Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW nelivetotekniikat X

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • alppix
    Newbiemmer
    • Jul 2008
    • 15

    #61
    Originally posted by AnXD View Post
    Koska on lähtö uhkaamassa autonhakuun olisi mukava saada asiantuntijalausunto: Oliko siis 330xd:n nelivetotekniikassa mitään eroja vuosimalleissa -02,-03,-04 ?

    Entäpäs muuten, onko mitään merkittäviä eroja em. vuosimalleissa?
    Kysympä tässä samassa, että mikä neliveto tuossa 330xda vm -06 on? Onko se nyt jotain uudempaa mallia? Tärkeimpänä seikkana tietenkin, että tekeekö sillä mitään? En tiedä näistä nelivetovehkeistä juuri mitään niin kysyn näin, että jos pysäköin tollasen kaaran Helsingissä kadunvarteen talvella ja yöllä sataa lunta niin pääsenkö pois? Nimimerkillä "muutaman kerran viime talvena lapion kanssa touhunnut"

    Comment

    • Magirus
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2006
      • 875
      • Keski-Suomi und Sawo

      #62
      525ix alustakysymys?

      Aattelinpa nyt tähän topikkiin vielä tehdä hieman kyselyitä kun ei kehdannut uutta aihetta vääntää.

      Auto siis 525ix -91 non-vanos. Eli ongelmanahan on melko tyypillinen etuiskarit, toisella puolella alkoi viime leimauksessa selvitä ettei sillä enää kymmeniä tuhansia kilometrejä ajeta. Nyt onkin sitten edessä nähtävästi ennen kevättä remonttia eikä millään nappaisi ostaa noita alkuperäisiä pumppuja. Ensinnäkin hinta on kohtuullisen taivaallinen ja muutenkin tuo korkeus sekä liiallinen pehmeys häiritsee tuossa alustassa. Matka-ajossa helvetin hyväksi itsellä osoittautunut mutta siihen se sitten jääkin. Tahtoo hieman jämäkämpää tilalle ja lievästi matalempaa, ei haeta mitään tapausta jolla joutuu suunnitella ajoreittinsä kauppareissun takia koska matkalla on muutama suojatien koroke. Tutun "huoltamopäällikön" kanssa asiasta kävin keskustelua ja sanoi ettei ole mikään mahdottomuus sovittaa säädettävää alustaa, kuulemma olivat muinaisaikoina kaverinsa autoon semmosen toteuttaneet. Nyt olisikin mukavaa saada muilta mahdollista tietoa siitä että mitä sinne voisi mahdollisesti saada kohtuu vaivattomasti ja turvallisesti käymään.. Ja onko moni toteuttanut tämmöstä projektia koskaan?

      Sitten vielä tuohon nelivetotekniikkaan. Eli kuuluuko teillä minkälaista ääntä perästä kun alkaa tapahtua tätä luistosta johtuvaa lukitusta? Eli siis tämä sähköhydraulinen peränlukko.. Itsellä omituinen ääni jota mahdoton kuvailla sanoin, lähinnä jos kahta kumista kappaletta hankaisi toisiinsa josta lähtee tämmönen "narahtelu".. Entä osaako kukaan kertoa millä tavoin tämä lukitus tuolla perän sisällä tapahtuu?

      M47TU E61 520D FamilyWagon -06
      M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
      M20 E30 320i/323i Rooflost -86
      M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


      O: E24 osasia

      Comment

      • harriba
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2010
        • 420
        • Espoo

        #63
        Originally posted by alppix View Post
        Kysympä tässä samassa, että mikä neliveto tuossa 330xda vm -06 on? Onko se nyt jotain uudempaa mallia? Tärkeimpänä seikkana tietenkin, että tekeekö sillä mitään? En tiedä näistä nelivetovehkeistä juuri mitään niin kysyn näin, että jos pysäköin tollasen kaaran Helsingissä kadunvarteen talvella ja yöllä sataa lunta niin pääsenkö pois? Nimimerkillä "muutaman kerran viime talvena lapion kanssa touhunnut"
        Siinä on X-drive, eli uudempi kuin alkupään 300-sarjalaisissa.

        Itse olen X-drivellä jäänyt kerran kiinni. Viime talvena pistin auton parkkiin yli puolimetriseen penkkaan kiinni, ja siitä ei enää ilman lapiota lähdetty. Alla uudet keskieurooppakitkat, penkka semmoista pesupulverilunta ja sen alla jäätä ja perässä oli vielä kärry.

        Joten aika *usti saa sataa yön aikana lunta jos sen takia ei pääse X-drivellä ruudusta pois.

        X-drive on sinänsä lukoton kuten lähes kaikki muutkin henkilöautonelarit. Pidon menettänyttä fillaria koitetaan hillitä jarrulla, jotta voima ei täysin karkaisi kun eka pyörä sutii. Tuossa penkassa ährätessä joka fillarin alla oli sutimisjäljet, tosin kuskinpenkiltä oli paha nähdä kuinka monta fillaria suti samaan aikaan. Ainakin enemmän kuin yksi, päätellen siitä miten auto heilui sivusuunnassa.

        Mersun 4-maticilla nostin keskikokoisen Busterin järvestä kärryn jarru päällä ja fillarit lukossa. Hyvin nousi, pysäytin kun kärry akselia myöten rantahiekassa ja ihmettelin että hiukan pitää kaasua painaa enemmän kuin normaalisti. Ei mitään sutimisia.

        Hyvin mun E34 525ix:kin lumessa meni. Siinä oli takana viskolukko ja keskellä jokin sähköohjattu välitysboksi. Kerran lumen peittämällä jäällä kokeilin, ja kolme sutimisjälkeähän se sai aikaan. Missään muualla se ei toki sutinutkaan

        Kaikki kolme lasken itse "kunnollisiksi" nelareiksi.
        Ex: W114, W123, E34, E83, S211, E61, E39, W220
        X308 Jaguar XJ + R1100RT + Ioniq hybrid

        Comment

        • -Tapi
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 3117
          • Välisuomi

          #64
          Originally posted by harriba View Post
          X-drive on sinänsä lukoton kuten lähes kaikki muutkin henkilöautonelarit. Pidon menettänyttä fillaria koitetaan hillitä jarrulla, jotta voima ei täysin karkaisi kun eka pyörä sutii.
          XDrive ei nimenomaan ole lukoton. Toimintaseloste löytyy tämän ketjun alkupäästä. BMW on tehnyt paljon lukottomia nelivetoja ylläkirjoittamallasi toimintaperiaatteella mutta ne eivät ole XDrive-nimellä.
          ---

          Comment

          • Peltsii
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2007
            • 7061
            • Turenki

            #65
            Originally posted by harriba View Post

            Hyvin mun E34 525ix:kin lumessa meni. Siinä oli takana viskolukko ja keskellä jokin sähköohjattu välitysboksi. Kerran lumen peittämällä jäällä kokeilin, ja kolme sutimisjälkeähän se sai aikaan. Missään muualla se ei toki sutinutkaan
            Ja tämäkin väärin. E34 iX on takana sähköohjattu lukko
            DUCATI 1098 RACING EVO

            Comment

            • Magirus
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2006
              • 875
              • Keski-Suomi und Sawo

              #66
              Originally posted by Peltsii View Post
              Ja tämäkin väärin. E34 iX on takana sähköohjattu lukko
              Osaako kukaan sanoa kuinka jäykäksi tämä sähköhydraulisella lukolla varustettu perä maksimissaan lukittuu kun pyörät alkaa luistaa?
              Jos jollain tarjota apparin etuvetaria niin iv:llä yhteyttä, kohta varmaan losahtaa alle

              M47TU E61 520D FamilyWagon -06
              M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
              M20 E30 320i/323i Rooflost -86
              M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


              O: E24 osasia

              Comment

              • harriba
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2010
                • 420
                • Espoo

                #67
                Originally posted by -Tapi View Post
                XDrive ei nimenomaan ole lukoton. Toimintaseloste löytyy tämän ketjun alkupäästä. BMW on tehnyt paljon lukottomia nelivetoja ylläkirjoittamallasi toimintaperiaatteella mutta ne eivät ole XDrive-nimellä.
                Jep, olisi pitänyt ilman muuta topicci huomioonottaen tarkentaa että "100% mekaanisia jokaiseen vetävään pyörään vaikuttavia akseli- ja/tai napalukkoja niinkuin joissakin maastureissa, mutta joista aiheutuu henkilöautossa hyötyihin nähden vakavia sivuvaikutuksia sekä lisääntynyttä painoa ja hintaa"

                En tiennytkään että E34:n takalukkokin oli sähköisesti ohjattu. Ilmankos se toimikin niin hyvin. Omassani ei ollut myöskään mitään ajovakautusjärjestelmiä tai sutimisenestoja (pl. auton painoon nähden tehoton moottori + automaatti), joten hyvin eteni.
                Ex: W114, W123, E34, E83, S211, E61, E39, W220
                X308 Jaguar XJ + R1100RT + Ioniq hybrid

                Comment

                • Magirus
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2006
                  • 875
                  • Keski-Suomi und Sawo

                  #68
                  Originally posted by harriba View Post
                  En tiennytkään että E34:n takalukkokin oli sähköisesti ohjattu. Ilmankos se toimikin niin hyvin. Omassani ei ollut myöskään mitään ajovakautusjärjestelmiä tai sutimisenestoja (pl. auton painoon nähden tehoton moottori + automaatti), joten hyvin eteni.
                  Muuta sähköisesti ohjattua siinä ei taida ollakaan.. Etuperässähän on pelkkä tasauspyörästö ja voima jakautuu eteen/taakse jakolaatikon viskon kautta. Taisipa jossain olla että voimanjako olisi 37/63.. Peränlukitus systeemikin on kohtuu yksinkertanen, abs antureiden kautta havaitsee pyörien luisumisen jolloin alkaa tuon hydraulisen järjestelmän kautta lykätä perään painetta ja lukko alkaa "jäykistyä". Kieltämättä uskomaton pelkästään jo tuo lukon vaikutus etenemiseen, tuntuu kun joku alkaisi "työntämään" liukkaalla alustalla kun alkaa kolmio vilkkua kojetaulussa Sillon kun järjestelmä on vikatilassa ja sähkölukko ei ole toiminnassa, tuntuu melkein kun ajaisi etuvedolla..

                  Tosiaan mukavastihan se vähintään kolmella pyörällä vetelee, joskus oli mukavaa kuopia vanhoilla talvirenkailla jyrkkään mäkeen paikalleen ja huomata että jokainen neljä pyörää vetää "tasaiseen". Samalla tuli nähtyä tuo viskon toimintakin...

                  Ja itse ongelmaan lopuksi, osaako kukaan sanoa että voiko tuota vetoniveltä korjata/korjauttaa? Alkaa rutisemaan jo melko häiritsevästi, naapurikin huomautti kun eilen tulin töistä illalla pihaan Tai onko mahdollista jollain tavalla saada se kuntoon ilman että tarvitsee alkuperäistä tilata joka maksaa saman verran kuin itse auto.. Tulipa huomattua myös että kuskinpuoleinen alatukivarren pallonivel on aika finaalissa, alkuperäisosana rapiat 278e.. Kaikessa hienoudessaan mukava auto kuitenkin talviajossa jos vain saisi hieman alustaa jäykistettyä. Luisut olisi paljon mukavempia ja kai se murroksiakin säästäisi kun ei niin paljoa keinuisi puolelta toiselle..

                  M47TU E61 520D FamilyWagon -06
                  M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
                  M20 E30 320i/323i Rooflost -86
                  M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


                  O: E24 osasia

                  Comment

                  • diffas
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2010
                    • 215
                    • Lahti

                    #69
                    Mitenhä olisi mahdollista saada e30 325ix malliseen laitokseen lisää vetoa etupäähän? Kiits
                    Nykysin vetää kyllä hyvin edestä ja takaa, mutta hivenen pitäs saada eteen lisää.
                    Kingdiesel Racing

                    Comment

                    • -Tapi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 3117
                      • Välisuomi

                      #70
                      Originally posted by diffas View Post
                      Mitenhä olisi mahdollista saada e30 325ix malliseen laitokseen lisää vetoa etupäähän? Kiits
                      Nykysin vetää kyllä hyvin edestä ja takaa, mutta hivenen pitäs saada eteen lisää.
                      Ei oikein mitenkään.. Eli iX:ssa momentin suhde jakautuu mekaanisesti, hammaspyörien välityssuhteen mukaan.

                      Oletko varma että viskokytkimesi on kunnossa? Jos luistossa syntyy yhtään nopeuseroa (huom. momenttiero on eri asia) etu- ja takapään välille niin visko on rikki.
                      ---

                      Comment

                      • HC91
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2007
                        • 998
                        • 29100/310053

                        #71
                        Originally posted by Magirus View Post
                        Osaako kukaan sanoa kuinka jäykäksi tämä sähköhydraulisella lukolla varustettu perä maksimissaan lukittuu kun pyörät alkaa luistaa?
                        Sehän on 0-100% lukko - hydraulipainetta nostetaan tiettyyn rajaan saakka (olikohan peräti 180bar) niin kauan kun ABS-antureilta tulee tietoa että sutii.

                        Nelivedosta huolimatta on hyvä pitää mielessä kehystämäni virke

                        Last edited by HC91; 01-12-2010, 09:32.
                        92' ///M5 3.8 individual
                        09' 320d xDrive
                        16' NIU N1 Sport
                        19' NIU U+ Sport

                        Comment

                        • diffas
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2010
                          • 215
                          • Lahti

                          #72
                          Originally posted by -Tapi View Post
                          Ei oikein mitenkään.. Eli iX:ssa momentin suhde jakautuu mekaanisesti, hammaspyörien välityssuhteen mukaan.

                          Oletko varma että viskokytkimesi on kunnossa? Jos luistossa syntyy yhtään nopeuseroa (huom. momenttiero on eri asia) etu- ja takapään välille niin visko on rikki.
                          En tiedä onko ihan täydessä tikissä enään. Kolmosella raapii jo edestäki ihan sutjakkaasti, pienemmillä vaihteilla vähä hintsusti. Alle kympin pakkasessa ei kuulemma enään etupää ole mukana, ellei aja lootaa lämpöseksi.

                          Ei o siis ihan oma auto nyt kyseessä.
                          Kingdiesel Racing

                          Comment

                          • -Tapi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 3117
                            • Välisuomi

                            #73
                            Originally posted by diffas View Post
                            Alle kympin pakkasessa ei kuulemma enään etupää ole mukana, ellei aja lootaa lämpöseksi.
                            Satavarmasti visko on tiensä päässä.
                            ---

                            Comment

                            • diffas
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2010
                              • 215
                              • Lahti

                              #74
                              Jospa sitten keväällä, kun liukkaus loppuu, auto nouse pukeille asti ihmeteltäväksi aiheen tiimoilta.
                              Kingdiesel Racing

                              Comment

                              • Magirus
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2006
                                • 875
                                • Keski-Suomi und Sawo

                                #75
                                Originally posted by HC91 View Post
                                Sehän on 0-100% lukko - hydraulipainetta nostetaan tiettyyn rajaan saakka (olikohan peräti 180bar) niin kauan kun ABS-antureilta tulee tietoa että sutii.

                                Nelivedosta huolimatta on hyvä pitää mielessä kehystämäni virke

                                Hmm.. Siis onkos tuossa 525iX:sässä nyt sitten kuitenkin jollain tavalla erilainen tuo jakolaatikon toiminta kun 325iX? "Voidaan tarvittaessa lukita sähkömagneettisesti" - "Kumpaakin lukitusjärjestelmää ohjataan elektronisesti.." yms.

                                Vai ymmärsinkö tuon ylläolevan virkkeen väärin? Tosiaan ensi viikolla alkaa itsellä tuohon vetarin korjaaminen, jotain muuta sinne koitetaan saada lainattua muun merkkisistä vehkeistä kun tuo bemarin vetari on niin tyyris..

                                Mahtaako kenelläkään olla tallissa tai nurkissa lojumassa etutolppia? Ois tarvinnu tietää patruunan pituutta/paksuutta ennen kun alkaa omasta purkamaan pois ja istuttamaan uutta..

                                M47TU E61 520D FamilyWagon -06
                                M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
                                M20 E30 320i/323i Rooflost -86
                                M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


                                O: E24 osasia

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎