Announcement

Collapse
No announcement yet.

M50 ylikokotopic -yhdistetty II

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Oksanen
    BTCF Member
    • Jul 2006
    • 643
    • Nokia

    Ja kannattaa toki miettiä sitä kampiakseliasiaakin vielä uudestaan. Itse rakensin b30 kammen ympärille moottorin, mutta nyt jos alkaisin tekemään niin se tulisi kyllä b28 kampuralle. B30 pitkä isku ja helvetin lyhyt kanki aiheuttaa kaikkea pikkukivaa jäynää missä vakio öljypumpun ratas purkautuu varmasti, ja laittelinkin parempaa öljypumpun ratasta, s50 kiristimen öpumpun ketjulle ja atin dampperin.


    Tuo ati taas vetää kaikkia apulaitteita ylikovaa ja piti laturille laittaa isompi hihnapyörä ja vakio vesipumppu kavitoi niin sekin täytyi vaihtaa parempaan joka taas lisäsi kustannuksia. Ja siltikään ei tuota kannata yli 7k kierrättää ettei purkaudu. Vaikka öljypumppu nyt pysyykin kasassa, niin aina on riskinä että värinä siltikin aiheuttaa ongelmia laakereissa. Jos katsoo tehokäyrätopikkia niin muutamaa b28 on työnnetty 7500rpm asti, mutta b30:t jää kaikki alle 7k pääsääntöisesti.
    E28 535 1985 (S38B36+K31)

    E36 323 1996

    E46 Compact 2001

    Comment

    • RacingTeamVillageFreaks
      BTCF Member
      • Jan 2021
      • 20
      • Lapinlahti

      Originally posted by Oksanen View Post
      Ja kannattaa toki miettiä sitä kampiakseliasiaakin vielä uudestaan. Itse rakensin b30 kammen ympärille moottorin, mutta nyt jos alkaisin tekemään niin se tulisi kyllä b28 kampuralle. B30 pitkä isku ja helvetin lyhyt kanki aiheuttaa kaikkea pikkukivaa jäynää missä vakio öljypumpun ratas purkautuu varmasti, ja laittelinkin parempaa öljypumpun ratasta, s50 kiristimen öpumpun ketjulle ja atin dampperin.


      Tuo ati taas vetää kaikkia apulaitteita ylikovaa ja piti laturille laittaa isompi hihnapyörä ja vakio vesipumppu kavitoi niin sekin täytyi vaihtaa parempaan joka taas lisäsi kustannuksia. Ja siltikään ei tuota kannata yli 7k kierrättää ettei purkaudu. Vaikka öljypumppu nyt pysyykin kasassa, niin aina on riskinä että värinä siltikin aiheuttaa ongelmia laakereissa. Jos katsoo tehokäyrätopikkia niin muutamaa b28 on työnnetty 7500rpm asti, mutta b30:t jää kaikki alle 7k pääsääntöisesti.
      Noo itseasiassa tallin hyllyssä on B28 kampi.😅

      HJS:n dampperia meinasin, öljypumpuksi VAC:n M50-S54:n ja tietysti kanteen kovat nostajat/jäykät jouset.

      Comment

      • RacingTeamVillageFreaks
        BTCF Member
        • Jan 2021
        • 20
        • Lapinlahti

        Originally posted by ^Tonix^ View Post
        135mm kanki noihin. Jos ei olisi mitään osia vielä hankittuna niin ehdottomasti 84,5mm poraus.
        Jos pienellä riskillä haluaa mennä niin laita 86,5mm JE:t.
        Taitaa nuo JE:t mennä myyntiin ja tilataan DP:n, kun olis ihan hyvä saada tuo auto viimein viivalle.. 😅

        Tuossa oli vielä kammesta puhetta, eli jos me laitetaan tuo tallilla oleva B28:n kampi, niin silloinhan 140mm veivit on passelit, kun iskunpituus lyhenee 5,6mm?

        Comment

        • ^Tonix^
          BTCF Member
          • Sep 2005
          • 636
          • Vaasa

          Originally posted by Oksanen View Post
          Ja kannattaa toki miettiä sitä kampiakseliasiaakin vielä uudestaan. Itse rakensin b30 kammen ympärille moottorin, mutta nyt jos alkaisin tekemään niin se tulisi kyllä b28 kampuralle. B30 pitkä isku ja helvetin lyhyt kanki aiheuttaa kaikkea pikkukivaa jäynää missä vakio öljypumpun ratas purkautuu varmasti, ja laittelinkin parempaa öljypumpun ratasta, s50 kiristimen öpumpun ketjulle ja atin dampperin.


          Tuo ati taas vetää kaikkia apulaitteita ylikovaa ja piti laturille laittaa isompi hihnapyörä ja vakio vesipumppu kavitoi niin sekin täytyi vaihtaa parempaan joka taas lisäsi kustannuksia. Ja siltikään ei tuota kannata yli 7k kierrättää ettei purkaudu. Vaikka öljypumppu nyt pysyykin kasassa, niin aina on riskinä että värinä siltikin aiheuttaa ongelmia laakereissa. Jos katsoo tehokäyrätopikkia niin muutamaa b28 on työnnetty 7500rpm asti, mutta b30:t jää kaikki alle 7k pääsääntöisesti.
          Dynovertailu threadissa on kaikki B30 motit suht kesyillä nokilla ja "pienillä" turboilla ja ne pitkälle vetävät B28 huomattavasti rajummilla nokilla ja huomattavasti isommilla ahtimilla joten ei ihme että vetoalue ylempänä B28 vs B30 joten siinä mielessä kyseiset käppyrät vähän huonot vertailla keskenään. Olisipa edes pari kireetä B30 kokoonpano mihin vertailla.

          On se ATI hyvä laittaa myöskin siihen B28 versioon joten kaikki samat "ongelmat" siinäkin.

          Driftereissä käytetään B30 kampia ja näkevät paljon rajoitinta ja +8000rpm lukuja ja tuntuisi toimivan maailmalla ja myöskin suomessa.

          Originally posted by RacingTeamVillageFreaks View Post
          Noo itseasiassa tallin hyllyssä on B28 kampi.😅

          HJS:n dampperia meinasin, öljypumpuksi VAC:n M50-S54:n ja tietysti kanteen kovat nostajat/jäykät jouset.
          Miksi kovat nostajat ~800hv 2,8 tai 3,0 katumoottoriin? Menee siis hyvin hytikoillakin.

          Originally posted by RacingTeamVillageFreaks View Post
          Taitaa nuo JE:t mennä myyntiin ja tilataan DP:n, kun olis ihan hyvä saada tuo auto viimein viivalle.. 😅

          Tuossa oli vielä kammesta puhetta, eli jos me laitetaan tuo tallilla oleva B28:n kampi, niin silloinhan 140mm veivit on passelit, kun iskunpituus lyhenee 5,6mm?
          Ei mene, B28 on omat männät. Laita kyselyä esim Dynolab jos vaikka olisi kyseiset männät hyllyssä.

          Valitset sitten B28 tai B30 niin molemmista saa helposti 800hv. B30 toki kadulle mukavampi.
          e30 325 M-Tech2 2d M50 turbo
          E30 318is
          E36 M3 Coupe

          Comment

          • RacingTeamVillageFreaks
            BTCF Member
            • Jan 2021
            • 20
            • Lapinlahti

            Originally posted by ^Tonix^ View Post
            Dynovertailu threadissa on kaikki B30 motit suht kesyillä nokilla ja "pienillä" turboilla ja ne pitkälle vetävät B28 huomattavasti rajummilla nokilla ja huomattavasti isommilla ahtimilla joten ei ihme että vetoalue ylempänä B28 vs B30 joten siinä mielessä kyseiset käppyrät vähän huonot vertailla keskenään. Olisipa edes pari kireetä B30 kokoonpano mihin vertailla.

            On se ATI hyvä laittaa myöskin siihen B28 versioon joten kaikki samat "ongelmat" siinäkin.

            Driftereissä käytetään B30 kampia ja näkevät paljon rajoitinta ja +8000rpm lukuja ja tuntuisi toimivan maailmalla ja myöskin suomessa.



            Miksi kovat nostajat ~800hv 2,8 tai 3,0 katumoottoriin? Menee siis hyvin hytikoillakin.



            Ei mene, B28 on omat männät. Laita kyselyä esim Dynolab jos vaikka olisi kyseiset männät hyllyssä.

            Valitset sitten B28 tai B30 niin molemmista saa helposti 800hv. B30 toki kadulle mukavampi.

            Taidan päätyä tuohon B28:n kampeen, kun meillä se jo on. Dynolabilla näyttäis olevan mäntiäkin, niin laitellaan edelliset osat myyntiin ja tilaillaan isompi könttä kerralla.

            Kilpamoottoriksi tehdään, niin tuli automaattisesti mieleen, että jäykillä jousilla ja ENEM Z2:lla pitäis vaihdella myös nostajat.


            Kiitokset hyvistä vastauksista! Ilo maksaa jäsenyys, kun täältä saa aina apua. 👍

            Comment

            • e36coupe
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2004
              • 711
              • Nokia

              Originally posted by Oksanen View Post
              Tuo ati taas vetää kaikkia apulaitteita ylikovaa ja piti laturille laittaa isompi hihnapyörä ja vakio vesipumppu kavitoi niin sekin täytyi vaihtaa parempaan joka taas lisäsi kustannuksia..
              Mites tuo kavitointi ilmeni tai miten sen totesit tapahtuneen? Mulla kans B30 kampura+Ati ja en huomaa ongelmia nesteiden kanssa.
              Ajossa: E21 M52B30, E93 N53B30, F30 lci B48B20

              Työn alla: E21 320/6
              Entisiä: 1 x E92, 1 x E90, 2 x E39, 7 x E46, 8 x E36, 2 x E30, 2 x E21

              Comment

              • Oksanen
                BTCF Member
                • Jul 2006
                • 643
                • Nokia

                Originally posted by e36coupe View Post
                Mites tuo kavitointi ilmeni tai miten sen totesit tapahtuneen? Mulla kans B30 kampura+Ati ja en huomaa ongelmia nesteiden kanssa.
                Käytännössä kun paljon polki kierroksilla kone halusi puskee vedet pihalle paisarista. Epäilin ensin että nostaa jo kantta mutta stewartin pumpulla sitten taas pelaa. Tosin samalla kun vaihdoin pumpun laitoin myös termarin olemaan aina pakotettuna auki lämpötilasta riippumatta kun on yli 3k kierroksia. Pumpun pesästä ei löytynyt rotansyömää mitä ainakin internetsin foorumeilta ratapeleistä on löytynyt joissa ajetaan isolla jengalla koko ajan. Mulla on siis v70 bilteman paisari 150kpa korkilla joka täytys kyl vaihtaa johonkin malliin missä ylivuotovedelle olisi liitos että mahdollisessa katastrofitilanteessa vedet vois johtaa johonkin pönttöön niin pääsisi ajamaan jossain kiihdytystapahtumissakin missä sellaista vaaditaan. Esim m3 pönttö olisi sellaisella.. Mimmone paisari/syyläriratkaisu sulla on?
                E28 535 1985 (S38B36+K31)

                E36 323 1996

                E46 Compact 2001

                Comment

                • e36coupe
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2004
                  • 711
                  • Nokia

                  Originally posted by Oksanen View Post
                  Käytännössä kun paljon polki kierroksilla kone halusi puskee vedet pihalle paisarista. Epäilin ensin että nostaa jo kantta mutta stewartin pumpulla sitten taas pelaa. Tosin samalla kun vaihdoin pumpun laitoin myös termarin olemaan aina pakotettuna auki lämpötilasta riippumatta kun on yli 3k kierroksia. Pumpun pesästä ei löytynyt rotansyömää mitä ainakin internetsin foorumeilta ratapeleistä on löytynyt joissa ajetaan isolla jengalla koko ajan. Mulla on siis v70 bilteman paisari 150kpa korkilla joka täytys kyl vaihtaa johonkin malliin missä ylivuotovedelle olisi liitos että mahdollisessa katastrofitilanteessa vedet vois johtaa johonkin pönttöön niin pääsisi ajamaan jossain kiihdytystapahtumissakin missä sellaista vaaditaan. Esim m3 pönttö olisi sellaisella.. Mimmone paisari/syyläriratkaisu sulla on?
                  Kiitos kommentista🙂

                  Mulla on ihan perus manuaalivaihteisen ilmastoidun E36 328:n jäähdytin ja E36 M52 sinkkuvanoksen termari & kotelo. Kaasuläpällä ei nestekiertoa lainkaan, mutta tuskin vaikuttaa tähän mitenkään.
                  Ajossa: E21 M52B30, E93 N53B30, F30 lci B48B20

                  Työn alla: E21 320/6
                  Entisiä: 1 x E92, 1 x E90, 2 x E39, 7 x E46, 8 x E36, 2 x E30, 2 x E21

                  Comment

                  • _ville
                    BTCF Member
                    • Sep 2013
                    • 219
                    • Pirkanmaa

                    Mitäs raati sanoo tästä pytyn syöpymästä. Tuntuu kynteen, mutta enemmänkin pattia kuin kuoppaa. Menisiköhän hoonauksella vai vaatiiko porausta?



                    Moottori seissyt useamman vuoden ja omaan silmään näyttäisi, että joku edellinen omistaja on pessyt moottorin irrallaan ja on päässyt vettä sylinteriin.

                    Comment

                    • Juho_
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2016
                      • 1048
                      • Suomi

                      Todennäköisesti joutuisi hoonaamaan niin paljon, että on aika reippaasti väljä sylinteri sen jälkeen kun nuo syöpymät saa pois mikäli oikein tulkitsen asian.
                      Kannattaa pyöräyttää hoonilla, tai vaikka iha karhunkielellä pyyhkäsee puhtaammaks kohdan ja kattoo millasta jälkeä on jättänyt jälkeensä.

                      Aika usein jää monttua sylinterin seinämään, jos ei ihan äskettäin oo pieni pintaruoste tullut.

                      Eli poraus ylikokoon melko todennäköinen vaihtoehto.
                      YouTube
                      Instagram // Juhon Moottoripaja

                      Comment

                      • turbobliz
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2003
                        • 986
                        • e-suomi

                        Originally posted by Juho_ View Post
                        Todennäköisesti joutuisi hoonaamaan niin paljon, että on aika reippaasti väljä sylinteri sen jälkeen kun nuo syöpymät saa pois mikäli oikein tulkitsen asian.
                        Kannattaa pyöräyttää hoonilla, tai vaikka iha karhunkielellä pyyhkäsee puhtaammaks kohdan ja kattoo millasta jälkeä on jättänyt jälkeensä.

                        Aika usein jää monttua sylinterin seinämään, jos ei ihan äskettäin oo pieni pintaruoste tullut.

                        Eli poraus ylikokoon melko todennäköinen vaihtoehto.
                        Kuvauksen perusteella tuo on jokin ylimääräinen materiaali pytyssä. Miksi mäntä näyttää kuin hiekkapuhalletulta (nakuttanut ja pehmennyt?).

                        Comment

                        • _ville
                          BTCF Member
                          • Sep 2013
                          • 219
                          • Pirkanmaa

                          Originally posted by turbobliz View Post
                          Kuvauksen perusteella tuo on jokin ylimääräinen materiaali pytyssä. Miksi mäntä näyttää kuin hiekkapuhalletulta (nakuttanut ja pehmennyt?).

                          Kameran salama hämää. Reunoilla jonkin verran karstaa. Täytyy pyyhkäistä karhunkielellä seuraavan kerran kun tulee tallilla käytyä

                          Comment

                          • poke
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 3047

                            M54B30 remppa loppusuoralla. Alakerta vakio männillä lohko vakio höyläämätön.
                            Kansi oikaistu 0,07mm. Meneekö vielä vakio kansitiivisteellä vai pitääkö laittaa +0,30mm tiiviste?
                            Kulkineet/projektit:

                            640D F06
                            530iA E39
                            635 CSi E24
                            518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                            1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                            Comment

                            • Pazi88
                              Moderator
                              • Jan 2007
                              • 10967
                              • Oulu

                              Menee hyvinkin normi paksulla tiipparilla

                              Instagram, YouTube kanava
                              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                              Comment

                              • poke
                                BTCF Member
                                • Feb 2005
                                • 3047

                                Originally posted by Pazi88 View Post
                                Menee hyvinkin normi paksulla tiipparilla
                                Kiitos
                                Kulkineet/projektit:

                                640D F06
                                530iA E39
                                635 CSi E24
                                518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                                1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎