M30 viritys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Micce///M
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2008
    • 3552
    • Hämeenlinna

    Eikös M30:ssa välys kasva käyntilämpöisenä? :think

    Comment

    • herja
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 1649

      Kyllähän sen täytyy kiristyä kuumana.
      Retard Member

      Comment

      • Haatainen
        BTCF Member
        • Jul 2009
        • 1452
        • Tampere

        Originally posted by herja View Post
        Kyllähän sen täytyy kiristyä kuumana.
        Väitän väljistyvän ainakin imupuolella: Alumiinin lämpölaajenemiskerroin on melkein tuplat teräkseen nähden, minkä lisäksi imuventtiilin varsi jäähtyy moottoriin tulevassa ilmavirrassa.

        Pakopuolella tilanne voi olla toinen, kun venttiili käy selvästi kantta kuumempana.
        Alla:
        E61 530i(a) -09 perheauto myös invalidille
        E24 635Csi -84 Polaris metallic

        Ennenkin on ollut autoja

        Comment

        • Miuge
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2007
          • 630
          • Tampere

          Tehdassuositukset ovat 0,3mm kylmänä ja 0,35mm lämpösenä. Voidaan päätellä, että välys kasvaa koneen lämmetessä. Alkupään M30 koneissa on vissiin käytetty pykälän tiukempia välyksiä (0,05mm vähemmän).
          Webshop - MRT Engineering
          Facebook - MRT Engineering
          Instagram - mrtengineering
          YouTube - miugemrt

          Comment

          • petrolhead
            Moderator
            • Feb 2004
            • 13793
            • Hyvinkää

            Originally posted by Micce///M View Post
            Eikös M30:ssa välys kasva käyntilämpöisenä? :think
            No EI.
            Tappi on paljon kuumempi kuin kansi.
            Ja jos sen koneen pyörittelee paikallaan "lämpimäksi" niin se venojen lämpötila ei ole missään suhteessa siihen ku mennään isolla kuormalla.
            Se on ainoa syy olla venttiilinvälystä, kun se kuumana pienenee. Muutenhan riittäs satku kylmänä jos se lämmetessään suurenisi se välys.
            Last edited by petrolhead; 10-05-2017, 11:32.
            2015 VW Crafter
            1984 BMW 316
            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

            Comment

            • Micce///M
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2008
              • 3552
              • Hämeenlinna

              Originally posted by petrolhead View Post
              No EI.
              Tappi on paljon kuumempi kuin kansi.
              Ja jos sen koneen pyörittelee paikallaan "lämpimäksi" niin se venojen lämpötila ei ole missään suhteessa siihen ku mennään isolla kuormalla.
              Se on ainoa syy olla venttiilinvälystä, kun se kuumana pienenee. Muutenhan riittäs satku kylmänä jos se lämmetessään suurenisi se välys.
              Tarkoitatko siis että koneen lämmetessä välykset kasvaa, mutta kunnolla happea annettaessa välykset pienenee?

              Comment

              • petrolhead
                Moderator
                • Feb 2004
                • 13793
                • Hyvinkää

                En, vaan tarkoitan että pukissa pyöritellen jos mittailee ja vertaa kylmiin arvoihin niin siitä on turha koittaa vetää johtopäätöksiä. Turha kommentti sinänsä.
                Kuumalla koneella venavälykset pienenee ja se siitä.
                2015 VW Crafter
                1984 BMW 316
                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                Comment

                • Micce///M
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2008
                  • 3552
                  • Hämeenlinna

                  Originally posted by petrolhead View Post
                  En, vaan tarkoitan että pukissa pyöritellen jos mittailee ja vertaa kylmiin arvoihin niin siitä on turha koittaa vetää johtopäätöksiä. Turha kommentti sinänsä.
                  Kuumalla koneella venavälykset pienenee ja se siitä.
                  Mutta kuitenkin monessa alumiinikansisessa koneessa annetaan ohjearvoja kylmälle että kuumalle moottorille, kuuman moottorin arvot järjestään suuremmat?

                  Comment

                  • Miuge
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2007
                    • 630
                    • Tampere

                    Homman juju piilee siinä, että välyksiä mitattaessa lämmöt kannessa ja venttiilissä ovat oletettavasti tasaantuneet eli yhtäsuuret oli kone sitten kylmä tai kuuma. Koneen ollessa lämmin, alumiinikansi venttiilin pituisella matkalla laajenee enemmän, koska alumiinin lämpölaajenemiskerroin on terästä suurempi, siksi kuuma välys on suurempi.
                    Kuorman alla lämpöerot kasvaa, venttiili lämpenee kantta enemmän ja välys kuroutuu pienemmäksi.
                    Webshop - MRT Engineering
                    Facebook - MRT Engineering
                    Instagram - mrtengineering
                    YouTube - miugemrt

                    Comment

                    • Vauhtivaunu
                      BTCF Member
                      • Jun 2008
                      • 2714
                      • P-Karjala

                      Ja näissä vannhoissa moottoreissa on ns. vipat eli keinuvivut välissä jotka osaltaan vaikuttaa venavälyksiin...

                      Ps. Laitetaan ne välykset vaan tehtaan arvoihin ohjeen mukaan, niin ei tule tuhoja.
                      sigpic


                      Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                      Comment

                      • Spetke
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 3450
                        • Janakkala

                        Originally posted by Vauhtivaunu View Post
                        Ja näissä vannhoissa moottoreissa on ns. vipat eli keinuvivut välissä jotka osaltaan vaikuttaa venavälyksiin...

                        Ps. Laitetaan ne välykset vaan tehtaan arvoihin ohjeen mukaan, niin ei tule tuhoja.
                        Kysymykseni olikin nimeen omaan, että säädänkö venttiilivälykset nokka-akselin valmistajan ohjeiden mukaan vai BMW antaman ohjeen mukaan?
                        Kannen on valmistanut BMW ja antaa imu välykseksi kylmänä: 0.25mm ja pakovälykseksi 0,35mm kylmänä.
                        Nokka-akselin (Enem) antaa välykseksi 0,20mm imu ja pako puolelle.

                        No luotin edelleen BMW arvoihin. Jos nakuttaa liikaa niin pienennetään
                        Liian isosta välyksestä ei koidu kun venttiilien rapinaa mutta liian pienellä välyksellä aiheutetaan äkkiä käyntivikaa ja venttiilin palaminen.
                        ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                        Comment

                        • racing02
                          BTCF Member
                          • Nov 2004
                          • 2063
                          • Riihimäki

                          Kertokaapa samalla teorianne miksi yleensä virinokille annetaan vakiota isompi välys? Oletetaanko venttiilin kuumenevan enemmän?
                          Tosin jostain mystisestä syystä Spetken/Enemin tapauksessa annettiinkin pienempi arvo.

                          Comment

                          • petrolhead
                            Moderator
                            • Feb 2004
                            • 13793
                            • Hyvinkää

                            Originally posted by racing02 View Post
                            Kertokaapa samalla teorianne miksi yleensä virinokille annetaan vakiota isompi välys? Oletetaanko venttiilin kuumenevan enemmän?
                            Tosin jostain mystisestä syystä Spetken/Enemin tapauksessa annettiinkin pienempi arvo.
                            Iso osa venttiilin jäähdytyksestä tapahtuu venttiililautasen ja seetin välillä. Jos lautanen on irti seetistä 316 asteen ajan vaikka 264:n sijaan niin vaikuttaahan se. Ja osien lämpökuorma on suhteessa tehon määrään, oli sit ahdettu tai vapari.
                            Joskus foorumilla taitettiin peistä aiheesta vaikuttaako seetipaine venttiilin jäähtymiseen vai ei. Googlettelin asiaa silloin, siitäkin oli joku tehny tutkimuksen ja näytti pitävän paikkansa. Isommalla seetipaineella jäähtyy mitattavasti paremmin. Kai virikepin tekijä olettaa että pytyssä on jytyä enemmän kuin vakiona.
                            Miksi joku tuningpulju antaa tietyn suosituksen, syytä voi vain arvailla. Tehdas sen sijaan on noi moottorit suunnitellu/kehittäny/testannu. Jos vaikka Dbilasilla on pelkästään BMW:hen myynnissä kymmeniä keppejä niin tuskimpa niitä on kaikkia R&D osasto tutkinu kovin syvällisesti.
                            Ite olen käyttäny vapari M10:ssä .20 välystä kylmänä säädettynä ja en ole havainnu ongelmia. Vakiomoottorissa näyttää toimivan vielä pienempi. Kutoskoneessa lienee tarina toinen, eiköhän niissä kautta linjan 4/5 pytyt käy aika lämpiminä.
                            Last edited by petrolhead; 11-05-2017, 21:02.
                            2015 VW Crafter
                            1984 BMW 316
                            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                            Comment

                            • Urpo_rotta
                              BTCF Member
                              • May 2012
                              • 5323
                              • Pirkkala

                              Venttiilihän jäähtyy pääasiassa seetin kautta. Etenkin pakoventtiilin tapauksessa asia on merkittävä. Myös seetipaineella ja venttiilin hiontatavalla on vaikutuksensa asiaan. Näin olen antanut itseni ymmärtää.
                              E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                              E34 525i -90 twinturbo 427/519

                              N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                              VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                              Kysy jos tarvetta

                              Comment

                              • Micce///M
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2008
                                • 3552
                                • Hämeenlinna

                                Onko heittää jotain linkkiä liittyen tuohon venttiilivälyksien muuttumiseen lämpötilan mukaan?
                                Olen itse joskus törmännyt jonkun kilpamoottorin (formula) säätöarvoihin netissä, ja siinä oli toleranssi venttiilivälyksillä muistaakseni nollan ja parin satasen välillä. Luulisi venttiilit kantavan koko kisan.

                                Sinänsä mielenkiintoinen aihe, teoreettista faktaa ei vaan tunnu löytyvän. Tai ainakaan en osaa etsiä.

                                Comment

                                Working...
                                X