Eikös M30:ssa välys kasva käyntilämpöisenä? :think
M30 viritys
Collapse
X
-
Väitän väljistyvän ainakin imupuolella: Alumiinin lämpölaajenemiskerroin on melkein tuplat teräkseen nähden, minkä lisäksi imuventtiilin varsi jäähtyy moottoriin tulevassa ilmavirrassa.Originally posted by herja View PostKyllähän sen täytyy kiristyä kuumana.
Pakopuolella tilanne voi olla toinen, kun venttiili käy selvästi kantta kuumempana.Alla:
E61 530i(a) -09 perheauto myös invalidille
E24 635Csi -84 Polaris metallic
Ennenkin on ollut autoja
Comment
-
Tehdassuositukset ovat 0,3mm kylmänä ja 0,35mm lämpösenä. Voidaan päätellä, että välys kasvaa koneen lämmetessä. Alkupään M30 koneissa on vissiin käytetty pykälän tiukempia välyksiä (0,05mm vähemmän).
Comment
-
No EI.Originally posted by Micce///M View PostEikös M30:ssa välys kasva käyntilämpöisenä? :think
Tappi on paljon kuumempi kuin kansi.
Ja jos sen koneen pyörittelee paikallaan "lämpimäksi" niin se venojen lämpötila ei ole missään suhteessa siihen ku mennään isolla kuormalla.
Se on ainoa syy olla venttiilinvälystä, kun se kuumana pienenee. Muutenhan riittäs satku kylmänä jos se lämmetessään suurenisi se välys.Last edited by petrolhead; 10-05-2017, 12:32.2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
Tarkoitatko siis että koneen lämmetessä välykset kasvaa, mutta kunnolla happea annettaessa välykset pienenee?Originally posted by petrolhead View PostNo EI.
Tappi on paljon kuumempi kuin kansi.
Ja jos sen koneen pyörittelee paikallaan "lämpimäksi" niin se venojen lämpötila ei ole missään suhteessa siihen ku mennään isolla kuormalla.
Se on ainoa syy olla venttiilinvälystä, kun se kuumana pienenee. Muutenhan riittäs satku kylmänä jos se lämmetessään suurenisi se välys.
Comment
-
En, vaan tarkoitan että pukissa pyöritellen jos mittailee ja vertaa kylmiin arvoihin niin siitä on turha koittaa vetää johtopäätöksiä. Turha kommentti sinänsä.
Kuumalla koneella venavälykset pienenee ja se siitä.2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
Mutta kuitenkin monessa alumiinikansisessa koneessa annetaan ohjearvoja kylmälle että kuumalle moottorille, kuuman moottorin arvot järjestään suuremmat?Originally posted by petrolhead View PostEn, vaan tarkoitan että pukissa pyöritellen jos mittailee ja vertaa kylmiin arvoihin niin siitä on turha koittaa vetää johtopäätöksiä. Turha kommentti sinänsä.
Kuumalla koneella venavälykset pienenee ja se siitä.
Comment
-
Homman juju piilee siinä, että välyksiä mitattaessa lämmöt kannessa ja venttiilissä ovat oletettavasti tasaantuneet eli yhtäsuuret oli kone sitten kylmä tai kuuma. Koneen ollessa lämmin, alumiinikansi venttiilin pituisella matkalla laajenee enemmän, koska alumiinin lämpölaajenemiskerroin on terästä suurempi, siksi kuuma välys on suurempi.
Kuorman alla lämpöerot kasvaa, venttiili lämpenee kantta enemmän ja välys kuroutuu pienemmäksi.
Comment
-
Ja näissä vannhoissa moottoreissa on ns. vipat eli keinuvivut välissä jotka osaltaan vaikuttaa venavälyksiin...
Ps. Laitetaan ne välykset vaan tehtaan arvoihin ohjeen mukaan, niin ei tule tuhoja.sigpic
Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.
Comment
-
Kysymykseni olikin nimeen omaan, että säädänkö venttiilivälykset nokka-akselin valmistajan ohjeiden mukaan vai BMW antaman ohjeen mukaan?Originally posted by Vauhtivaunu View PostJa näissä vannhoissa moottoreissa on ns. vipat eli keinuvivut välissä jotka osaltaan vaikuttaa venavälyksiin...
Ps. Laitetaan ne välykset vaan tehtaan arvoihin ohjeen mukaan, niin ei tule tuhoja.
Kannen on valmistanut BMW ja antaa imu välykseksi kylmänä: 0.25mm ja pakovälykseksi 0,35mm kylmänä.
Nokka-akselin (Enem) antaa välykseksi 0,20mm imu ja pako puolelle.
No luotin edelleen BMW arvoihin. Jos nakuttaa liikaa niin pienennetään

Liian isosta välyksestä ei koidu kun venttiilien rapinaa mutta liian pienellä välyksellä aiheutetaan äkkiä käyntivikaa ja venttiilin palaminen.
Comment
-
Iso osa venttiilin jäähdytyksestä tapahtuu venttiililautasen ja seetin välillä. Jos lautanen on irti seetistä 316 asteen ajan vaikka 264:n sijaan niin vaikuttaahan se. Ja osien lämpökuorma on suhteessa tehon määrään, oli sit ahdettu tai vapari.Originally posted by racing02 View PostKertokaapa samalla teorianne miksi yleensä virinokille annetaan vakiota isompi välys? Oletetaanko venttiilin kuumenevan enemmän?
Tosin jostain mystisestä syystä Spetken/Enemin tapauksessa annettiinkin pienempi arvo.
Joskus foorumilla taitettiin peistä aiheesta vaikuttaako seetipaine venttiilin jäähtymiseen vai ei. Googlettelin asiaa silloin, siitäkin oli joku tehny tutkimuksen ja näytti pitävän paikkansa. Isommalla seetipaineella jäähtyy mitattavasti paremmin. Kai virikepin tekijä olettaa että pytyssä on jytyä enemmän kuin vakiona.
Miksi joku tuningpulju antaa tietyn suosituksen, syytä voi vain arvailla. Tehdas sen sijaan on noi moottorit suunnitellu/kehittäny/testannu. Jos vaikka Dbilasilla on pelkästään BMW:hen myynnissä kymmeniä keppejä niin tuskimpa niitä on kaikkia R&D osasto tutkinu kovin syvällisesti.
Ite olen käyttäny vapari M10:ssä .20 välystä kylmänä säädettynä ja en ole havainnu ongelmia. Vakiomoottorissa näyttää toimivan vielä pienempi. Kutoskoneessa lienee tarina toinen, eiköhän niissä kautta linjan 4/5 pytyt käy aika lämpiminä.Last edited by petrolhead; 11-05-2017, 22:02.2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
Venttiilihän jäähtyy pääasiassa seetin kautta. Etenkin pakoventtiilin tapauksessa asia on merkittävä. Myös seetipaineella ja venttiilin hiontatavalla on vaikutuksensa asiaan. Näin olen antanut itseni ymmärtää.E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
E34 525i -90 twinturbo 427/519
N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
Kysy jos tarvetta
Comment
-
Onko heittää jotain linkkiä liittyen tuohon venttiilivälyksien muuttumiseen lämpötilan mukaan?
Olen itse joskus törmännyt jonkun kilpamoottorin (formula) säätöarvoihin netissä, ja siinä oli toleranssi venttiilivälyksillä muistaakseni nollan ja parin satasen välillä. Luulisi venttiilit kantavan koko kisan.
Sinänsä mielenkiintoinen aihe, teoreettista faktaa ei vaan tunnu löytyvän. Tai ainakaan en osaa etsiä.
Comment
Comment