Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 kestävä voimansiirto (taka-akseli, kardaani, vaihteisto)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • teehoo
    BTCF Member
    • Sep 2003
    • 65

    #46
    Omaan 36:een nikkaroin kavennetun akselin, 210 perällä, 33 spoorisilla Karpiolan HD-akseleilla, veitsivakaajalla ja 128mm nivelillä. Tästä paketista ei ainakaan nivelet ja akselit hajoa. Jonkun verran työläs operaatio eikä erityisen edullinen, vaikka itse tekikin, mutta kohtuullisen kestävä. Taloudellisesti kannattavampaa olis ollu laittaa 9" jäykkä akseli, mutta tulipahan tehtyä tämmöinen etäisesti oem:ää muistuttava rakennelma.
    Attached Files

    Comment

    • Pazi88
      Moderator
      • Jan 2007
      • 11131
      • Oulu

      #47
      Originally posted by teehoo View Post
      Omaan 36:een nikkaroin kavennetun akselin, 210 perällä, 33 spoorisilla Karpiolan HD-akseleilla, veitsivakaajalla ja 128mm nivelillä. Tästä paketista ei ainakaan nivelet ja akselit hajoa. Jonkun verran työläs operaatio eikä erityisen edullinen, vaikka itse tekikin, mutta kohtuullisen kestävä. Taloudellisesti kannattavampaa olis ollu laittaa 9" jäykkä akseli, mutta tulipahan tehtyä tämmöinen etäisesti oem:ää muistuttava rakennelma.
      Melko tömäkän näköinen akselisto

      Instagram, YouTube kanava
      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

      Comment

      • Takalo_kari
        BTCF Member
        • Mar 2007
        • 1359
        • tku

        #48
        1. vaihda E46 olka-akselit
        2. teetä tumpit perään vahvemmasta materiaalista ja törkkää kiinni.
        3. asenna bolt on tehdas vetoakseli.

        ihan sama työmaa kuin ne E34 akselitkin. ainoa ero että tällaisen saa suoraan romikselta.

        edit. kaupanpäälle tulee isommat takajarrut..
        Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
        -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
        Kiitos ajastasi? :think

        Comment

        • Supra^
          BTCF Member
          • Jul 2005
          • 5150
          • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

          #49
          Originally posted by A.I View Post
          1. vaihda E46 olka-akselit
          2. teetä tumpit perään vahvemmasta materiaalista ja törkkää kiinni.
          3. asenna bolt on tehdas vetoakseli.

          ihan sama työmaa kuin ne E34 akselitkin. ainoa ero että tällaisen saa suoraan romikselta.

          edit. kaupanpäälle tulee isommat takajarrut..
          No eihän se nyt missään tapauksessa ole sama työmaa. Työmäärältään ehkä kutakuinkin samoihin voi päästä?

          Ei tarvitse olka-akseleihin koskea E34-osilla, vaan vaihtaa pelkkä napa. Ja edelleen, mitä teet sitten kun haluat vahvempaa keppiä kuin mitä se tehdas eeneljänkuuden vetoakseli on? :think

          Ja ne isommat takajarrut on vähän kakspiippuinen juttu, jos ne aiheuttaa sen ettei voi enää käyttää 15" vannetta niin voi olla taas hyvän asian sijaan huono juttu joillekin.
          Musti 8HP
          Nokivasara M47
          TeiniCoupé DCT
          E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

          Ex:
          E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

          Comment

          • Takalo_kari
            BTCF Member
            • Mar 2007
            • 1359
            • tku

            #50
            Originally posted by Supra^ View Post
            No eihän se nyt missään tapauksessa ole sama työmaa. Työmäärältään ehkä kutakuinkin samoihin voi päästä?

            Ei tarvitse olka-akseleihin koskea E34-osilla, vaan vaihtaa pelkkä napa. Ja edelleen, mitä teet sitten kun haluat vahvempaa keppiä kuin mitä se tehdas eeneljänkuuden vetoakseli on? :think

            Ja ne isommat takajarrut on vähän kakspiippuinen juttu, jos ne aiheuttaa sen ettei voi enää käyttää 15" vannetta niin voi olla taas hyvän asian sijaan huono juttu joillekin.
            Autoon tehty paljon muutoksia sitten viime ratapäivien. vääntöä on laskettu liki 200Nm sinne 650Nm tasolle, turboviive on pienentynyt ja vääntöalue on kasvanut. nämä muutokset tuonee lisää turvaa voimansiirron keston suhteen.

            Uskon että 330D tikku kestänee hyvin minun käytössäni. vastaus kysymykseesi onkin että en halua vahvempia tikkuja.
            Last edited by Takalo_kari; 25-11-2021, 20:50.
            Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
            -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
            Kiitos ajastasi? :think

            Comment

            • Takalo_kari
              BTCF Member
              • Mar 2007
              • 1359
              • tku

              #51
              Projekti updatea:

              E46 330D olka-akselit asennettu paikalleen, homma oli bolt on ja aikaa kului kaikkiaan n. 1h.
              -aika ei sisällä jarrujen kasausta. se tehdään ensiviikolla.

              CroMo -vetolaipat tilattu ja niitä odotellaankin varmaan loppuvuosi. Voimansiirron osalta koko "projekti" olikin siinä.
              Last edited by Takalo_kari; 02-12-2021, 21:26.
              Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
              -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
              Kiitos ajastasi? :think

              Comment

              • Miuge
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2007
                • 630
                • Tampere

                #52
                Täällä myös osia haalittu

                E39 530dA perä valikoitui muutamasta syystä:
                -94mm vetarin tumpit
                -94mm kardaanin laippa
                -2.81 välitys
                -kiinnityspisteet ehkä sovellettavissa E36 apurunkoon, etelänaapurissa kuulemma käyttävät E39 takakantta E60 perien kanssa E36 kilpureissa -> 4-piste kiinnitys

                E34 M5 käytetty vetari löyty tallista mallailtavaksi, uusia en vielä tilannut, koska mietinnässä josko vanteen mahduttaisi vakiokaareen lyhemmillä tukivarsilla, jolloin lyhempi E28 M5 vetari olisi parempi valinta.

                E34 M5 vetarin tumpit ja pyörännavat sattu silmään eBaystä settinä, näille vissiin tarvi ne ABS rinkulan sovitteet tehdä, kuinka moni kiinnostunut kun tällaisia sorvaillaan?

                Kardaanihankinta meni vähän vihkoon.. Tiedoksi siis muillekin jotka etsii isoa E60 kardaania, että 530d automaatin kardaani pienellä 86mm CV-nivelellä, kun taas 530d manuaali ja 535d ovat 94mm CV-nivelellä (jos ymmärsin oikein osanumeroiden perusteella).
                Tämä 86mm keppi olis myynnissä, jos joku tarvii projektiinsa.

                Webshop - MRT Engineering
                Facebook - MRT Engineering
                Instagram - mrtengineering
                YouTube - miugemrt

                Comment

                • Pazi88
                  Moderator
                  • Jan 2007
                  • 11131
                  • Oulu

                  #53
                  Minkä lukon meinasit perään pistää? Mulla itellä on sama perä (itseasiassa koko akselisto) oottamassa projekteja. Siihen ois hommattuna eBaystä joku e46m3/e60m5 mikä lie lukko, joka huhujen mukaan pitäs siihen passata

                  Tuo e39 530d perä on kyl tosiaan melko jyty, isot laipat joka suuntaan, soppeli välitys ja ovat vielä halpoja kuin mitkä. Niin noitahan kyllä sovittelis vaikka mihin jos vaan hyvä ja edullinen lukko ois saatavilla.
                  Last edited by Pazi88; 02-12-2021, 23:02.

                  Instagram, YouTube kanava
                  ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                  Comment

                  • Busch
                    BTCF Member
                    • Sep 2011
                    • 271
                    • Seinäjoki/Lapua

                    #54
                    Originally posted by Miuge View Post

                    E36 perusmallin olkavarret ovat pienemmällä laakerilla, joka rajoittaa vetarivalikoimaa. Näihin kuitenkin sopii paikalleen E28/E34/E32 pyörännapa/ulompi vetarin tumppi -yhdistelmä, joka mahdollistaa ison VL-107 -tyypin vetoakselin käytön. Osien saatavuus käytettynä huono, uudet osat suhteellisen kalliita. Vaatii luonnollisesti sisäpäähän 94mm vetarin tumpin. Jarrujen sopivuus??


                    Jos tuosta m3 pyörännavan akselista sorvais 4mm pois tavaraa niin silloin se ainakin sen puolesta sopisi e36 perusmallin pyöränlaakeriin, mutta mahtaako sitten tuo m3 vetoakseli mahtua paikalensa. Olkavarret ja ovat ainakin erinumerolla perusmallissa ja m3.

                    Comment

                    • Miuge
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2007
                      • 630
                      • Tampere

                      #55
                      Originally posted by A.I View Post
                      Projekti updatea:

                      E46 330D olka-akselit asennettu paikalleen, homma oli bolt on ja aikaa kului kaikkiaan n. 1h.
                      -aika ei sisällä jarrujen kasausta. se tehdään ensiviikolla.

                      CroMo -vetolaipat tilattu ja niitä odotellaankin varmaan loppuvuosi. Voimansiirron osalta koko "projekti" olikin siinä.
                      Tuossa kun someen postailin omista suunnitelmista, niin tuli aika paljon viestiä juuri noista 330D olka-akseleista. E39 530D vetarin "pitäis" olla bolt-on sikäli mikäli on 94mm perän tumpit, näin väittävät, tästä tosin puuttuu ABS kehä..

                      Originally posted by Pazi88 View Post
                      Minkä lukon meinasit perään pistää? Mulla itellä on sama perä (itseasiassa koko akselisto) oottamassa projekteja. Siihen ois hommattuna eBaystä joku e46m3/e60m5 mikä lie lukko, joka huhujen mukaan pitäs siihen passata

                      Tuo e39 530d perä on kyl tosiaan melko jyty, isot laipat joka suuntaan, soppeli välitys ja ovat vielä halpoja kuin mitkä. Niin noitahan kyllä sovittelis vaikka mihin jos vaan hyvä ja edullinen lukko ois saatavilla.
                      Alustavasti kaavailtu tuota Racingdiffs All-Solution-LSD:tä, tulossa kuulemma sopiva malli keväämmällä. Hätävarana katselin, että löytyy eBaystä myös jotain helical -lukkoja muutamalla satasella.

                      Originally posted by Busch View Post
                      Jos tuosta m3 pyörännavan akselista sorvais 4mm pois tavaraa niin silloin se ainakin sen puolesta sopisi e36 perusmallin pyöränlaakeriin, mutta mahtaako sitten tuo m3 vetoakseli mahtua paikalensa. Olkavarret ja ovat ainakin erinumerolla perusmallissa ja m3.
                      Itse en lähtis siitä 4mm sorvaamaan pois.
                      Last edited by Miuge; 22-04-2022, 10:32. Reason: Faktojen tarkistusta
                      Webshop - MRT Engineering
                      Facebook - MRT Engineering
                      Instagram - mrtengineering
                      YouTube - miugemrt

                      Comment

                      • Pazi88
                        Moderator
                        • Jan 2007
                        • 11131
                        • Oulu

                        #56
                        Originally posted by Miuge View Post
                        Alustavasti kaavailtu tuota Racingdiffs All-Solution-LSD:tä, tulossa kuulemma sopiva malli keväämmällä. Hätävarana katselin, että löytyy eBaystä myös jotain helical -lukkoja muutamalla satasella.
                        Jaa tuotapa en tiennykkään. No tuo ratkaisis sen lukko-ongelman sit.

                        Instagram, YouTube kanava
                        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                        Comment

                        • aae30
                          BTCF Member
                          • May 2010
                          • 2718
                          • .fi

                          #57
                          Originally posted by Miuge View Post
                          Alustavasti kaavailtu tuota Racingdiffs All-Solution-LSD:tä, tulossa kuulemma sopiva malli keväämmällä. Hätävarana katselin, että löytyy eBaystä myös jotain helical -lukkoja muutamalla satasella.
                          itse bonganut täältä sopivan: https://www.motorsportparts.nl/bmw/b...215k-l-235-281
                          tuotteen otsikon perusteella sopis 530d manuaalinkin perälle(2,35), eikä vain 530d/540i.
                          Sorry I'm Not Sorry
                          E34 540iA 93 sedan
                          E34 540iA 93 sedan
                          E39 530iA 00 touring

                          Comment

                          • Takalo_kari
                            BTCF Member
                            • Mar 2007
                            • 1359
                            • tku

                            #58
                            Originally posted by Pazi88 View Post
                            Minkä lukon meinasit perään pistää? Mulla itellä on sama perä (itseasiassa koko akselisto) oottamassa projekteja. Siihen ois hommattuna eBaystä joku e46m3/e60m5 mikä lie lukko, joka huhujen mukaan pitäs siihen passata

                            Tuo e39 530d perä on kyl tosiaan melko jyty, isot laipat joka suuntaan, soppeli välitys ja ovat vielä halpoja kuin mitkä. Niin noitahan kyllä sovittelis vaikka mihin jos vaan hyvä ja edullinen lukko ois saatavilla.
                            Eikös 2.81 välitys ole älyttömän pitkä?
                            Valitsin autooni 3.91 (Vmax n.210kmh) -Ralliin vähän pitkä, mutta vääntöä isolla alueella niin jaksanee mennä. alastarolla tosin paukuttanee rajoittajaan.
                            4.5 välityksellä lautaspyörän hammas on jo aika ohut jolloin se särkyy helpommin huiput jäisivät n. 180kmh, tosin 6v askilla päästäisiin taas 200kmh paikkeille.



                            Originally posted by Miuge View Post
                            Tuossa kun someen postailin omista suunnitelmista, niin tuli aika paljon viestiä juuri noista 330D olka-akseleista. Pitäisi olla bolt-on vetari, kun käytät ainoastaan 330D ulkonivelen ja akseli + sisäpää E39 530D sikäli mikäli on 94mm perän tumpit, näin väittävät.
                            Ehtisin tilata jo tumpit 330D jaolla Cromosta joten mennään näillä. saattanee tuokin combo toimia. :think
                            Last edited by Takalo_kari; 03-12-2021, 16:43.
                            Ihan itte kirjotin ylläolevan. Tekstissä olevat faktat saattavat olla kuitenkin fiktiota, tai vain ihan yksinkertaisesti vääriä.
                            -On suositeltavaa suositella faktan tarkastusta.
                            Kiitos ajastasi? :think

                            Comment

                            • Supra^
                              BTCF Member
                              • Jul 2005
                              • 5150
                              • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                              #59
                              Originally posted by Miuge View Post
                              E34 M5 vetarin tumpit ja pyörännavat sattu silmään eBaystä settinä, näille vissiin tarvi ne ABS rinkulan sovitteet tehdä, kuinka moni kiinnostunut kun tällaisia sorvaillaan?
                              Näitähän toki saa jo ihan sorvattunakin.

                              https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=391427
                              Musti 8HP
                              Nokivasara M47
                              TeiniCoupé DCT
                              E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                              Ex:
                              E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                              Comment

                              • Matuh
                                BTCF Member
                                • Apr 2013
                                • 3702
                                • Kouvola

                                #60
                                Originally posted by Busch View Post
                                Jos tuosta m3 pyörännavan akselista sorvais 4mm pois tavaraa niin silloin se ainakin sen puolesta sopisi e36 perusmallin pyöränlaakeriin, mutta mahtaako sitten tuo m3 vetoakseli mahtua paikalensa. Olkavarret ja ovat ainakin erinumerolla perusmallissa ja m3.

                                Eipä tuolla M3 vetarilla voita juuri mitään. Hajoaa kuitenkin.

                                Itellä oli ideana ajaa Typ188, 94MM tumpit ja E9x 35d vetareilla. Joo abs kehä puuttuu eipä ollu iso homma sorvailla proto sovitetta ABS kehälle.


                                Huono verrata paikotusta kun pikku vetari vaan mallina mutta pointti kuitenkin.


                                Kyllähän se periaatteessa menee Isoon e36/46 olka-akseliin oikealle paikalle.


                                Jää kuitenkin aikamoinen Airgap anturille, jos käyttää esimerkiksi Preface E46 anturia. Mitä noissa sitten oikeasti on ilmarakoa? Onko kukaan mittaillut?

                                Hirvee rahallista tappiota ei tässä testissä tullut kun Vetarit 35€ KPL. Ja kynkät sai alle 100€.

                                Eikai se auta. E34 HUBS/ Vetarit sopiva perä ja kovaa ajoa. Tässä vaan tullaan siihen ei mukavaan puoleen että ei kuitenkaan ole "budjetti" Ystävällinen ratkaisu. Varsinkaan sen typ210 perän saatavuuden ja hinnan osalta.

                                Ainahan siellä on Vaihtoehto Driveshaft Shopin Akselit, tai PPF kepit ja isot nivelet.
                                E36 328i M50B30 turbo
                                Skoda vRS
                                Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
                                Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

                                EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎