BTW Tuo kiinni olevaan venttiiliin ruutaaminen dekoilla on lämpimällä koneella erittäin hyvä tapa pienentää kulutusta. Itse säätelin tyhjäkäynnin 14.7 bensa afr seokselle, niin että dekat ruutas auki olevaan venttiiliin. Ajoituksen muuttaminen juuri kiinni läpsähtävään venttiiliin muutti seosen 13.5:ksi samalla ruiskutusmäärällä Sai aika paljon pienentää ruiskutusmäärää pienemmäksi ajoituksen säädön jälkeen.
Kylmälle koneelle/käynnistykseen pitäs kyllä olla ihan eri ajoitus, mikä ei taida monellakaan eculla onnistua. Toki tarkoitus olis jos vaikka johonkin ecuun moisen ominaisuuden joskus tekis...
Melko nihkeää on näin nollakeleillä pelkällä e85:lla käynnistyminen vaikka E46:sen Defa olisi ollut kytkettynä parikin tuntia. Onhan se toki suht tehoton säteilijä, mutta silti. En tiedä olisiko sitten ruotsinpoikien Fekzen tuota eFlexfuelia toimivampi ratkaisu, siinä ilmeisesti pitäisi olla kylmäkäynnistyskartatkin viimeisen päälle hierottu kohdilleen. Pelkällä e85:lla pystyy tankkauspaikkojen puolesta kaikki ajot hoitelemaan että sikäli tuo flexfuel-ominaisuus on mulle aika turha.
Siskon Focuksessa vastaavalla sarjalla myös nihkeät kylmäkäynnistykset. Sitä soppaa pitää vaan saada ihan törkeästi lisää alle 10°C käynnistyksiin, nämä ei ilmeisesti vaan anna tarpeeksi.
Mulla lähtee säädettävällä moottorinohjaimella -10°C lämmittämättä nyt n. sekunnin sahaamisella (ja ekalla kierroksella ei vielä edes ruiskuta), starttirikastus yli 600% kun se 80°C:ssa on 100%.
Juu mulla tulee kans molemmilla autoilla runsaasti. Penarista lisäilmapumppu deletoitu.
Melko nihkeää on näin nollakeleillä pelkällä e85:lla käynnistyminen vaikka E46:sen Defa olisi ollut kytkettynä parikin tuntia. Onhan se toki suht tehoton säteilijä, mutta silti. En tiedä olisiko sitten ruotsinpoikien Fekzen tuota eFlexfuelia toimivampi ratkaisu, siinä ilmeisesti pitäisi olla kylmäkäynnistyskartatkin viimeisen päälle hierottu kohdilleen. Pelkällä e85:lla pystyy tankkauspaikkojen puolesta kaikki ajot hoitelemaan että sikäli tuo flexfuel-ominaisuus on mulle aika turha.
Minkäs verran teillä puskee valkoista höytyä kylmäkäynnistyksen jälkeen putkesta? Mulla tulee aika tukevat höyrypilvet. Höyry ei ala ihan heti, vaan n. 10-15sek käynnistyksestä ja loppuu sitten n. 1min kuluttua. Taitaa liittyä lisäilmapumpun käyntijaksoon tuo voimakkain höyrytys. Höyryttäminen alkaa ensin toisesta putkesta ja pian seuraa toinen perässä.
Tämä vissiin johtuu siitä että viina menee startissa palotilasta läpi putkeen ja höyrystyy siellä lämpötilan noustessa. Onkohan tästä muuta ongelmaa, kuin että pihapiiri saa ylimääräisen aldehydiannoksen aamutuimaan nyt toistaiseksi kun hieron kylmäkäynnistystä kuntoon?
Kyseessä siis M54B22 ja pelkkää E85 tankissa & oma tuunaus..
Aika komeasti tuota näyttää itselläkin tulevan mutta ei sitä minuuttia tule.
Ei kyllä ole lisäilmapumppua itsellä. Kone M52B28tu
Minkäs verran teillä puskee valkoista höytyä kylmäkäynnistyksen jälkeen putkesta? Mulla tulee aika tukevat höyrypilvet. Höyry ei ala ihan heti, vaan n. 10-15sek käynnistyksestä ja loppuu sitten n. 1min kuluttua. Taitaa liittyä lisäilmapumpun käyntijaksoon tuo voimakkain höyrytys. Höyryttäminen alkaa ensin toisesta putkesta ja pian seuraa toinen perässä.
Tämä vissiin johtuu siitä että viina menee startissa palotilasta läpi putkeen ja höyrystyy siellä lämpötilan noustessa. Onkohan tästä muuta ongelmaa, kuin että pihapiiri saa ylimääräisen aldehydiannoksen aamutuimaan nyt toistaiseksi kun hieron kylmäkäynnistystä kuntoon?
Kyseessä siis M54B22 ja pelkkää E85 tankissa & oma tuunaus..
Nyt on etanolit tankissa ja kaikki toistaiseksi kunnossa. Ajattelin kirjoittaa pienen yhteenvedon mikäli se helpottaa jotain seuraavaa tekijää ja mahdollisesti saan kommentteja mitä tulisi tehdä toisin tai parantaa. Toivottavasti tämän tiedon jakaminen on sallittua. Heti alkuun varoitus, että minä en ole autotekniikan asiantuntija vaan lähinnä yleiskiinnostunut (audio)insinööri joka osti vanhan bemarin reilu kuukausi sitten.
Autona E46 320i AT vm 2003 eli koneena M54B22 ja ECUna Siemens MS43
Eli lähtökohta oli päivittää moottorinohjaus tukemaan e85 ajoa ilman kaupallisia muunnossarjoja. Hankin purkaamolta toisen MS43 ECUN jolla harjoittelin full & partia read / write käyttäen JMGarageFlasher ja MSS5x softia. Luin auton ecun ja sain selville että purkissa on MS430064 firmis. Koska tälle firmikselle ei ole esim RomRaider ja MS4x-yhteisössä kauheasti tukea, niin päädyin kirjoittamaan auton ecuun MS4x-yhteisön tarjoaman MS430056_Logger_EWSsignature_CHK5off.bin firmiksen. Tämä tosiaan poistaa EWS:n jonkun tarkistuksen ja mahdollistaa ilmeisesti TunerPro RT-softalla loggaamisen. Tämän tuloksena myös ECUssa oleva VIN on nyt väärä. Tuleekohan tämä katsastuksessa vastaan ja pitäisikö harjoitella VIN-numeron päivitys? Tämän lisäksi INPA löytää aina vikakoodin 0, jonka kuvaus "Warning: F_UW1_NR or F_UW1_TEXT don´t exist in result record 1 !". Kuvauksessa myös neljä muuta riviä, joissa arvo 1 korvataan arvoilla 2-5 Nämä liittynee tuohon hivenen häkkeröityyn binääriin. En tiedä aiheuttaako ongelmaa tulevaisuudessa.
Vaihdoin autoon uuden polttoainesuotimen ja päivitin suotimen ympärillä olevat lyhyet letkun pätkät E85 kestäviksi (Motonet / Gates 8mm). Pitääkö muualle päivitellä letkua? Ostin myös Biltemasta Saab-miesten kehuman 52-260 PA-pumpun, mutta se ei ole vielä kerinnyt kiinni asti. Sen pitäisi sopia jollain tapaa vakiopumpun korvikkeeksi. Kerron myöhemmin miten kävi.
Softaan tein muutokset TunerPro:lla.
Seuraavat polttoainekartat kerroin luvulla 1.3:
ip_ti_tco_1_is_ivvt__n__maf - Cold engine injection time used during idle
ip_ti_tco_1_pl_ivvt_1__n__maf - Cold engine injection time used for bank 1 during part load
ip_ti_tco_1_pl_ivvt_2__n__maf - Cold engine injection time used for bank 2 during part load
ip_ti_tco_2_is_ivvt__n__maf - Warm engine injection time used during idle
ip_ti_tco_2_pl_ivvt_1__n__maf - Warm engine injection time used for bank 1 during part load
ip_ti_tco_2_pl_ivvt_2__n__maf - Warm engine injection time used for bank 2 during part load
Oletettu Priming kartta, eli ip_tipr_cst__tco - (Pre cold start injection time basic value), sai seuraavat muutokset: -30°C: 176ms -> 350ms, -20°C: 139ms -> 350ms, -10°C: 99ms -> 297ms, 0°C: 67ms->134ms, 10°C: 47ms -> 61ms. Käsittääkseni tämä kartta kertoo sen polttoaineen syötön määrän joka annetaan ennenkuin lähdetään crankkaamaan käyntiin.
Cranking kartta ip_ti_cst__n__tco, joka on siis suoraan ruiskutusaika kierrosluvun (n) ja jäähd.nesteen lämpötilan (tco) funtiona sai ensin kokonaisuudessan kertoimen 1.3 ja sen jälkeen vielä päälle seuraavia kertoimia: -30°C: x1.4, -20°c: x1.3, -10°c: x1.2, 0°c: x1.1,
Oletettu After Start rikastuskartta, ip_ti_cast__tia__tco, joka siis käsittääkseni kertoo imuilman lämpötilan (tia) ja jäähdytysnesteen lämpötilan (tco) funktiona ruiskutusajan kertoimen. Tässä ylempi rivi jossa imuilman lämpötila on -30°C, sai minun karttaani 20% korotuksen.
Näiden lisäksi annoin summamutikassa 2° lisää sytkäennakkoa koko karttaan ip_iga_ron_98_pl_ivvt__n__maf. Ei aavistustakaan meneekö oikein. RomRaiderin forumilla Pazi88 kertoi, että e85 kaipaisi 1-3° ennakkoa WOT alueella ja toisaalta 1-3° vähemmän kruisailualueella. Tätä ennakon optimointia pitänee lähteä harrastamaan syssymällä.
Tälläinen softa mukana ajelin sitten tankille. Kone oli lämmin ja pihalla tämän talven peruslukema +3°C. Tankissa oli 4 litraa 95:sta ja laitoin päälle 18 litraa e85. Softa sisään, inpasta adaptaatioiden nollaus ja auto käyntiin. Ajoin 20km lenkin ja kävin laittamassa tankin täyteen e85. Hyvin tuntui pelaavan.
Yön aikan auto oli jäähtynyt ja tahallaan jätin aamulla irti roikasta, kun kylmäkäynnistyskin pitää tarpeen tullen onnistua. Eli taas ulkona +3°C. Auto käynnistyi heti parin pyöräytyksen jälkeen, mutta sammui välittömästi. Tätä toistui pari kertaa. Tuumailin että Priming ja Cranking ovat ok, mutta after start rikastus vaatii säätöä. Kun perhe odotti auton takana, eikä ollut aikaa liikaa miettiä, niin annoin jo edellä mainitulle ip_ti_cast__tia__tco kartalle kokonaisuudessaan 10% korotuksen ja lisäksi annoin tyhjäkäyntikarttaan ip_n_sp_is__tco korotusta kahdelle riville: -10°C: 980RPM->1300RPM ja 10°C riville: 865 RPM -> 1100 RPM.
Sillä se tärähti käyntii ja päivän ajot saatiin hoidettua. Kaikki tuntuu toimivan ok. Käynnistyksessä olin tekevinäni havaintoja, että startti pyörittää konetta muutaman kerran enemmän bensaan verrattuna, mutta mistään tuskallisesta sahaamisesta ei toki ole kyse.
Tätä kertomusta ei tule käyttää referenssinä oikeasta tavasta toteuttaa e85-softaus, vaan tämä olkoonkin omien tekemisten dokumentointia mahdollisten kehitysvinkkien toiveissa
Minulla on käytössä RomRaider Logger ja MegalogViewer HD, eli otan mielelläni myös vastaan vinkkejä mitä tulisi logeista tarkastella. Pystyykö logeista saamaan mitään apua tuohon kylmäkäynnistyksen säätöön? Käynnistys on ehkä hieman nopea tapahtuma tuohon ~5 Hz näytetaajuuteen. Ajon aikainen RMP vs MAF vs Lambda Integraatio histrogrammi vaikuttaisi olevan aika hyvin +/-5% sisällä, mutta tähän vissiin vaikuttaa jo pidemmän aikavälin adaptaatio. Pitäisi tutkia kuinka nopeasti noi adaptaatiot muuttuu ja miten se vaikuttaa lambda integraattoreihin ja miten oikeasti saada järkevää apua bensakarttojen hienosäätöön.
Haluan kiittää tällä ja muilla foorumeilla tietoa jakaneita henkilöitä tähän pisteeseen pääsemisessä. Ainakin Pazi88:lle hatun nosto useissa forumeissa tiedon jakamisesta e85 tuunaukseen ja MS4x-flashaukseen liittyen!
Pieni päivitys: Aamulla -1°C: ekan startin jälkeen ei jaksanut käydä, tokan startin jälkeen jäin käyntiin.
Ei kai siihen mitään täysin yleispätevää määrää ole, riippuu aina koneesta. Jostain muistelen lukeneeni että kaksi astetta vähintään voisi aina laittaa huoletta lisää, mutta en ota tästä mitään vastuuta.
Bensalle olevissa virisoftissa on jo paljon enemmän lisätty ennakkoa kun tuo 2 astetta.
Ei kai siihen mitään täysin yleispätevää määrää ole, riippuu aina koneesta. Jostain muistelen lukeneeni että kaksi astetta vähintään voisi aina laittaa huoletta lisää, mutta en ota tästä mitään vastuuta.
Paljonko E85 kannattaa lisätä ennakkoa sytytykseen? Toimii nytkin ihan hyvin, mutta ennakon lisääminen ainakin kylmällä koneelle ja käynnistykseen varmaan pienentäisi jonkun verran kulutusta.
MS43-karttojen muokkaamiseen ja flashaamiseen alkaa olla työkaluketju kunnossa: 512kB ja 64 kB luku ja kirjoitus onnistuu ja toinen spare-ecu on myös hommattu, softaversioita tutkittu ja TunerPro ja Romraider sopivia määrittelytiedostoja metsästetty aktiivisesti. Karttojen muokkaamiseen en ole saanut apua, mutta kyllähän tuota tiedonmurusta sieltä täältä saa haalittua, että eiköhän sen kanssa päästä eteenpäin. Ajattelin edetä siten, että päivitän vaan tuota nykyistä MS430064 SW-version 64kB osuutta TunerPro:lla, enkä lähde päivittämään koko SW-versiota. Tälle 64 SW-versiolle ei ole paljoa tukea Romraiderin puolella.
Ajattelin kysellä miten kokeneilla etanolikuskeilla on autot kestänyt noin yleisesti. Olen käsittänyt että PA-pumppu sekä -suodatin tulee vaihtaa, ja suodattimen päissä olevat letkut päivittää etanolia kestäviksi. Onko kokemus kartuttanut muita varottavia tai tarkkailtavia kohtia, joka olisi syytä ottaa huomioon päivitystä suunnitellessa? Ilmeisesti M54B22 koneen suuttimien pitäisi riittää tuohon 30-40% soppamäärän kasvuun. Mitkäs tulpat on osoittautuneet toimiviksi vai onko suurta merkitystä?
Mikäs on ollut raadin valinta päivitetyksi PA-pumpuksi? Saab-miehet näyttäisi ajelevat bilteman pumpuilla ilmeisen hyvällä menestyksellä? Onko täällä kokemusta esim Bilteman 53-260 pumpusta, joka ilmeisesti sopisi kohtuu hyvin vakion tilalle?
Suuttimet tuntuisi riittävän. Kesäkaudella ihan pelkkää e85 , ja lisäksi mulla on vielä moottorin optimointi ohjelma. Tulpat on uusittu mutta alkuperäiset NGK:t laadultaan. Pumppu on AEM:n etanolinkestävä malli, joka toimii hyvin, mutta sovitus ei ollut ihan heittämällä paikalleen, eli muitakin vaihtoehtoja kannattaa vilkuilla.
Leave a comment: