Pientä ongelmaa M54B30 koneen kanssa, kyseessä siis 330ia. Ongelma siis alaväännön puutteen kanssa sekä korkeahko kulutus. Vetää ihan hyvin mutta jotain puuttuu, täyskaasukiihdytyksessä n.4000rpm auto alkaa vetää VTEC tyylisesti todella hyvin, mutta siihen asti tasaisen laiskasti. Kone käy oikein nätisti ja on käynyt kokoajan minulla ollessa. Tyhjäkäynti kylmänä täristää ihan vähän välillä, mutta voi olla ihan moottorin tukikumi. Tyhjäkäynnillä kuuluu jatkuvasti suhinaa jostain imusarjan tienoolta, pitääkö kuulua? Suhina on tasainen, ei hörppää mitenkään ilmaa missään tilanteessa eikä meinaa sammua myöskään missään tilanteessa. Vikakoodeja on ollut yksi, joka poistui ja pysyi pariviikkoa poissa kunnes tuli uudestaan(Exhaust camshaft sensor - signal).
Tuon anturin liittimessä oli hieman öljyä, rikki siis? Samalla katsoin disaventtiiliä, tanko ei jaksanut liikkua missään tilanteessa, yritti liikkua, joten purin sen irti, tarkistin toiminnan, puhdistin(läppä jumitti hieman, korjaussarja oli asennettu)
Nyt disan tanko liikkuu, tuntu että aukes tosin reilusti ennen 4000rpm. Koeajolla en huomannut että alavääntö olisi lisääntynyt juurikaan, vaikka disa ei ole toiminut aiemmin. Onko siis oletettavaa että tuo cps vie väännöt mennessään, vaikka ei koodia näytä kun sattumalta? Vanos on myös rakennettu uudestaan joten vika tuskin siinäkään? Vai pitääkö nollata moottorin adaptiot että oppii uudestaan miten kuuluu toimia?
M54 Imuvuoto ja Livedata topic II
Collapse
X
-
Liittyen M54 livedataan.
Mitenköhä Romraderin loggerissa tulisi määrittää oikein moottorin tilat?
Määrittelyssäni on seuraavasti:
Code:<ecuparam id="S6" name="SW - Full Load" desc="S6-S_VL" group="0x0B" subgroup="0x04" groupsize="6" target="1"> <ecu id="7511570,7519308,7545150"> <address>0x00</address> </ecu> <conversions> <conversion units="On/Off" expr="BitWise(3,x,1)/3" format="0" gauge_min="0" gauge_max="1" gauge_step="1" /> </conversions> </ecuparam> <ecuparam id="S7" name="SW - Part Load" desc="S7-Part load" group="0x0B" subgroup="0x04" groupsize="6" target="1"> <ecu id="7511570,7519308,7545150"> <address>0x00</address> </ecu> <conversions> <conversion units="On/Off" expr="BitWise(2,x,1)/2" format="0" gauge_min="0" gauge_max="1" gauge_step="1" /> </conversions> </ecuparam> <ecuparam id="S8" name="SW - Idle" desc="S8-S_LL" group="0x0B" subgroup="0x04" groupsize="6" target="1"> <ecu id="7511570,7519308,7545150"> <address>0x00</address> </ecu> <conversions> <conversion units="On/Off" expr="BitWise(1,x,1)" format="0" gauge_min="0" gauge_max="1" gauge_step="1" /> </conversions>
Code:* These bitwise operations are supported:<br> * 1 - bitwise AND &<br> * 2 - bitwise inclusive OR |<br> * 3 - bitwise exclusive OR ^<br> * 4 - signed left shift <<<br> * 5 - signed right shift >><br> * 6 - unsigned right shift >>><br> * 7 - unary bitwise complement ~ Syntax: BitWise(Number mask, Number variable, Number operation)
Joutokäynnillä: idle=1, pl=0, fl=0
osakuormalla: idle=0, pl=1, fl=1
täydellä kuormalla: idle=1, pl=1, fl=1
Kun loggasin tuon X:n raakadatan ilman bittioperaatioita muodossa uint8, niin sain selville seuraavaa:
arvo 0, 1,12 tai 13: joutokäynti, vaihtelee, en näe logikkaa. Arvo 12 on harvoin
arvo 2: part load kruisailu
arvo 3: full load
Kysymys: mitähän eri tiloja nämä 0, 1, 12 ja 13 edustavat? Minkäslainen bittioperaatio tohon nyt pitäisi kyhätä että saadaan oikeat tilat logiin?
Leave a comment:
-
Oikeastaan suhahdus olisi mukavampi kuin omasta ja vaimon autosta kuuluva määkäisy
Leave a comment:
-
Juu yleensä autosta noustessa kuuluu, kun ovi auki. Aikoinaan googlettelin, mutta ei siinä oikein selvinnyt muuta kuin, että on hyvin yleinen ominaisuus.
Leave a comment:
-
Originally posted by MeisterW View PostSama suhahdus omassa ollut aina, kait siellä jokin alipaineventtiili aukeaa hetki sammutuksen jälkeen.
No, eipä toinna sen kummemmin enää vaivata päätään tuolla. Tuskin oisin huomannutkaan, jos ei pelti ja ovi olisi ollut auki
Leave a comment:
-
Originally posted by bemmeri View PostJatketaanpa yksinpuhelua. Mikä piru nyt on kun rupesi M54 aivastamaan?
Ihmettelin kun pelti auki käytin lämpimäksi
ja kun sammuttaa, niin kuuluu semmoinen suhaus, tms. kun ilmat pääsisi jostain pihalle.
Pelaa muuten kyllä hyvin ja imuvuotoja ei pitäis olla enää.
Leave a comment:
-
Jatketaanpa yksinpuhelua. Mikä piru nyt on kun rupesi M54 aivastamaan?
Ihmettelin kun pelti auki käytin lämpimäksi
ja kun sammuttaa, niin kuuluu semmoinen suhaus, tms. kun ilmat pääsisi jostain pihalle.
Pelaa muuten kyllä hyvin ja imuvuotoja ei pitäis olla enää.Last edited by bemmeri; 19-10-2019, 11:26.
Leave a comment:
-
Saas nähdä onko vaikutusta öljyn kulutukseen letkujen uusinnalla, oli tukossa se öljyn paluuyhde ja muutkin letkut aika mähmässä.
Tikun puhdistelin liuottimella ja paineilmalla
Tilasin kuitenkin Virosta nuo huohottimen osat. Ei jaksanut soittaa paikalliselle puljulle ja ruveta kyselee hintoja, yms, saati mennä käymään.
Netistä niin helppo heittää ostoskoriin ja dpd heppu kiikutti kamat kotiovelle. Hintaeroakaan ei jaksanut laskea sen kummemmin.
Kuvassa näkyvä osakasa 96,65€ posteineen, paitsii peili oli jo ennestään, kun purkaessa tuota olisi jo kaivannut.
Leave a comment:
-
Ruotsin varastolta saa tiistai aamuksi kun pyytää lentona, ainaskin meidän paikalliseen..
Leave a comment:
-
Originally posted by Antti O View Post
En vaan tiedä onko Laakkosella(paikallinen "merkkiliike" tilaa sieltä, tai KL:ltä) suomessa tuota saatavilla, vai meneekö tilaushommiksi Ruotsista/Saksasta. Pitää aamulla kysäistä, ennen kun tilaa virosta.
Leave a comment:
-
Leave a comment:
-
Vaikea sanoa missä se vuoto oli, kun mureni/katkeili putket purettaessa.
Kai se on laitettava Aerolta korjauskitti tulemaan ja muutama tiiviste myös.
Tämä lienee sopiva?
Ois siellä se paketti myös jossa pari letkua vähemmän, hintaeroa vaan pari-kolme kymppiä, niin ottaa tuon kattavamman.
Leave a comment:
-
No siis mikä tahansa niistä huohottimen putkista voi olla halki.
Pura se johtoboksi irti , se lähtee helposti niin pääset näkemään.
Siellä kaasuläpän luona on aika paljon alipaineputkia. Jos haluais varmanpäälle pelata nappaa imusarjan irti ja tutkii mikä on rikki.Last edited by Antti O; 12-10-2019, 20:18.
Leave a comment:
-
Ennen kun alkaa enemmälti purkamaan, niin onko separaattorin liitoksissa, tms. siinä lähellä paikkaa josta rupeaa horimaan ilmaa?
Massiivinen imuvuoto vaivaa (vikakoodi lambdoista ja säätörajasta, tms.), niin savutestin tein ja höyryää siitä kaasuläpän vierestä (koneen etupuolelta läheltä kaasuläppää jossa separaattori). Siinä edessä on se johtoboxi, tms, niin en tarkemmin nähnyt mistä tuhruttaa savua.
Leave a comment:
-
Originally posted by mrrp View PostTietääkö joku miten E46 ecu ohjelmoidaan näissä? Jos se vaatii ecun irroituksen niin siitä on varmasti jälkiä. Jos ohjelmointi tehdään väylän kautta niin en lähde silloin etsimään vinkkejä mahdollisesti käpälöinnistä.
Leave a comment:
Leave a comment: