Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bemarin kestävin kone?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • enins
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2009
    • 513
    • Rauma

    Täällä hehkutetaan kovasti noita vanhoja M10, M20 ja M30 myllyjä. Itse muistan nuo koneet keinuvipuja ja nokka-akseleita syövinä murheenkryyneinä. Normi kaupunkikäytössä ei omat korvat kestäneet yli 120 tkm ajoa ennen kansiremppaa, sitä ennen piti jo venttiilikumit vaihtaa kovettumisen vuoksi (kun ei kehdannut enää ajaa). Bemari itsekin tiedosti (heti 20 v jälkeen) rakenteen ongelman ja alkoi parannusten jälkeen(?) mainostamaan 120 tkm takuuta moottorille.

    Noissahan oli ongelmana -varsinkin kylmäkäynnistyksissä, muutaman sekunnin viive öljynpaineen nousussa. Keinuvipujen laakerit olivat sen muutaman sekunnin käynnistyksestä ilman öljyä ja alkoivat kulumaan alapinnastaan (kuten keinuvipuakselitkin). Aikaa myöten kuluma tuli niin suureksi, että laakereille tuleva öljy pääsi pakenemaan yläpuolelta pois jättäen keinuvivun laakeroinnin käytännössä kokonaan voitelematta. Yhtenä ongelmanlähteenä oli öljynsuotimen tyhjeneminen parin tunnin kuluessa moottorin pysäyttämisestä. Toinen merkittävä ongelmanlähde taisi olla silloiset öljyt.

    6 tälläistä tapausta tiedän omasta tuttavapiiristäni ja ikävää tässä on se, että niin kävi kaikille (yhdellä 2 kertaa).

    Yhtä kaikki, vanhemmalle polvelle taitaa olla turha hehkutella kyseisiä moottoreita.
    Autokalusto: 320d f30

    Comment

    • ruupanen
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2006
      • 5150
      • Joensuu

      Originally posted by enins View Post
      Täällä hehkutetaan kovasti noita vanhoja M10, M20 ja M30 myllyjä. Itse muistan nuo koneet keinuvipuja ja nokka-akseleita syövinä murheenkryyneinä. Normi kaupunkikäytössä ei omat korvat kestäneet yli 120 tkm ajoa ennen kansiremppaa, sitä ennen piti jo venttiilikumit vaihtaa kovettumisen vuoksi (kun ei kehdannut enää ajaa). Bemari itsekin tiedosti (heti 20 v jälkeen) rakenteen ongelman ja alkoi parannusten jälkeen(?) mainostamaan 120 tkm takuuta moottorille.

      Noissahan oli ongelmana -varsinkin kylmäkäynnistyksissä, muutaman sekunnin viive öljynpaineen nousussa. Keinuvipujen laakerit olivat sen muutaman sekunnin käynnistyksestä ilman öljyä ja alkoivat kulumaan alapinnastaan (kuten keinuvipuakselitkin). Aikaa myöten kuluma tuli niin suureksi, että laakereille tuleva öljy pääsi pakenemaan yläpuolelta pois jättäen keinuvivun laakeroinnin käytännössä kokonaan voitelematta. Yhtenä ongelmanlähteenä oli öljynsuotimen tyhjeneminen parin tunnin kuluessa moottorin pysäyttämisestä. Toinen merkittävä ongelmanlähde taisi olla silloiset öljyt.

      6 tälläistä tapausta tiedän omasta tuttavapiiristäni ja ikävää tässä on se, että niin kävi kaikille (yhdellä 2 kertaa).

      Yhtä kaikki, vanhemmalle polvelle taitaa olla turha hehkutella kyseisiä moottoreita.
      Samaa itekkin ihmetellyt. Ei noista itelläkään juuri hyvää sanottavaa ole.

      M50 on taas jo ihan toistamaata. Tosin kovasti öljy kelpaa, mutta eipä tuo niin kallista ole ettei sitä raskis aina lisäillä.
      E30 cabriolet(½), E46 cabriolet(½), E61 535d M-sport, E91 330 xd M-sport

      Vikakoodien lukemista ja pieniä koodailuja Joensuun seudulla. Myös VAG, muille merkeille autocom. Yv tai O44 533 2446 tavoittaa.

      Comment

      • JJT
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 6694
        • .......

        Mulla taas on M10, M20 ja M52 kestäneet ihan loistavasti.

        Arviolta 300tkm ajettu remontoimaton M20 nosti kyllä öljynpaineet ihan saman tien kun starttasi. Ei syönyt myöskään öljyä ollenkaan. Keinutkaan ei katkenneet, eikä ollut mitään muutakaan vikaa. Kori vaan hävisi ympäriltä.
        Reippaasti yli 300tkm ajettu M50 ei sekään öljyä kuluta.
        Kai noissa sitten oli jotain vialla.

        M10 alkoi syömään öljyä, kun ajelin reilut parikymmentä km lähes ilman nesteitä lämpömittari tapissa
        Mutta, edes kansipahvi ei palanut.
        Myyn:
        M10/20/52 E30-E36 osia

        Comment

        • peeämwee
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2006
          • 1822
          • I sink hell

          Originally posted by enins View Post
          Täällä hehkutetaan kovasti noita vanhoja M10, M20 ja M30 myllyjä. Itse muistan nuo koneet keinuvipuja ja nokka-akseleita syövinä murheenkryyneinä. Normi kaupunkikäytössä ei omat korvat kestäneet yli 120 tkm ajoa ennen kansiremppaa, sitä ennen piti jo venttiilikumit vaihtaa kovettumisen vuoksi (kun ei kehdannut enää ajaa). Bemari itsekin tiedosti (heti 20 v jälkeen) rakenteen ongelman ja alkoi parannusten jälkeen(?) mainostamaan 120 tkm takuuta moottorille.

          Noissahan oli ongelmana -varsinkin kylmäkäynnistyksissä, muutaman sekunnin viive öljynpaineen nousussa. Keinuvipujen laakerit olivat sen muutaman sekunnin käynnistyksestä ilman öljyä ja alkoivat kulumaan alapinnastaan (kuten keinuvipuakselitkin). Aikaa myöten kuluma tuli niin suureksi, että laakereille tuleva öljy pääsi pakenemaan yläpuolelta pois jättäen keinuvivun laakeroinnin käytännössä kokonaan voitelematta. Yhtenä ongelmanlähteenä oli öljynsuotimen tyhjeneminen parin tunnin kuluessa moottorin pysäyttämisestä. Toinen merkittävä ongelmanlähde taisi olla silloiset öljyt.

          6 tälläistä tapausta tiedän omasta tuttavapiiristäni ja ikävää tässä on se, että niin kävi kaikille (yhdellä 2 kertaa).

          Yhtä kaikki, vanhemmalle polvelle taitaa olla turha hehkutella kyseisiä moottoreita.
          Noi vanhemmat pannut menee paskaks koska; niillä on ollut 30 teinari omistajaa, jotka on maksaneet autosta tonnin molemmin puolin. Sitten ei ole varaa vaihtaa öljyjä tms. kun menee kaikki pennoset kaljaan tai pitää mennä inttiin. Ajetaan rallia auto täynnä viikonloput. Lopuksi jos pannu ei leivo vedetään se e30 puuhun/toiseen autoon ja mietitään että "ihan paska auto, kun vakuutuksetkin on niin korkeat".

          Se joka selitti että sen vålvå on mennyt 460 tkm-totta kai se kestää kun sen on omistanut 2 eläkkeellä olevaa bussikuskia jotka ovat pitäneet sitä kun kukkaa kämmenellä.

          Kun ostin e32:sen, se kuullosti sepelimyllyltä. Avasin venttiilikopan, säädin venttiilit, ostin uudet banjoruuvit&OIKEAN kokoiset prikat ruuvveihin. Niin ja poistin öljyputken alta lusikalla 2dl öljytöhnää jossa oli vaikka mitä paskaa. God knows minä vuonna on joku vaihtanut öljyt. Nyt käy kun enkeli! Everything is beatiful.
          Käyttis 2022 330e xDrive M sport
          Projekti 1987 735i manual It’s a hybrid. It burns gas and oil
          A redline a day keeps the mechanic away / 2020 KTM EXC 250 tpi 6days = 2t 4eva
          http://velkakello.fi/

          Ystävä myy e23,e24,e30,e34,e36 jne. esitteitä/kirjallisuutta
          https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=405486

          Comment

          • Bmw Master
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 13155
            • Kokomo

            Kyllä ne kului vaikka oli yksi omistaja ja säännölliset huollot.

            Comment

            • Micce///M
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2008
              • 3552
              • Hämeenlinna

              Omistamistani BMW:n moottorimalleista luottaisin kaikista eniten M43, tietysti jokainen moottori on tavalla taikka toisella yksilö ja omistaja vasta yksilö onkin. Eli ei suoranaista vertailukohtaa ole, mutta kyseisellä pannulla oli reilu 430tkm takana ja kävi kun uusi moottori. Ylihuoltoa oli tehty (lähinnä öljyjä) mutta avaamaton moottori ja en usko että heti sitä tarvitsee edes alkaa avaamaan. Luultavasti ensimmäinen oikea korjausta vaativa toimenpide olisi jakoketjun, rattaiden ja kiristimen vaihto kilometrimäärällä XXX XXX.

              Ja olen nähnyt myös yhden lähes 600tkm ajetun, avaamattoman M43 moottorin. Kaikki apulaitteet, letkut, syyläri ja imm oli vaihdettu kertaalleen. Mutta moottorille ei ikinä ollut tehty mitään.

              Comment

              • beemer78
                Newbiemmer
                • Oct 2012
                • 1
                • keski-suomi

                Originally posted by Micce///M View Post
                Omistamistani BMW:n moottorimalleista luottaisin kaikista eniten M43, tietysti jokainen moottori on tavalla taikka toisella yksilö ja omistaja vasta yksilö onkin. Eli ei suoranaista vertailukohtaa ole, mutta kyseisellä pannulla oli reilu 430tkm takana ja kävi kun uusi moottori. Ylihuoltoa oli tehty (lähinnä öljyjä) mutta avaamaton moottori ja en usko että heti sitä tarvitsee edes alkaa avaamaan. Luultavasti ensimmäinen oikea korjausta vaativa toimenpide olisi jakoketjun, rattaiden ja kiristimen vaihto kilometrimäärällä XXX XXX.

                Ja olen nähnyt myös yhden lähes 600tkm ajetun, avaamattoman M43 moottorin. Kaikki apulaitteet, letkut, syyläri ja imm oli vaihdettu kertaalleen. Mutta moottorille ei ikinä ollut tehty mitään.


                kaikki joka edes tietää mikä m10 on.. tietää ja tajuaa et se on pommin kestävä moottori !
                E32 735ia

                Comment

                • ruupanen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2006
                  • 5150
                  • Joensuu

                  Originally posted by beemer78 View Post
                  kaikki joka edes tietää mikä m10 on.. tietää ja tajuaa et se on pommin kestävä moottori !
                  No jaa. Miun M10 koneinen E30 (318i) ei ollut kyllä mikään luotettavuuden huippu. Mystisiä nykimisvikoja ja lopulta seuraavalla omistajalla hajosi koko kone. Ajettu oli noin 300 000 km ja hyvin oli huollettu koko historian ajan.
                  E30 cabriolet(½), E46 cabriolet(½), E61 535d M-sport, E91 330 xd M-sport

                  Vikakoodien lukemista ja pieniä koodailuja Joensuun seudulla. Myös VAG, muille merkeille autocom. Yv tai O44 533 2446 tavoittaa.

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    Originally posted by ruupanen View Post
                    No jaa. Miun M10 koneinen E30 (318i) ei ollut kyllä mikään luotettavuuden huippu. Mystisiä nykimisvikoja ja lopulta seuraavalla omistajalla hajosi koko kone. Ajettu oli noin 300 000 km ja hyvin oli huollettu koko historian ajan.
                    Tuo 300tkm on M52TU moottoreille vasta sisäänajo.

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎