Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW nelivetotekniikat X

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bmw Master
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 13155
    • Kokomo

    #91
    Originally posted by -Tapi View Post

    Xdrive ei voi mitenkään olla vain etu- tai takavetoinen.
    Originally posted by -Tapi View Post
    DSC kokonaan pois päältä ei tuo keskilukko toimi ollenkaan eli on auki.
    Eikö keskilukko auki ollessa veto voi mennä vain toiseenpäähän?

    Comment

    • -Tapi
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 3117
      • Välisuomi

      #92
      Originally posted by Bmw Master View Post
      Eikö keskilukko auki ollessa veto voi mennä vain toiseenpäähän?
      Joo, kirjoituspieru tuossa tuli, käyn editoimassa tekstiäni.
      ---

      Comment

      • Laxa
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2004
        • 1363
        • Tampere

        #93
        Tänään oli ajossa taas kerran E91 330 xDA. Rullasin sillä duuniajoja koko päivän Helsingissä. Mitä tulee tuohon nelivetoon niin, DSC:n ollessa kokonaan pois oli meno aika arvaamatonta. En päässyt päivän aikana oikein jyvälle, että mikä pyörä siellä vetää. Sen sijaan DTC-asennossa (eka painallus) oli varsin hallittavissa oleva "tila". Antaa luistattaa jonkin verran ja hyväksyy jopa hieman vastaohjausta, mitä kaikkia "ABCÅÄÖ:t" päällä ei anna tehdä ollenkaan.

        Kuten Tapi edellä mainitsi niin nyt pitäis löytyä se bittivelho, kuka pääsee käsiksi tuon xDriven logiikkaan. Sen jälkeen se on enää haluista kiinni miten hallita sen toimintaa.

        EDIT:Päivän päätteeksi ajoin E39 kotiin ja olen edelleen siihen erittäin tyytyväinen vaikka se vajaavetoinen onkin...
        Jos mä oisin sä ni kuka sä sit oisitkaan?

        E30 325i Cabrio M-Tech II -91

        EX: G30 Sedan 520d A xDrive -17
        EX: E61 530xdAT -07
        EX: E60 520dA Sedan -08
        EX: F30 320dA xDrive Sport -13
        EX: E39 530dAT -02
        EX: E36 320iA -91
        EX: R1150RT -03

        Comment

        • lao
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2010
          • 278
          • Tampere

          #94
          Originally posted by -Tapi View Post
          Tuolla 'yleistä keskustelua'-puolella sekä 'E39:n jälkeen'- että 'X5 ostamassa'-keskusteluissa on niin paljon jo potaskaa Xdrivesta että heitän tänne enemmän aiheeseen liittyvään ketjuun kommentin.

          Xdrive ei ole takavetoinen josta olisi jaettavissa osa etupäähän vaan väännön- ja pyörimisnopeudenjako on toteutettu presiis samalla tavalla kuin jo 80-luvulla 325iX:ssa. Välissä jakolaatikon voimansiirto on vaihtunut ketjusta rattaiksi jotta laatikon kardaanitunnelista viemää tilaa on saatu madallettua.

          Voimanjako (Huom ei siis pyörimisnopeudenjako eikä väännönjako) on toteutettu tyystin toisella tavalla kuin ennenvanhaan. X-Driven jakolaatikossa on kaksi kiertokangen näköistä "kahvaa" joiden vastinpinnat ovat rampit. Kun kahvoja kääntää eri asentoon, muuttuu niiden keskinäinen välimatka. Tätä välimatkaa hyväksikäyttämällä saadaan lamellilevykytkimelle aksiaalipainetta. Kahvoja kääntää laatikon kyljessä oleva servomoottori joka saa pyörintäliikkeen hammasrattaalla epäkeskoon kahvojen välissä.

          Toimintaperiaate mahdollistaa kaikki mahdolliset voimanjakosuhteet (HUOM! Ei edelleenkään puhuta pyörimisnopeus- eikä väännönjakosuhteesta!) mitä kuvitella saattaa. Periaatteessa X-Drive voidaan päivittää huollossa ohjelmistolla tyystin toisenlaiseksi (tai siihen voitaisiin lisätä se nappula jolla 4-veto kytkettäisiin kiinteäksi kun lähdetään liikkeelle. Tämä on oma toiveeni..). En tiedä onko tuon servon ohjaukseen olemassa eri ohjelmaversioita mutta toivottavasti joku kräkkää niitä auki ja joskus päästään piraattiohjelmilla kiinni niihin. Tällä hetkellä kaikki testaamani X-Drivet toimivat siten että keskilukko on auki kunnes renkailla tapahtuu pyörimisnopeuseroa.


          EDIT: kuva X-driven jakolaatikosta lisätty.
          Kiitti hyvästä ja mielenkiintoisesta kuvauksesta! Heräsi kysymys, mitä tarkoitat tuolla voimanjakosuhteella? Olisiko oikeampi nimitys tehonjakosuhde? Pyörältähän voidaan mitata pyörimisnopeus ja vääntömomentti, joiden tulo on taas pyörissä vaikuttuva teho. Väännön yksikköhän on SI-järjestelmässä Nm, pyörimisnopeuden yksikkö taas 1/s ja tehon yksikkö W. Niin mikä olisi sitten "voimanjaon" yksikkö?

          Comment

          • -Tapi
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 3117
            • Välisuomi

            #95
            Originally posted by lao View Post
            Olisiko oikeampi nimitys tehonjakosuhde?
            Olisi.

            Välityssuhteesta johtuen vääntömomentti jakautuu aina tuossa suhteessa ja kun pyörimisnopeus voi muuttua 0-200 % (0=lukittu, 200%=auki) niin jäljelle jää vain watit joita jakaa. Tuo pyörimisnopeuseron muuttuminen sotkee ainakin omaa ajattelua jonkin verran koska lukittuna keskitasauspyörästö ei jaa pyörimisnopeutta, momentin se jakaa tiedetyssä suhteessa ja tehon täytyy siksi jakautua päinvastoin kuin momentin. Etupäähän siis menisi noin 65 % tehosta kun lukko on kiinni. ..mutta vain 35 % väännöstä Hassua..
            Last edited by -Tapi; 15-01-2011, 23:22.
            ---

            Comment

            • Jakuza
              BTCF Member
              • Nov 2006
              • 516
              • Brisbane

              #96
              Originally posted by -Tapi View Post
              Olisi.

              Planeettapyörästön välityssuhteesta (noin 1:2) johtuen vääntömomentti jakautuu aina tuossa suhteessa ja kun pyörimisnopeus voi muuttua 0-200 % (0=lukittu, 200%=auki) niin jäljelle jää vain watit joita jakaa. Tuo pyörimisnopeuseron muuttuminen sotkee ainakin omaa ajattelua jonkin verran koska lukittuna keskitasauspyörästö ei jaa pyörimisnopeutta, momentin se jakaa tiedetyssä suhteessa ja tehon täytyy siksi jakautua päinvastoin kuin momentin. Etupäähän siis menisi noin 65 % tehosta kun lukko on kiinni. ..mutta vain 35 % väännöstä Hassua..
              Onko xDrivessä planeettapyörästö? Eikö juuri tämä lamellikytkin korvannut aiemman planeettapyörästön?
              Missä postaamassasi kuvassa xdrivestä tämä planeettapyörästö sijaitsee? Mitä hyötyä planeettapyörästöstä on jos lamellikytkin hoitaa voimanjaon? Lamellikytkin ei myöskään voi lukita etu- ja taka-akseleita, jos välissä on vielä planeettapyörästö, eikö näin? Tällöinhän kytkin kiinni kyseessä olisi e46 X malli ja siitä ei olisi mitään hyötyä (paitsi että saa etuvedon kokonaan pois). Mistä luotettavasta lähteestä löydän tietoa planeettapyörästöstä?

              Itse en löytänyt mistään kohtuullisesta lähteestä tietoa planeettapyörästöstä. Toki useissa paikoissa on virheellisesti sotkettu xDriveä ja aiempia nelivetotekniikoita keskenään.

              Comment

              • -Tapi
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 3117
                • Välisuomi

                #97
                Ihan hyviä kysymyksiä.. Ja vastauksia saa odotella ikuisuuden kun ei valmistaja ole juuri jakanut materiaalia aiheesta. Muutaman videon olen nähnyt mutta niissäkin animaattori on ollut hieman tekniikasta hukassa tai sitten tarkoituksella yksinkertaistanut toimintaa niin ettei se voisi edes toimia. Purkamalla X-Driven jakolaatikko tämäkin selviäisi jos sellainen sattuisi jostain löytymään.

                Planeettapyörästöä tuossa ei ole, se on väärä termi ja käynkin sitä editoimassa edellisessä viestissäni. Oletan että lamellikytkimen keskellä oleva akseli on 3-osainen. Yksi osa (ulommainen) pyörittää etuvedolle välittävää ratasta. Keskimmäinen on suorassa yhteydessä vaihteiston ulostuloakseliin ja sisimmäinen on kiinni takavedossa. Lamellikytkimen etummainen osa etuvedolle, joka toisen lamellin/välilevyn ulkohammastus takavedolle ja lamellipakan vastinkappale vaihteiston akselille. Näin vaihteistolta tuleva energia saataisiin jaettua eteen ja taakse suorassa suhteessa riippuen lamellikytkimen painamisesta mutta näin se ei ole koska lamellikytkimen ollessa auki voimaa ei menisi eteen eikä taakse. Siksi oletan että etuvedon rattaalle on jokin välitys joka kuvassa ei näy. Lamellikytkin ja planeettavaihde tai mikä tahansa muu vaihde eivät sulje toisiaan pois vaan niilla on oma tehtävänsä. Lamellikytkin estää pyörimisnopeuseroa ja vaihde tekee momentinjaon. Esitteissä lukee että voimaa saadaan vaikkapa 100 % eteen mutta kuvan vermeillä sen ei pitäisi olla mahdollista ellei etuvedolle ole sitä vaihdetta jossain näkymättömissä.

                Originally posted by Jakuza View Post
                Mitä hyötyä planeettapyörästöstä on jos lamellikytkin hoitaa voimanjaon? Lamellikytkin ei myöskään voi lukita etu- ja taka-akseleita, jos välissä on vielä planeettapyörästö, eikö näin?
                Planeettapyörästön idea on juuri siinä että sen eri kehät ovat kiinni eri akseleissa (etu-, taka-, vaihteisto) jolloin ne pystytään lukitsemaan toisiinsa helposti (vanhemmissa viskokytkimellä ja myöhemmin ehkä lamellikytkimellä. Lamellikytkin itsessään ei tee autuaaksi vaan se tarvitsee sen vaihteiston/välityksen/'3 akselia' lukittavikseen.
                ---

                Comment

                • Jakuza
                  BTCF Member
                  • Nov 2006
                  • 516
                  • Brisbane

                  #98
                  Originally posted by -Tapi View Post
                  Ihan hyviä kysymyksiä.. Ja vastauksia saa odotella ikuisuuden kun ei valmistaja ole juuri jakanut materiaalia aiheesta. Muutaman videon olen nähnyt mutta niissäkin animaattori on ollut hieman tekniikasta hukassa tai sitten tarkoituksella yksinkertaistanut toimintaa niin ettei se voisi edes toimia. Purkamalla X-Driven jakolaatikko tämäkin selviäisi jos sellainen sattuisi jostain löytymään.

                  Planeettapyörästöä tuossa ei ole, se on väärä termi ja käynkin sitä editoimassa edellisessä viestissäni. Oletan että lamellikytkimen keskellä oleva akseli on 3-osainen. Yksi osa (ulommainen) pyörittää etuvedolle välittävää ratasta. Keskimmäinen on suorassa yhteydessä vaihteiston ulostuloakseliin ja sisimmäinen on kiinni takavedossa. Lamellikytkimen etummainen osa etuvedolle, joka toisen lamellin/välilevyn ulkohammastus takavedolle ja lamellipakan vastinkappale vaihteiston akselille. Näin vaihteistolta tuleva energia saataisiin jaettua eteen ja taakse suorassa suhteessa riippuen lamellikytkimen painamisesta mutta näin se ei ole koska lamellikytkimen ollessa auki voimaa ei menisi eteen eikä taakse. Siksi oletan että etuvedon rattaalle on jokin välitys joka kuvassa ei näy. Lamellikytkin ja planeettavaihde tai mikä tahansa muu vaihde eivät sulje toisiaan pois vaan niilla on oma tehtävänsä. Lamellikytkin estää pyörimisnopeuseroa ja vaihde tekee momentinjaon. Esitteissä lukee että voimaa saadaan vaikkapa 100 % eteen mutta kuvan vermeillä sen ei pitäisi olla mahdollista ellei etuvedolle ole sitä vaihdetta jossain näkymättömissä.



                  Planeettapyörästön idea on juuri siinä että sen eri kehät ovat kiinni eri akseleissa (etu-, taka-, vaihteisto) jolloin ne pystytään lukitsemaan toisiinsa helposti (vanhemmissa viskokytkimellä ja myöhemmin ehkä lamellikytkimellä. Lamellikytkin itsessään ei tee autuaaksi vaan se tarvitsee sen vaihteiston/välityksen/'3 akselia' lukittavikseen.
                  Hyviä pointteja.

                  Itse olen ymmärtänyt että tuolla 100% vääntöä/voimaa(tehoa?) eteen tarkoitettaisiin nimenomaan sitä kun pito taka-akselilta häviää (nostetaan ilmaan, jäällä, rullilla tms). Jos nyt kytkinpakka on kiinni niin 100% väännöstähän menee etupyörille ja takapyörät pyörivät tyhjää ilman vastusta (ei vääntöä).

                  Mitä mieltä tästä: http://www.stealth316.com/2-awd3.htm

                  Eli pääpointti se, että planeettapyörästö ei voi jakaa samalla pyörimisnopeudella oleville akseleille eri vääntömomenttia, vaan tarvitsee pyörimisnopeuseroa.

                  Tästäkin vaihtelevaa tietoa vaikka kuinka. Mutta kun järjellä itse tuota miettii niin kuulostaa ihan fiksulta. Jos pyörät "lukitsevat" planeettapyörästön (tai sitten esimerkiksi aiemmassa tapauksessa tuo viskokytkin tai lamellikytkin) eli kaikki 3 kehää pyörivät samaa vauhtia, miten planeettapyörästö tällöin aikaansaisi vääntöeron? Sillonhan se koko paska on yhtä kun kehät pyörivät samaa vauhtia, ja silloinhan sen voisi korvata umpiakselilla mikä ei varmana jaa vääntöeroja yhtään mihinkään. No mutta kannattaa lukea tuo linkki ajatuksella ja jos keksii mikä tuossa teoriassa menee pieleen niin kertokaa mulle!

                  Comment

                  • Casull
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2010
                    • 207
                    • Nivala

                    #99
                    Mulla on 330 xd jossa on siis tuo xDrive systeemi.

                    Auto on aina vähintään takavetoinen, eli takaveto on kiinteä.
                    Ainakin autoa nosturilla pyörät llmassa ajaessa ensin lähtee pyörimään takapyörät ja heti perään etuset.
                    Saman ilmiön huomaa lumessa hiljaa edestakaisin kahlatessa, jos takapyörät sutii, etupyörät tulee kaveriksi.

                    Eli tuolla kytkinpakalla ohjataan voimaa etupyörille tarpeen mukaan takavedon ollessa aina kiinteä.
                    Nuo mainoksien 100%-0%-100% voimanjakosuhteet tulee siitä että systeemi voi lukita etuvedonkin kiinteäksi ja jos takapyörillä ei ole yhtään pitoa, voima menee tietysti kokonaan etupyörien kautta.

                    Jääradalla tulee tietyissä tilanteissa tunne että auto vetäisi vain etupyörillä, esim kun ollaan mutkassa lähellä pyörähtämistä, ohjataan luiston suuntaan ja länttää kaasun lattiaan.
                    Last edited by Casull; 16-01-2011, 17:39. Reason: typoja
                    Musta E90 330 xda -05 kaikilla mausteilla, Powered by Karala
                    Läppäleikkaukset, puslanvaihdot, jarrulevysorvaukset, jyrsin- yms. koneistushommat ja muuta teknistä vertaistukea E90:iin Nivalan seudulla: 0405113911

                    Comment

                    • Jakuza
                      BTCF Member
                      • Nov 2006
                      • 516
                      • Brisbane

                      Originally posted by -Tapi View Post
                      Lamellikytkin ja planeettavaihde tai mikä tahansa muu vaihde eivät sulje toisiaan pois vaan niilla on oma tehtävänsä. Lamellikytkin estää pyörimisnopeuseroa ja vaihde tekee momentinjaon.


                      Tuossa olisi melko hyvin havainnollistava video audin tasauspyörästöstä, joka toimii juurikin kuvailemallasi tavalla. Tuosta on mielestäni helpompi ymmärtää mistä väännön jakautumisen erot etu- ja taka-akselille johtuvat.

                      Originally posted by Jakuza View Post
                      Hyviä pointteja.


                      Mitä mieltä tästä: http://www.stealth316.com/2-awd3.htm
                      Planeettapyörästön tapauksessa on vaikeampi ymmärtää väännön jakautumisen syy, mutta tuon audin videon perusteella luulisin ymmärtäväni hieman miten vääntö jakautuu planeettapyörästönkin avulla ilman pyörimisnopeuseroa.

                      Comment

                      • BMWFW24
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2003
                        • 273
                        • Jämsä

                        Hämmennetään vielä lisää tätä mielenkiintoista soppaa. Tässä olis video Audin Quattro vs. xDrive http://www.youtube.com/watch?v=HvqQu...eature=related
                        Aika vaivattomasti näyttää X3 menevän. Mites "vanhan" pre-facelift X5:sen olisi tuossa tapauksessa käynyt?
                        ex. 316i e36 1991
                        ex. 318iS Coupe e36 1992
                        ex. 528iA Touring e39 1997
                        ex 316i e30 1990, vaimon
                        ex. X5 4.4i e53 2001
                        ex 316 e46 2003, vaimon
                        525iX e60 2008
                        Z4 e85 2003, vaimon​

                        Comment

                        • -Tapi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 3117
                          • Välisuomi

                          Originally posted by BMWFW24 View Post
                          Hämmennetään vielä lisää tätä mielenkiintoista soppaa. Tässä olis video Audin Quattro vs. xDrive http://www.youtube.com/watch?v=HvqQu...eature=related
                          Aika vaivattomasti näyttää X3 menevän. Mites "vanhan" pre-facelift X5:sen olisi tuossa tapauksessa käynyt?
                          Olipas BMW:n sponsoroima testi Ärsyttävää "asioiden kertomatta jättämistä". Audissa oli ESP pois päältä ja BMW:ssa DSC päällä. Audi olisi noussut tuosta kun ESP olisi jarruttanut (viiveellä ja ikävän tuntuisesti) luistavia pyöriä mutta nyt niiden annettiin pyöriä vapaasti. BMW sen sijaan ei olisi päässyt tuosta etuvetonsa voimin ellei DSC olisi lukinnut keskitasauspyörästöä kun eturenkaista jompikumpi ehätti liikahtaa.

                          Early X5 sekä E46 4wd olisivat nousseet yhtälailla DSC päällä mutta tuo testi on luonnoton kun yhdellä akselilla on täysi pito. Jos tuon saman kokeilee jäiseen mäkeen niin tilanne on täysin toinen. Silloin jarrut vuorottelisivat eri pyörillä saaden auton hytkymään vuoronperään yhden renkaan sutaistessa ja eteneminen on heikkoa.
                          ---

                          Comment

                          • -Tapi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 3117
                            • Välisuomi

                            Originally posted by Casull View Post
                            Mulla on 330 xd jossa on siis tuo xDrive systeemi.

                            Auto on aina vähintään takavetoinen, eli takaveto on kiinteä.

                            Eli tuolla kytkinpakalla ohjataan voimaa etupyörille tarpeen mukaan takavedon ollessa aina kiinteä.
                            Kun se olisikin noin helppoa mutta kun ei ole. Esim tässä videossa näkyy kohdassa 1:40 kun kumpikin takapyörä on maassa mutta etupyörä sutii ilmassa: http://www.youtube.com/watch?v=FkJuVhCoRy4

                            Takavedon ollessa kiinteä tuota ei yksinkertaisesti voi tapahtua.
                            ---

                            Comment

                            • Casull
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2010
                              • 207
                              • Nivala

                              Oon kyllä edelleen saa mieltä kuin aiemminkin, vaikka tuon videon katsoinkin.
                              Tuo mainitsemasi 1.40 kohta on niin epäselvä etten ala sen perusteella omista kokemuksistani tekemää johtopäätöstä vielä muuttamaan.

                              Jos takaveto ei olisi kiinteä, autonhan pitäisi lakata liikkumasta xDrive systeemin ollessa vikatilassa ts neliveto ei toimi.
                              Mulla heitti xDriven vikatilaan kun takapyörän ABS-anturi oli hetken poissa pelistä laakerinvaihdon jälkeen. (uuden laakerin magneettiraita oli viallinen)

                              Varmuuden tuohon saisi jos ottaisi laatikon kyljestä servomoottorin piuhan irti, silloinhan auton pitäs olla täysin takavetoinen tai jos kertomasi pitää paikkansa, täysin vetämätön.

                              Ja edelleen nosturikokeiluuni liittyen:
                              Jos käsijarru oli päällä ja hiukan kaasutti, mikään rengas ei pyörinyt.
                              Käsijarrun löysäämällä, ensin alkoivat takapyörät pyöriä hitaasti ja n. sekunnin päästä eturenkaat myös.
                              Ajaessa tuo viive on toki ihan mitätön, ts lumella liikkeelle lähtiessä kun takapyörät ovat sutineet noin metrin, etupyörien sutimajälki on vain n. 80-90 cm.
                              Last edited by Casull; 16-01-2011, 22:39. Reason: lisäys
                              Musta E90 330 xda -05 kaikilla mausteilla, Powered by Karala
                              Läppäleikkaukset, puslanvaihdot, jarrulevysorvaukset, jyrsin- yms. koneistushommat ja muuta teknistä vertaistukea E90:iin Nivalan seudulla: 0405113911

                              Comment

                              • -Tapi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2004
                                • 3117
                                • Välisuomi

                                Originally posted by Casull View Post
                                Varmuuden tuohon saisi jos ottaisi laatikon kyljestä servomoottorin piuhan irti, silloinhan auton pitäs olla täysin takavetoinen tai jos kertomasi pitää paikkansa, täysin vetämätön.
                                Luepa uudestaan mitä kirjoitin. Kirjoitin nimenomaan ettei lamellikytkin voi olla yhdistämässä noita kolmea erillistä akselia koska silloin kytkimen ollessa auki mikään pyörä ei vetäisi. Tuo jakolaatikko on tasauspyörästö. Sen voi lukita lamellikytkimellä kuten minkä tahansa muunkin "lukkoperän".

                                Youtubesta löytyy monta muutakin Xdrive-videota joista tarkkaan katsomalla huomaa tuon etupyörien pyörimisen kun takapyörät ovat paikallaan. Esim löysin heti yhden jossa sama tehdään X5:lla samannäköisillä rampeilla. Niin ja olen itsekin temunnut hangessa jumiin jääneiden XDrive-bemareiden kanssa lapiolla sekä ilman. Tiedän siis omakohtaisesti että etupää voi vetää jos sillä ei ole pitoa mutta takapäällä on.
                                ---

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎