Announcement

Collapse
No announcement yet.

Forte-käsittely, onko vaaratonta?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • reddewil
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 3015
    • West Coast

    #31
    Kertaakaan en ole Fortea koittanut, kun siihenkin pätee se että itselleni on sama minkä merkkistä maitoa esimerkiksi juon.
    Eli puhdistusaineet jotka sisältävät yleensä samoja aineita, oli merkki mikä vain, niin miksi ostaa ylivoimaisesti kalleinta? Itselle on kelvannut motonetin hyllystä löytyvät merkit, ja niillä olen saanut ainakin M40 moottorin välyksen säätäjät hiljaiseksi. Lisäksi kun laittaa uusien öljyjen kanssa vähän lisäaineita niin johan taas mennään
    Niin vaarallisuudesta, mitään ei ole hajonnut, käynti vaan parantunut.
    ...

    Comment

    • alspe
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2004
      • 3402
      • Tre

      #32
      Siinä se just on. Forte on luultavasti jotain luotinta vaan. Jollekki ihan rämälle koneelle (m50) kun joku uskaltis koittaa vaan heittää vaikka bensaa/naftaa öljyihin forten sijasta. Vois toimia ihan samalla tavalla, en kyllä suosittele tätä kellekkään.
      G30 520d xDrive
      EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

      Comment

      • hazys
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2005
        • 404

        #33
        Kerran tein Fortekäsittelyn ex 325:lle ja paskaa tuli vitusti. Jostain syystä auto rupesi syömään paljon enemmän öljyä. Sai lisätä aina parin viikon välein öljyä. Tätä ilmiötä ei tapahtunut ennen forte käsittelyä. Voi olla et ne paskat, jotka irtosivat sieltä olivat tukkineet jonkun vuodon tiivisteessä yms. Loppujen lopuksi sain öljyä syövän auton ja käyntiäänet olivat niinkuin ennen.
        Make my day, go away.

        Comment

        • Bmw Master
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 13155
          • Kokomo

          #34
          Originally posted by tumppu86 View Post
          On monta kertaa tehny mieli testata tuota fortea.
          Mulla M50B25 naputtaa vähän aikaa kylmänä ja silloin tällöin myös lämpimänä.
          Voisko jotku toiset öljyt vaikuttaa tuohon naputukseen? Olen aina käyttänyt mobil1 5w50:stä.
          Ei innostais ostaa uusia ja kalliita venttiilin nostimia.
          Vaihda öljyä, vaikka teboil diamond tai joku muu kunnollinen 10w-40 öljy.

          Originally posted by hazys View Post
          Jostain syystä auto rupesi syömään paljon enemmän öljyä.
          Tätä olen josksus kuullut myös, omia kokemuksia ei ole.

          STP motorflush on aika lailla halvempaa ja taitaa olla ihan samaa. Rautakaupasta saa öljy pohjaisia liuottimia eikä paljoa maksa, koneeseen vaan ja sama loppu tulos.

          Comment

          • arzi
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2005
            • 453
            • Vantaa

            #35
            Korjauspuhdistus
            Ongelmien poistoon (mm. jumiutuneet männänrenkaat, ääntävät hydrauliset venttiilin nostimet tai paljon mustaa lietettä tai jos moottoria ei ole aikaisemmin puhdistettu) lisää 2 purkkia (á 400 ml) FORTÉ Motor Flushia neljään litraa vanhaa öljyä. Käytä moottoria korotetulla joutokäynnillä 1500 r/min vähintään 30 minuuttia. Vaihda suodatin ja öljyt.
            Tarkista esim. rautalangalla kaapimalla tai endoskoopilla, että kaikki musta liete on irronnut mm. öljypohjasta (erityisesti ns. tuontimoottorit).
            Tarvittaessa puhdista käsin venttiilikoppa, nokka-akseli, sylinterikansi, öljypohja sekä kampikammion huohotusjärjestelmä.
            Motor Flush saattaa vaurioittaa maalipintoja.


            Onko kukaan laittanu 2 purkkia motor flushhia koneeseen,niinkuin Telecamit sivuilla kehotetaan, jos ei ole aikasemmin mottoria puhdistettu?:think
            Vai onko ihan rahan tuhlausta ja mistä sitä saa?
            Last edited by arzi; 11-03-2008, 19:45.

            Comment

            • BME316
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2007
              • 446

              #36
              Ei ole rahan tuhlausta, vaan rahastusta. STP Motorflush ajaa aivan saman asian ja maksaa vajaan 7e purkki. Myös vanhan kansakunnan ihmiset ovat löpöllä putsanneet koneitaan, itsellä ei omakohtaisia kokemuksia kyseisestä operaatiosta. Kyllä on Fortella hinnat kohdillaan, eikä ole sen kummoisempaa ainetta kuin muutkaan.

              Ainiin, olenhan minäkin tehnyt Fortekäsittelyn, kone M40B16 330tkm ajettu, 70tkm sitten vaihdettu nostajat ja nokka-akseli. Säksätys ei hiljentynyt, mutta eipä se kovin kova ole muutenkaan. Paskaa tuli öljyn mukana paljon, mutta sehän on öljyjen tehtävä mm. Kuinka kova meteli muuten muilla lähtee? Sisällä kun kuuntelee, niin tyhjäkäynnillä ei kuulu yhtään mitään ääntä. 1500rpm alkaa kuulumaan konehuoneesta sisälle ääntä.

              Comment

              • Jylppy--
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2007
                • 476
                • MME/JKL

                #37
                se nafta on hyvä aine toimii varmasti
                e30 318iS"UFE"
                e30 327 TIC "AVO"
                e30 325i "AVO"

                -MME connection-
                -Btcf absolutistit team-

                Comment

                • arzi
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2005
                  • 453
                  • Vantaa

                  #38
                  Originally posted by BME316 View Post
                  Kuinka kova meteli muuten muilla lähtee? Sisällä kun kuuntelee, niin tyhjäkäynnillä ei kuulu yhtään mitään ääntä. 1500rpm alkaa kuulumaan konehuoneesta sisälle ääntä.
                  Mulla sama homma ,et tyhjäkäynnillä ei kuulu oikeastaan mitään.Nakutus kuuluu kun ajaa ns pintakaasulla,kierrosten noustessaan äkillisesti ääni katoaa :think

                  Comment

                  • Lehtafi
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2008
                    • 151
                    • Helsinki

                    #39
                    Tiedän, että topik on vanha, mutta en viittinyt tehdä uuttakaan kun samaan aiheeseen liittyy
                    Eli kävin tänään hessumobiilissa ja siellä oli myynnissä jtn hydrauliikka venttiilien nostimien lisäainetta. Myyjän mukaan pitäs tolla hävitä nostimien rallatukset
                    Onko kukaan kokeillut tällaista kyseistä ainetta, että vaikuttavatko mitenkään pieneen rallatukseen? Ja onko ylipäätänsä turvallisia käyttää. Putelin merkkiä nyt en muista mikä se oli

                    Comment

                    • LasseE
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2008
                      • 416
                      • Kontiolahti/Joensuu

                      #40
                      Mitäs mieltä porukka on tästä http://www.rvs.fi/. Itselläni ainakin toiminut..
                      Ex. E46 330d -05
                      Ex. e61 530da -05
                      Ex. 316 e30, 320 e36, Volvo s60
                      Member of Team EastAudio
                      Itä-Suomen autohifistit: www.eastaudio.net

                      Comment

                      • gubbe89
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2008
                        • 315
                        • Mouhijärvi

                        #41
                        Täytyy tähänkin nyt tulla pätemään. Viime talvena 626:seen sen Forté -pesun menin tekemään. Tällöin koneella oli ajettu n. 350tkm, ei huohottanut öljykorkista paljoakaan, mutta öljyä paloi jonkin verran, ilman sinistä savua kuitenkaan. Hydrauliset säätäjät alkoivat nakuttaa siinä 6tkm öljynvaihdosta, siis mäntien öljyrenkaat huonot ja säätäjät tyypillisesti väljät. Pistin tuon forten sitten ennen öljynvaihtoa. Hetken käytettyäni alkoivat venttiilit naputtaa vimmatusti, ja hetken päästä se lakkasi. Voisi hyvin päätellä että niistä irtosi melko läjä paskaa joka jumitti säätäjät hetkeksi. Päästelinpä öljyt pihalle, olivat ne melko lillinkiä, todella ohutta ja mustaa. Olihan ne öljyt toki ennen ja sen jälkeenkin aina mustaa, vanha mikä vanha. Kuitenkin käyntiääni mielestäni pehmeni ja paskaa lähti aika paljon koneesta. Öljynkulutus kyllä kasvoi tämän jälkeen hieman ja venttiilien naputus alkoi jo 3-4tkm öljynvaihdosta.

                        En lähtis suosittelemaan ihan heti vanhaan, etenkään paljon ajettuun koneeseen jossa on hydrauliset säätäjät, ne todennäköisesti alkavat vuotaa entistä pahemmin. Mutta jos tämän ajaa säännöllisesti vaikka joka kolmannessa öljynvaihdosta pikkukilometreiltä asti, pysyy kone varmasti puhtaana ja sisäinen kitka vähenee. Samaa asiaa hyvin todennäköisesti ajaa litra löpöä öljyn seassa, jota käyttelee sen puoli tuntia ennen öljynvaihtoa. Näin kaverin 190 Mersuun umpiväljään M102- mottiin tehtiin, ja käyntiääni pehmeni reilusti, vaikka käyteltiin vain sen 10 minuuttia tyhjäkäynnillä. Tuon jälkeen se ei tuntunut huohottavankaan ihan niin paljoa enää. Mazdaan tein myös kerran saman, mitään muutosta en huomannut, koska olin 5tkm ennen tehnyt tuon Forté- pesun

                        Tehtiinpä tuo Forté -pesu myös kaverin 6500km ajettuun Citroen AX Sportiin, joka on tehty ralliautoksi vuonna 88, ja oli seisonut vuodesta 93 tähän syksyyn. Ajateltiin, että sinne on todennäköisesti ajan myötä tullut ruostetta ja muuta shittiä koneen sisään, ja kyllähän sieltä aika mustat öljyt sitten tulikin pihalle ja käyntiääni rauhoittui kummasti.

                        En tiedä sitten uskallanko omaani tehdä, öljykorkista se ei huohota yhtään, öljyäkään ei merkittävästi hukkaa, vaikka välillä sinertävää tupruttaa kiihdytyksessä. Ajettu on sen 238tkm.

                        Mutta kuten sanottua, varauksella puoltavan ääneni annan tuolle. Alle 150tkm ajettuun hyvin huollettuun koneeseen alkaa säännöllisesti tekemään tuon, on aineesta varmasti hyötyä!
                        Last edited by gubbe89; 03-10-2008, 01:55.
                        nyk. Mercedes-Benz S124 230TE -89
                        nyk. Yamaha XJR 1200 -98
                        nyk. E28 520i -87 a.k.a ikuisuusprojekti
                        ex. E34 525 TDS Touring -93
                        ex. Volvo 740 GLE B230F -90 x2
                        ex. Yamaha YZF 1000R -02
                        ex. Skoda Felicia 1.9D Lx -97
                        ex. Volvo 245 D6 2.4 -89
                        ex. E34 535i -88
                        ex. Toyota Corolla 1.6 AE101 -94
                        ex. Mazda 626 GE 1.8 -93

                        Comment

                        • k0rppi
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2008
                          • 784
                          • Varkaus

                          #42
                          pemarista en tiedä, mutta ainakin söpön maahantuoja on varottanu moisten aineiden käytöstä. korkeapaine suuttimet(vai millä nimellä niitä kutsutaankaan) on kuulemma melko arkoja moiselle aineelle, jota pitää ehdottomasti välttää.

                          Comment

                          • Risto113
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2005
                            • 1204
                            • GrassLake

                            #43
                            Originally posted by k0rppi View Post
                            pemarista en tiedä, mutta ainakin söpön maahantuoja on varottanu moisten aineiden käytöstä. korkeapaine suuttimet(vai millä nimellä niitä kutsutaankaan) on kuulemma melko arkoja moiselle aineelle, jota pitää ehdottomasti välttää.
                            No miten se sinne suuttimiin pääsee?

                            Comment

                            • Petteri75
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2005
                              • 2561
                              • Kirkkonummi

                              #44
                              Mutta toisaalta taas esim. Laakkonen ja Länsiauto myyvät huoltojen yhteydessä tehtävää Forte-pesua? Onko ketään linja-asentajaa, joka on nähnyt Forten pitkäaikaisvaikutuksia? Itse ajattelin kyllä laittaa noihin romuihin Fortea tai jotain huomattavasti halvempaa, kaikkein parasta lienee kyllä tehdä öljynvaihdot min. 10 tkm välein ja käyttää synteettisiä voiteluaineita.
                              BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                              Comment

                              • Heguli 31
                                BTCF Member
                                • Oct 2004
                                • 10075
                                • KVLA

                                #45
                                Originally posted by k0rppi View Post
                                pemarista en tiedä, mutta ainakin söpön maahantuoja on varottanu moisten aineiden käytöstä. korkeapaine suuttimet(vai millä nimellä niitä kutsutaankaan) on kuulemma melko arkoja moiselle aineelle, jota pitää ehdottomasti välttää.

                                Tällä tarkoittanet polttoaineen sekaan laitettavaa polttoainejärjestelmän/suuttimien puhdistusainetta.Se on hieman taas eri aine,kun täällä kirjoiteltu moottorin sisään öljyjen sekaan laitettava moottorin "sisäinen pesuaine".
                                Tuskimpa ne suuttimet kuitenkaan tietää mitä aineita on laitettu öljyjen sekaan.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎