Mistä kannattaa alkaa etsimään imuvuotoa?
Oireita ovat: Kierrokset jää vähäksi aikaa leijjailemaan, tärinää tyhjäkäynnillä kylmällä koneella ja alaväännöistä on puutetta.
Auto 520i m54 koneella. Antaa p-koodia ( 0174 ja p0171 ) " system too lean "
Autoon vaihettu :
-disan korjaus-sarja
-Ilmanoton alempi putki (vanha vaikutti ehjältä)
-öljytäyttökorkki (vanha oli haljennut)
Edellisen omistajan toimesta:vaihettu vanoksen tiivisteet
huohottimen letkuissa/liittimissä ei kuitenkaan mitään näkyviä vaurioita ole eikä ne ole "korppuja"
Huoltokirjan mukaan koskaan ei ole vaihettu pa- suodatinta eikä huohotinta?
Kannattaako noista lähteä liikenteeseen? Varmaa samalla kertaa vaihtaa imusarjantiivisteet,kumitulpat,mahdolliset haurastuneet letkut
M54 Imuvuoto ja Livedata topic II
Collapse
X
-
Noniin eli näyttäisi sille että auto tuli kuntoon.
Tankin tuuletusventtiili oli jumissa ja sen kun sain liotettua takaisin henkiin niin ensin integraattorit oli aivan yhtä metsässä kuin ennenkin mutta sitten kun auto seisoi muutaman tunnin niin olivatkin yhtäkkiä hyvät.
Ilmeisesti venttiili vuosi alipainetta mutta piti painetta, en muutakaan selitystä keksi. Eli imi ilmaa tankista.
Kaikki viat hävisi venttiilin ehjäämisellä eikä yhtään vikakoodia enää tullut parin kylmäkäynnistyksen ja jonkinmoisen ajolenkin aikana. Auton toiminta myös parani paljon, eli rynkytys ja huono käynti jäi pois, käy nyt erittäin nätisti.
Vähän outo juttu mutta pakko kai se on uskoa että homma oli siitä kiinni.Last edited by Urpo_rotta; 26-02-2019, 18:16.
Leave a comment:
-
Mitä tapahtuu trimmeille jos nostat kierroksia 2000-2500rpm?
Tyypillisestihän jos on imuvuoto se lyhyen ajan trimmi laskee.
Leave a comment:
-
M54b30 koneessa imupuoli on aivan pullo ei minkäänlaista imuvuotoa (paineilmalla kokeiltuna)
Lambdaintegratorit ampuu tyhjäkäynnillä heti reilusti plussalle, vähän niinku olis imuvuotoa mutta kun ei oo ( ellei oo semmonen vuoto joka vuotaa vain alipaineesta)
Integratorit molemmat siellä 20-25 luokkaa.
Seoksista tullu vikakoodeja tasaseen tahtiin.
Kone käy tyhjää normilämpösenä niin imulämmöt 35-40 astetta. Se vähän epäilyttää että voiko pitää kutiaan. Sehän saattas vähän ampua laihallepäin jota lambda sitten korjaa:think
Tankin tuuletusventtiili oli jumissa mutta lähti wd40:llä eloon mutta siitä ei tähän vikaan ollut vaikutusta.
Vanoksessa uudet tiivisteet ja vanos seuraa targettia muutaman asteen tarkkuudella. Ok?
Missä se pakoputken läpän solenoidi muuten on? Ja mistä ottaa alipaneen?
Ideoita?
Leave a comment:
-
Hyvä että tuli kuntoon, liekö se syy sitten oli se huohottimen o-rengas ja veti imuvuotoa siitä.
Leave a comment:
-
No niin. Editoin tuohon aiemmin kirjottamaani tekstiin että nyt vaihdettu ykkös lambda ja ajeltu noin 5km ilman ongelmia ja käytelty tyhjäkäynnillä,vikavaloja ei ole eikä herjaa enää ykkös lambdan lämmitystäkään. Kiitoksia avusta. Nyt voikin laittaa auton hyvillä mielin myyntiin kun se on kunnossa.
Leave a comment:
-
Imuvuodon tutkimiseen vinkki: asenna jääkiekon keskelle paineilmaventtiili, asenna kiekko maffin tilalle, puhalla systeemiin paine, kuuntele mistä pihisee. Autosta riippuen voit käyttää myös muun kokoista esinettä tai ihan mitä vaan mihin saat paineilmaventiilin kiinni, teipillä voi hienosäätää kokoa.
Vakioissa koneissa ei ole overlappia oikeastaan niin ilma ei karkaa palotilasta pakoputkeen.
Leave a comment:
-
Originally posted by sukka View PostPurin kaikki huohotin putketkin irti imusarjasta ja yksi o-rengas ei ollut kunnolla paikallaan eikä sitä saanutkaan mahtumaan paikalleen joten otin vanhasta huohotin putkesta. Suuttimet pesty brake cleanerilla ja imusarja ja joku tunnistin mikä on keskellä imusarjaa sekä tyhjäkäyntimoottori myös. Suuttimien putsausaine laitettu tankkiin ja 20 litraa -98 bensaa kun tankki oli lähes tyhjä.
Kaikki laitettu takaisin paikoilleen ja ajettu pari km ilman muita vikoja paitsi tuli tuo 1 lambdan lämmitys ettei toimi mikä on tottakin,koska sitä on kokeiltu siirtää 2 lambdan paikalle ja vikakin siirtyi. Tuosta ei silti syttynyt vikavalo.
Mitattu ilmamäärä oli aamulla tyhjäkäynnillä 18kg/h ja nyt 22kg/h jos muistan oikein.
Ruiskutus aika aamulla tyhjäkäynnillä 0,31ms ja olisiko nyt ollut jotain 27ms luokkaa. Aamulla otin noista valokuvia mutta nyt en ottanut.
Vaikuttaa lupaavalta,mutta en silti juhli vielä.
Leave a comment:
-
Purin kaikki huohotin putketkin irti imusarjasta ja yksi o-rengas ei ollut kunnolla paikallaan eikä sitä saanutkaan mahtumaan paikalleen joten otin vanhasta huohotin putkesta. Suuttimet pesty brake cleanerilla ja imusarja ja joku tunnistin mikä on keskellä imusarjaa sekä tyhjäkäyntimoottori myös. Suuttimien putsausaine laitettu tankkiin ja 20 litraa -98 bensaa kun tankki oli lähes tyhjä.
Kaikki laitettu takaisin paikoilleen ja ajettu pari km ilman muita vikoja paitsi tuli tuo 1 lambdan lämmitys ettei toimi mikä on tottakin,koska sitä on kokeiltu siirtää 2 lambdan paikalle ja vikakin siirtyi. Tuosta ei silti syttynyt vikavalo.
Mitattu ilmamäärä oli aamulla tyhjäkäynnillä 18kg/h ja nyt 22kg/h jos muistan oikein.
Ruiskutus aika aamulla tyhjäkäynnillä 0,31ms ja olisiko nyt ollut jotain 27ms luokkaa. Aamulla otin noista valokuvia mutta nyt en ottanut.
Vaikuttaa lupaavalta,mutta en silti juhli vielä.
Edit: Vaihdettu nyt tuo ykkös lambda pakosarjasta ja ajettu 5km ja käytelty paikallaan. Vikakoodit loistavat poissaolollaan vieläkin. Jospa se tuosta alkoi toimimaan. Kiitoksia avusta.
Leave a comment:
-
Tuossa ois nyt hyvä päästä livedataa katsomaan miten trimmit käyttäytyy tyhjäkäynnillä vs kierroksilla. Savutestikin voisi kertoa onko siellä nyt kuiteskin imuvuoto vaikka olet sitä tutkinut ettei näy mitään selkeää.
Leave a comment:
-
No niin,innostuin jo tänään kasaamaan öljyjalan ja kokeilemaan kun neuvoja tulee niin nopeaa tahtia tänne.
Auto käyntiin,yksittäisiä sytytyskatkoksia tms kuuluu ensimmäisen 20sek jonka jälkeen käy aivan tasaisesti. Käyttelin paikallaan 15min tyhjäkäynnin ja 3500rpm välillä ilman ongelmia,mutta kun lähdin ajamaan niin 500 metrin ajon jälkeen noin 1300rpm/30kmh tasakaasulla viat:
E4 polttoaineen säätö ryhmä 2,sallittu alue ylitetty
E3 Polttoaineen säätö ryhmä 1,sallittu alue ylitetty
CB Polttoaineen säätö ryhmä 2 säätöraja
CA Polttoaineen säätö ryhmä 1 säätöraja
BC Riittämätön lämpöteho,lambdatunnistin ennen katalysaattoria ryhmä 1
Jäisellä tiellä kokeilin sitten vielä vika päällä vähän ajaa niin vaikuttaisi toimivan ja tyhjäkäynti ok.
Noita mistä edellisellä sivulla oli kuvat että pitäisi seurata niin en saanut autocomilla tuollaisia ainakaan noilla nimillä löydettyä,otin kyllä paikallaan käyrä seurantaa lambdasäädöistä ja lambdatunnistimen ohjaimista,ilmamäärästä, ruiskutusajasta. Kaikki ainakin liikkuu ja suunnilleen samoissa tahdeissa.
Edit: Otin imusarjan ajan kuluksi uudestaan irti,ei löydy halkeamia eikä irtonaisia letkuja ja tiivisteetkin ovat paikoillaan. Mikä on tuo venttiili joka on imusarjassa kiinni laturin yläpuolella johon menee letku ja lähtee yksi letku? Ja mikä on startin vieressä ole isompi musta pönttö jonka päähän menee letku ja lähtee toisesta päästä letku? Niissäkin letkut ovat ehjiä mutta meinasin alkaa seuraamaan niitä letkuja sitten vaikka löytyisikö pidemmältä jotain. Huohottimen letkutkin näyttävät olevan ehjiä, vastahan alle 1000km sitten vaihdoinkin cold area huohottimen ja molemmat imuputket ja muitakin osia joista sanoin edellisellä sivulla.Last edited by sukka; 23-02-2019, 15:37.
Leave a comment:
-
Osaatteko sanoa missä vika, kun kesällä LTFT kumpasellekin bankille 5-6 ja talvisin n. 1?
Leave a comment:
-
Ja jos tykkää opiskella videolta aiheesta, tässä oma suosikkini fueltrimmeistä. Samalta kaverilta sitten 2 osa jatkoksi.
Leave a comment:
-
Originally posted by sukka View PostMitä nuo STFT ja LTFT arvot ovat josta aiemmin mainittiin että niitä pitäisi saada mitattua?
Oletan että lambdat mutta en ole varma ja siksi kysyinkin.
Ja riittääkö paikallaan/ omalla tiellä ajaminen kun on otettu tällä hetkellä liikennekäytöstä pois. Ainakin vikavalo on syttynyt paikallaan jopa herkemmin kun ajossa.
Koitan pe tai la katsoa mitä autocom näyttää tuon sielunelämästä,kunhan saan öljynsuodatin jalan takaisin kiinni kun haen uuden tiivisteen vanhan kovettuneen tilalle.
Leave a comment:
-
Mitä nuo STFT ja LTFT arvot ovat josta aiemmin mainittiin että niitä pitäisi saada mitattua?
Oletan että lambdat mutta en ole varma ja siksi kysyinkin.
Ja riittääkö paikallaan/ omalla tiellä ajaminen kun on otettu tällä hetkellä liikennekäytöstä pois. Ainakin vikavalo on syttynyt paikallaan jopa herkemmin kun ajossa.
Koitan pe tai la katsoa mitä autocom näyttää tuon sielunelämästä,kunhan saan öljynsuodatin jalan takaisin kiinni kun haen uuden tiivisteen vanhan kovettuneen tilalle.
Leave a comment:
Leave a comment: