Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lämmitettävän huohottimen rakennus PIENELLÄ BUDJETILLA M57 + M47

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Spetke
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 3452
    • Janakkala

    Lämmitettävän huohottimen rakennus PIENELLÄ BUDJETILLA M57 + M47

    HUOM teille joilla on "uudemmat" E60 tai E46 TU / TUII moottorit niin älkää ostako suin päin tässä ohjeessa mainittuja osia vaan tarkistakaa ensin sopivuus. Nämä ohjeet käy vain M57 / M47 joten EI TU / TUII koneisiin.

    Lämmitettävän huohottimen rakennus pikkubudjetilla M57 + M47

    Taas alkaisi olla se aika vuodesta kun tulee ajankohtaiseksi pakkasten aiheuttamat harmit.
    Tässä olisi pienet ohjeet M57 ja M47 koneiden huohottimen moodaamiseksi
    pohjolan olosuhteisiin.
    Tämä ohje koskee lähinnä tuonti autoja missä ei ole lämmitettävää huohotinta.
    -Huohottimen mahdollinen jäätyminen saattaa aiheuttaa mittavan moottorivaurion.


    Tähän hommaan ei kaksisia tarvikkeita / työkalujakaan tarvita:
    -Lämmitysvastus 13717786642
    -Adapterijohto 12517787043

    -5mm kuuskolo avain
    -rautasaha
    -mattoveitsi / puukko
    -pikaliimaa tai sikaliimaa
    -muutama nippuside
    -lämpöeriste sukkaa pätkä.
    -aikaa tunti tai pari... riippuen työtahdista



    Ensiksi irroitetaan moottorin etummainen suojamuovi ja lokasuojasta moottorille
    tuleva paksu imuputki ja turbon
    imuputki 5mm kuuskolo avaimella
    alempi pultti hieman hankalassa paikassa:




    Imuputki irroitettuna ja valmiina muutokseen:



    Seuraavaksi sahataan alkuperäisen huohotinputken ”nysä” pois kummittelemasta
    Rautasaha kelpaa hyvin:



    Sitten otetaan porakone esiin ja kairataan imuputkeen 26mm reikä
    itse käytin tuollaista kartioterää jossa sattui olemaan sopivasti oikea koko.
    Varo poraamasta reikää liian isoksi.
    (putsaa jäysteet / mujut hyvin pois)
    jos ei sopivaa terää löydy niin voi esim viilalla viimeistellä reikää:




    Seuraavaksi irroitetaan lämmitysvastuksesta O-rengas
    ja”työstetään” alempi uloke pois.
    terävällä mattoveitsellä on hyvä vuolla kohoke pois
    Vasen on työstetty ja oikeanpuolen vastus on alkuperäinen:



    Sitten otetaan pikaliimaa / sikaliimaa ja liimataan vastus kiini imuputkeen.
    Tarkista ennen liimausta, että vastus on tiukka reikään ja
    että vastus tulee oikeaan asentoon. Varmuuden vuoksi voi tehdä koesovituksen
    ennen lopullista liimausta:



    Sitten katkastaan alkuperäisen huohotinputken mutka pois kuvan osoittamasta
    keltaisen viivan kohdasta:



    Halutessaan voi vielä eristää huohotinputken pätkän esim rautakaupasta saatavalla
    eriste sukalla, eristeeksi kannattaa valita suht ohuehko ja taipusa
    niin saa paremman näköisen asennuksen.
    Ja pääle kietasin vielä alumiini teipin jotta pysyy kiini. (rumahan se on mutta toimiva)
    Tämä ei ole siis pakollinen toimenpide.




    Sitten vain huohotinputki kiini imuputkeen.
    Tuossa olisi vielä kuva adapteri johdosta, liitimiä ei voi kytkeä vääriin kohtiin koska ne on ns koodatut.
    Ja maajohdon voi pyöräyttää kiini esim ohjauskellon rautakiinikkeen pultin alle.
    Johdon pituus on jo itsessään niin lyhyt että väärin sitä ei voi edes kytkeä.



    Ja tässä näkyy johtosarjan kiinityspaikka, eli turbon viereen alipaine kellon ohjausventtiilin liittimeen tulee adapteripiuhan littimet
    kiini. Kuvassa kohta on ympyröity keltaisella.
    Ja tämä kyseinen johtohan tulee moottorin päältä / ilmamassamittarin yli tuonne ohjauskellolle.
    (kuvassa ei ole vielä adapterijohtoa kiini)




    Imuputki laitetaan takaisin paikoilleen.
    Tarkista, että turbon imuaukon tiiviste on hyvin paikoillaan
    Sitten vain suojamuovi kiini moottorin päälle ja vetoja.


    PS: Ohjetta editoitu kun kuvat hävisivät "Bittiavaruuteen" jostakin syystä.
    Ohjeesta poistettu omatekoisen adapterijohdon käyttö.
    Eli käytetään vain alkuperäistä johtoa lämmitysvastuksen kytkemiseksi,
    se on nopeaa ja turvallista.
    Last edited by Spetke; 19-09-2009, 09:50.
    ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---
  • Spetke
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 3452
    • Janakkala

    #2
    Toivottavasti näistä ohjeista on jollekkin tee se itse miehelle apua

    PS: Kuvat tuli räpsittyä puhelimella kun ei tullut "oikeaa" kameraa
    mukaan, mutta toivottavasti noista saa selvän.
    Last edited by Spetke; 19-09-2009, 09:48.
    ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

    Comment

    • soldia
      Banned
      • Feb 2006
      • 725
      • Planet X

      #3
      Hienoja neuvoja kuvineen. Hyvä asenne kun jaksaa jelppiä ja tämähän on kai näiden sivustojen perimmäinen tarkoitus.
      Last edited by soldia; 06-11-2006, 22:01.

      Comment

      • Lanttu
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 1643

        #4
        Tämä varmaan siirtyykin FAQ-osioon.

        Comment

        • -Tapi
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 3117
          • Välisuomi

          #5
          Hieno ohje!

          Mutta yksi asia pisti silmääni:
          Originally posted by Spetke View Post
          Tämä ohje koskee lähinnä tuonti autoja missä ei ole lämmitettävää huohotinta.
          Miksi se ei koske Suomiautoja? Niistäkään en ole löytänyt lämmitettäviä huohottimia (muuten kuin jälkiasennettuina)?
          ---

          Comment

          • Valkman
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2006
            • 712
            • Helsinki

            #6
            Jos nyt lainais tätä viestiä, niin onko jokin tietty bemun kone herkkä huohottimen jäätymiselle vai onko se sama onko dieseli vai bensakone? Eli pitäiskö esim. tuohon M52:seen jokin lämmitin asentaa varmuuden vuoksi?

            Comment

            • Spetke
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 3452
              • Janakkala

              #7
              Originally posted by Valkman View Post
              Jos nyt lainais tätä viestiä, niin onko jokin tietty bemun kone herkkä huohottimen jäätymiselle vai onko se sama onko dieseli vai bensakone? Eli pitäiskö esim. tuohon M52:seen jokin lämmitin asentaa varmuuden vuoksi?
              M52 koneeseen ei taida olla edes saatavissa lämmitettyjä huohottimia.
              Sen sijaan vasta M54 moottoriin tuli lämpoöeristetty huohotin venttiili, mutta siinäkään ei ole mitään lämmitys vastuksia vain lämpöeriste päällä.
              -Ja onhan noiden M50 M52 M54 huohottimen paikat mukavasti sielä imusarjan alla, niin eivät ole kovinkaan herkkiä jäätymis oireille.
              ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

              Comment

              • Valkman
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2006
                • 712
                • Helsinki

                #8
                Juu, näinhän se varmasti on, mutta jos kerran on tapahtunut, miksei toistekin... Eli taitaa olla varsinkin näissä kyseisissä koneissa kovin harvassa?

                Mitenkäs muuten.., (OT) koneessa on Castrolin 10W/60 Sport tai joku vastaava öljy.. onko tuo viskositeetti oikeasti liian suuri kylmille olosuhteille, kun puhutaan ns. "moderate climate" - öljystä kuitenkin. Just vaihdettu, joten ei viitsis heti lorauttaa tyhjäks konetta.
                Last edited by Valkman; 08-11-2006, 00:00.

                Comment

                • Leka
                  BTCF Member
                  • Sep 2003
                  • 7701
                  • Vilppula

                  #9
                  Originally posted by Lanttu View Post
                  Tämä varmaan siirtyykin FAQ-osioon.
                  Jep, löytyy E46 ja E39 FAQ:sta ja koko tarina kuvineen on tallessa, jos sattuu joskus häviämään foorumilta.
                  sigpic

                  BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                  Comment

                  • raimo
                    Bimmer Rookie
                    • May 2003
                    • 87
                    • Tornio

                    #10
                    paljonkos maksoi toi pelkkä vastus? täällä päin maksais kaikki piuhat ja putket 160€... ajattelin vain että paljon tossa säästää ku ostaa pelkän vastuksen?

                    Comment

                    • Spetke
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2005
                      • 3452
                      • Janakkala

                      #11
                      Originally posted by raimo View Post
                      paljonkos maksoi toi pelkkä vastus? täällä päin maksais kaikki piuhat ja putket 160€... ajattelin vain että paljon tossa säästää ku ostaa pelkän vastuksen?
                      Vastuksen ohjehinta BMW liikkeessä
                      noin 40€ + - joitain % tai euroja
                      ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                      Comment

                      • jaki
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2003
                        • 2978
                        • Uusimaa

                        #12
                        Jos halua hifistellä ja laittaa tuon orggisjohdon, tuleeko se liittimellä johonkin kiinni vai tinataanko sekin kuvassa esitetyllä tavalla?

                        Entäs koko orggissetti, onko siinä tuo huohotin lämpöeristetty?
                        BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                        Comment

                        • Spetke
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2005
                          • 3452
                          • Janakkala

                          #13
                          Originally posted by jaki View Post
                          Jos halua hifistellä ja laittaa tuon orggisjohdon, tuleeko se liittimellä johonkin kiinni vai tinataanko sekin kuvassa esitetyllä tavalla?

                          Entäs koko orggissetti, onko siinä tuo huohotin lämpöeristetty?
                          Jos käyttää orkkis johtoa niin se vain painetan valmiisin liittimiin, ja yksi lenkki maihin. todella helppo homma ja nopea.
                          -Ja empäs muuten muista, että oliko alkuperäinen huohotin putken mutka eristetty:think
                          Mutta turbon "iso imuputki" ei tietenkään ole.
                          ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                          Comment

                          • Nelikko
                            Bimmer Rookie
                            • Feb 2005
                            • 60

                            #14
                            Mitä alkuperäinen adapterijohto maksaa. BMW liike kait myy. Mihin liittimeen se töinen pää kytketään.

                            Comment

                            • Spetke
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2005
                              • 3452
                              • Janakkala

                              #15
                              Originally posted by Nelikko View Post
                              Mitä alkuperäinen adapterijohto maksaa. BMW liike kait myy. Mihin liittimeen se töinen pää kytketään.
                              Johto maksaa noin 27€ + - joitain % / euroja riippuen ostopaikasta, ja BMW liikkeestä saa sen ostettua.
                              Johto kytketään: Toinen liitin tottakai lämmitysvastukseen, ja toinen pää turbon johdesiipien sähkö venttiiliin. Pistokkeita ei pysty edes kytkemään väärin koska ne ovat "koodattuja" eli liittimissä on nystyrät eri kohdissa, ja johto on vain noin 10 senttiä pitkä. Eli väärin ei pysty laittamaan. Ja se yksi haara mikä siinä adapteri johdossa tulee niin tulee maihin (6mm pultin alle)
                              ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎