M54 Imuvuoto ja Livedata topic II

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • TemeM
    replied
    Pientä ongelmaa M54B30 koneen kanssa, kyseessä siis 330ia. Ongelma siis alaväännön puutteen kanssa sekä korkeahko kulutus. Vetää ihan hyvin mutta jotain puuttuu, täyskaasukiihdytyksessä n.4000rpm auto alkaa vetää VTEC tyylisesti todella hyvin, mutta siihen asti tasaisen laiskasti. Kone käy oikein nätisti ja on käynyt kokoajan minulla ollessa. Tyhjäkäynti kylmänä täristää ihan vähän välillä, mutta voi olla ihan moottorin tukikumi. Tyhjäkäynnillä kuuluu jatkuvasti suhinaa jostain imusarjan tienoolta, pitääkö kuulua? Suhina on tasainen, ei hörppää mitenkään ilmaa missään tilanteessa eikä meinaa sammua myöskään missään tilanteessa. Vikakoodeja on ollut yksi, joka poistui ja pysyi pariviikkoa poissa kunnes tuli uudestaan(Exhaust camshaft sensor - signal).
    Tuon anturin liittimessä oli hieman öljyä, rikki siis? Samalla katsoin disaventtiiliä, tanko ei jaksanut liikkua missään tilanteessa, yritti liikkua, joten purin sen irti, tarkistin toiminnan, puhdistin(läppä jumitti hieman, korjaussarja oli asennettu)
    Nyt disan tanko liikkuu, tuntu että aukes tosin reilusti ennen 4000rpm. Koeajolla en huomannut että alavääntö olisi lisääntynyt juurikaan, vaikka disa ei ole toiminut aiemmin. Onko siis oletettavaa että tuo cps vie väännöt mennessään, vaikka ei koodia näytä kun sattumalta? Vanos on myös rakennettu uudestaan joten vika tuskin siinäkään? Vai pitääkö nollata moottorin adaptiot että oppii uudestaan miten kuuluu toimia?

    Leave a comment:


  • ihuhtaka
    replied
    Liittyen M54 livedataan.

    Mitenköhä Romraderin loggerissa tulisi määrittää oikein moottorin tilat?

    Määrittelyssäni on seuraavasti:

    Code:
    <ecuparam id="S6" name="SW - Full Load" desc="S6-S_VL" group="0x0B" subgroup="0x04" groupsize="6" target="1">
                        <ecu id="7511570,7519308,7545150">
                            <address>0x00</address>
                        </ecu>
                        <conversions>
                            <conversion units="On/Off" expr="BitWise(3,x,1)/3" format="0" gauge_min="0" gauge_max="1" gauge_step="1" />
                        </conversions>
                    </ecuparam>
                    <ecuparam id="S7" name="SW - Part Load" desc="S7-Part load" group="0x0B" subgroup="0x04" groupsize="6" target="1">
                        <ecu id="7511570,7519308,7545150">
                            <address>0x00</address>
                        </ecu>
                        <conversions>
                            <conversion units="On/Off" expr="BitWise(2,x,1)/2" format="0" gauge_min="0" gauge_max="1" gauge_step="1" />
                        </conversions>
                    </ecuparam>
                    <ecuparam id="S8" name="SW - Idle" desc="S8-S_LL" group="0x0B" subgroup="0x04" groupsize="6" target="1">
                        <ecu id="7511570,7519308,7545150">
                            <address>0x00</address>
                        </ecu>
                        <conversions>
                            <conversion units="On/Off" expr="BitWise(1,x,1)" format="0" gauge_min="0" gauge_max="1" gauge_step="1" />
                        </conversions>
    Romraiderin lähdekoodista löytyy seuraavaa:

    Code:
     * These bitwise operations are supported:<br>
     *  1 - bitwise AND  &<br>
     *  2 - bitwise inclusive OR  |<br>
     *  3 - bitwise exclusive OR  ^<br>
     *  4 - signed left shift  <<<br>
     *  5 - signed right shift  >><br>
     *  6 - unsigned right shift  >>><br>
     *  7 - unary bitwise complement  ~
    
    Syntax:
    BitWise(Number mask, Number variable, Number operation)
    Tämähän ei toimi ihan loogisesti. Ulos tulee seuraavaa
    Joutokäynnillä: idle=1, pl=0, fl=0
    osakuormalla: idle=0, pl=1, fl=1
    täydellä kuormalla: idle=1, pl=1, fl=1

    Kun loggasin tuon X:n raakadatan ilman bittioperaatioita muodossa uint8, niin sain selville seuraavaa:

    arvo 0, 1,12 tai 13: joutokäynti, vaihtelee, en näe logikkaa. Arvo 12 on harvoin
    arvo 2: part load kruisailu
    arvo 3: full load

    Kysymys: mitähän eri tiloja nämä 0, 1, 12 ja 13 edustavat? Minkäslainen bittioperaatio tohon nyt pitäisi kyhätä että saadaan oikeat tilat logiin?

    Leave a comment:


  • Muurahainen
    replied
    Oikeastaan suhahdus olisi mukavampi kuin omasta ja vaimon autosta kuuluva määkäisy

    Leave a comment:


  • MeisterW
    replied
    Juu yleensä autosta noustessa kuuluu, kun ovi auki. Aikoinaan googlettelin, mutta ei siinä oikein selvinnyt muuta kuin, että on hyvin yleinen ominaisuus.

    Leave a comment:


  • bemmeri
    replied
    Originally posted by MeisterW View Post
    Sama suhahdus omassa ollut aina, kait siellä jokin alipaineventtiili aukeaa hetki sammutuksen jälkeen.
    Voi ollakin. Kun tuossa pieni hetki tosiaan menee, pari sekuntia ehkä sammutuksen jälkeen.
    No, eipä toinna sen kummemmin enää vaivata päätään tuolla. Tuskin oisin huomannutkaan, jos ei pelti ja ovi olisi ollut auki

    Leave a comment:


  • MeisterW
    replied
    Originally posted by bemmeri View Post
    Jatketaanpa yksinpuhelua. Mikä piru nyt on kun rupesi M54 aivastamaan?

    Ihmettelin kun pelti auki käytin lämpimäksi
    ja kun sammuttaa, niin kuuluu semmoinen suhaus, tms. kun ilmat pääsisi jostain pihalle.

    Pelaa muuten kyllä hyvin ja imuvuotoja ei pitäis olla enää.
    Sama suhahdus omassa ollut aina, kait siellä jokin alipaineventtiili aukeaa hetki sammutuksen jälkeen.

    Leave a comment:


  • bemmeri
    replied
    Jatketaanpa yksinpuhelua. Mikä piru nyt on kun rupesi M54 aivastamaan?

    Ihmettelin kun pelti auki käytin lämpimäksi
    ja kun sammuttaa, niin kuuluu semmoinen suhaus, tms. kun ilmat pääsisi jostain pihalle.

    Pelaa muuten kyllä hyvin ja imuvuotoja ei pitäis olla enää.
    Last edited by bemmeri; 19-10-2019, 11:26.

    Leave a comment:


  • bemmeri
    replied
    Saas nähdä onko vaikutusta öljyn kulutukseen letkujen uusinnalla, oli tukossa se öljyn paluuyhde ja muutkin letkut aika mähmässä.
    Tikun puhdistelin liuottimella ja paineilmalla

    Tilasin kuitenkin Virosta nuo huohottimen osat. Ei jaksanut soittaa paikalliselle puljulle ja ruveta kyselee hintoja, yms, saati mennä käymään.
    Netistä niin helppo heittää ostoskoriin ja dpd heppu kiikutti kamat kotiovelle. Hintaeroakaan ei jaksanut laskea sen kummemmin.
    Kuvassa näkyvä osakasa 96,65€ posteineen, paitsii peili oli jo ennestään, kun purkaessa tuota olisi jo kaivannut.

    Leave a comment:


  • Antti O
    replied
    Ruotsin varastolta saa tiistai aamuksi kun pyytää lentona, ainaskin meidän paikalliseen..

    Leave a comment:


  • bemmeri
    replied
    Juu, tuo oli tiedossa kun eilen lueskelin tuota viestiketjua.
    En vaan tiedä onko Laakkosella(paikallinen "merkkiliike" tilaa sieltä, tai KL:ltä) suomessa tuota saatavilla, vai meneekö tilaushommiksi Ruotsista/Saksasta. Pitää aamulla kysäistä, ennen kun tilaa virosta.

    Leave a comment:


  • Antti O
    replied
    Mites

    Leave a comment:


  • bemmeri
    replied
    Vaikea sanoa missä se vuoto oli, kun mureni/katkeili putket purettaessa.

    Kai se on laitettava Aerolta korjauskitti tulemaan ja muutama tiiviste myös.
    Tämä lienee sopiva?


    Ois siellä se paketti myös jossa pari letkua vähemmän, hintaeroa vaan pari-kolme kymppiä, niin ottaa tuon kattavamman.

    Leave a comment:


  • Antti O
    replied
    No siis mikä tahansa niistä huohottimen putkista voi olla halki.
    Pura se johtoboksi irti , se lähtee helposti niin pääset näkemään.
    Siellä kaasuläpän luona on aika paljon alipaineputkia. Jos haluais varmanpäälle pelata nappaa imusarjan irti ja tutkii mikä on rikki.
    Last edited by Antti O; 12-10-2019, 20:18.

    Leave a comment:


  • bemmeri
    replied
    Ennen kun alkaa enemmälti purkamaan, niin onko separaattorin liitoksissa, tms. siinä lähellä paikkaa josta rupeaa horimaan ilmaa?

    Massiivinen imuvuoto vaivaa (vikakoodi lambdoista ja säätörajasta, tms.), niin savutestin tein ja höyryää siitä kaasuläpän vierestä (koneen etupuolelta läheltä kaasuläppää jossa separaattori). Siinä edessä on se johtoboxi, tms, niin en tarkemmin nähnyt mistä tuhruttaa savua.

    Leave a comment:


  • walther91
    replied
    Originally posted by mrrp View Post
    Tietääkö joku miten E46 ecu ohjelmoidaan näissä? Jos se vaatii ecun irroituksen niin siitä on varmasti jälkiä. Jos ohjelmointi tehdään väylän kautta niin en lähde silloin etsimään vinkkejä mahdollisesti käpälöinnistä.
    Ecu voidaan ohjelmoida irrallaan sekä paikallaan ollessa autossa obd portin kautta. Ecun irrotuksesta tuskin mitään fyysisiä jälkiä jää, mistä pääsisi jäljille. Varmin keino on ladata ecusta softa pihalle ja tutkailla onko karttoja käpälöity.

    Leave a comment:

Working...
X