Täällä hehkutetaan kovasti noita vanhoja M10, M20 ja M30 myllyjä. Itse muistan nuo koneet keinuvipuja ja nokka-akseleita syövinä murheenkryyneinä. Normi kaupunkikäytössä ei omat korvat kestäneet yli 120 tkm ajoa ennen kansiremppaa, sitä ennen piti jo venttiilikumit vaihtaa kovettumisen vuoksi (kun ei kehdannut enää ajaa). Bemari itsekin tiedosti (heti 20 v jälkeen) rakenteen ongelman ja alkoi parannusten jälkeen(?) mainostamaan 120 tkm takuuta moottorille.
Noissahan oli ongelmana -varsinkin kylmäkäynnistyksissä, muutaman sekunnin viive öljynpaineen nousussa. Keinuvipujen laakerit olivat sen muutaman sekunnin käynnistyksestä ilman öljyä ja alkoivat kulumaan alapinnastaan (kuten keinuvipuakselitkin). Aikaa myöten kuluma tuli niin suureksi, että laakereille tuleva öljy pääsi pakenemaan yläpuolelta pois jättäen keinuvivun laakeroinnin käytännössä kokonaan voitelematta. Yhtenä ongelmanlähteenä oli öljynsuotimen tyhjeneminen parin tunnin kuluessa moottorin pysäyttämisestä. Toinen merkittävä ongelmanlähde taisi olla silloiset öljyt.
6 tälläistä tapausta tiedän omasta tuttavapiiristäni ja ikävää tässä on se, että niin kävi kaikille (yhdellä 2 kertaa).
Yhtä kaikki, vanhemmalle polvelle taitaa olla turha hehkutella kyseisiä moottoreita.
Noissahan oli ongelmana -varsinkin kylmäkäynnistyksissä, muutaman sekunnin viive öljynpaineen nousussa. Keinuvipujen laakerit olivat sen muutaman sekunnin käynnistyksestä ilman öljyä ja alkoivat kulumaan alapinnastaan (kuten keinuvipuakselitkin). Aikaa myöten kuluma tuli niin suureksi, että laakereille tuleva öljy pääsi pakenemaan yläpuolelta pois jättäen keinuvivun laakeroinnin käytännössä kokonaan voitelematta. Yhtenä ongelmanlähteenä oli öljynsuotimen tyhjeneminen parin tunnin kuluessa moottorin pysäyttämisestä. Toinen merkittävä ongelmanlähde taisi olla silloiset öljyt.
6 tälläistä tapausta tiedän omasta tuttavapiiristäni ja ikävää tässä on se, että niin kävi kaikille (yhdellä 2 kertaa).
Yhtä kaikki, vanhemmalle polvelle taitaa olla turha hehkutella kyseisiä moottoreita.
Comment