Announcement

Collapse
No announcement yet.

Flexifuel RE85 vs. bimmeri II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • T3
    BTCF Member
    • Oct 2003
    • 8530
    • Karhe

    Flexifuel RE85 vs. bimmeri II

    Vanha topic tuli täyteen, jatkot täällä.
    .

    Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja
  • jluoma
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2015
    • 685
    • Lappeenranta

    #2
    Käynnistyminen alkoi hieman vaikeutua, +5C ja käynnistyi 3-5 yrityksellä. 1/3 kun laitoin 98 joukkoon, niin lähtee taas kerrasta.

    M43-sella ajoin kyllä läpi talven e85:sella ilman erityistä mainittavaa, mutta tämä nykyinen näköjään herkempi.
    Takavetoinen on erinomainen talviauto, kunhan kuljettajalla on kädet.

    325d e91 -08 M-Sport, vaimolla 118d e87 -05,

    Ex. 316i e46 Sedan -00, 320i touring M-Sport -04

    Comment

    • HTK12
      BTCF Member
      • Jul 2011
      • 10949
      • Joensuu

      #3
      Originally posted by jluoma View Post
      Käynnistyminen alkoi hieman vaikeutua, +5C ja käynnistyi 3-5 yrityksellä. 1/3 kun laitoin 98 joukkoon, niin lähtee taas kerrasta.

      M43-sella ajoin kyllä läpi talven e85:sella ilman erityistä mainittavaa, mutta tämä nykyinen näköjään herkempi.
      Sullahan oli tuo eflexfuel sarja käytössä? Eli ei ilmeisesti ihan toimi niin hyvin mitä myyjä väittää (yllätys ).

      Tässä miettinyt vähän tuon 540 muuttamista etanolille. Minkälaisilla seoksilla tuolla pystyy ajamaan ilman muutoksia? Pystyykö tuota saamaan paremmin toimimaan isommilla seoksilla etanolia, jos vaihtaa isommat suuttimet (nro?).
      e39 540iA E85

      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

      Comment

      • jluoma
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2015
        • 685
        • Lappeenranta

        #4
        Jep, eflexfuel.
        Ehkä se vielä menis pelkällä e85:sellakin, mutta auton pitää olla luotettava. En halua joutua tilanteeseen, että tankki on täynnä, ja auto kieltäytyy käynnistymästä sillä mitä siellä on.

        Tämä eflexfuel yrittää olla fiksu ja säästää sen minkä voi.

        M43:sessa mulla oli ebaysta löydetty tsekkiläinen tekele. Se vain yksinkertaisesti syötti enemmän välittämättä mistään muusta. Ja se toimi talvellaki, tiedä sitten johtuuko eri koneesta vai eri boksista.
        Takavetoinen on erinomainen talviauto, kunhan kuljettajalla on kädet.

        325d e91 -08 M-Sport, vaimolla 118d e87 -05,

        Ex. 316i e46 Sedan -00, 320i touring M-Sport -04

        Comment

        • HTK12
          BTCF Member
          • Jul 2011
          • 10949
          • Joensuu

          #5
          No kyllähän seokset pitää viinallakin olla oikein. Jos kone käy aivan liian rikkaalla, niin voi huuhdella öljykalvon pois, jolloin voitelu kärsii ja kone alkaa kulumaan. Eli joku äly siinä olisi hyvä olla. Varsinkin kun se RE85 etanoli pitoisuuskin voi vaihdella kohtuu reilusti.
          e39 540iA E85

          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

          Comment

          • jluoma
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2015
            • 685
            • Lappeenranta

            #6
            Auton oma dme säätää seosta kuten ennenkin, tuo +XX% korotus vaan auttaa että säätövara riittää.

            Sen pitäisi osata kylmäkäynnistyskin ongelmitta moottorin lämpötilan mukaan.
            Takavetoinen on erinomainen talviauto, kunhan kuljettajalla on kädet.

            325d e91 -08 M-Sport, vaimolla 118d e87 -05,

            Ex. 316i e46 Sedan -00, 320i touring M-Sport -04

            Comment

            • jakeluvesimies
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2010
              • 2726
              • On the road @ Laplandia

              #7
              Muutama litra kovilla pakkasilla 95-oktaanista avuksi tankkiin niin helpommin käynnistyy

              Comment

              • jluoma
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2015
                • 685
                • Lappeenranta

                #8
                Niin, tietystihän talvikaudella voi tankata bensaakin, ja jatkaa maailman parantamista sitten keväällä.



                Johan se eflexfuel olis lentäny kauan sitten, jos se ihan tosissaan ajamista haittaisi.
                Takavetoinen on erinomainen talviauto, kunhan kuljettajalla on kädet.

                325d e91 -08 M-Sport, vaimolla 118d e87 -05,

                Ex. 316i e46 Sedan -00, 320i touring M-Sport -04

                Comment

                • muuris
                  BTCF Member
                  • Aug 2002
                  • 3501
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Onko joku onnistuneesti hakenut Trafilta muutostukea, kun ei käytetä valmista E85-muutossarjaa vaan esim aftermarket ECUa? Lakiteksti ei kovin spesifisti sano, miten muutos pitää tehdä ja todeta.
                  E30 325iX '86
                  Instagram

                  Comment

                  • Pazi88
                    Moderator
                    • Jan 2007
                    • 11092
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by muuris View Post
                    Onko joku onnistuneesti hakenut Trafilta muutostukea, kun ei käytetä valmista E85-muutossarjaa vaan esim aftermarket ECUa? Lakiteksti ei kovin spesifisti sano, miten muutos pitää tehdä ja todeta.
                    On onnistunut ihan itse orggis moottorinohjausta käpälöimällä ja suuttimet vaihtamalla saada muutos tuki et eiköhän se onnistu aftermakrt ecullakin.

                    Instagram, YouTube kanava
                    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                    Comment

                    • muuris
                      BTCF Member
                      • Aug 2002
                      • 3501
                      • Jyväskylä

                      #11
                      Originally posted by Pazi88 View Post
                      On onnistunut ihan itse orggis moottorinohjausta käpälöimällä ja suuttimet vaihtamalla saada muutos tuki et eiköhän se onnistu aftermakrt ecullakin.
                      Jees, hyvä tietää
                      E30 325iX '86
                      Instagram

                      Comment

                      • Alfistipohjoosesta
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2018
                        • 256
                        • Loimaa

                        #12
                        E39 2003 automaatti 525

                        Mitäs käytännössä ja teoriassa ecun arvot, moottorin arvot, ovat erilaiset kun ajaa 98 vs 60%95 + 40% RE85?
                        Ja muut vaikutukset tekniikkaan yms?


                        Itse en ole huomannut n.1000km ajossa kuin että ihan täyskiihtyvyys mielestäni ihan hieman laiskistunut. Normaaliin ja omaan ajoon ei merkitystä.

                        En ole säätänyt tai tarkistanut ajotietokoneen kulutusmittausta. Eli on yhtä oikein tai väärin ollut kokoajan.

                        Ekalla tankkauksella yritin katsoa tutulla reitillä maantieajossa n.300km kulutuksen nousua. Tietokone väitti sen olevan n.0,7L. Eli 7,0 - 7,7


                        Nyt tässä sekalaisajossa on tietokoneen näyttämä käytännössä sama 45km/h ja 12L/100km. Toki tieteellinen se ei ole ja tietysti vähäisempi energia nostaa kulutusta väkisten. Mutta tuo 12L/100km sekalaisessa kertoo kuitenkin että nousu ei ole litroja, vähäinen tuntuma vielä autoon mutta mielestäni sekalaisessa ei mene alle kympin.

                        Comment

                        • bmw323it
                          BTCF Member
                          • Mar 2008
                          • 1824
                          • N/A

                          #13
                          Originally posted by Alfistipohjoosesta View Post
                          E39 2003 automaatti 525

                          Mitäs käytännössä ja teoriassa ecun arvot, moottorin arvot, ovat erilaiset kun ajaa 98 vs 60%95 + 40% RE85?
                          Ja muut vaikutukset tekniikkaan yms?


                          Itse en ole huomannut n.1000km ajossa kuin että ihan täyskiihtyvyys mielestäni ihan hieman laiskistunut. Normaaliin ja omaan ajoon ei merkitystä.

                          En ole säätänyt tai tarkistanut ajotietokoneen kulutusmittausta. Eli on yhtä oikein tai väärin ollut kokoajan.

                          Ekalla tankkauksella yritin katsoa tutulla reitillä maantieajossa n.300km kulutuksen nousua. Tietokone väitti sen olevan n.0,7L. Eli 7,0 - 7,7


                          Nyt tässä sekalaisajossa on tietokoneen näyttämä käytännössä sama 45km/h ja 12L/100km. Toki tieteellinen se ei ole ja tietysti vähäisempi energia nostaa kulutusta väkisten. Mutta tuo 12L/100km sekalaisessa kertoo kuitenkin että nousu ei ole litroja, vähäinen tuntuma vielä autoon mutta mielestäni sekalaisessa ei mene alle kympin.
                          Taitaa riippua aika paljon teknisestä ratkaisusta, autosta ja ajotyylistä. Kulutuslukemia ei kannata vertailla lyhyillä ajomatkoilla. Pienetkin muutokset ajotyylissä kun vaikuttavat merkittävästi kulutukseen, mutta keskiarvoistuvat pois pitemmällä matkalla.

                          Ajelin viime talven e90:llä (N54 JB4) erilaisilla e85 seoksilla. Näytti siltä, että 100% e85 nosti siinä kulutusta teorian mukaisen ~30%, mutta esim 25-50% e85 ei vaikuttanut työmatka-ajossa juurikaan kulutukseen.

                          e36 (M52 eFlexFuel) taas kuluttaa teorian mukaisesti enemmän koko ajan.

                          Luulen kuitenkin, että e90:lläkin kulutuslisä oli kokoajan se sama teorian mukainen, mutta ero oli vain illuusio ja johtui siitä että tarkkailin kulutusta ja ajoin alitajuisesti siistimmin.
                          Nyt:
                          BMW 530e (g30)
                          BMW 335i (e90)
                          BMW 323iC (e36)
                          BMW 850i (e31)
                          Golf GTE
                          ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

                          Comment

                          • HTK12
                            BTCF Member
                            • Jul 2011
                            • 10949
                            • Joensuu

                            #14
                            Originally posted by bmw323it View Post
                            Taitaa riippua aika paljon teknisestä ratkaisusta, autosta ja ajotyylistä. Kulutuslukemia ei kannata vertailla lyhyillä ajomatkoilla. Pienetkin muutokset ajotyylissä kun vaikuttavat merkittävästi kulutukseen, mutta keskiarvoistuvat pois pitemmällä matkalla.

                            Ajelin viime talven e90:llä (N54 JB4) erilaisilla e85 seoksilla. Näytti siltä, että 100% e85 nosti siinä kulutusta teorian mukaisen ~30%, mutta esim 25-50% e85 ei vaikuttanut työmatka-ajossa juurikaan kulutukseen.

                            e36 (M52 eFlexFuel) taas kuluttaa teorian mukaisesti enemmän koko ajan.

                            Luulen kuitenkin, että e90:lläkin kulutuslisä oli kokoajan se sama teorian mukainen, mutta ero oli vain illuusio ja johtui siitä että tarkkailin kulutusta ja ajoin alitajuisesti siistimmin.
                            +1 omalla ajotyylillä tulee se suurin ero kulutukseen. Kun alat sitä kulutusta kyttäämään, niin helposti tulee alitajuntaisesti optimoitua ajotyyliä myös kulutuksen kannalta.
                            e39 540iA E85

                            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                            Comment

                            • jluoma
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2015
                              • 685
                              • Lappeenranta

                              #15
                              Ajotyylin vaikutusta voi minimoida, jos on vakio työmatka isoa tietä, ja säätää vakkarin täsmälleen samaan nopeuteen.

                              Tokihan enemmän menee toisenlaisessa ajossa, mutta ensimmäisenä kai kiinnostaa, että paljonko polttoaineen vaihto pelkästään muuttaa kulutusta, ja sitten yrittää suhteuttaa sitä muihin asioihin.
                              Takavetoinen on erinomainen talviauto, kunhan kuljettajalla on kädet.

                              325d e91 -08 M-Sport, vaimolla 118d e87 -05,

                              Ex. 316i e46 Sedan -00, 320i touring M-Sport -04

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎