Koska on lähtö uhkaamassa autonhakuun olisi mukava saada asiantuntijalausunto: Oliko siis 330xd:n nelivetotekniikassa mitään eroja vuosimalleissa -02,-03,-04 ?
Entäpäs muuten, onko mitään merkittäviä eroja em. vuosimalleissa?
Kysympä tässä samassa, että mikä neliveto tuossa 330xda vm -06 on? Onko se nyt jotain uudempaa mallia? Tärkeimpänä seikkana tietenkin, että tekeekö sillä mitään? En tiedä näistä nelivetovehkeistä juuri mitään niin kysyn näin, että jos pysäköin tollasen kaaran Helsingissä kadunvarteen talvella ja yöllä sataa lunta niin pääsenkö pois? Nimimerkillä "muutaman kerran viime talvena lapion kanssa touhunnut"
Aattelinpa nyt tähän topikkiin vielä tehdä hieman kyselyitä kun ei kehdannut uutta aihetta vääntää.
Auto siis 525ix -91 non-vanos. Eli ongelmanahan on melko tyypillinen etuiskarit, toisella puolella alkoi viime leimauksessa selvitä ettei sillä enää kymmeniä tuhansia kilometrejä ajeta. Nyt onkin sitten edessä nähtävästi ennen kevättä remonttia eikä millään nappaisi ostaa noita alkuperäisiä pumppuja. Ensinnäkin hinta on kohtuullisen taivaallinen ja muutenkin tuo korkeus sekä liiallinen pehmeys häiritsee tuossa alustassa. Matka-ajossa helvetin hyväksi itsellä osoittautunut mutta siihen se sitten jääkin. Tahtoo hieman jämäkämpää tilalle ja lievästi matalempaa, ei haeta mitään tapausta jolla joutuu suunnitella ajoreittinsä kauppareissun takia koska matkalla on muutama suojatien koroke. Tutun "huoltamopäällikön" kanssa asiasta kävin keskustelua ja sanoi ettei ole mikään mahdottomuus sovittaa säädettävää alustaa, kuulemma olivat muinaisaikoina kaverinsa autoon semmosen toteuttaneet. Nyt olisikin mukavaa saada muilta mahdollista tietoa siitä että mitä sinne voisi mahdollisesti saada kohtuu vaivattomasti ja turvallisesti käymään.. Ja onko moni toteuttanut tämmöstä projektia koskaan?
Sitten vielä tuohon nelivetotekniikkaan. Eli kuuluuko teillä minkälaista ääntä perästä kun alkaa tapahtua tätä luistosta johtuvaa lukitusta? Eli siis tämä sähköhydraulinen peränlukko.. Itsellä omituinen ääni jota mahdoton kuvailla sanoin, lähinnä jos kahta kumista kappaletta hankaisi toisiinsa josta lähtee tämmönen "narahtelu".. Entä osaako kukaan kertoa millä tavoin tämä lukitus tuolla perän sisällä tapahtuu?
Kysympä tässä samassa, että mikä neliveto tuossa 330xda vm -06 on? Onko se nyt jotain uudempaa mallia? Tärkeimpänä seikkana tietenkin, että tekeekö sillä mitään? En tiedä näistä nelivetovehkeistä juuri mitään niin kysyn näin, että jos pysäköin tollasen kaaran Helsingissä kadunvarteen talvella ja yöllä sataa lunta niin pääsenkö pois? Nimimerkillä "muutaman kerran viime talvena lapion kanssa touhunnut"
Siinä on X-drive, eli uudempi kuin alkupään 300-sarjalaisissa.
Itse olen X-drivellä jäänyt kerran kiinni. Viime talvena pistin auton parkkiin yli puolimetriseen penkkaan kiinni, ja siitä ei enää ilman lapiota lähdetty. Alla uudet keskieurooppakitkat, penkka semmoista pesupulverilunta ja sen alla jäätä ja perässä oli vielä kärry.
Joten aika *usti saa sataa yön aikana lunta jos sen takia ei pääse X-drivellä ruudusta pois.
X-drive on sinänsä lukoton kuten lähes kaikki muutkin henkilöautonelarit. Pidon menettänyttä fillaria koitetaan hillitä jarrulla, jotta voima ei täysin karkaisi kun eka pyörä sutii. Tuossa penkassa ährätessä joka fillarin alla oli sutimisjäljet, tosin kuskinpenkiltä oli paha nähdä kuinka monta fillaria suti samaan aikaan. Ainakin enemmän kuin yksi, päätellen siitä miten auto heilui sivusuunnassa.
Mersun 4-maticilla nostin keskikokoisen Busterin järvestä kärryn jarru päällä ja fillarit lukossa. Hyvin nousi, pysäytin kun kärry akselia myöten rantahiekassa ja ihmettelin että hiukan pitää kaasua painaa enemmän kuin normaalisti. Ei mitään sutimisia.
Hyvin mun E34 525ix:kin lumessa meni. Siinä oli takana viskolukko ja keskellä jokin sähköohjattu välitysboksi. Kerran lumen peittämällä jäällä kokeilin, ja kolme sutimisjälkeähän se sai aikaan. Missään muualla se ei toki sutinutkaan
Kaikki kolme lasken itse "kunnollisiksi" nelareiksi.
X-drive on sinänsä lukoton kuten lähes kaikki muutkin henkilöautonelarit. Pidon menettänyttä fillaria koitetaan hillitä jarrulla, jotta voima ei täysin karkaisi kun eka pyörä sutii.
XDrive ei nimenomaan ole lukoton. Toimintaseloste löytyy tämän ketjun alkupäästä. BMW on tehnyt paljon lukottomia nelivetoja ylläkirjoittamallasi toimintaperiaatteella mutta ne eivät ole XDrive-nimellä.
Hyvin mun E34 525ix:kin lumessa meni. Siinä oli takana viskolukko ja keskellä jokin sähköohjattu välitysboksi. Kerran lumen peittämällä jäällä kokeilin, ja kolme sutimisjälkeähän se sai aikaan. Missään muualla se ei toki sutinutkaan
Ja tämäkin väärin. E34 iX on takana sähköohjattu lukko
Ja tämäkin väärin. E34 iX on takana sähköohjattu lukko
Osaako kukaan sanoa kuinka jäykäksi tämä sähköhydraulisella lukolla varustettu perä maksimissaan lukittuu kun pyörät alkaa luistaa?
Jos jollain tarjota apparin etuvetaria niin iv:llä yhteyttä, kohta varmaan losahtaa alle
XDrive ei nimenomaan ole lukoton. Toimintaseloste löytyy tämän ketjun alkupäästä. BMW on tehnyt paljon lukottomia nelivetoja ylläkirjoittamallasi toimintaperiaatteella mutta ne eivät ole XDrive-nimellä.
Jep, olisi pitänyt ilman muuta topicci huomioonottaen tarkentaa että "100% mekaanisia jokaiseen vetävään pyörään vaikuttavia akseli- ja/tai napalukkoja niinkuin joissakin maastureissa, mutta joista aiheutuu henkilöautossa hyötyihin nähden vakavia sivuvaikutuksia sekä lisääntynyttä painoa ja hintaa"
En tiennytkään että E34:n takalukkokin oli sähköisesti ohjattu. Ilmankos se toimikin niin hyvin. Omassani ei ollut myöskään mitään ajovakautusjärjestelmiä tai sutimisenestoja (pl. auton painoon nähden tehoton moottori + automaatti), joten hyvin eteni.
En tiennytkään että E34:n takalukkokin oli sähköisesti ohjattu. Ilmankos se toimikin niin hyvin. Omassani ei ollut myöskään mitään ajovakautusjärjestelmiä tai sutimisenestoja (pl. auton painoon nähden tehoton moottori + automaatti), joten hyvin eteni.
Muuta sähköisesti ohjattua siinä ei taida ollakaan.. Etuperässähän on pelkkä tasauspyörästö ja voima jakautuu eteen/taakse jakolaatikon viskon kautta. Taisipa jossain olla että voimanjako olisi 37/63.. Peränlukitus systeemikin on kohtuu yksinkertanen, abs antureiden kautta havaitsee pyörien luisumisen jolloin alkaa tuon hydraulisen järjestelmän kautta lykätä perään painetta ja lukko alkaa "jäykistyä". Kieltämättä uskomaton pelkästään jo tuo lukon vaikutus etenemiseen, tuntuu kun joku alkaisi "työntämään" liukkaalla alustalla kun alkaa kolmio vilkkua kojetaulussa Sillon kun järjestelmä on vikatilassa ja sähkölukko ei ole toiminnassa, tuntuu melkein kun ajaisi etuvedolla..
Tosiaan mukavastihan se vähintään kolmella pyörällä vetelee, joskus oli mukavaa kuopia vanhoilla talvirenkailla jyrkkään mäkeen paikalleen ja huomata että jokainen neljä pyörää vetää "tasaiseen". Samalla tuli nähtyä tuo viskon toimintakin...
Ja itse ongelmaan lopuksi, osaako kukaan sanoa että voiko tuota vetoniveltä korjata/korjauttaa? Alkaa rutisemaan jo melko häiritsevästi, naapurikin huomautti kun eilen tulin töistä illalla pihaan Tai onko mahdollista jollain tavalla saada se kuntoon ilman että tarvitsee alkuperäistä tilata joka maksaa saman verran kuin itse auto.. Tulipa huomattua myös että kuskinpuoleinen alatukivarren pallonivel on aika finaalissa, alkuperäisosana rapiat 278e.. Kaikessa hienoudessaan mukava auto kuitenkin talviajossa jos vain saisi hieman alustaa jäykistettyä. Luisut olisi paljon mukavempia ja kai se murroksiakin säästäisi kun ei niin paljoa keinuisi puolelta toiselle..
Mitenhä olisi mahdollista saada e30 325ix malliseen laitokseen lisää vetoa etupäähän? Kiits
Nykysin vetää kyllä hyvin edestä ja takaa, mutta hivenen pitäs saada eteen lisää.
Mitenhä olisi mahdollista saada e30 325ix malliseen laitokseen lisää vetoa etupäähän? Kiits
Nykysin vetää kyllä hyvin edestä ja takaa, mutta hivenen pitäs saada eteen lisää.
Ei oikein mitenkään.. Eli iX:ssa momentin suhde jakautuu mekaanisesti, hammaspyörien välityssuhteen mukaan.
Oletko varma että viskokytkimesi on kunnossa? Jos luistossa syntyy yhtään nopeuseroa (huom. momenttiero on eri asia) etu- ja takapään välille niin visko on rikki.
Osaako kukaan sanoa kuinka jäykäksi tämä sähköhydraulisella lukolla varustettu perä maksimissaan lukittuu kun pyörät alkaa luistaa?
Sehän on 0-100% lukko - hydraulipainetta nostetaan tiettyyn rajaan saakka (olikohan peräti 180bar) niin kauan kun ABS-antureilta tulee tietoa että sutii.
Nelivedosta huolimatta on hyvä pitää mielessä kehystämäni virke
Ei oikein mitenkään.. Eli iX:ssa momentin suhde jakautuu mekaanisesti, hammaspyörien välityssuhteen mukaan.
Oletko varma että viskokytkimesi on kunnossa? Jos luistossa syntyy yhtään nopeuseroa (huom. momenttiero on eri asia) etu- ja takapään välille niin visko on rikki.
En tiedä onko ihan täydessä tikissä enään. Kolmosella raapii jo edestäki ihan sutjakkaasti, pienemmillä vaihteilla vähä hintsusti. Alle kympin pakkasessa ei kuulemma enään etupää ole mukana, ellei aja lootaa lämpöseksi.
Sehän on 0-100% lukko - hydraulipainetta nostetaan tiettyyn rajaan saakka (olikohan peräti 180bar) niin kauan kun ABS-antureilta tulee tietoa että sutii.
Nelivedosta huolimatta on hyvä pitää mielessä kehystämäni virke
Hmm.. Siis onkos tuossa 525iX:sässä nyt sitten kuitenkin jollain tavalla erilainen tuo jakolaatikon toiminta kun 325iX? "Voidaan tarvittaessa lukita sähkömagneettisesti" - "Kumpaakin lukitusjärjestelmää ohjataan elektronisesti.." yms.
Vai ymmärsinkö tuon ylläolevan virkkeen väärin? Tosiaan ensi viikolla alkaa itsellä tuohon vetarin korjaaminen, jotain muuta sinne koitetaan saada lainattua muun merkkisistä vehkeistä kun tuo bemarin vetari on niin tyyris..
Mahtaako kenelläkään olla tallissa tai nurkissa lojumassa etutolppia? Ois tarvinnu tietää patruunan pituutta/paksuutta ennen kun alkaa omasta purkamaan pois ja istuttamaan uutta..
Comment