alemmaksi) mitään merkitystä tuonne yläkierrosten ahtoihin.

                          Coolerin lisäys vaikuttaa sen, että ahtoilma jäähtyy ja samalla sen tilavuus pienenee, jolloin ilmaa saadaa sylinteriin määrällisesti enemmän. Vastaavasti voidaan polttoainetta syöttää enemmän ilman savutusta. Tuon Coolerin vaikutusta yliahtoihin en osaa tarkasti sanoa, mutta periaatteessa hieman voi vaikuttaa. Perussyy on kuitenkin se, että ei se saisi ahtaa enempää mitä hukkaportilla määrätään.
                          BMW E84 X1 18dXdrive -14

                          Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                          Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                          Ex, E46 320 d Touring -01
                          Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                          Comment

                          • ^T-T^
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2009
                            • 218
                            • Veteli

                            Originally posted by ockelbo4500 View Post
                            Kannattaa esim. kokeilla onko sillä hukkaportin säätämisellä(maksimipaineet alemmaksi) mitään merkitystä tuonne yläkierrosten ahtoihin.
                            Tuota ei olekkaan tullut vielä kokeiltua. Pitääpä kokeilla tässä piakkoin onko tuolla mitään merkitystä ruuvamalla hukkaportin tankoa pidemmäksi.

                            Katsotaan nyt sitten kun saadaan cooleri vielä paikoilleen ja nuo muut säädöt, että miten auton käy.
                            Nyt:
                            E39 540i Oxfordgrun
                            MB Vito 112cdi '00
                            EX:
                            E39 530d ´98 Biarritzblau Metallic
                            Nissan Pick-Up 2,5d
                            E34 M5 Calypsorot
                            BMW 325i Coupe Mauritius Blau
                            BMW 525i m20b25 Luxorbeige
                            E34 525td Diamantschwarz

                            Comment

                            • jarska
                              Newbiemmer
                              • Nov 2007
                              • 11

                              Originally posted by jp_olli View Post
                              Millä vastusarvolla sinulla on tuo evry?

                              n.200ohm etuvastus ja perässä 1kohm potikka ja hyvin toimivat. Noilla diodeilla en tosiaan saanut toimiin tuota päälle kytkentää enkä jaksanut enää värkätä niitten kanssa. Rakensin säädettävästä painekytkimestä ja vaihtoreleestä systeemin, joka kytki virityksen päälle halutulla ahtopaineella. Tuossakin oli vain sellainen huono puoli että tahtoi mennä turhan herkästä päälle varsinkin motari nopeuksissa kun vähänkään koski kaasuun. Tämän hetkinen systeemi toimii yksinkertaisesti siten että kaasupolkimen takana katkaisija jolla vastukset menee "toimintaan" kun kaasun painaa pohjaan....

                              Comment

                              • FbonE
                                BTCF Member
                                • Jun 2006
                                • 878
                                • Pori

                                Tänään tuli värkättyä ver.2 eilisestä poiketen on-off-on kytkimellä joihin liitin 220ohmin trimmerit ja 150ohm vastukset. Kytkimessä 1 - 0 - 2 kaavio jolla saadaan 1. asennossa 220 ohmia ja 2. 200 ohmia.
                                Nyt nousee maltillisesti enää 1,3barin ahdot ja savua riittää vahvemmalla asetuksella.
                                Vielä kun sais karsittua pois tuon hitaan heräämisen polkimen painalluksen jälkeen....
                                Kulkineet:E61 525döö
                                ex: 320i e30 -85 upeecupee x 2, 316i e36 -97 sedan,E34 525tdsa Toukka, 520 Mosselman -89,e34 525iA,530i Touring manuääl,535i Sedan -89,525i Sedan -92,320i upeecupee rotta -86, E30 325 stroukki, jne...
                                -Pori Connection-
                                bemarilla ajaminen fiestan jälkeen on vähän kuin palkallinen vapaapäivä töistä...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎