Announcement

Collapse
No announcement yet.

Flexifuel RE85 vs. bimmeri II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BMW
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2004
    • 3822
    • California

    Raportoikaa sit tänne miten uudet kynttilät toimineet
    P
    R
    N
    D

    Comment

    • Wespa
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2016
      • 1833
      • Karjaa

      No ainakin lyhyellä ensitestillä huonommin kuin Denson ns. ruohonleikkuritulpat. No laitoin kyllä kärkiväliä tehtaan speksiin verrattuna 0,2mm lisää, täytynee kokeilla vielä vakio kärkivälillä.
      E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
      Porsche 944 -86 (DE)
      Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

      Comment

      • Wesulius
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2012
        • 304
        • Mynämäki

        Originally posted by Wespa View Post
        Kylmäkäynnistys voi vähän helpottua kun laittaa aavistuksen isommalla kärkivälillä olevat tulpat. Myös pykälää vakiota kylmemmät tulpat voi etanolilla ajellessa laittaa huoletta.

        Mulla on tuon Stuttgartilaisen kanssa vaikeahkon kylmäkäynnistymisen takia testissä nyt tällaiset, saas nähdä ovatko ihan käärmeöljyä: http://www.kaasutinexpertti.fi/shopu...tulpat-fi.html
        Tämä on helpoin tapa rikkoa puolat , muutenkin noita puolia tuntuu menevän.

        Comment

        • Juppe
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2002
          • 4541
          • TURKU

          Kyllä se huono startti johtuu jostain muusta kuin tulpista (tästä on ihan omakohtaisia kokemuksia tämän ajokauden ajalta). Ei muuta ku debuggaamaan asetuksia. Nyt kun setuppi on kunnossa, lähtee lähes tulpalla kuin tulpalla samalla tavalla tulille. Mulla vika löytyi ruiskutuksen ajoituksesta, tk-venttiilin duty cyclestä, ennakosta, prime pulsesta, cranking fuelista ja crank enrichmentistä. Dwellikin voi vaikuttaa, mutta mun ei tarvinut kajota siihen. Muuttujia on paljon ja kaikki vaikuttaa kaikken. Eniten kuitenkin tuo sopan ruiskutuksen ajoitus. Se viina täytyy saada menemään sylinteriin venttiilin avautuessa, että koneen ei tarvii imuroida viinoja märiltä imukanavan seiniltä.
          Last edited by Juppe; 18-08-2019, 12:03.

          Comment

          • Wespa
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2016
            • 1833
            • Karjaa

            Sullahan oli sekventiaaliruiskutus? Tuossa possussahan on vakiona batch, ja ainakin moottorinohjauksen tekijän sanomisista ymmärsin että ruiskutuksen ajoitusta ei tarvitse/pysty säätämään.
            E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
            Porsche 944 -86 (DE)
            Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

            Comment

            • Juppe
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2002
              • 4541
              • TURKU

              Joo, sekventiaalinen on. Sitten täytyy noita muita mulkkaamalla lähteä testaamaan. Mulla sytkäennakko on 15 astetta startissa. Se tuntui toimivan hyvin. Cranking fuel lähtee jostan 185 % nurkilta ja laskee joka sekunti about 30%. Joillain tämä asetus on yli 200% siinä kohtaa kun avaimesta käännetään.

              Comment

              • Pazi88
                Moderator
                • Jan 2007
                • 11092
                • Oulu

                Priming fuel on paljon tärkeämpi e85 startissa mitä cranking. Tarpeeksi kun ruutaa sisään ennenkuin kone edes pyörii, niin lähtee kelillä kuin kelillä käyntiin.

                Instagram, YouTube kanava
                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                Comment

                • Wespa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2016
                  • 1833
                  • Karjaa

                  185%, enpä oo ihan noin paljon uskaltanut laittaa. Tuntuu ihan älyttömältä määrältä, mutta täytyypä siis laittaa vaan tylysti lisää. Olikohan mulla tällä hetkellä edes 150% ja silti tuntuu jo melko vahva vanhan viinan käry aina kun kylmänä starttailee..

                  Edit. Possun säädettävässä moottorinohjauksessa ei ole mitään tuollaista säätöä millä saisi ruikittua polttoainetta ennen kuin kone pyörii. Käsittääkseni ihan orkkis Motronicin ominaisuus joka on haluttu säilyttää tässä säädettävässäkin. Jos DME-rele ei saa signaalia että kone pyörii niin se katkaisee polttoaineensyötön, ihan hyvä ominaisuus esim. kolarin ajaessa.
                  Last edited by Wespa; 18-08-2019, 20:03. Reason: Lisäys
                  E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                  Porsche 944 -86 (DE)
                  Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                  Comment

                  • Rale
                    BTCF Member
                    • Jul 2005
                    • 1482
                    • Porvoo

                    Tulpat kävin tänään hakemassa. Suositus oli adaptaatioiden nollaus ja tankillinen ajella.
                    Menee vielä joku aika ennen kuin vaihdan. Laitan sitten kokemuksia.
                    Omat oli Iridum malliset. Näitä kai saisi Kupari ytimellä, mutta niiden käyttöikä olisi kuulemma huomattavasti lyhyempi, mutta antaisi vielä enemmän tehoa.

                    Comment

                    • Vauhtivaunu
                      BTCF Member
                      • Jun 2008
                      • 2714
                      • P-Karjala

                      Originally posted by Rale View Post
                      Omat oli Iridum malliset. Näitä kai saisi Kupari ytimellä, mutta niiden käyttöikä olisi kuulemma huomattavasti lyhyempi, mutta antaisi vielä enemmän tehoa.

                      Tulpat ei anna tehoa yhtään hevosvoimaa. Onko kysymys siitä että kuparitulpilla sytytysennakkoa on mahdollista lisätä tai että moottorinohjain lisää sitä kun ei havaitse nakua?
                      sigpic


                      Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                      Comment

                      • Rale
                        BTCF Member
                        • Jul 2005
                        • 1482
                        • Porvoo

                        Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                        Tulpat ei anna tehoa yhtään hevosvoimaa. Onko kysymys siitä että kuparitulpilla sytytysennakkoa on mahdollista lisätä tai että moottorinohjain lisää sitä kun ei havaitse nakua?
                        Juu en tarkoittanut hv-tehoa vaan tuon tulpan tuottama sytysteho on suurempi tuolla kupari ytimellä. Kai sitä tavaraa voi olla silloin enemmän ja jaksaa syttyä vielä paremmin.

                        Comment

                        • pazq
                          BTCF Member
                          • Jan 2008
                          • 3166
                          • 47200

                          mitä se kakku siellä auttaa jossei ilmaa ole enempää, on se kynttilä kuinka tehokas tahansa?

                          Comment

                          • Rale
                            BTCF Member
                            • Jul 2005
                            • 1482
                            • Porvoo

                            Mahti kommentti

                            Originally posted by pazq View Post
                            mitä se kakku siellä auttaa jossei ilmaa ole enempää, on se kynttilä kuinka tehokas tahansa?

                            Comment

                            • naukkis
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2004
                              • 1222
                              • Jyväskylä

                              Sillä kuparisydämellä saadaan suurempi teho sytytyskipinään jota e85:llä tarvitaan siinä tapauksessa että polttoaine ei ole kaasuuntunut vaan vielä nestemäisenä - kipinä ensin höyrystyttää polttoaineen ja vasta sen jälkeen sytyttää sen. Platina ja iridium on ihan paskoja sähkönjohteita, kipinään ei saada vastaavaa määrää energiaa joten asia on kompensoitu minimaalisen pienillä kärjillä joilla syntyvästä kipinästä on tehty pinta-alaltaan paljon pienempi, kipinä syttyy alhaisemmalla jännitteellä mutta energiaa höyrystää polttoainetta epäedullisissa syttymisolosuhteissa on paljon vähemmän kuin kuparitulpilla -> E85 käyttöön yleensä suositellaan juuri tavallisia kuparitulppia.

                              Comment

                              • Juppe
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2002
                                • 4541
                                • TURKU

                                Näin varmaan teoriassa ja osin käytännössäkin. Mulle on tullut vastaan tasan yhdet tulpat, joista voin sanoa, että toimivat suorastaan huonosti. Ne oli muistaakseni NGK:n semmoset platinatulpat, joissa tulpan kärki oli valettu lähes kokonaan posliinin sisälle. Näillä kierrosten herkkyys huononi ja kylmästartit menivät oikeasti huonoksi. Nyt autossa NGK BKR8EIX iridiumit ja hyvin rokkaa. Lähti myös Bilteman halvimmilla tulpilla, joiden sopivuudesta ei ollut mitään muuta hajua kuin se, että sopi kanteen. Ostin niitä alkuun, kun taistelin näiden starttiongelmien kanssa eikä huvittanut heittää roskiin 50e tulppia. Tulpat kun kastelee muutamaan kertaan oikein hyvin, niin jotain niistä hajoaa. Ei tuu vaan enää samanlaista kipinää kuin uudella. Kyllä mä niitä elvyttelin tohollakin vaihtelevin tuloksin.
                                Last edited by Juppe; 20-08-2019, 16:22.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎