Announcement

Collapse
No announcement yet.

M54B30 Viritys/swap

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BMW525Xda
    BTCF Member
    • Feb 2014
    • 8681
    • Xxxxxx

    Originally posted by naukkis View Post
    Kukas sitä on optimiksi väittänyt, se on suurin sallittu lämpötila. Moottoriöljyissä tavoitelämpötila on aina yli 100 astetta, kylmemmissä öljyissa voi olla mukana vettä joka kovemmassa kuormituksessa höyrystyy laakerissa räjähdysmäisesti tuhoten laakerimetallin.
    Öljyn maksimilämpö, totta, eri asia kuin lämpötilat joihin autojen valmistaja pyrkii moottoreissaan. Valmistaja pyrkii pitämään lämmöt max 140 alapuolella kaikissa tilanteissa. Öljyn valmistajan maksimi tosiaan voi olla 180 mutta siinä lämmössä se muuttuu leikkuuöljyksi moottorin laakeripinnoille. Pitäisi keskittyä olennaisiin asioihin.

    Mittariin merkityillä luvuilla ei ole tekemistä öljyn halutun lämpötilan kanssa, 60-120-180 vs nopeusmittari 0-260, auton huoppunopeus 180, maksimi 260 saattaa liittyä mittariston numeeriseen jaotteluun. Veden lämpömittarissa on sininen ja punainen alue, punainen siksi että vian sattuessa sen näkee, öljyn lämpömittarista näkee 180 alueella että moottori kannattaa sammuttaa nopeasti.
    Last edited by BMW525Xda; 24-10-2020, 05:27.

    Comment

    • Freak
      BTCF Member
      • Apr 2003
      • 2551
      • .

      Volvon vinokones ja prv on suunniteltu tietysti sen aikaiset öljyt mielessä ja paljon on ehtinyt mustaa kultaa Nilsiässä virrata nykypäivän moottoreihin tultaessa. Paljon on myös öljyt muuttuneet siinä välissä. Kuitenkin olen antanut itselleni kertoa jo viime vuosituhannella, että moottoriöljyn minimi lämpötila on vähintään 90 astetta.

      Vuosituhannen vaihteen jälkeen kun olin rallitouhuissa enemmänkin mukana, oli puhetta, että öljyn jäähdytystä tulisi vasta miettiä öljyn lämpöjen ollessa toistuvasti yli 120-130 astetta pätkän aikana. Tämä siis noin 20 vuotta sitten, aikana jolloin yleensä tapana oli laittaa se isoin setrabbi keulaan. Siis ihan vaan tavan vuoksi.

      Tiedä sitten miten tämä liittyy nykypäivän saastemoottoreihin, mutta olettaisin ettei ne nyt ainakaan kylmemmillä öljyillä ajele mitä silloin.
      Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

      Vanha Uuden liiton mies...

      Comment

      • Wesulius
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2012
        • 304
        • Mynämäki

        Originally posted by Freak View Post
        Volvon vinokones ja prv on suunniteltu tietysti sen aikaiset öljyt mielessä ja paljon on ehtinyt mustaa kultaa Nilsiässä virrata nykypäivän moottoreihin tultaessa. Paljon on myös öljyt muuttuneet siinä välissä. Kuitenkin olen antanut itselleni kertoa jo viime vuosituhannella, että moottoriöljyn minimi lämpötila on vähintään 90 astetta.

        Vuosituhannen vaihteen jälkeen kun olin rallitouhuissa enemmänkin mukana, oli puhetta, että öljyn jäähdytystä tulisi vasta miettiä öljyn lämpöjen ollessa toistuvasti yli 120-130 astetta pätkän aikana. Tämä siis noin 20 vuotta sitten, aikana jolloin yleensä tapana oli laittaa se isoin setrabbi keulaan. Siis ihan vaan tavan vuoksi.

        Tiedä sitten miten tämä liittyy nykypäivän saastemoottoreihin, mutta olettaisin ettei ne nyt ainakaan kylmemmillä öljyillä ajele mitä silloin.
        Niin no alkaa olla bmw n sarjan koneiden kampilaakeriviat yleisempiä ku tsi jakopää ongelmat.

        Comment

        • Jaska T
          BTCF Member
          • Aug 2007
          • 215
          • Pyhäsalmi

          Tässä kun jo sivuttiin työkoneita niin mainitsempa omalta kohdalta, itse joudun silloin tällöin sekaantumaaan töissä vanhempaa lastauskoneeseen jossa ilmajäähdytteinen deutz v12 kone, ainoana moottorinlämpömittarina öljynlämpömittari, jonka vihreä alue alkaa muistaakseni vasta 110asteesta.
          Last edited by Jaska T; 25-10-2020, 00:11.

          Comment

          • Oksanen
            BTCF Member
            • Jul 2006
            • 699
            • Nokia

            Tuossa omaa M54B30 osiksi laittaessa havaitsin että jostain syystä pakosarjan kiinnityspultteja on vähennetty radikaalisti. Tuohon kuitenkin turbopakosarja olisi tarkoitus ruuvata kiinni, niin olisi hyvä saada joka nurkasta jokaisen pytyn kohdalta kiinni eikä tuollalailla harvakseltaan.



            Onko kukaan poraillut omaansa tuohon noita puuttuvia reikiä menestyksekkäästi? Lähinnä mietityttää onko tuossa B30 kannessa tehty jotain muutoksia esim vesitiloihin jolloin tulee porailtua ihanasti vesitilaan ne pinnaruuvvin reijät, vai onko tosiaan vaan joku optimoinut kannen koneistuksista "turhat" reijät pois... M52B28TUB:ssa oli vielä kaikki reijät koneistettuna... Ja vähän erilaista valua oli havaittavissa kannessa.
            E28 535 1985 (S38B36+K31)

            E36 323 1996

            E46 Compact 2001

            Comment

            • BMW525Xda
              BTCF Member
              • Feb 2014
              • 8681
              • Xxxxxx

              Originally posted by Oksanen View Post
              Tuossa omaa M54B30 osiksi laittaessa havaitsin että jostain syystä pakosarjan kiinnityspultteja on vähennetty radikaalisti. Tuohon kuitenkin turbopakosarja olisi tarkoitus ruuvata kiinni, niin olisi hyvä saada joka nurkasta jokaisen pytyn kohdalta kiinni eikä tuollalailla harvakseltaan.
              Minkä vuotinen kone tuo on, minulla -00 ja kaikki reiät kierteillä on.

              Comment

              • Oksanen
                BTCF Member
                • Jul 2006
                • 699
                • Nokia

                Erinäiset osat on 2000-vuoden leimoilla, dampperi 43/01 mikäli se edes on vuosileima ja alkuperäinen. Eli arvuutellaan että kone voisi olla -01 e39:stä. Lohkon leimoja ei nyt pääse tarkastaan kun on koneistamolla.
                E28 535 1985 (S38B36+K31)

                E36 323 1996

                E46 Compact 2001

                Comment

                • Doni
                  Moderator
                  • Sep 2004
                  • 2842
                  • Kyrsälä

                  Originally posted by Oksanen View Post
                  Tuossa omaa M54B30 osiksi laittaessa havaitsin että jostain syystä pakosarjan kiinnityspultteja on vähennetty radikaalisti. Tuohon kuitenkin turbopakosarja olisi tarkoitus ruuvata kiinni, niin olisi hyvä saada joka nurkasta jokaisen pytyn kohdalta kiinni eikä tuollalailla harvakseltaan.



                  Onko kukaan poraillut omaansa tuohon noita puuttuvia reikiä menestyksekkäästi? Lähinnä mietityttää onko tuossa B30 kannessa tehty jotain muutoksia esim vesitiloihin jolloin tulee porailtua ihanasti vesitilaan ne pinnaruuvvin reijät, vai onko tosiaan vaan joku optimoinut kannen koneistuksista "turhat" reijät pois... M52B28TUB:ssa oli vielä kaikki reijät koneistettuna... Ja vähän erilaista valua oli havaittavissa kannessa.
                  Minä olen porannut omaan M54B30 juuri samasta syystä. Hyvin onnistu.
                  Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                  Comment

                  • Oksanen
                    BTCF Member
                    • Jul 2006
                    • 699
                    • Nokia

                    Vedikkö m7 kierteet?
                    E28 535 1985 (S38B36+K31)

                    E36 323 1996

                    E46 Compact 2001

                    Comment

                    • Doni
                      Moderator
                      • Sep 2004
                      • 2842
                      • Kyrsälä

                      Originally posted by Oksanen View Post
                      Vedikkö m7 kierteet?
                      Kyllä.
                      Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                      Comment

                      • cook
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2006
                        • 373
                        • Piilossa

                        Onko kukaan istuttanut m54b30 kanteen kahta imunokkaa, samaan tyyliin mitä m50 nv?

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎