memebuy23buy

Flexifuel RE85 vs. bimmeri II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • zener
    replied
    Originally posted by HTK12 View Post
    Eipä viinalla ajamisessa vaparissa enää oikein järkeä ole kun bensan hinta on laskenut ja tulee laskemaan kun öljyn hinta tipahti ennätys alas.
    Lyhytnäköinen katselmus kuitenkin tämmöinen...

    Leave a comment:


  • jluoma
    replied
    Ehkä oma persdyno sanoisi, että ei eflexfuel lisää tehoa anna. Eli siis M54B22

    Ja kyllä, bensaa tankkasin nyt viimeksi omaankin, etanolin käyttäjät tainneet lisääntyä täällä päin kun hintaa hilattu ylös, ja vastineeksi bensan hinta pudonnut.

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Eipä viinalla ajamisessa vaparissa enää oikein järkeä ole kun bensan hinta on laskenut ja tulee laskemaan kun öljyn hinta tipahti ennätys alas.

    Leave a comment:


  • Remotion
    replied
    Minkälaisia muutoksia on tullut dynokäppyrään vapari M5x koneissa bensa vs e85? Kannattaako lainkaan? Aika paljon tästä ketjusta löytyy murheita asian tiimoilta ainakin.

    Leave a comment:


  • Juppe
    replied
    -----
    Last edited by Juppe; 28-10-2020, 15:49.

    Leave a comment:


  • jluoma
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    En osaa noista e-flexfuel boksista sanoa yhtään mitään miten siinä on säätörajat taikka miten muuten se pelaa. Tuo kommentti koski lähinnä vakio bokseja, missä ei välttämättä riitä säätövara tarpeeksi isoksi jos suuttimia ei laita reilusti isommiksi. Vaikka siis normaali ajossa suuttimet oiskin tarpeeksi isot, se ei tarkoita että kylmäkäynnistyksessä riittäis, boksin rajoituksista riippuen. Meilläkin on tuo m52b25tu kone missä samat suuttimet kuin b28. Täyskaasu vedossa juuri ja juuri riittää suuttimet kun käy duty 90%, mutta kylmäkäynnistyksessä pakkasella ei riitä, vaikka pistää priming pulssin niin isoksi kuin saa. Tuplasti isommilla suuttimilla omassa b28 koneessa ei ongelmaa.
    Pohjimmiltaanhan se boksi vaan laittaa sinne syöttöön jonkin kertoimen tyyliin +50%, mutta kuitenkin säätää sitä lämpötilan ja polttoaineen etanolipitoisuuden mukaan. Sitten auton oma ecu edelleen hoitaa lopun. Hieman kypsynyt mielessä, että josko siitä seuraisi jotain hyvää kun koittaisi 330i:n suuttimia.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by jluoma View Post
    Luuletko, että suuttimissa voisi tulla raja vastaan kylmäkäynnistyksessä?
    Että boksi pyytäisikin enemmän kuin on antaa?

    Öljypohjan tiivisteen vaihtanut korjaamo epäili, että se voisi vaikuttaa, kun autossa on sekä moottorin optimointi, että eflexfuel. He ovat paikallinen eflexfuelia myyvä ja asentava liike.

    320i:ssä on samat suuttimet kuin 325i:ssä, mutta silti reserviä ei ole tarpeeksi?
    En osaa noista e-flexfuel boksista sanoa yhtään mitään miten siinä on säätörajat taikka miten muuten se pelaa. Tuo kommentti koski lähinnä vakio bokseja, missä ei välttämättä riitä säätövara tarpeeksi isoksi jos suuttimia ei laita reilusti isommiksi. Vaikka siis normaali ajossa suuttimet oiskin tarpeeksi isot, se ei tarkoita että kylmäkäynnistyksessä riittäis, boksin rajoituksista riippuen. Meilläkin on tuo m52b25tu kone missä samat suuttimet kuin b28. Täyskaasu vedossa juuri ja juuri riittää suuttimet kun käy duty 90%, mutta kylmäkäynnistyksessä pakkasella ei riitä, vaikka pistää priming pulssin niin isoksi kuin saa. Tuplasti isommilla suuttimilla omassa b28 koneessa ei ongelmaa.

    Leave a comment:


  • jluoma
    replied
    Luuletko, että suuttimissa voisi tulla raja vastaan kylmäkäynnistyksessä?
    Että boksi pyytäisikin enemmän kuin on antaa?

    Öljypohjan tiivisteen vaihtanut korjaamo epäili, että se voisi vaikuttaa, kun autossa on sekä moottorin optimointi, että eflexfuel. He ovat paikallinen eflexfuelia myyvä ja asentava liike.

    320i:ssä on samat suuttimet kuin 325i:ssä, mutta silti reserviä ei ole tarpeeksi?

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by Juppe View Post
    No on noi boksit sitten aika paskoja, kun E90 lähtee tulille -15 pakkasesta 50/50 sopalla ilman mitään purkkeja. Adaptaatiokin riittää vielä tuolla ajamiseen. Noiden boksien asennuksen yhteydessä olis varmaan hyvä nollata kaikki adaptaatiot auton ecusta, niin saattaisi boksikin toimia paremmin. Mulla oli jo eflexifuel purkki motonetin ostoskorissa, mutta taitaa olla parempi jättää se sinne hyllyyn, jos ne ei tuon paremmin toimi. En tiedä, mistä se johtuu, mutta 30%viinaa/70% bensaa sopalla toi kulkee paremmin kuin pelkällä bensalla, vaikka tankissa on aina ollut 98e:tä.
    Tommonen 50/50 seos ei oo vielä mitenkään hankala kylmäkäynnistyksen kannalta. Eikä esim 70/30 edes vielä. Vasta kun lähestytään 100% e85 seosta, se bensan määrä käy niin pieneksi että kylmäkäynnistys menee tosi nihkeäksi. Sitä tavaraa pitää saada koneeseen niin paljon, että monelta ecu:lta loppuu säätövara kesken. Itsellä on e85 käytössä olevissa suuttimet about tuplasti isommat mitä vakiot, niin ei niin äkkiä tuu vastaan rajat kuinka isoksi kylmärikastukset saa.

    Tuota rikastuksen määrää voi arvioida niin että jos e85 sisältää 15% (käytännössä 20-25%) bensaa, niin sitä e85:sta pitää 0:sta asteesta alaspäin työntää 4-6 kertaa se määrä mikä puhtaalla bensalla on tarpeen, koska ongelma on että kylmässä e85 ei höyrysty vaan pelkästään bensa. Ms4x ecuissa priming pulssi on maksimissaan 250ms luokkaa ja jo -10c vaatii bensallakin ~100ms priming pulssin. Niin siitä voi äkkiä laskea onnistuuko vakio suuttimilla edes 4:n kertaisesti työntää tavaraa koneeseen.
    Last edited by Pazi88; 04-03-2020, 06:58.

    Leave a comment:


  • jluoma
    replied
    316i:ssä oli jokin ebay:sta tilattu simppeli boksi, ja vähemmän siinä oli ongelmia etanoliin liittyen. Mutta ehkä M43 on helpompi kohde, ei välitä niin paljon mistään.

    Tekis mieli heivata ja vaihtaa erimerkkiseen, mutta taas pitäisi sijoittaa lisää rahaa, ja kun olis vähä muutakin..

    Nythän noiden boksien kierous on siinä, että kohderyhmä on vanhemmat autot, eli ongelmat voi usein vierittää jonkin muun osan syyksi.

    Leave a comment:


  • Juppe
    replied
    -----
    Last edited by Juppe; 28-10-2020, 15:49.

    Leave a comment:


  • jluoma
    replied
    Originally posted by jluoma View Post
    Olihan projekti saada auto pihalta talliin, mutta lopulta käynnistyi omin voimin. Yöllä oli kylmimmillään -10,5°C ja pelkkää E85 tankissa. Käynnistys yrityksiä oli erittäin monta, välillä pidin taukoa ja raappasin laseja ja sitten taas.. Kokemuspohjalta lohkolämppäri ja tai bensan käyttäminen auttaa asiaan. Tietysti vanhan auton sähköjärjestelmässäkin voi olla jotain heikkoutta. Akun vaihtaminen voisi ehkä olla ajankohtaista, mutta kuitenkin tällä käynnistyi.
    Kolmanneksen kun laittoi bensaa joukkoon niin lähtee kerrasta. Tosin nyt on lämpöisempääkin, mutta pelkällä E85:sella se tarvii talvikaudella aina vähintään kaksi yritystä parhaimmillaankin.

    Leave a comment:


  • Vauhtivaunu
    replied
    Käppyröistähän näkee suoraan että startin jälkeen PW tippuu viivasuoraan alas= liian vähän soppaa. Kannattaisi ehkä laittaa tuonne pienille kuorma-arvoille tk-bensakarttaan (=maf arvo 50) suurempia arvoja kun harvemmin tyhjäkäynnillä mennään suurille maf-lukemille.

    Leave a comment:


  • ihuhtaka
    replied
    Avaan nyt tässä hieman yritelmääni, mikäli se helpottaa jotain seuraavaa yrittäjää tai mikäli jollain kokeneemmalla virittäjällä osuisi silmään joku epäkohta.

    Näillä kartoilla lähtee tosiaan tokalla käyntiin. Koitettu tässä -7°C ja +3°C välissä. Aina ei toki auto ole seissyt paria päivää, että nesteet olisi ihan ulkoilman lämmöissä.

    Seuraavia karttoja olen tuunannut kylmäkäynnistystä hieroessa. Perus bensakartat on ok n.30% lisäyksellä ja auto käy ja kukkuu hienosti kunhan käyntiin lähtee.

    ldp_cyc__ti_cr_cst Gradual reduction time (cycles) of enrichment AT start. Yksi cyc lienee kaksi kierrosta, joten jos minulla tämä rikastuksen feidaus kestää lähes 450 cycliä eli 900 kierrosta, niin kartan pitäisi olla voimassa lähes minuutin.
    ldp_cyc__ti_cr_cast Gradual reduction time (cycles) of enrichment AFTER start. Vastaavasti tämä rikastus on voimassa alkuperäisessäkin kartassa 60000 cycliä eli 120000 kierrosta, joten vaikuttaakohan koko afterstart enrichment tähän käyntiin jäämiseen? Tämähän on tolkuttoman pitkäkestoinen rikastus.
    ip_tipr_cst__tco Pre cold start injection time basic value, priming. Tämä pulssi kai annetaan kun avain kääntyy asentoon 2. En ole varma että voiko tämän pulssin antaa useaan kertaan, ja tuleeko niin tehdyksi kun flashaa uuden binäärin ennen starttia ja joutuu käyttämään virrat pois päältä.
    ip_ti_tco_1_is_ivvt__n__maf Cold engine injection time used during idle
    ip_ti_cr_cast__cyc__tco Gradual reduction after engine start. Käyttää yllä esiteltyä akselia määrittämään kuinka pitkään rikastus kestää.
    ip_ti_cr_cst__cyc__tco Gradual redunction AT engine start
    ip_ti_cast__tia__tco Afterstart enrichment. Tämä on mulla aika tapissa.
    ip_ti_cst__n__tco Cranking injection time basic value. Olen kokenut että ok, kun sahaus ei ole liian pitkä.
    ip_iga_ast__n_dif_cor Ignition advance after engine start, engine speed difference. Käsittääkseni tämä kartta vähentää ennakkoa mikäli kone kiertää nopeammin kun tyhjäkäynnin tavoitenopeus on. Eli esim tavoite 1000 RPM ja kierrokset 1400 niin tämä pienentää ennakkoa tuon -400 sarakkeen mukaan.
    ip_iga_st__n Ignition advance at start
    ip_igab_is__n__maf Basic ignition angle out of start in idle

    Kohde: E46 320i M54B22 AT. Vakiosetuppi, vakio PA-pumppu, uusi PA-suod, ei imuvuotoja savutestin perusteella. CAT heat ja SAP disabloitu.

    Bensa-kartta. Lähtökohtana MS4x.net yhteisön MS430056 EWS-delete binääri, jolla autoi pelasi hyvin kun bensat tankissa.


    Tämän hetkinen E85 tuunaus.


    Edellisellä kartalla ja ulkoilma 0°C ja jäähd.neste (TCO) 0.8°C.

    Ensimmäinen startti ja sammuminen:


    Toinen startti ja käynnistyminen:



    Minulla ei nyt ole enää käsitystä että onko mulla liikaa soppaa koneessa vai liian vähän. Auttaisiko laajakaistan hommaaminen tässä touhussa? Voisihan siitä muutakin iloa olla :think

    Leave a comment:


  • bmw323it
    replied
    Originally posted by Wespa View Post
    Jos erehtyisi myös muutoskatsastamaan takaisin pelkälle bensalle niin sitten saattaisi joutuakin.
    Tosin toistaiseksi muutoskatsastuksesta ei olisi mitään hyötyä, enkä usko että siinäkään tapauksessa muutostukea tarvitsisi takaisin maksaa.

    Leave a comment:

Working...
X