Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 kestävä voimansiirto (taka-akseli, kardaani, vaihteisto)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Miuge
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2007
    • 630
    • Tampere

    E36 kestävä voimansiirto (taka-akseli, kardaani, vaihteisto)

    Foorumilta puuttui oma topicci E36 voimansiirto -aiheelle, tunnetusti rajat alkaa tuleen vastaan nykypäivän hurjasti kasvaneilla teholukemilla. Nippelitietoa kertynyt usean topicin alle ja tänne voidaan kerätä parhaat poiminnat, vinkit ja uutiset.

    Helpoin ratkaisu taka-akselistolle on tietysti tehdasvalmisteisien E36 M3 osien käyttäminen. Tämä vaatii M3 olkavarret, joissa iso laakeri, soveltuva iso 94mm vetari ja iso typ210 perä. Näiden osien saatavuus nykypäivänä erityisen huono, tarvikkeita ei juurikaan saatavilla ja alkuperäisten käytettyjenkin osien hinnat ovat pilvissä.
    M3 3.0 vetari on 27mm umpitanko:

    M3 3.2 vetari on 38mm putki:


    E46 325xi, 330i/d/xi/xd olkavarsi sopii myös E36 koriin, tässä samainen iso laakeri kuin E36 M3, kaupanpäälle isot jarrut, mutta vaatii yhtälailla ison 94mm vetarin (E46 330d ei sovi epäsymmetrisen pulttijaon vuoksi).


    E36 perusmallin olkavarret ovat pienemmällä laakerilla, joka rajoittaa vetarivalikoimaa. Näihin kuitenkin sopii paikalleen E28/E34/E32 pyörännapa/ulompi vetarin tumppi -yhdistelmä, joka mahdollistaa ison VL-107 -tyypin vetoakselin käytön. Osien saatavuus käytettynä huono, uudet osat suhteellisen kalliita. Vaatii luonnollisesti sisäpäähän 94mm vetarin tumpin. Jarrujen sopivuus??


    Orkkis E36 typ188 perään saa ison 94mm laipan seuraavalla osanumerolla, hinta noin 200€/kpl uutena, myös aftermarket osia saatavilla (linkit?):


    Typ210 perille saatavissa myös kiinnikesarjoja, jolla voidaan käyttää (joskus muinoin yleisempiä) E32 tai E34 periä, nykypäivänä ehkä vähemmän relevantti:


    Aftermarket vetareita isoille tehoille:
    The Driveshaft Shop pioneered high-performance BMW CV Axles many years ago and has led the way ever since

    Webshop - MRT Engineering
    Facebook - MRT Engineering
    Instagram - mrtengineering
    YouTube - miugemrt
  • Supra^
    BTCF Member
    • Jul 2005
    • 5150
    • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

    #2
    Originally posted by Miuge View Post
    E36 perusmallin olkavarret ovat pienemmällä laakerilla, joka rajoittaa vetarivalikoimaa. Näihin kuitenkin sopii paikalleen E28/E34/E32 pyörännapa/ulompi vetarin tumppi -yhdistelmä, joka mahdollistaa ison VL-107 -tyypin vetoakselin käytön. Osien saatavuus käytettynä huono, uudet osat suhteellisen kalliita. Vaatii luonnollisesti sisäpäähän 94mm vetarin tumpin. Jarrujen sopivuus??
    http://bmwfans.info/parts-catalog/E3...wse/rear_axle/
    Pari lisäystä näihin vanhoihin hyviin todettuihin swappeihin, joihin ei tätä nykyä meinaa enää saada osia.

    E36 "perusmallin" olkavarren laakerit ovat 42x75x37mm.
    https://www.realoem.com/bmw/enUS/par...617&series=E36

    Sopivat navat laakeriin ovat E24/28/34:sta peräisin (E32 ei käy, 8mm eroa navan "korkeudessa"). Näillä navoilla alkuperäinen jarrulevy tulee alkuperäiselle paikalleen, joten tarvitaan ainoastaan sisäpuolelle 5mm spaceri jolla kompensoidaan laakerin paksuusero (37 vs 42mm).
    https://www.realoem.com/bmw/enUS/par...&q=33411134883

    Vetolaippa isoille nivelille (94mm) löytyy isokoneisista E32/E34-malleista.
    https://www.realoem.com/bmw/enUS/par...&q=33411131063

    ABS-jarruja varten vetolaippaan pitää sovittaa jatkoholkki johon oikeanlainen 48-hampainen ABS-kehä, jos ABSit haluaa käyttöön. Vaihtoehtoisesti voi käyttää laakerin ja vetolaipan välissä spaceria jossa kehä integroitu.
    https://www.canformance.net/product/...s-hub-spacers/
    Last edited by Supra^; 14-11-2021, 21:10.
    Musti 8HP
    Nokivasara M47
    TeiniCoupé DCT
    E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

    Ex:
    E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

    Comment

    • aaape
      BTCF Member
      • Aug 2009
      • 617
      • Muaninka

      #3
      Kuvista katsottuna e36 ja e46 takakelkan kiinnitys koriin näyttää samalta. Jos kiinnityspisteet olisi samat niin eikö olisi mahdollista käyttää takapäässä pelkästään e46 330d:n osia :think
      e36 328i turbo (95)
      vw Caddy 1.9 (EKOdiesel)
      e30 316 (m30)(87) projekti

      EX.
      e30 318i,2Xe28 518i,e30 320 (2,5tds)(84) e34m52b28 e61 530d

      Comment

      • _ville
        BTCF Member
        • Sep 2013
        • 244
        • Pirkanmaa

        #4
        Originally posted by aaape View Post
        Kuvista katsottuna e36 ja e46 takakelkan kiinnitys koriin näyttää samalta. Jos kiinnityspisteet olisi samat niin eikö olisi mahdollista käyttää takapäässä pelkästään e46 330d:n osia :think
        Taitaa olla apurungon kiinnityspisteet huomattavasti leveämmällä nelikuutiossa.

        Comment

        • Pazi88
          Moderator
          • Jan 2007
          • 11131
          • Oulu

          #5
          Originally posted by A.I View Post
          Saisko joku mitattua 188perän tumpin? -ei viitteis omasta kaivaa irti.
          spoorien määrä, akselin halkaisia spoorin kohdalta ja stefan kohdalta. akselin tai koko höskän pituus.

          E60 tumpit olisi ainakin symmetrisellä jaolla, mutta onko muutoin sopiva. sellaset olisi halvalla tiedossa.

          Netistä löyty mittoja, pitääköhän nää paikkaansa?
          pulttiko 6x86mm
          koko höskän pituus 129mm
          akselin pituus 73mm
          spoorin paksuus 30mm
          stefan kohdan paksuus 44mm

          https://www.ebay.com/p/1422198240
          Originally posted by A.I View Post
          Originally posted by Pazi88 View Post
          188 ja 188k/l tumpit ei passaa ristiin. Vaikka boori taiskin olla sama.
          Mikä tumpeissa ero jos pystyis vaikka sorvaa sopivaks?
          No siis boori vaikutti samalta ja vetarin kiinnitys sama. Mut kaikki muu siitä välistä on täysin erilaista. Myös lukitus on eri tavalla jne. Toki varmasti kätevä kaveri sorvilla väsäis ne sopimaan kun pari päivää turaa menemään. Mut itse en ainakaan ton normi 94mm pulttijaon kanssa näe mitään järkea, koska valmiita soppeleita tumppeja on olemassa.

          Instagram, YouTube kanava
          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

          Comment

          • -jacko-
            BTCF Member
            • Sep 2006
            • 207
            • Tampere

            #6
            Originally posted by Pazi88 View Post
            No siis boori vaikutti samalta ja vetarin kiinnitys sama. Mut kaikki muu siitä välistä on täysin erilaista. Myös lukitus on eri tavalla jne. Toki varmasti kätevä kaveri sorvilla väsäis ne sopimaan kun pari päivää turaa menemään. Mut itse en ainakaan ton normi 94mm pulttijaon kanssa näe mitään järkea, koska valmiita soppeleita tumppeja on olemassa.
            Lukkorenkaan paikka oli eri. Kun laitoin 188k perään 188perän lukkoyksikön niin lukkorenkaan paikat koneistettiin uudelleen. Oman muistikuvan mukaan pituudesta ei otettu pois.

            E28 528i -82 m30b34
            E46 330CI
            Chevrolet K3500 6.5TD

            Comment

            • Miuge
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2007
              • 630
              • Tampere

              #7
              Originally posted by aaape View Post
              Kuvista katsottuna e36 ja e46 takakelkan kiinnitys koriin näyttää samalta. Jos kiinnityspisteet olisi samat niin eikö olisi mahdollista käyttää takapäässä pelkästään e46 330d:n osia :think
              Ei käy ja vaikka käviskin, niin E46 apurungossa on kuitenkin tukivarsien kiinnityspisteet reilusti ulompana kuin E36 -> huomattava määrä aurausta vakiomittaisilla tukivarsilla.
              Webshop - MRT Engineering
              Facebook - MRT Engineering
              Instagram - mrtengineering
              YouTube - miugemrt

              Comment

              • Pazi88
                Moderator
                • Jan 2007
                • 11131
                • Oulu

                #8
                Originally posted by -jacko- View Post
                Lukkorenkaan paikka oli eri. Kun laitoin 188k perään 188perän lukkoyksikön niin lukkorenkaan paikat koneistettiin uudelleen. Oman muistikuvan mukaan pituudesta ei otettu pois.

                Jep sitä tarkoitin tuolla et lukitus on eri.

                Instagram, YouTube kanava
                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                Comment

                • Takalo_kari
                  BTCF Member
                  • Mar 2007
                  • 1359
                  • tku

                  #9
                  onkos esim. M3 sisempi vetonivelel 30poorinen? senhän voisi vaihtaa 330D nivelen tilalle jolloin saisi symmetrisen pulttijaon ja halvan korvaavan osan M3 autoon?

                  Omaan 325i ajattelin tilata 330D olka-akselit ja pari vasurin vetaria sekä karpiolan tumpit epäsymmetriselläkin kuviolla. -olisko tämä helppo ratkaisu ongelmaan?
                  Last edited by Takalo_kari; 14-11-2021, 22:57.
                  Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
                  -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
                  Kiitos ajastasi? :think

                  Comment

                  • Pazi88
                    Moderator
                    • Jan 2007
                    • 11131
                    • Oulu

                    #10
                    Nyt kun foorumille piti ottaa backuppi käyttöön, niin mitäs possun cromo akseleita sitä piti googlata, mitkä passas 94mm niveliin :think

                    Instagram, YouTube kanava
                    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                    Comment

                    • Busch
                      BTCF Member
                      • Sep 2011
                      • 271
                      • Seinäjoki/Lapua

                      #11
                      Originally posted by Miuge View Post

                      Orkkis E36 typ188 perään saa ison 94mm laipan seuraavalla osanumerolla, hinta noin 200€/kpl uutena, myös aftermarket osia saatavilla (linkit?):




                      Tämän kanssa sopisi varmaan Z3 M vetoakseli olisi 94mm nivelellä :think



                      Comment

                      • Miuge
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2007
                        • 630
                        • Tampere

                        #12
                        En äkkiseltään löytänyt mikä on Z3M vetarin pituus, mutta olettaisin, että ei sovi, koska E36 non-M ja Z3 non-M on myös eri pituiset. Aika heikolta näytti saatavuuskin ylipäätään.
                        Tuohon yhdistelmään sopii ne E36 M3 vetarit, linkin 94mm tumppihan on E36 M3 3.0 käytetty jossa Typ188 perä.

                        Originally posted by Pazi88 View Post
                        Nyt kun foorumille piti ottaa backuppi käyttöön, niin mitäs possun cromo akseleita sitä piti googlata, mitkä passas 94mm niveliin :think
                        Porsche 930 nivelet ja akselit uskoakseni? Olin juuri kirjoittelemassa aiheesta kun koko topicci päätti kadota
                        Täältä muunmuassa löytyi aiemmin postatun kuvan kaltaisia EMPI brändin keppejä ja niveliä:
                        from Pacific Customs Unlimited your best source for Street, Off Road, Sandrail, Dune Buggy, Manx, Rock Crawler, Volksrod, or Mud Buggy VW Parts.


                        Eilen illalla eBaytä selaillessa sattui silmään E34 M5 pyörännavat ja vetarin laipat settinä sopivaan hintaan niin piti nekin poistaa kuleksimasta. Vetoakseleita näkyi löytyvän myös aftermarket osana GKN nivelillä, jos kellään ei sellaisista pahaa sanottavaa, niin taidan lisätä ostoslistalle.
                        Webshop - MRT Engineering
                        Facebook - MRT Engineering
                        Instagram - mrtengineering
                        YouTube - miugemrt

                        Comment

                        • janne[l
                          BTCF Member
                          • Apr 2011
                          • 861
                          • Ylöjärvi

                          #13
                          Originally posted by Pazi88 View Post
                          Nyt kun foorumille piti ottaa backuppi käyttöön, niin mitäs possun cromo akseleita sitä piti googlata, mitkä passas 94mm niveliin :think
                          porsche 930
                          e46 330i cabriolet
                          e91 320d
                          e36 328 törpö

                          Comment

                          • MH motorsport
                            BTCF Member
                            • Sep 2011
                            • 2301
                            • Turku

                            #14
                            Täällä suurin osa tuskailee vetareiden kanssa, ne kun saa kuntoon niin seuraava sulake lienee kardaani ja se yleinen zf s5d320z laatikko vai mikä onkaan koodiltaan. Toki miedolla kytkimellä esim 765sre saa paljon anteeksi kun kytkin ei ota kiinni niin napakasti verrattuna vaikka 3 levy tiltoniin tms kilpakytkimeen.
                            Tähän lienee ainut lääke paksuseinämäisestä kardaaniputkesta leikkaa liimaa tyylillä ja isoilla nivelillä tai hiilikuitu kardaani mittatilauksena. Melkein kaikki bmw kardaanit mitä olen sorvannut ja mitannut ultraäänellä on ollut 1.6mm seinämävahvuudella esim e39 m5, e9x m3 jne tehokkaammissakin malleissa eli sieltä suunnaltakaan ei ole apua. Joissain bmw malleissa on muistaakseni 2kpl rättiniveliä, tämä varmasti pehmentäisi voimansiirron iskuja esimerkiksi varttimaililla viivalta lähdössä tai muuten vaan kytkinpommi tilanteessa.
                            Perän kiinnitys lienee myös yksi ongelma kun pultit katkeaa mitkä pitää perää kiinni. Noissa miugen hommaamissa e34 m5 vetareissa ja navoissa on melko vahvat nivelet mutta kepit katkeaa, niihin saa kyllä vahvempaa tilalle. Kaikki toki on suhteellista mutta onhan se järkevää tehdä kerralla kunnolla ylimitoitetuilla osilla vaikka ei ajaisi rutturenkailla liimaradalla.
                            Itselläni tosiaan kokemusta e34 m5 typ 210 osista ja niistä heikoimmat osat on kardaani ja vetarin akselit ja perän etupultti katkeaa.
                            Autopalvelu MH-motor
                            Huollot ja korjaukset niin uusiin kuin vanhoihin bemareihin, lukkoperäremontit ja alumiini/rst hitsaukset.
                            Maxxecu myynti ja asennus
                            www.mh-motor.fi
                            0503218217
                            Kulkineet:
                            E6 2000 touring
                            E6 2002 touring
                            E30 318is ///Mtechnic 2
                            E34 ///M5 nürburgring
                            E34 S62b50 turbo dct
                            E39 523i ///Msport
                            F30 320d

                            Comment

                            • Takalo_kari
                              BTCF Member
                              • Mar 2007
                              • 1359
                              • tku

                              #15
                              Originally posted by MH motorsport View Post
                              Täällä suurin osa tuskailee vetareiden kanssa, ne kun saa kuntoon niin seuraava sulake lienee kardaani ja se yleinen zf s5d320z laatikko vai mikä onkaan koodiltaan. Toki miedolla kytkimellä esim 765sre saa paljon anteeksi kun kytkin ei ota kiinni niin napakasti verrattuna vaikka 3 levy tiltoniin tms kilpakytkimeen.
                              Tähän lienee ainut lääke paksuseinämäisestä kardaaniputkesta leikkaa liimaa tyylillä ja isoilla nivelillä tai hiilikuitu kardaani mittatilauksena. Melkein kaikki bmw kardaanit mitä olen sorvannut ja mitannut ultraäänellä on ollut 1.6mm seinämävahvuudella esim e39 m5, e9x m3 jne tehokkaammissakin malleissa eli sieltä suunnaltakaan ei ole apua. Joissain bmw malleissa on muistaakseni 2kpl rättiniveliä, tämä varmasti pehmentäisi voimansiirron iskuja esimerkiksi varttimaililla viivalta lähdössä tai muuten vaan kytkinpommi tilanteessa.
                              Perän kiinnitys lienee myös yksi ongelma kun pultit katkeaa mitkä pitää perää kiinni. Noissa miugen hommaamissa e34 m5 vetareissa ja navoissa on melko vahvat nivelet mutta kepit katkeaa, niihin saa kyllä vahvempaa tilalle. Kaikki toki on suhteellista mutta onhan se järkevää tehdä kerralla kunnolla ylimitoitetuilla osilla vaikka ei ajaisi rutturenkailla liimaradalla.
                              Itselläni tosiaan kokemusta e34 m5 typ 210 osista ja niistä heikoimmat osat on kardaani ja vetarin akselit ja perän etupultti katkeaa.
                              eikös markan fiksaus katkeavaan pulttiin ole että kovempi tilalle?
                              Tuo rättinivel on kyllä hyvä. en ole nähnyt syytä ottaa pois.
                              Voimansiirron kun kerralla ylimitoittaa niin ei tarvitse jännittää ja saa keskittyä ajamiseen.
                              Ihan mielenkiinnosta että minkälaiset vetotikut esim. Teslassa mahtaa olla? -siellähän on sitä vääntöä..
                              Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
                              -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
                              Kiitos ajastasi? :think

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎