Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW nelivetotekniikat X

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MajorDrake
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 7518
    • Jyväshyvä

    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    varovaisella kaasunkäytöllä kannattaa varautua puskemiseen mikä ainakin mulla teki ajosta melko varovaista liikenteessä

    Kyllä oikeat kovat nelivedot puskee. Eukon Pajero puskee keskitasuri lukittuna,
    perän saa kyllä irti kun kaasua painaa kunnolla. Ts. puskee jos pitoa riittää...
    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

    Comment

    • Laxa
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2004
      • 1363
      • Tampere

      Originally posted by -Tapi View Post
      Ei tunnu kytkevän. Paikaltaan kun lähtee DSC poiskytkettynä niin kyllä siinä kierrokset toppaavat rajoittajaan kun yhdeltä renkaalta loppuu pito. Viimeksi eilen.
      Samaa mieltä. Viimeksi lipsui tassut miten sattuu lauantaina JKL:n Laakkosen X1:stä ajaessa.

      Tuolla BMW-organisaation sivuilla, kun käy lukemassa jargonia niin siellä sanotaan, että xDriven toimintaa säädellään DSC:n avulla. Me tyhmemmät saatetaan olettaa, että mikäli DSC on pois päältä niin ei se silloin ohjaa yhtään mitään.

      Kysymys kuuluukin, että mihin asentoon tuolla jakolaatikossa vivut ja vipstaakkelit jäävät, kun DSC kytketään pois päältä ja mitä tapahtuu, kun tuntuu, että voimat karkailee sieltä sun täältä.
      Last edited by Laxa; 18-01-2011, 14:43.
      Jos mä oisin sä ni kuka sä sit oisitkaan?

      E30 325i Cabrio M-Tech II -91

      EX: G30 Sedan 520d A xDrive -17
      EX: E61 530xdAT -07
      EX: E60 520dA Sedan -08
      EX: F30 320dA xDrive Sport -13
      EX: E39 530dAT -02
      EX: E36 320iA -91
      EX: R1150RT -03

      Comment

      • Petri.Kekkonen
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 7394
        • Oulu

        Originally posted by -Tapi View Post
        Ei tunnu kytkevän. Paikaltaan kun lähtee DSC poiskytkettynä niin kyllä siinä kierrokset toppaavat rajoittajaan kun yhdeltä renkaalta loppuu pito. Viimeksi eilen.
        Mikä auto tuo nyt tarkalleen oli? Onko siinä ADB-X? Tämän kevään xDrive-kiertueella pitää kyllä yrittää toistaa tuo ongelma itsekin.

        Originally posted by MajorDrake View Post
        Kyllä oikeat kovat nelivedot puskee. Eukon Pajero puskee keskitasuri lukittuna,
        perän saa kyllä irti kun kaasua painaa kunnolla. Ts. puskee jos pitoa riittää...
        Tämä on varmasti totta, enkä tarkoittanutkaan että tuo puskeminen kertoisi siitä että neliveto ei toimi tai ole "oikea".

        Originally posted by Laxa View Post
        Tuolla BMW-organisaation sivuilla, kun käy lukemassa jargonia niin siellä sanotaan, että xDriven toimintaa säädellään DSC:n avulla. Me tyhmemmät saatetaan olettaa, että mikäli DSC on pois päältä niin ei se silloin ohjaa yhtään mitään.
        Minusta tämä sivu sanoo aika selvästi erilailla tuosta yksittäisien pyörien sutimista jarruttelevan ADB-X:n toiminnasta: http://www.bmw.com/com/en/insights/t...ial_brake.html

        If the sporting driver chooses to deactivate DSC or DTC, he still has the benefit of ADB-X, which then focuses on maximum forward drive and applies braking force only. A temperature control sensor ensures that the brakes do not overheat.
        Originally posted by Laxa View Post
        Kysymys kuuluukin, että mihin asentoon tuolla jakolaatikossa vivut ja vipstaakkelit jäävät, kun DSC kytketään pois päältä ja mitä tapahtuu, kun tuntuu, että voimat karkailee sieltä sun täältä.
        Tuo on todella hyvä kysymys. Miten tuota nyt voisi helpoiten tutkia? Pitäis olla sopivasti jäätä ja pitävää pintaa tarjolla, tai sitten niitä rullia. Ja jotenkin pitäis päästä näkemään milloin sitä lamellikytkintä ohjataan johonkin suuntaan.
        Last edited by Petri.Kekkonen; 18-01-2011, 15:08.
        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
        E39 523i M Sport '00, Titansilber

        Comment

        • -Tapi
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 3117
          • Välisuomi

          Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
          Mikä auto tuo nyt tarkalleen oli? Onko siinä ADB-X?
          BMW X3 30d 11/06. ADB-X:sta en tiedä kun ei tuo BMW jargon oikein aukene. Sen kuvailu BMW:n sivulla on vähän kuin lukisi vanhan X5:n mainostekstejä
          ---

          Comment

          • Petri.Kekkonen
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2006
            • 7394
            • Oulu

            Originally posted by -Tapi View Post
            BMW X3 30d 11/06. ADB-X:sta en tiedä kun ei tuo BMW jargon oikein aukene. Sen kuvailu BMW:n sivulla on vähän kuin lukisi vanhan X5:n mainostekstejä
            Ainakin tämän mukaan X3:ssa (E83) ois ADB-X: http://www.bmw-eg.com/eg/en/newvehic...Spec_sheet.pdf

            Mutta tässä esitesivulla näkyykin mielenkiintoinen maininta: http://www.who-sells-it.com/cy/bmw-o...-fullsize.html

            ..with DSC turned off, full power continually flows to all four wheels.
            Eli tuon voisi minusta ymmärtää niinkin, että ADB-X on pois päältä kun DSC on pois päältä, mutta ei se kyllä välttävättä sitä tarkoita vaan vain moottoritehon rajoittamisen puuttumista. Jos tarkoittaisi että ADB-X on pois niin sehän jo selittäisi paljon noita sun havaintoja. Tuolla aiemmassa linkissä luki kuitenkin selvästi että ADB-X on jarruttaa sutivaa pyörää myös DSC pois päältä. Sitä ei vaan voi varmasti tämän perusteella vielä tietää päteekö tämä E83 X3:een vai ei.
            Last edited by Petri.Kekkonen; 18-01-2011, 16:16.
            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
            E39 523i M Sport '00, Titansilber

            Comment

            • zzracing
              Bimmer Rookie
              • Jan 2006
              • 177
              • Lappeenranta

              Originally posted by Bema4veto View Post
              Olen testannut -02 330 xi:tä nyt pari talvea vetäen välillä isoa peräkärryä. Mihinkään en ole koskaan edes meinannut jäädä kiinni. Valoissa liukkaalla ei ole Quattroista vastusta ollut. Tähän asti valoista on nakitellu muut, vaikka olisi ollut peräkärry kuormineen perässä.
              Mutta... kun DSC:n ottaa pois päältä leikkiessä, niin johan on pideltävä, eikä tie tahdo riittää, kunnolla räpätessä. Jos kurvissa kahva edellä ajaessa nostaa kaasun yläs, niin spinnaa välittömästi. Ihan sama kun vetäis kässärin päälle normaali 2 vetoisessa. Olen testannut ilmiön useasti isolla marketin parkkiksella ja aina sama ilmiö.
              DSC päällä saa koheltaa vaikka kuinka, mut turhan rajusti DSC puuttuu peliin esim. sivuluiston alkaessa.
              Mulla X5 2002 ihan samat kuviot, eli ei meinaa sladeja pyyhkiessä tie riittää ja juuri tuo kaasunlöysäys aiheuttaa saman kuin nykäisisi käsijarrua. . .
              X6 35D

              Comment

              • loukkis
                Bimmer Rookie
                • Jul 2003
                • 73
                • Vantaa

                Sekotetaan pakkaa vielä sen verran, että kun DSC:n ottaa pois päältä aktivoituu DTC ja sen kun ottaa pois päältä jää vielä ADB-X. Ja ehjällä xDrivellä ei sellainen ole mahdollista, että jos yksi pyörä on sutii, niin auto jää paikalleen.
                320d LCI

                Comment

                • _chris_
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2003
                  • 442
                  • Nokia

                  BMW omissa (mainos?) puheissaan antaa ymmärtää, että voimasta 100% saa kummalle akselille tahansa:

                  "Acting virtually instantaneously and a manner so subtle as to be go virtually unnoticed by the vehicle's occupants, xDrive can direct up to 100% of drive forces to one axle. Enabling the driver to start up effortlessly even on slippery surfaces or steep hills, xDrive routes all power to the axles with the greatest traction."

                  Lähde: linkki -> xDrive. Voihan näissä olla mallikohtaisia eroja, mutta BMW:n puolelta niistä eroista ei kyllä pääse viisastumaan.

                  Tuo puskeminen on kyllä todellista, kun keskeltä pistää akselit lukkoon. Näin myös omassa Jeepissä aikoinaan, joka alennusvaihteen yhteydessä löi myös lukituksen päälle. Oli aika kankea parkkipaikalla .
                  BMW E31 850 CSi -93, BMW E38 735i -96
                  Ex: Land Rover D4 SDV6 HSE -12, VW Touareg Hybrid -10, Land Rover D4 3.0 TDV6 HSE -10, BMW E53 X5 3.0dA -04, BMW E39 530dAT -00, Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited -98, BMW E34 525i -91

                  Comment

                  • Bmw Master
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 13155
                    • Kokomo

                    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post

                    Minusta tämä sivu sanoo aika selvästi erilailla tuosta yksittäisien pyörien sutimista jarruttelevan ADB-X:n toiminnasta: http://www.bmw.com/com/en/insights/t...ial_brake.html
                    Eli yksi pyörä sutii, sitä jarrutetaan kunnes se pysähtyy ja seuraavaksi heikoimmalla pidolla ollut alkaa sutia. Sitten sitä jarrutetaan ja äsken pysähtynyt alkaa taas sutia... Eli veto menee minne sattuu, hytkyy paikoillaan eikä auto liiku mihinkään?

                    Comment

                    • Laxa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2004
                      • 1363
                      • Tampere

                      Originally posted by Bmw Master View Post
                      Eli yksi pyörä sutii, sitä jarrutetaan kunnes se pysähtyy ja seuraavaksi heikoimmalla pidolla ollut alkaa sutia. Sitten sitä jarrutetaan ja äsken pysähtynyt alkaa taas sutia... Eli veto menee minne sattuu, hytkyy paikoillaan eikä auto liiku mihinkään?
                      Onkohan tämä ADB-X juuri se järjestelmä mikä on käytössä esim. E46:n eli välimallin "Äksissä".
                      Jos mä oisin sä ni kuka sä sit oisitkaan?

                      E30 325i Cabrio M-Tech II -91

                      EX: G30 Sedan 520d A xDrive -17
                      EX: E61 530xdAT -07
                      EX: E60 520dA Sedan -08
                      EX: F30 320dA xDrive Sport -13
                      EX: E39 530dAT -02
                      EX: E36 320iA -91
                      EX: R1150RT -03

                      Comment

                      • Casull
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2010
                        • 207
                        • Nivala

                        Originally posted by -Tapi View Post
                        Ei tunnu kytkevän. Paikaltaan kun lähtee DSC poiskytkettynä niin kyllä siinä kierrokset toppaavat rajoittajaan kun yhdeltä renkaalta loppuu pito. Viimeksi eilen.
                        Jos noin käy sun autosta on pakko olla jokin systeemi rikki.
                        Tuo ei voi millään olla normaalia käytöstä.

                        Mun auto on neliveto ihan normaalisti DSC poiskytkettynäkin, mikään elektroniikka ei vain enää puutu kulkusuuntaan tai -nopeuteen.

                        Nopeasti DSC-nappia painaessa poistuu käytöstä sutimisenesto, mutta ajovakautus jää päälle.
                        Tuolla voi sutia järjettömän pitkiä siivuja neljällä renkaalla, mutta auto ei mene poikittain.

                        Pitempään DCS-napia painaessa myös ajovakautus tippuu pois, nelivedon ja jarrujen avulla hoidettavan taka-akselin "lukko"toiminnon jäädessä päälle.
                        Tämä on sitten se ns jäärataasento.

                        Auto on todellakin hitaassa vaudissa pieni veto päällä enemmän puskeva mutta hiukankaan reilummasta vauhdista kun polkaisee, saa aikaan näyttäviä (ja vaarallisia!) nelipyöräluisuja.
                        Enkä ole huomannut mitään viitteitä siitä että neliveto olis yhtäkkiä mennyt pois päästä tai päälle aiheuttaen yllätyksiä.

                        Auto tuntuu menevän kunnollinen veto päällä sinne mihinpäin etupyörät osoittaa.
                        Paitsi jos tosiaan kesken sladin löysää kaasun, sitten mennään sinneppäin mihin äskenkin mutta perä edellä.

                        Lumessa ja liukkaalla noilla tehoilla auto on käytännössä aina nelivetoinen, ei kitkarenkaiden pito voi millään riittää pelkästään taka-akselilla.

                        Auto on neliveto myös ihan hitaassa ryömintävauhdissa jos siis alla on pehmoista lunta.
                        Tai kun kotona peruutan tallista ulos jurkkään ylämäkeen joka nyt siis on jäässä.
                        Tuossa joudun samalla myös kääntämään autoa, siinä tuntee kuinka neliveto on ihan tönkkö, tuntuma on jokseenkin sama kuin vanhassa nelivetohiluksissa vastaavassa kohtaa.
                        Eli jotta auto kääntyisi ketterästi, jonkin renkaan on vähän pyörähdettävä tyhjää ja päästettävä voimansiirron jännitys pois.
                        Musta E90 330 xda -05 kaikilla mausteilla, Powered by Karala
                        Läppäleikkaukset, puslanvaihdot, jarrulevysorvaukset, jyrsin- yms. koneistushommat ja muuta teknistä vertaistukea E90:iin Nivalan seudulla: 0405113911

                        Comment

                        • Laxa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2004
                          • 1363
                          • Tampere

                          Originally posted by Casull View Post
                          Mun auto on neliveto ihan normaalisti DSC poiskytkettynäkin
                          Älä ota tätä nyt provona, mutta minä kyllä haluaisin nähdä, kun tämä suoritus tehdään sun xDrivella, siten että DSC on kokonaan pois päältä. Nähtäisiin, että onko se oikeasti neliveto vai ei.

                          Luulenpa, että samat fasiliteetit järjestyy tarvittaessa.
                          Last edited by Laxa; 20-01-2011, 18:54.
                          Jos mä oisin sä ni kuka sä sit oisitkaan?

                          E30 325i Cabrio M-Tech II -91

                          EX: G30 Sedan 520d A xDrive -17
                          EX: E61 530xdAT -07
                          EX: E60 520dA Sedan -08
                          EX: F30 320dA xDrive Sport -13
                          EX: E39 530dAT -02
                          EX: E36 320iA -91
                          EX: R1150RT -03

                          Comment

                          • Särki
                            Bimmer Rookie
                            • Dec 2005
                            • 143
                            • Veroparatiisi

                            Originally posted by Laxa View Post
                            Älä ota tätä nyt provona, mutta minä kyllä haluaisin nähdä, kun tämä suoritus tehdään sun xDrivella, siten että DSC on kokonaan pois päältä. Nähtäisiin, että onko se oikeasti neliveto vai ei.

                            Luulenpa, että samat fasiliteetit järjestyy tarvittaessa.
                            Mitä sekaat? xdrive menee tuossa tilanteessa niinkuin jäykkänelivetoinen defender. dsc:llä ja ilman! ja on kokeiltu.
                            F20 116i
                            EX: E92 335ia, F31 LCI 320xda, E90 330d M-Sport 302hv 656nm,E39 M5, E46 320i, E10 2002,E90 330xd M-Sport, Audi A4 3,0i quattro E30 316i m50b28+hx40, 330xd, 530dA, E30 324tds, E30 320i

                            Comment

                            • Laxa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2004
                              • 1363
                              • Tampere

                              Originally posted by Särki View Post
                              Mitä sekaat? xdrive menee tuossa tilanteessa niinkuin jäykkänelivetoinen defender. dsc:llä ja ilman! ja on kokeiltu.
                              No niin! Nyt päästiin asiaan. Saako kysyä, että minkä takia olet tuota kokeillut? Etkö uskonut, että menee vai miksi? Olisit samalla kuvannut videolle niin ei tarvitsisi täällä ihmetellä. Tämä ei ole mitään provokaatiota vaan todellisuuden selvittämistä, koska omat ajokokemukset eivät valitettavasti vastaa täällä monen esittämää totuutta.

                              Ihme vaahtoamista muutenkin osalla. Tuntuu, että xDrive-miehistä on tullut samanlaisia kuin Quattro-miehistä, että kritiikkiä ja epäilyksiä ei enää voi esittää, kun syttyy housun lahkeet jo tuleen osalla.

                              EDIT: Eli selvennän sen verran, että itseäni kiinnostaa se miten tuo xDrive käyttäytyy tuossa tilanteessa, kun perä on ilmassa ja DSC+DTC on pois päältä.
                              Last edited by Laxa; 20-01-2011, 22:02.
                              Jos mä oisin sä ni kuka sä sit oisitkaan?

                              E30 325i Cabrio M-Tech II -91

                              EX: G30 Sedan 520d A xDrive -17
                              EX: E61 530xdAT -07
                              EX: E60 520dA Sedan -08
                              EX: F30 320dA xDrive Sport -13
                              EX: E39 530dAT -02
                              EX: E36 320iA -91
                              EX: R1150RT -03

                              Comment

                              • Särki
                                Bimmer Rookie
                                • Dec 2005
                                • 143
                                • Veroparatiisi

                                Originally posted by Laxa View Post
                                No niin! Nyt päästiin asiaan. Saako kysyä, että minkä takia olet tuota kokeillut? Etkö uskonut, että menee vai miksi? Olisit samalla kuvannut videolle niin ei tarvitsisi täällä ihmetellä. Tämä ei ole mitään provokaatiota vaan todellisuuden selvittämistä, koska omat ajokokemukset eivät valitettavasti vastaa täällä monen esittämää totuutta.

                                Ihme vaahtoamista muutenkin osalla. Tuntuu, että xDrive-miehistä on tullut samanlaisia kuin Quattro-miehistä, että kritiikkiä ja epäilyksiä ei enää voi esittää, kun syttyy housun lahkeet jo tuleen osalla.

                                EDIT: Eli selvennän sen verran, että itseäni kiinnostaa se miten tuo xDrive käyttäytyy tuossa tilanteessa, kun perä on ilmassa ja DSC+DTC on pois päältä.
                                Lisää vettä myllyyn. Eihän DSC vaikuta keskilukon toimintaan millään lailla. Sitä ohjaa VTG. kun taakse menee aina veto ja kun havaitaan pyörimisnopeuseroa etu ja takapään välillä kytketään lamellikytkimellä etukardaani pyörimään samaa vauhtia kun takakardaani. Miksi ei liikkuisi takapää ilmassa?? Ei tämä neliveto ole mitään rakettitiedettä Kaikille on vaan pinttynyt päähän e46 ja vanhan x5 nelivedon heikkous.
                                ps olen ollut myös quattro-mies
                                F20 116i
                                EX: E92 335ia, F31 LCI 320xda, E90 330d M-Sport 302hv 656nm,E39 M5, E46 320i, E10 2002,E90 330xd M-Sport, Audi A4 3,0i quattro E30 316i m50b28+hx40, 330xd, 530dA, E30 324tds, E30 320i

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎