Dokumentoinnista puheen olleen. Aloin tässä nähtävästi myös tubettajaksi asian tiimoilta. Toisella, kohta julkaistavalla videolla käyn tämän moottorikeissin läpi. Koneesta löytyi siis yhteensä 4 erillistä vikaa, jotka kaikki yksinään olisivat voineet aiheuttaa koko sopan. Ne kaikki olisi voinut korjata yhteensä alle 10 eurolla, jos olisi heti alkuun osannut diagnosoida paremmin.
Hienoa, että jaksat jakaa tietoa. Varmaan auttaa monia selättämään ongelmia ja säästämään rahaa, aikaa ja vaivaa. Tämmöinen toiminta nostaa foorumin arvoa
No hyvä että löytyi vika. Kiitos että dokumentoit tänne asian jos jollain on vaikka samankaltainen ongelma.
Dokumentoinnista puheen olleen. Aloin tässä nähtävästi myös tubettajaksi asian tiimoilta. Toisella, kohta julkaistavalla videolla käyn tämän moottorikeissin läpi. Koneesta löytyi siis yhteensä 4 erillistä vikaa, jotka kaikki yksinään olisivat voineet aiheuttaa koko sopan. Ne kaikki olisi voinut korjata yhteensä alle 10 eurolla, jos olisi heti alkuun osannut diagnosoida paremmin.
Kyllä se oli siinä kohtaa missä johdot ovat lähimpänä pakosarjoja. Kun auto tuli minulle, niin johdot eivät koskettaneet niitä, mutta varmaan jossain vaiheessa ovat niin päässeet tekemään. Johtimet olivat sulaneet, mutta niiden päällä oleva suojasukka oli ihan hyvässä kunnossa.
Kytkin pre-cat lambdat ristiin, ja livedata näytti edelleen, että bank 2 5V ennen käynnistystä.
Aloin vielä tarkistelemaan pre-cat lambda 2:n johtimia. Mittasin vastuksia johtimien välillä, liitin irti ecusta. Aloin siis epäilemään, että jossakin ne täytyy olla oikosulussa. Ilmeni, että ruskean ja keltainen olivat yhdessä. Purin koko johtosarjan pois ja päädyin leikkaaman saksilla sen suojasukan koko matkalta pois. Liitteenä olevasta kuvasta näkee mitä löytyi. Päällepäin ei näkynyt mitään.
Kun nyt livedata oli aihe niin tässä pari kuvaa tältä päivältä.
- Lambda arvot ennen käynnistystä virta päällä
- Lambda 1/2 pre&post - käynnistys => tyhjäkäynti => kierrokset nostettu 2000rpm tuossa 120 sek kohdalla
Miksi lambda 2 pre-cat aloittaa 5V arvosta kun muut ovat 0,43 V ennen käynnistystä? Käynnistyksen jälkeen flat-line suunnilleen 0,40 V. Ikään kuin se olisi poissa toiminnasta kokonaan ja ECU antaa sille jonkun vakioarvon.
Vikakoodit tämän jälkeen:
- Fuel Trim bank 2 control limit
- Fuel Trim bank 2 permissible range exceeded
Ei noita kannata liian paljon tuijotella ennen kuin se imuvuoto on korjattu.
Noniin haitari kumit vaihdettu ehjiin, koodit nollattu ja noin 10-20sek jälkeen tulee 202 lambdaregelung bank 1 regelanschlag ja 203 Lambdaregelung bank 2 regelanschlag koodit.
Dataa kun kattoo niin ei taphdu tyhjäkäynnillä mitään muutoksia Vorkat-sondenspannung bank 1 eikä 2.
Täytyy vielä katsoa imusarjan alipaine letkut. Ja varmaankin huohottimen letkut:think
Suurikiitos Jounille! Tuli MAF vika nyt poissuljettua (tai voihan siinäkin kaiken muun lisäksi vikaa olla)
Mutta auto käyttäytyi ihan samalla tavalla.
Ongelma vaikuttaa esiintyvän enemmänkin tyhjäkäynnillä. STFT seilaa ensin alas ja sitten ylös aivan tappiin.. bank 1 vähän vähemmän. Ja vikakoodit viittaa aina bank 2. Kovissa kiihdytyksissä epäröi ennen kuin kierrokset nousee.
Nyt tehty siis:
- bank 1&2 preCAT lambdat vaihdettu (Bosch)
- Öljytikun putken o-rengas uusittu
- Bank 1&2 puolat kokeiltu vaihtaa ristiin => ei mitään efektiä
- Uudet tulpat
- DISA tutkittu youtube videoiden mukaisesti ja vaikuttaa äkkiseltään olevan kunnossa
- Savutesti tehty 2 kertaa => imusarjan päädystä löytyi tulppaamaton reikä
- Kokeiltu alkuperäistä Siemens MAFia tänään => ei mitään muutosta. 16,75kg/h näytti olevan MAF arvo tyhjäkäynnillä puolilämpimällä koneella.
Autoa ei tarvi saada enää katsastettua eli saako tuosta purettua pois jotain mahdollisia vikaa aiheuttavia saastelaitteita? DISAa meinasin vielä tutkia tarkemmin. Huohotinta en ole kovin tarkkaan tutkinut vielä.
Minulla muuten on tällä hetkellä autossa kiinni tämä, ollut jo 2v.
Laitoin siksi kun vaihdoin kaikki puolat jne samalla. Laitoin ehjän oem hyllyyn odottelemaan.
Minulla muuten on tällä hetkellä autossa kiinni tämä, ollut jo 2v.
Laitoin siksi kun vaihdoin kaikki puolat jne samalla. Laitoin ehjän oem hyllyyn odottelemaan.
Selvittelin myös MAF:n hintaa. Kaikki sanovat, että vain OE laatu kelpaa tähän (tai jopa että vain Siemens). Schmiedmanin mukaan se olisi Hella tai Genuine BMW.
Leave a comment: