Announcement

Collapse
No announcement yet.

M30 viritys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sierra4x4tbo
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 2098
    • Lappeenranta

    Mulla on joutilaana tommonen alaspäin aukeava. 745i:stä alunperin.

    -Timo
    M535i BiTurbo -85
    740iA -95 ”#tonnin_pommi"

    --=MushroomMotorsport=--
    --=MaxTuned.com=--

    Comment

    • Antti-
      Bimmer Rookie
      • Oct 2011
      • 163
      • Suomi

      Originally posted by sierra4x4tbo View Post
      Mulla on joutilaana tommonen alaspäin aukeava. 745i:stä alunperin.

      -Timo
      Olis tarvinnu kaverin ottaa sekin sulta samalla kun haki sulta lohkonki
      Laitan yv.

      Comment

      • tero_v
        BTCF Member
        • Sep 2006
        • 972
        • Etelä-pohjanmaa, lehtimäki

        Originally posted by Antti- View Post
        Minkälaisia plenumi imusarjoja teillä on ollut ahdetuissa ja tuolla s38 öljynsuodattimen jalalla?
        Jos sais kuvia niin helpottais ennenku halkee pää ton miettimisen kans.
        Ollut jo pari visiota tuon kanssa mutta kaikissa joutuisi ottamaan imusarjan irti kun vaihtaa öljyt
        No mulla on s38 jalka ja läppärunkojen kans sain tehtyä 9litrasen painekotelon ja saa suodattimen pois. Kato tuolta mun projekti topikista kuva
        E28 M30b34 turbo - > m54b30 Turbo
        650hp/850nm 1.8bar
        1/4m 11.48s/208km/h
        100-150km/h 2.01s
        100-200km/h 6.99s


        EX jatkeet:
        e39 528 M-Sport -99
        e36 318is "M-sport" -92

        Comment

        • sierra4x4tbo
          BTCF Member
          • Oct 2004
          • 2098
          • Lappeenranta

          Postataan nyt tännekin, jos joku muukin haluaa modailla S38in kampuran M30ppiin.

          -M30 ketjupyörä ei käy, S38 akseli paksumpi. Myös kiilat eri kokoiset. Pitää käyttää S38 ketjupyörää.
          -S38 jakoketjun takimmaisen rattaan keskilinja ~2mm lähempänä lohkoa kuin M30. Pystyy siirtämään ketjulinjaa nokan päästä saman verran kohti lohkoa.
          -S38 ketjupyörässä kiila hiukan eri asennossa ilmeisesti, säädettävällä nokkapyörällä saa nokan ajoitettua oikein.
          -S38 triggeripyörässä ei ole kiilahihnalle paikkaa, joutuu käyttämään M30 triggeriä (käy S38 hubiin).
          -S38n hubissa triggeripyörän tappi ei kohdassa (myös jako eri asennossa), YKK merkki ei oikein.
          -etupään stefa eri sisähalkaisijalla

          Tuossa nyt "muutama" ero/modauksen kohde parin tunnin tsekkauksella.

          -Timo
          M535i BiTurbo -85
          740iA -95 ”#tonnin_pommi"

          --=MushroomMotorsport=--
          --=MaxTuned.com=--

          Comment

          • sierra4x4tbo
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 2098
            • Lappeenranta

            Lisätään vielä, että S38 triggeripyörällä YKK merkki kohdallaan, M30 triggeripyörällä joutuu tekemään uuden merkin jakokoppaan.

            -Timo
            M535i BiTurbo -85
            740iA -95 ”#tonnin_pommi"

            --=MushroomMotorsport=--
            --=MaxTuned.com=--

            Comment

            • -kalevi-
              BTCF Member
              • Aug 2012
              • 507
              • Tuusula

              Minkälaisia öljynpaineita muilla on turbo m30 moottorissa? Öljysumut laitettu ja öljynpaineanturin paikalta otettu 5mm letkulla öljy holsetille. Letkussa t-haaralla öljynpainemittari. 80 asteisilla öljyillä tyhjäkäynnillä 1bar ja 6000rpm 3,4bar. Onkohan alakerrassa yhtään enempää painetta? Moottori kasattu 4000km sitten uusilla osilla (uusi lohko, männät, öljypumpun kaikki muut paitsi kuoret, yms). Koneessa 10w-60 valvolinet. Moottori toimii ihan nätisti, niin kannattaako noista ressata? Anturi pitäisi melkeimpä saada suodatinjalkaan, että saisi tarkemman tiedon...
              Koneen rakentamisen jälkeen muistaakseni, hieman enemmän oli painetta. Kierroksilla lähes 4bar
              Edit: Laitoin öljynpaineventtiilinjousen alle prikan, mutta paineet ei juuri nousseet ylemmäs.
              Last edited by -kalevi-; 10-04-2017, 21:32.
              E87 118d
              E70 3.0d
              Ex: E36 M3
              Ex: E36 cabriolet m60b40
              Ex: E34 535i turbo 550hp/700nm @1,3bar
              Ex: E38 740i turbo 410hp/600nm @0,5bar

              Comment

              • sierra4x4tbo
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 2098
                • Lappeenranta

                Originally posted by -kalevi- View Post
                Minkälaisia öljynpaineita muilla on turbo m30 moottorissa? Öljysumut laitettu ja öljynpaineanturin paikalta otettu 5mm letkulla öljy holsetille. Letkussa t-haaralla öljynpainemittari. 80 asteisilla öljyillä tyhjäkäynnillä 1bar ja 6000rpm 3,4bar. Onkohan alakerrassa yhtään enempää painetta? Moottori kasattu 4000km sitten uusilla osilla (uusi lohko, männät, öljypumpun kaikki muut paitsi kuoret, yms). Koneessa 10w-60 valvolinet. Moottori toimii ihan nätisti, niin kannattaako noista ressata? Anturi pitäisi melkeimpä saada suodatinjalkaan, että saisi tarkemman tiedon...
                Koneen rakentamisen jälkeen muistaakseni, hieman enemmän oli painetta. Kierroksilla lähes 4bar
                Edit: Laitoin öljynpaineventtiilinjousen alle prikan, mutta paineet ei juuri nousseet ylemmäs.
                Itse antaisin anturin olla kannessa, koska siellähän se paine ensimmäisenä tippuu. Ahtimen kierron siirtäisin sinne putsarin jalkaan.

                -Timo
                M535i BiTurbo -85
                740iA -95 ”#tonnin_pommi"

                --=MushroomMotorsport=--
                --=MaxTuned.com=--

                Comment

                • -kalevi-
                  BTCF Member
                  • Aug 2012
                  • 507
                  • Tuusula

                  Originally posted by sierra4x4tbo View Post
                  Itse antaisin anturin olla kannessa, koska siellähän se paine ensimmäisenä tippuu. Ahtimen kierron siirtäisin sinne putsarin jalkaan.

                  -Timo
                  Miten tuosta vakio suodatinjalasta saan lähdön ahtimelle? Ja auttaako tuo yhtään öljynpaineisiin?
                  E87 118d
                  E70 3.0d
                  Ex: E36 M3
                  Ex: E36 cabriolet m60b40
                  Ex: E34 535i turbo 550hp/700nm @1,3bar
                  Ex: E38 740i turbo 410hp/600nm @0,5bar

                  Comment

                  • sierra4x4tbo
                    BTCF Member
                    • Oct 2004
                    • 2098
                    • Lappeenranta

                    Originally posted by sierra4x4tbo View Post
                    Pulttiin saa kiristettäessä venymän, pitäisi pysyä paremmin kiinni..

                    -Timo
                    Vielä palatakseni tuohon hubin kiinnitys pultti vs. mutteri asiaan.

                    S38B36 orggis pultti on 12.9 kovuuksinen, M20x1,5. BMW:n ohje antaa kiristysarvoksi 60Nm+60ast+60ast+30ast (jossain lähteissä puhutaan 440Nm?!?).
                    Tuommoisen M20x1,5 12.9 pultin kiristysmomentti taulukon mukaan on 770Nm, meneeköhän edes lähelle tuolla BMW:n ohjeella?

                    Pitäsikö tuonne laittaa pehmeämpi pultti, esim 8.8:lle taulukkoarvo on 460Nm tai 10.9 640Nm? :think

                    Lisäksi mietinnässä on että laittaako kierteisiin lukitteen vai öljyn?

                    -Timo
                    M535i BiTurbo -85
                    740iA -95 ”#tonnin_pommi"

                    --=MushroomMotorsport=--
                    --=MaxTuned.com=--

                    Comment

                    • m50 turbo
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2005
                      • 454

                      Mä oon vetänyt 12.9 800nm ja liimalla. Kone tosin s38
                      http://www.teammadmax.com

                      Comment

                      • sierra4x4tbo
                        BTCF Member
                        • Oct 2004
                        • 2098
                        • Lappeenranta

                        Originally posted by m50 turbo View Post
                        Mä oon vetänyt 12.9 800nm ja liimalla. Kone tosin s38
                        Oho! Nyt alkaa olee kunnon momentit!

                        S38B36:sen kampura mullekin on nyt tulossa tuohon M30:ppiin. Noita kiristysmomentteja vaan jäin miettimään.. :think

                        EDIT: Sulla ei oo ollu ongelmia pultin aukeamisen kanssa?

                        -Timo
                        Last edited by sierra4x4tbo; 17-04-2017, 21:08.
                        M535i BiTurbo -85
                        740iA -95 ”#tonnin_pommi"

                        --=MushroomMotorsport=--
                        --=MaxTuned.com=--

                        Comment

                        • m50 turbo
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2005
                          • 454

                          Ei aukea kuin rälläkällä. Ei oo tarvinnut yrittää edes ehjänä avata kun aina on ollut lohkossa reikä...
                          http://www.teammadmax.com

                          Comment

                          • -Jo0nas-
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2009
                            • 162
                            • kouvola

                            Kertokaas ketkä noita öljysuihkuja on laitellu. Niin onko 13astetta hyvä kulma niille? näin sanottiin ainakin jossain vanhassa topicissa..

                            Comment

                            • Spetke
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2005
                              • 3450
                              • Janakkala

                              Millaisia venttiilivälyksiä olette säätäneet M30 moottoriin Enem Z55 turbo nokka akselin kanssa?
                              Paketissa lukee 0,20mm. Mutta noudattaako auton valmistajan vai nokka akselin valmistajan ohjeita? Tuntuu kyllä toi 0.20 liian tiukalle M30 koneeseen, rupeaa pian kantamaan lämpimänä. :think
                              ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                              Comment

                              • Miuge
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2007
                                • 630
                                • Tampere

                                Muistelisin, että PPF:llä usein näkynyt suosituksena 0,25mm molempiin Enemin nokille, kylmänä. Pienempi riski että venttiili jää kantaan ja palaa.
                                Orkkis suositus lienee 0,3mm.
                                Webshop - MRT Engineering
                                Facebook - MRT Engineering
                                Instagram - mrtengineering
                                YouTube - miugemrt

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎