Minkälaisia plenumi imusarjoja teillä on ollut ahdetuissa ja tuolla s38 öljynsuodattimen jalalla?
Jos sais kuvia niin helpottais ennenku halkee pää ton miettimisen kans.
Ollut jo pari visiota tuon kanssa mutta kaikissa joutuisi ottamaan imusarjan irti kun vaihtaa öljyt
No mulla on s38 jalka ja läppärunkojen kans sain tehtyä 9litrasen painekotelon ja saa suodattimen pois. Kato tuolta mun projekti topikista kuva
Postataan nyt tännekin, jos joku muukin haluaa modailla S38in kampuran M30ppiin.
-M30 ketjupyörä ei käy, S38 akseli paksumpi. Myös kiilat eri kokoiset. Pitää käyttää S38 ketjupyörää.
-S38 jakoketjun takimmaisen rattaan keskilinja ~2mm lähempänä lohkoa kuin M30. Pystyy siirtämään ketjulinjaa nokan päästä saman verran kohti lohkoa.
-S38 ketjupyörässä kiila hiukan eri asennossa ilmeisesti, säädettävällä nokkapyörällä saa nokan ajoitettua oikein.
-S38 triggeripyörässä ei ole kiilahihnalle paikkaa, joutuu käyttämään M30 triggeriä (käy S38 hubiin).
-S38n hubissa triggeripyörän tappi ei kohdassa (myös jako eri asennossa), YKK merkki ei oikein.
-etupään stefa eri sisähalkaisijalla
Tuossa nyt "muutama" ero/modauksen kohde parin tunnin tsekkauksella.
Minkälaisia öljynpaineita muilla on turbo m30 moottorissa? Öljysumut laitettu ja öljynpaineanturin paikalta otettu 5mm letkulla öljy holsetille. Letkussa t-haaralla öljynpainemittari. 80 asteisilla öljyillä tyhjäkäynnillä 1bar ja 6000rpm 3,4bar. Onkohan alakerrassa yhtään enempää painetta? Moottori kasattu 4000km sitten uusilla osilla (uusi lohko, männät, öljypumpun kaikki muut paitsi kuoret, yms). Koneessa 10w-60 valvolinet. Moottori toimii ihan nätisti, niin kannattaako noista ressata? Anturi pitäisi melkeimpä saada suodatinjalkaan, että saisi tarkemman tiedon...
Koneen rakentamisen jälkeen muistaakseni, hieman enemmän oli painetta. Kierroksilla lähes 4bar
Edit: Laitoin öljynpaineventtiilinjousen alle prikan, mutta paineet ei juuri nousseet ylemmäs.
Minkälaisia öljynpaineita muilla on turbo m30 moottorissa? Öljysumut laitettu ja öljynpaineanturin paikalta otettu 5mm letkulla öljy holsetille. Letkussa t-haaralla öljynpainemittari. 80 asteisilla öljyillä tyhjäkäynnillä 1bar ja 6000rpm 3,4bar. Onkohan alakerrassa yhtään enempää painetta? Moottori kasattu 4000km sitten uusilla osilla (uusi lohko, männät, öljypumpun kaikki muut paitsi kuoret, yms). Koneessa 10w-60 valvolinet. Moottori toimii ihan nätisti, niin kannattaako noista ressata? Anturi pitäisi melkeimpä saada suodatinjalkaan, että saisi tarkemman tiedon...
Koneen rakentamisen jälkeen muistaakseni, hieman enemmän oli painetta. Kierroksilla lähes 4bar
Edit: Laitoin öljynpaineventtiilinjousen alle prikan, mutta paineet ei juuri nousseet ylemmäs.
Itse antaisin anturin olla kannessa, koska siellähän se paine ensimmäisenä tippuu. Ahtimen kierron siirtäisin sinne putsarin jalkaan.
Pulttiin saa kiristettäessä venymän, pitäisi pysyä paremmin kiinni..
-Timo
Vielä palatakseni tuohon hubin kiinnitys pultti vs. mutteri asiaan.
S38B36 orggis pultti on 12.9 kovuuksinen, M20x1,5. BMW:n ohje antaa kiristysarvoksi 60Nm+60ast+60ast+30ast (jossain lähteissä puhutaan 440Nm?!?).
Tuommoisen M20x1,5 12.9 pultin kiristysmomentti taulukon mukaan on 770Nm, meneeköhän edes lähelle tuolla BMW:n ohjeella?
Pitäsikö tuonne laittaa pehmeämpi pultti, esim 8.8:lle taulukkoarvo on 460Nm tai 10.9 640Nm? :think
Lisäksi mietinnässä on että laittaako kierteisiin lukitteen vai öljyn?
Millaisia venttiilivälyksiä olette säätäneet M30 moottoriin Enem Z55 turbo nokka akselin kanssa?
Paketissa lukee 0,20mm. Mutta noudattaako auton valmistajan vai nokka akselin valmistajan ohjeita? Tuntuu kyllä toi 0.20 liian tiukalle M30 koneeseen, rupeaa pian kantamaan lämpimänä. :think
Muistelisin, että PPF:llä usein näkynyt suosituksena 0,25mm molempiin Enemin nokille, kylmänä. Pienempi riski että venttiili jää kantaan ja palaa.
Orkkis suositus lienee 0,3mm.
Comment