M54 Imuvuoto ja Livedata topic II

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • |makke
    replied
    Originally posted by Dualfun View Post
    Lisäilmaluistille.

    Vaikuttaa toki seoksiin, ja muuten toimivassa autossa tulee keltainen moottorivalo mittaristoon ajettaessa tasakaasulla jos autossa on pieni imuvuoto. Samalla tulee jommasta kummasta bankista, ellei molemmista, vikakoodi että lambdan säätöalue loppuu kesken. Pitää olla iso vuoto jos pelaa radikaalisti huonosti.
    Aivan! Joku lambdavika ehkä joskus vikakoodeissa ollut, en nyt pysty varmaksi sanoa. Normaalisti ei kyllä sellasia ole itellä tullut. Vikavaloa ei ole syttynyt. Päästöjen kanssa on ollut ongelmia kyllä... muistaakseni HC liian korkea.

    Eli vaihdetaan tuo putki nyt ensin ja koitetaan sitten uudelleen. Jos ei toimi maffi kiinni niin vika varmaan sitten maffissa?

    Leave a comment:


  • Dualfun
    replied
    Originally posted by |makke View Post
    Tuo osa on nyt tilauksessa ja menee tietenkin vaihtoon, mutta siis ajattelin kysyä täältä että mahtaisko noin radikaali käyttäytyminen johtua tuosta reiästä haitariputkessa? Ja mihin tuo pienempi putki muuten menee?
    Lisäilmaluistille.

    Vaikuttaa toki seoksiin, ja muuten toimivassa autossa tulee keltainen moottorivalo mittaristoon ajettaessa tasakaasulla jos autossa on pieni imuvuoto. Samalla tulee jommasta kummasta bankista, ellei molemmista, vikakoodi että lambdan säätöalue loppuu kesken. Pitää olla iso vuoto jos pelaa radikaalisti huonosti.

    Leave a comment:


  • |makke
    replied
    Vein auton disan korjauskitin asennukseen pajalle. Sanoin asentajalle että tsekkaa samalla tarkkaan jos löydät imuvuotoja, varsinkin osa nro 6.
    Eli tämä



    Se oli kuulemma halki tuosta kohtaa mistä tuo pienempi putki lähtee.

    Oma auto M54B30 kaasu pohjassa ei kierrä yli 3500 rpm vaan jää nykimään siihen ja röpötellen nostaa kierroksia. Yhtäkkiä saattaa nykästä ja lähteä kulkemaan kunnolla. Muistaakseni kierroksia ei kaasu pohjassa saa rajoittajalle edes yrittämällä. Jos kiihdyttää maltillisemmin, eikä kaasu pohjassa, niin kiihtyy aikalailla normaalisti.

    Maffin johdon kun ottaa irti, niin auto kulkee kutakuinkin normaalisti kaasu pohjassakin. Toki epäillyt maf-vikaa, mutta eikös tuo imuvuoto voi aiheuttaa saman ongelman? Nythän moottorille tulevan ilman määrä ei ole sama mitä maffin ilmoittama ilman määrä.

    Tuo osa on nyt tilauksessa ja menee tietenkin vaihtoon, mutta siis ajattelin kysyä täältä että mahtaisko noin radikaali käyttäytyminen johtua tuosta reiästä haitariputkessa? Ja mihin tuo pienempi putki muuten menee?

    Leave a comment:


  • Kaimu
    replied
    Noniin...
    Jätti tänään työpaikan pihalle, illemmalla veljen kanssa selvittelemään niin bensapumpun kolistelulla lähti käymään, uusi pumppu siis hankintalistalle...
    Ei jättänyt enää vikakoodeja mistään ja kulutus laski lähes kahdella litralla
    Ei siis tainnut olla mistään imuvuodosta kyse tällä kertaa.

    Leave a comment:


  • Kaimu
    replied
    Originally posted by lihakimpale View Post
    Omassa en taas huomannut mitään vaikutusta, vaikka vanhat tiivisteet olivat jo kivikovat.
    Outoa kyllä ettei myöskään tämä oma ongelmatapaus muuttunut suuntaan tai toiseen.

    Leave a comment:


  • lihakimpale
    replied
    Originally posted by Antti O View Post
    Kyllähän se vaikuttaa, jos vanos ei saa nokkia säädettyä oikeaan asentoon. Varsinkin tuntuu että vanoksen tiivisteillä on se vaikutus että nokat säätyvät alakierroksilla nopeammin oikeaan asentoon (parempi alavääntö). Sen myötä pienempi kulutus ja parempi vääntö. Aika moneen autoon missä ei ole ollut varsinaisia oireita vaihtanut nuo ja ihan jokaisessa on alavääntö parantunut ja kulutus pudonnut.
    Omassa en taas huomannut mitään vaikutusta, vaikka vanhat tiivisteet olivat jo kivikovat.

    Leave a comment:


  • Antti O
    replied
    Kyllähän se vaikuttaa, jos vanos ei saa nokkia säädettyä oikeaan asentoon. Varsinkin tuntuu että vanoksen tiivisteillä on se vaikutus että nokat säätyvät alakierroksilla nopeammin oikeaan asentoon (parempi alavääntö). Sen myötä pienempi kulutus ja parempi vääntö. Aika moneen autoon missä ei ole ollut varsinaisia oireita vaihtanut nuo ja ihan jokaisessa on alavääntö parantunut ja kulutus pudonnut.

    Leave a comment:


  • temekki
    replied
    Originally posted by temekki View Post
    Kuukausi sitten alkoi sigun M54B30-koneinen vessa nykiä/tärähdellä tasakaasulla maantiellä, pahimmillaan pintakaasulla ylämäessä. Lopulta alkoi tulla misfireä ja varmuuden vuoksi hinurilla kotia. Koodia oli tullut misfiren lisäksi imupuolen nokan tunnistimesta useampikin kappale. Hain äkkiä Motonetistä "OE-laatuisen" tunnistimen, josta oli hipastu (BMW:n?) merkki pois, Made in Germany näkyi olevan.

    Vaihdoin tunnistimen, tsekkasin imuputket ja DISA:n ja putsasin samalla tyhjäkäyntimoottorin. Tulpankolot oli kuivat. Lisäksi tekasin VANOS-testin DIS:llä, testi oli ok. Nyt kun ajettu remontin jälkeen noin 1500km, niin tänään alkoi tuttu tärähtely tasakaasulla maantiellä, pahimmat vapinat ja tikahtumiset sain aikaan ylämäessä 80km/h tienoilla kiihdyttäen 5-vaihteella, 4-vaihteella oireet helpotti.

    Ajoin varpasillaan auton kotiin ja löin heti läppärin kiinni, ei koodeja muistissa, mutta lambdaintegratorit näyttivät rikasta seosta (ks. screenshot). Integrator-arvot kuitenkin nousivat nollan tienoille hetken tyhjäkäynnin jälkeen. Olen aikaisemminkin ihmetellyt vähän nuita bank 2:n additivin ja multiplicativin ristiriitaisuutta, mutta bensankulutus on ok eikä koodeja ole tullut niin oon tyytynyt seurailemaan tilannetta. Tsekkailin livedataa INPA:lla ja kun kierrättelin kunnolla parkissa niin sain koneen pätkimään tyhjäkäynnille palattuaan ja sytyttämään moottorivikavalon, koodina oli milloin minkäkin sylinterin "burning fail".

    Nyt pähkäilen että onko Motonetin myymä anturi antautunut vai pitäiskö pakopuolenkin anturi vaihtaa. Vai oliko vika alunperinkään nokan anturissa? MAF-testi antoi tasaisella tiellä kolmosvaihteella n. 75l/h rajoittimen tuntumassa. Bensankulutus on pysynyt koko touhun ajan samana ja vetää tasaisesti alhaalta asti kun vika ei ole päällä. Testailin vielä kaasupohjassa vetoja paikaltaan, niin pätkäsi alle 2000rpm mutta yläkierroksilla meni ok.

    P.s. Tässäkin koneessa on ollut aina tuttu kylmäkäynnistyksen jälkeinen muutaman sekunnin hytkyttely ilman vikakoodeja, mutta se kait täytyy melkein hyväksyä ominaisuutena.
    Tämä vika osoittautui vanoksen kovettuneiksi tiivisteiksi. Aivan koppurat ne olikin, mutta melko huonoon kuntoon kerkeää o-renkaat mennä (misfireä, välillä alavääntöjen melkein täydellinen katoaminen...) ja DIS:n vanos-testi paukkaa kuitenkin läpi (tosin välillä rajoja hipoen). Aloin kuitenkin kuuntelemaan kun neulalaakerit aloitti rallatuksen että ei siellä kaikki ole tikissä. Uusilla tiivisteillä ja laakereiden esijännityksen shimmauksella ylläripylläri tehoja pirusti lisää.
    Last edited by temekki; 17-11-2017, 13:53.

    Leave a comment:


  • Antti O
    replied
    Haali se inpa käyttöön, helpottaa huomattavasti asioita.

    Leave a comment:


  • Kaimu
    replied
    Originally posted by Antti O View Post
    https://www.youtube.com/watch?v=96m3CV3hDbA

    Varsinkin tuo patroladaptation 1.22 kohdalla

    Ei niitä osia kannata vaihtaa summamutikassa, vaan selvittää se syy testereillä ja livedatalla. Jos se ylipäätänsä on mahdollista. M54 imuvuodot kyllä saa kuntoon yleensä, voi toki vaatia sitä savutestausta ennekuin löytyy mistä vuotaa.
    Kiitos!
    Palailen asiaan kun jotain selviää

    Leave a comment:


  • Antti O
    replied


    Varsinkin tuo patroladaptation 1.22 kohdalla

    Ei niitä osia kannata vaihtaa summamutikassa, vaan selvittää se syy testereillä ja livedatalla. Jos se ylipäätänsä on mahdollista. M54 imuvuodot kyllä saa kuntoon yleensä, voi toki vaatia sitä savutestausta ennekuin löytyy mistä vuotaa.
    Last edited by Antti O; 17-11-2017, 08:32.

    Leave a comment:


  • Kaimu
    replied
    Originally posted by Antti O View Post
    Tuo vikakoodihan tarkoittaa sitä että seosta pitää korjata niin paljon että lambdat menee pois alueelta. Trimmi ei riitä enään.
    Käytä savutesterissä, kuulostaa ihan imuvuodolta, ja pahalta sellaiselta. Toinen vaihtoehto suihkia jotain brake cleaneria ja samalla jos pystyt seuraamaan fuel trimmejä livedatasta. Oletko inpalla katsonut mitä ne fuel trimmit näyttävät, lyhytaikaiset?
    Tuo vielä kun on molemmat bankit, kuulostaa että vuotaa jostain imusarjan ja maffin välistä.
    Pitäis joku kaveri ottaa puhaltelemaan sähköröökin savuja rööreihin niin saisi karsittua ne...
    Itse juurikin tätä ihmettelen, että vaikuttaako näihin m54 motteihin noin vakavasti imuvuodot? Taitaa olla samalla viimeinen m54 minkä tähän talouteen tuli
    Eniten mietityttää, kun tiettyjä osia tullut vaihdettua ja tuntuu, että oireet oikeastaan pahenevat:think
    Inpaa ei ole käytössä, täytyy katsoa pystyykö tuolla Icarsoftilla seuraamaan fuel trimmejä.
    Löytyykö jostain äkkiseltään mitään sivua etc missä olisi edes joitain arvoja, joissa moottori toimii ihanteellisesti?

    Leave a comment:


  • Antti O
    replied
    Ei disalla ole mitään väliä tommoiseen, toki se o-rengas voi vuotaa mutta itse disan läpällä ei varmasti ole väliä.
    Imusarjan allakin on monenlaisia kumiletkuja mitä ei näe silmämääräisesti ilman purkamista, siksi savutestiin.

    Tässä videossa näkee hyvin miten pieni vuoto tuon sotkee täysin.

    Leave a comment:


  • racing02
    replied
    Mulla oli ainakin melko reilua imuvuotoa ennen kaasuläppää ja Disa täysin pois pelistä eikä vaikutusta meinannut edes huomata.

    Leave a comment:


  • Antti O
    replied
    Tuo vikakoodihan tarkoittaa sitä että seosta pitää korjata niin paljon että lambdat menee pois alueelta. Trimmi ei riitä enään.
    Käytä savutesterissä, kuulostaa ihan imuvuodolta, ja pahalta sellaiselta. Toinen vaihtoehto suihkia jotain brake cleaneria ja samalla jos pystyt seuraamaan fuel trimmejä livedatasta. Oletko inpalla katsonut mitä ne fuel trimmit näyttävät, lyhytaikaiset?
    Tuo vielä kun on molemmat bankit, kuulostaa että vuotaa jostain imusarjan ja maffin välistä.

    Leave a comment:

Working...
X