Laitetaanpa käyntihäiriövinkki tähän topikkiin, jossa on yleisesti käsitelty monia tyhjäkäyntiongelmia - muitakin, kuin vanoksen tiivisteistä johtuvaa.
Oma M52B28TU alkoi alkusyksystä oikkuilla. Kylmäkäynnistyksellä kävi usein viidellä jonkin aikaa, tuntui pientä nykimistä ja saattoi sammua kun tyhjäkäynti heijasi. Tämä siis ennen kuin moottori saavutti täyden käyntilämpötilan. Vanoksen tiivisteet olin vaihtanut keväällä, joten se ei ollut ykköshuolena (vaikkakin tietysti mahdollinen, olihan oireet pitkälti samansuuntaiset). Oireita ei ollut aina, mutta usein. Loppusyksystä ongelma kävi ärsyttävämmäksi, silloin tällöin syttyi moottorinohjauksen varoitusvalo, jolloin tehot puutuivat. Vikakoodeissa ei näkynyt muita kuin cylinder misfire useaan eri pyttyyn.
Ykkösveikkauksenani oli imuvuoto. En kuitenkaan löytänyt vuotokohtaa mistään. Tulpat oli OK ja puolatkin luultavasti kunnossa (sillä noita sytytyshäiriöitä tuli useaan sylinteriin).
Ongelmanaiheuttajaksi paljastui lopulta polttoainejärjestelmään kertynyt paska ja vesimönjä. Polttoainesuodattimen vaihto (10min homma) poisti kaikki ongelmat (onneksi!). Vanhasta suodattimesta irtosi helvetinmoinen määrä tummaa hyytelömäistä mönjää sekä vettä (sekin osaksi hyytelömäistä). Ihan vain vinkkinä diagnoosin helpottamiseksi kellä on käyntihäiriöitä..
Oma M52B28TU alkoi alkusyksystä oikkuilla. Kylmäkäynnistyksellä kävi usein viidellä jonkin aikaa, tuntui pientä nykimistä ja saattoi sammua kun tyhjäkäynti heijasi. Tämä siis ennen kuin moottori saavutti täyden käyntilämpötilan. Vanoksen tiivisteet olin vaihtanut keväällä, joten se ei ollut ykköshuolena (vaikkakin tietysti mahdollinen, olihan oireet pitkälti samansuuntaiset). Oireita ei ollut aina, mutta usein. Loppusyksystä ongelma kävi ärsyttävämmäksi, silloin tällöin syttyi moottorinohjauksen varoitusvalo, jolloin tehot puutuivat. Vikakoodeissa ei näkynyt muita kuin cylinder misfire useaan eri pyttyyn.
Ykkösveikkauksenani oli imuvuoto. En kuitenkaan löytänyt vuotokohtaa mistään. Tulpat oli OK ja puolatkin luultavasti kunnossa (sillä noita sytytyshäiriöitä tuli useaan sylinteriin).
Ongelmanaiheuttajaksi paljastui lopulta polttoainejärjestelmään kertynyt paska ja vesimönjä. Polttoainesuodattimen vaihto (10min homma) poisti kaikki ongelmat (onneksi!). Vanhasta suodattimesta irtosi helvetinmoinen määrä tummaa hyytelömäistä mönjää sekä vettä (sekin osaksi hyytelömäistä). Ihan vain vinkkinä diagnoosin helpottamiseksi kellä on käyntihäiriöitä..
Comment