M30 viritys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vauhtivaunu
    BTCF Member
    • Jun 2008
    • 2714
    • P-Karjala

    Originally posted by Micce///M View Post
    Onko heittää jotain linkkiä liittyen tuohon venttiilivälyksien muuttumiseen lämpötilan mukaan?
    Olen itse joskus törmännyt jonkun kilpamoottorin (formula) säätöarvoihin netissä, ja siinä oli toleranssi venttiilivälyksillä muistaakseni nollan ja parin satasen välillä. Luulisi venttiilit kantavan koko kisan.

    Sinänsä mielenkiintoinen aihe, teoreettista faktaa ei vaan tunnu löytyvän. Tai ainakaan en osaa etsiä.


    Aiheestahan saisi oman topicin. Välykseen vaikuttaa mm. koneiston rakenne ja materiaalit, kannen ja seetien materiaali, kierroslukualue millä moottoria pyöritetään enimmäkseen jne. kaikki mikä vaikuttaa koneiston lämpökuormaan ja sen siirtymiseen siinä.
    sigpic


    Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

    Comment

    • petrolhead
      Moderator
      • Feb 2004
      • 13793
      • Hyvinkää

      Väittely voi olla hieman akateemista tässä topikissa. Käsi pystyyn moniko tekee M30-moottorinsa niin että siellä on kasatessa uudet huiluakselit, uudet vipat, venavarret jotka ei oo tiimalasin muotoset, ohjurit on kunnostettu ja tapit sovitettu seeteihin.

      Meinaan vaan että jos turbokone on kasattu ihanhyväkuntosista purkuosista ja vähä hoonattu niin se lie yks lysti onko venavälys ,20 vai ,25.
      Last edited by petrolhead; 13-05-2017, 21:30.
      2015 VW Crafter
      1984 BMW 316
      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

      Comment

      • Spetke
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 3450
        • Janakkala

        Originally posted by petrolhead View Post
        Väittely voi olla hieman akateemista tässä topikissa. Käsi pystyyn moniko tekee M30-moottorinsa niin että siellä on kasatessa uudet huiluakselit, uudet vipat, venavarret jotka ei oo tiimalasin muotoset, ohjurit on kunnostettu ja tapit sovitettu seeteihin.
        Täältä käsi pystyyn
        Öljynvoiteluputki ja kansi aihio on vanhat osat. muu on uutta.
        Kansityö Kosunen tota melkein vuoden piti hyvänä

        kansi by Bemu Expert, on Flickr
        Last edited by Spetke; 15-05-2017, 07:41.
        ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

        Comment

        • sierra4x4tbo
          BTCF Member
          • Oct 2004
          • 2099
          • Lappeenranta

          Käykö M50/S50 aftermarket kova vauhtipyörä (esim BlingFactory) M30ppiin bolt on?

          Pulttijako on vissiin ainakin sama..

          -Timo
          M535i BiTurbo -85
          740iA -95 ”#tonnin_pommi"

          --=MushroomMotorsport=--
          --=MaxTuned.com=--

          Comment

          • sierra4x4tbo
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 2099
            • Lappeenranta

            Ostin uudet kiertokangen pultit marmorilta, näyttää vaan laatu aika kuralle versus orig. Oikealla uusi.

            Onko kukaan pistäny ton näkösillä pulteilla konetta kasaan? Kai kestää..?





            -Timo
            M535i BiTurbo -85
            740iA -95 ”#tonnin_pommi"

            --=MushroomMotorsport=--
            --=MaxTuned.com=--

            Comment

            • petrolhead
              Moderator
              • Feb 2004
              • 13793
              • Hyvinkää

              No, aika vaikee kuvitella että korvaava tuote olisi esimerkiksi pehmeempää kamaa. Jos veikata pitäis niin ei jää kiinni muuta kuin siitä että työkalu jolla kiristetään naksahtaa oikeessa kohtaa.

              Originally posted by Spetke View Post
              Täältä käsi pystyyn
              Öljynvoiteluputki ja kansi aihio on vanhat osat. muu on uutta.
              Kansityö Kosunen tota melkein vuoden piti hyvänä
              Heh. Kattelin omaa lätsää kun olin kasannut sen, totesin saman. Uus keppi ja vipat ja sun muuta mikä maksaa ihan rahaakin. Sitte vedin vanhalla banjopultilla vanhan voiteluputken kiinni ja aattelin että kai ne pysyy kiinni ja voitelee noi kalliimmat osat . Oikee paikka säästää.
              Pesin kyllä aika hartaasti bräkkiksellä ja paineilmalla sitä voiteluputkea ja nuohosin reiät.
              Last edited by petrolhead; 07-06-2017, 16:46.
              2015 VW Crafter
              1984 BMW 316
              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

              Comment

              • Darius67
                Newbiemmer
                • Apr 2016
                • 7
                • espoo

                mitä tulppia olette käyttäneet ahdetussa m30:ssä ,bensalla käyvässä?

                Comment

                • -kalevi-
                  BTCF Member
                  • Aug 2012
                  • 507
                  • Tuusula

                  Originally posted by Darius67 View Post
                  mitä tulppia olette käyttäneet ahdetussa m30:ssä ,bensalla käyvässä?
                  Mulla on muistaakseni ngk bp8es tulpat. Hyvin pelannut tähän mennessä (~10tkm) ja toimii edelleen
                  E87 118d
                  E70 3.0d
                  Ex: E36 M3
                  Ex: E36 cabriolet m60b40
                  Ex: E34 535i turbo 550hp/700nm @1,3bar
                  Ex: E38 740i turbo 410hp/600nm @0,5bar

                  Comment

                  • Suh0
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2016
                    • 530
                    • Akaa

                    Briskin DOR10DS todettu myös kestäväksi etanolilla isolla paineella.
                    Turbo GSX-R
                    E36 Coupe
                    E90 325i LCI

                    Comment

                    • Darius67
                      Newbiemmer
                      • Apr 2016
                      • 7
                      • espoo

                      Sain vihdoin laitettua tuon holsetin m30 kylkeen,vakiokytkinhän alkoi luistamaan
                      Heti kun ahdot ylitti 0,5bar
                      Kova vp on hommattu ja tämän perään tarkoitus laittaa sre 765 asetelma.
                      Jos olette laittaneet jousitetun massalevyn niin onko ollut ihan perus esim. e28 528 vai m5
                      Levy? on tuo m5 sen levy aika kallis.
                      Pk seudun ruuhkissa ei viitsisi sintterillä ajaa.

                      Comment

                      • sierra4x4tbo
                        BTCF Member
                        • Oct 2004
                        • 2099
                        • Lappeenranta

                        Itselle tuli jousittamaton massalevy vastaavaan setupiin, olisikohan ollut E36 328..
                        Tarvikemotista tais maksaa 80€ paikkeilla.

                        -Timo
                        M535i BiTurbo -85
                        740iA -95 ”#tonnin_pommi"

                        --=MushroomMotorsport=--
                        --=MaxTuned.com=--

                        Comment

                        • Jondis
                          BTCF Member
                          • Feb 2014
                          • 698
                          • Tuusula

                          Mikäs nokka olis sellanen hyväksi todettu turbo motissa? Onko z55 turbo edelleen the nokka vai mitä sinne kannattaisi työntää? Myönnän suoraan, ettei ymmärrystä noiden mitoituksesta hirveesti ole. Hakusessa suht mieto keppi millä ei alakierrosten vääntö ihan kamalasti kärsisi. Konetta ei myöskään ainakaan ens kesän setupilla ole tarkotus kierrättää yli 6500rpm.
                          MB E55 AMG -05
                          E36 318TiA -96
                          E34 535i -89 imolarot
                          Ex: E34x4, E46x2, E39x4, E91x4, E30, E36x3, E61, E60x2, F31 + jokunen muun merkin tuotos

                          Comment

                          • Darius67
                            Newbiemmer
                            • Apr 2016
                            • 7
                            • espoo

                            kuinka paljon m30:sen dekki tasosta voi höylätä?
                            purkasin tuon ahdetun moottorin ja kasatessa huomasin että 6sylinterin
                            lähellä olevan vesikanavan ympärillä on syöpymä joka ulottuu siihen "liekkirenkaan"lähelle ja on syönyt sitä millin kapeammaksi.

                            ei tullut purkaessa katsottua kuinka ylös männät tulevat
                            paljonko tohtii höylätä:think

                            Comment

                            • Neppo
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2006
                              • 721
                              • Laihia

                              Ei suoranaisesti liity viritykseen, mutta m30 tekee lammikkoa kytkinkopan alle.Netissä puhutaan "m30 duck cam cover o-ringistä". Tuleeko sinne kannen takakanteen johonkin reikään o-rengas..? Kone e30 kopassa, niin hirveen montaa kertaa ei viittis koko tekniikkaa ottaa tuon kannen takia irti... muuten kaikki tiivisteet uutta, esim. kampiakselin päässä. Eikä öljy tuu laatikosta. Alkaa tiputtaa heti kun lyö koneen tulille. Ei vaan näe tuonne taakse mistään.

                              Comment

                              • -Jo0nas-
                                Bimmer Rookie
                                • Oct 2009
                                • 162
                                • kouvola

                                Omassa on ainakin sen peltilätkän alla ihan pahvitiiviste. Ja vittumainen oli vaihtaa ainakin e34...
                                http://www.realoem.com/bmw/enUS/show...diagId=11_1906 Numero 10

                                Comment

                                Working...
                                X