HUOM teille joilla on "uudemmat" E60 tai E46 TU / TUII moottorit niin älkää ostako suin päin tässä ohjeessa mainittuja osia vaan tarkistakaa ensin sopivuus. Nämä ohjeet käy vain M57 / M47 joten EI TU / TUII koneisiin.
Lämmitettävän huohottimen rakennus pikkubudjetilla M57 + M47
Taas alkaisi olla se aika vuodesta kun tulee ajankohtaiseksi pakkasten aiheuttamat harmit.
Tässä olisi pienet ohjeet M57 ja M47 koneiden huohottimen moodaamiseksi
pohjolan olosuhteisiin.
Tämä ohje koskee lähinnä tuonti autoja missä ei ole lämmitettävää huohotinta.
-Huohottimen mahdollinen jäätyminen saattaa aiheuttaa mittavan moottorivaurion.
Tähän hommaan ei kaksisia tarvikkeita / työkalujakaan tarvita:
-Lämmitysvastus 13717786642
-Adapterijohto 12517787043
-5mm kuuskolo avain
-rautasaha
-mattoveitsi / puukko
-pikaliimaa tai sikaliimaa
-muutama nippuside
-lämpöeriste sukkaa pätkä.
-aikaa tunti tai pari... riippuen työtahdista
Ensiksi irroitetaan moottorin etummainen suojamuovi ja lokasuojasta moottorille
tuleva paksu imuputki ja turbon
imuputki 5mm kuuskolo avaimella
alempi pultti hieman hankalassa paikassa:
Imuputki irroitettuna ja valmiina muutokseen:
Seuraavaksi sahataan alkuperäisen huohotinputken ”nysä” pois kummittelemasta
Rautasaha kelpaa hyvin:
Sitten otetaan porakone esiin ja kairataan imuputkeen 26mm reikä
itse käytin tuollaista kartioterää jossa sattui olemaan sopivasti oikea koko.
Varo poraamasta reikää liian isoksi.
(putsaa jäysteet / mujut hyvin pois)
jos ei sopivaa terää löydy niin voi esim viilalla viimeistellä reikää:
Seuraavaksi irroitetaan lämmitysvastuksesta O-rengas
ja”työstetään” alempi uloke pois.
terävällä mattoveitsellä on hyvä vuolla kohoke pois
Vasen on työstetty ja oikeanpuolen vastus on alkuperäinen:
Sitten otetaan pikaliimaa / sikaliimaa ja liimataan vastus kiini imuputkeen.
Tarkista ennen liimausta, että vastus on tiukka reikään ja
että vastus tulee oikeaan asentoon. Varmuuden vuoksi voi tehdä koesovituksen
ennen lopullista liimausta:
Sitten katkastaan alkuperäisen huohotinputken mutka pois kuvan osoittamasta
keltaisen viivan kohdasta:
Halutessaan voi vielä eristää huohotinputken pätkän esim rautakaupasta saatavalla
eriste sukalla, eristeeksi kannattaa valita suht ohuehko ja taipusa
niin saa paremman näköisen asennuksen.
Ja pääle kietasin vielä alumiini teipin jotta pysyy kiini. (rumahan se on mutta toimiva)
Tämä ei ole siis pakollinen toimenpide.
Sitten vain huohotinputki kiini imuputkeen.
Tuossa olisi vielä kuva adapteri johdosta, liitimiä ei voi kytkeä vääriin kohtiin koska ne on ns koodatut.
Ja maajohdon voi pyöräyttää kiini esim ohjauskellon rautakiinikkeen pultin alle.
Johdon pituus on jo itsessään niin lyhyt että väärin sitä ei voi edes kytkeä.
Ja tässä näkyy johtosarjan kiinityspaikka, eli turbon viereen alipaine kellon ohjausventtiilin liittimeen tulee adapteripiuhan littimet
kiini. Kuvassa kohta on ympyröity keltaisella.
Ja tämä kyseinen johtohan tulee moottorin päältä / ilmamassamittarin yli tuonne ohjauskellolle.
(kuvassa ei ole vielä adapterijohtoa kiini)
Imuputki laitetaan takaisin paikoilleen.
Tarkista, että turbon imuaukon tiiviste on hyvin paikoillaan
Sitten vain suojamuovi kiini moottorin päälle ja vetoja.
PS: Ohjetta editoitu kun kuvat hävisivät "Bittiavaruuteen" jostakin syystä.
Ohjeesta poistettu omatekoisen adapterijohdon käyttö.
Eli käytetään vain alkuperäistä johtoa lämmitysvastuksen kytkemiseksi,
se on nopeaa ja turvallista.
Lämmitettävän huohottimen rakennus pikkubudjetilla M57 + M47
Taas alkaisi olla se aika vuodesta kun tulee ajankohtaiseksi pakkasten aiheuttamat harmit.
Tässä olisi pienet ohjeet M57 ja M47 koneiden huohottimen moodaamiseksi
pohjolan olosuhteisiin.
Tämä ohje koskee lähinnä tuonti autoja missä ei ole lämmitettävää huohotinta.
-Huohottimen mahdollinen jäätyminen saattaa aiheuttaa mittavan moottorivaurion.
Tähän hommaan ei kaksisia tarvikkeita / työkalujakaan tarvita:
-Lämmitysvastus 13717786642
-Adapterijohto 12517787043
-5mm kuuskolo avain
-rautasaha
-mattoveitsi / puukko
-pikaliimaa tai sikaliimaa
-muutama nippuside
-lämpöeriste sukkaa pätkä.
-aikaa tunti tai pari... riippuen työtahdista
Ensiksi irroitetaan moottorin etummainen suojamuovi ja lokasuojasta moottorille
tuleva paksu imuputki ja turbon
imuputki 5mm kuuskolo avaimella
alempi pultti hieman hankalassa paikassa:
Imuputki irroitettuna ja valmiina muutokseen:
Seuraavaksi sahataan alkuperäisen huohotinputken ”nysä” pois kummittelemasta
Rautasaha kelpaa hyvin:
Sitten otetaan porakone esiin ja kairataan imuputkeen 26mm reikä
itse käytin tuollaista kartioterää jossa sattui olemaan sopivasti oikea koko.
Varo poraamasta reikää liian isoksi.
(putsaa jäysteet / mujut hyvin pois)
jos ei sopivaa terää löydy niin voi esim viilalla viimeistellä reikää:
Seuraavaksi irroitetaan lämmitysvastuksesta O-rengas
ja”työstetään” alempi uloke pois.
terävällä mattoveitsellä on hyvä vuolla kohoke pois
Vasen on työstetty ja oikeanpuolen vastus on alkuperäinen:
Sitten otetaan pikaliimaa / sikaliimaa ja liimataan vastus kiini imuputkeen.
Tarkista ennen liimausta, että vastus on tiukka reikään ja
että vastus tulee oikeaan asentoon. Varmuuden vuoksi voi tehdä koesovituksen
ennen lopullista liimausta:
Sitten katkastaan alkuperäisen huohotinputken mutka pois kuvan osoittamasta
keltaisen viivan kohdasta:
Halutessaan voi vielä eristää huohotinputken pätkän esim rautakaupasta saatavalla
eriste sukalla, eristeeksi kannattaa valita suht ohuehko ja taipusa
niin saa paremman näköisen asennuksen.
Ja pääle kietasin vielä alumiini teipin jotta pysyy kiini. (rumahan se on mutta toimiva)
Tämä ei ole siis pakollinen toimenpide.
Sitten vain huohotinputki kiini imuputkeen.
Tuossa olisi vielä kuva adapteri johdosta, liitimiä ei voi kytkeä vääriin kohtiin koska ne on ns koodatut.
Ja maajohdon voi pyöräyttää kiini esim ohjauskellon rautakiinikkeen pultin alle.
Johdon pituus on jo itsessään niin lyhyt että väärin sitä ei voi edes kytkeä.
Ja tässä näkyy johtosarjan kiinityspaikka, eli turbon viereen alipaine kellon ohjausventtiilin liittimeen tulee adapteripiuhan littimet
kiini. Kuvassa kohta on ympyröity keltaisella.
Ja tämä kyseinen johtohan tulee moottorin päältä / ilmamassamittarin yli tuonne ohjauskellolle.
(kuvassa ei ole vielä adapterijohtoa kiini)
Imuputki laitetaan takaisin paikoilleen.
Tarkista, että turbon imuaukon tiiviste on hyvin paikoillaan
Sitten vain suojamuovi kiini moottorin päälle ja vetoja.
PS: Ohjetta editoitu kun kuvat hävisivät "Bittiavaruuteen" jostakin syystä.
Ohjeesta poistettu omatekoisen adapterijohdon käyttö.
Eli käytetään vain alkuperäistä johtoa lämmitysvastuksen kytkemiseksi,
se on nopeaa ja turvallista.
Comment