Announcement

Collapse
No announcement yet.

M54B30 Viritys/swap

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vauhtivaunu
    BTCF Member
    • Jun 2008
    • 2714
    • P-Karjala

    #76
    Originally posted by Wesulius View Post
    Tiedä sit miten tuo vakio ecu reagoi kylmempään koneeseen.

    Tämä on noita dynokäppyröitä tärkeämpi kysymys. Tuo tehonlisä tulee muutaman asteen isommista ennakoista.


    Vakioautojen vakioecuilla datalogi on oltava päällä dynovedoissa aivan kuin säädettävilläkin:think
    sigpic


    Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

    Comment

    • petrolhead
      Moderator
      • Feb 2004
      • 13793
      • Hyvinkää

      #77
      Teorian tasolla ainakin, kuumempi vaparikone tekee enemmän tehoa. Liittyy tosi vähän tietysti tohon esimerkkiin jossa on vain vaihdettu termari ja vaikutus voi olla mitä vain riipppuen moottorinohjauksesta.
      2015 VW Crafter
      1984 BMW 316
      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

      Comment

      • Urpo_rotta
        BTCF Member
        • May 2012
        • 5265
        • Pirkkala

        #78
        Originally posted by petrolhead View Post
        Teorian tasolla ainakin, kuumempi vaparikone tekee enemmän tehoa. Liittyy tosi vähän tietysti tohon esimerkkiin jossa on vain vaihdettu termari ja vaikutus voi olla mitä vain riipppuen moottorinohjauksesta.
        A. Bellin kirjassa asia esitetään päinvastoin
        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
        E34 525i -90 twinturbo 427/519

        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
        Kysy jos tarvetta

        Comment

        • petrolhead
          Moderator
          • Feb 2004
          • 13793
          • Hyvinkää

          #79
          Originally posted by Urpo_rotta View Post
          A. Bellin kirjassa asia esitetään päinvastoin
          Bell kirjoittaa paljon sellaista mistä en ole samaa mieltä. Ainakin siinä 90-luvun painoksessa.
          Formula 1-koneet kävi muistaakseni 140-asteisina vapariaikana. Seos palaa tietyn lämpöisenä. Mitä pienempi lämpötilaero palavan seoksen ja metallin välillä on, sitä vähemmän lämpöenergiaa siirtyy moottorinosiin. Kaikki lämpöenergia mitä kuumasta palokaasusta siirtyy sylinteriseinään on paineestakin pois.
          Ducatilla on tällä hetkellä MotoGP:ssä käytössä koneet jotka käy paljon kuumempina kuin kilpailijoilla.
          Onhan moottoreissa ollut pitkään jo lämpötilaohjauksia joissa konetta pyritään käyttämään kuumempana osakuormalla.
          Onhan korkeampi käyntilämpötila tietysti jäähdytyksen järjestämisen kannaltakin hyvä.
          2015 VW Crafter
          1984 BMW 316
          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

          Comment

          • Juho_
            BTCF Member
            • Jul 2016
            • 1065
            • Suomi

            #80
            Tuokin on miun käsityksen mukaan hyvin tapauskohtaista.

            Katoin jonkun testin, jossa oli Honda B18 moottorin joku variaatio mitä ajoivat eri käyntilämmöissä.. kylmempi oli parempi.

            Se, että joku vaparikone tuottaa enemmän tai vähemmän tehoa kuumempana niin siinä varmaan pitäisi tietää vähän enemmänkin kuin moottorin käyntilämpötila/veden lämpö.
            Öljynlämpö, pakolämmöt ja imuilmanlämpö.

            Sit myös toki esim. öljyn viskositeetti ja voiko käyttää ohuempaa vai onko jo perusteltua käyttää esim. 10W60 tai 20W50..

            Viinamoottori (etanoli, metanoli) tietysti tykkää selkeästi enemmän lämmöstä.
            (+80C käyntilämpötila)

            Edit. joo en ollu kuullut tuosta F1 koneiden käyntilämmöistä.. mielenkiintoista. Onhan se joo ihan hyvin perusteltua, miksi kuumempi olisi parempi.
            Mut oisko tuo kuitenkin enemmän moottorikohtaista? Pienempi toleranssi siinä varmaan ainakin on jos koneen lämpötila pidetään noin korkeana.
            Last edited by Juho_; 19-10-2020, 23:05.
            YouTube
            Instagram // Juhon Moottoripaja

            Comment

            • petrolhead
              Moderator
              • Feb 2004
              • 13793
              • Hyvinkää

              #81
              Puhutaanko tässä nyt kahdesta eri asiasta
              1) muuta olemassa olevan koneen käyntilämpötilaa.

              2) rakenna kone oletuksella että se operoi tietyn lämpöisenä.
              Tulokset vaihtelee.
              2015 VW Crafter
              1984 BMW 316
              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

              Comment

              • Urpo_rotta
                BTCF Member
                • May 2012
                • 5265
                • Pirkkala

                #82
                Jos puhutaan bensalla käyvistä, melkeen väittäisin että kyllä kylmemmällä termarilla saa sen asteen pari lisää laittaa ennakkoo niin sillä varmaan hoituu se keskustelu siitä, että kumpi on tehon kannalta parempi.

                Jaa se petrooli laittaa ittensä alan kirjailijoiden rinnalle moottoritietäjänä:think ite en kyllä lähe niitä saappaita jalkaan sovittamaan.

                Toiseksi: palotilan suojana on kalvomainen kerros kaasua, jolloin palotapahtuman lämmöstä merkittävästi pienempi osa siirtyy johtumalla rakenteisiin, ja jos ajatellaan että palotapahtuma on vaikka 700 asteinen, paljonko eroa hukattuna lämpönä on, että onko moottorin käyntilämpötila 100 vai 70 astetta:think
                Mitä nakutukseen tulee, niin luulisi että nimenomaan pintojen kylmentäminen vähentää sitä.

                Ei herneitä, kunhan pohdiskelen
                E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                E34 525i -90 twinturbo 427/519

                N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                Kysy jos tarvetta

                Comment

                • Juho_
                  BTCF Member
                  • Jul 2016
                  • 1065
                  • Suomi

                  #83
                  Originally posted by petrolhead View Post
                  Puhutaanko tässä nyt kahdesta eri asiasta
                  1) muuta olemassa olevan koneen käyntilämpötilaa
                  Koska M54B30 viritystopikki, ja ei taida foorumilta löytyä porukkaa joka suunnittelisi moottoria alusta alkaen omille tavoitteilleen.
                  YouTube
                  Instagram // Juhon Moottoripaja

                  Comment

                  • Juppe
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2002
                    • 4541
                    • TURKU

                    #84
                    -----
                    Last edited by Juppe; 28-10-2020, 15:34.

                    Comment

                    • JJT
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2005
                      • 6694
                      • .......

                      #85
                      S50-moottorin Motorsport-termari näkyy olevan osaluettelon mukaan 57-asteinen vakion 80-asteisen sijaan:think
                      Myyn:
                      M10/20/52 E30-E36 osia

                      Comment

                      • Pazi88
                        Moderator
                        • Jan 2007
                        • 11111
                        • Oulu

                        #86
                        M54:ssa on helppo säätää koneen lämpö miksi haluaa sähkötermarilla joka siinä on ihan tehtaalta asti mukana. Jos haluaa kokeilla.

                        Instagram, YouTube kanava
                        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                        Comment

                        • BMW525Xda
                          BTCF Member
                          • Feb 2014
                          • 8681
                          • Xxxxxx

                          #87
                          Originally posted by Pazi88 View Post
                          M54:ssa on helppo säätää koneen lämpö miksi haluaa sähkötermarilla joka siinä on ihan tehtaalta asti mukana. Jos haluaa kokeilla.
                          Missä raja arvossa M54 termotaatin voisi pitää järkevällä tasolla kesäkäytössä, 80 ?
                          Pitääkö muita karttoja säätää ?

                          Comment

                          • petrolhead
                            Moderator
                            • Feb 2004
                            • 13793
                            • Hyvinkää

                            #88
                            Originally posted by Urpo_rotta View Post
                            Jos puhutaan bensalla käyvistä, melkeen väittäisin että kyllä kylmemmällä termarilla saa sen asteen pari lisää laittaa ennakkoo niin sillä varmaan hoituu se keskustelu siitä, että kumpi on tehon kannalta parempi.

                            Jaa se petrooli laittaa ittensä alan kirjailijoiden rinnalle moottoritietäjänä:think ite en kyllä lähe niitä saappaita jalkaan sovittamaan.

                            Toiseksi: palotilan suojana on kalvomainen kerros kaasua, jolloin palotapahtuman lämmöstä merkittävästi pienempi osa siirtyy johtumalla rakenteisiin, ja jos ajatellaan että palotapahtuma on vaikka 700 asteinen, paljonko eroa hukattuna lämpönä on, että onko moottorin käyntilämpötila 100 vai 70 astetta:think
                            Mitä nakutukseen tulee, niin luulisi että nimenomaan pintojen kylmentäminen vähentää sitä.

                            Ei herneitä, kunhan pohdiskelen
                            Mä välitän väitteen perusteluista en väitteen esittäjästä.
                            2015 VW Crafter
                            1984 BMW 316
                            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                            Comment

                            • petrolhead
                              Moderator
                              • Feb 2004
                              • 13793
                              • Hyvinkää

                              #89
                              Originally posted by Juho_ View Post
                              Koska M54B30 viritystopikki, ja ei taida foorumilta löytyä porukkaa joka suunnittelisi moottoria alusta alkaen omille tavoitteilleen.
                              Kyllä. Juuri siksi mä ton näkökohdan juuri esitinkin.
                              2015 VW Crafter
                              1984 BMW 316
                              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                              Comment

                              • Pazi88
                                Moderator
                                • Jan 2007
                                • 11111
                                • Oulu

                                #90
                                Originally posted by BMW525Xda View Post
                                Missä raja arvossa M54 termotaatin voisi pitää järkevällä tasolla kesäkäytössä, 80 ?
                                Pitääkö muita karttoja säätää ?
                                Vakio ecussa target on 102 astetta tyhjäkäynnillä ja 87 astetta isoilla kierroksilla/kuormalla. 80 astetta jos ilmastointi on päällä.

                                Instagram, YouTube kanava
                                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎