Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW nelivetotekniikat X

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -Tapi
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 3117
    • Välisuomi

    Juu, todellakin samat fasiliteetit järjestyvät tarvittaessa Jopa sama trukki ja piha! Paljasta asfalttia en tosin lupaa vähään aikaan. Talvella noiden testaaminen on tosin vähän helpompaa kuin kesällä.

    Yhdestä (huom. VAIN yhdestä) asiasta voin olla Casull:n kanssa samaa mieltä: Peruuttaessa etupyörät vetävät vaikka DSC ei ole päällä. Tokin on tullut ihmeteltyä, unohdin vaan aiemmin siitä mainita. Heti sen jälkeen kun etuperin mennessäni etupää ei vetänyt ollenkaan, niin peruuttaessa se vetikin. Kovin on epälooginen vekotin ja jättää välillä pulaan juuri pahimmalla hetkellä.
    ---

    Comment

    • loukkis
      Bimmer Rookie
      • Jul 2003
      • 73
      • Vantaa

      Originally posted by -Tapi View Post
      Juu, todellakin samat fasiliteetit järjestyvät tarvittaessa Jopa sama trukki ja piha! Paljasta asfalttia en tosin lupaa vähään aikaan. Talvella noiden testaaminen on tosin vähän helpompaa kuin kesällä.

      Yhdestä (huom. VAIN yhdestä) asiasta voin olla Casull:n kanssa samaa mieltä: Peruuttaessa etupyörät vetävät vaikka DSC ei ole päällä. Tokin on tullut ihmeteltyä, unohdin vaan aiemmin siitä mainita. Heti sen jälkeen kun etuperin mennessäni etupää ei vetänyt ollenkaan, niin peruuttaessa se vetikin. Kovin on epälooginen vekotin ja jättää välillä pulaan juuri pahimmalla hetkellä.
      No mehän voidaan testata (ilman trukkia kuitenkin) tuota mun autolla kun seuraavan kerran tulen Jyväskylässä käymään..
      320d LCI

      Comment

      • HTH
        Newbiemmer
        • May 2009
        • 21
        • Lpr

        kyllä XDrive vetää molemmista päistä,oli namiskat missä asennossa tahansa...

        kärjistettynä: väitätte siis että dsc poiskytkentä on sama kuin nelikon on/off katkaisija?

        -höpöhöpö

        VTG- hoitelee hommat,kuten Särki jo mainitsikin..

        Comment

        • Casull
          Bimmer Fanatic
          • May 2010
          • 207
          • Nivala

          Tästähän tulee vielä jännää!!!

          En mielestäni ole kovin hirvittävän kärkkäästi ollut omaa mielipidettäni absoluuttisena totuuna toitottamassa, olen vain tuonut julki omia kokemuksiani ja näkemyksiäni tuosta allekirjoituksessani mainitusta autosta.

          Perhana kun olis syksyllä tullut mieleen kokeilla tuota trukkihommaa, nyt ei pysty kun firman piha on aivan jäässä ja lumen peitossa.

          Hämmennetäänpä vielä lisää kertomalla ettei katsastusmies voinut mitata tuosta jarruja viime kesäkuussa maahantuonti- ja rekisteröintikatsastuksen yhteydessä.

          Ajoi kyllä rullien yli ja jotain siinä yrittikin, mutta sanoi jäljestäpäin auton nousseen itsekseen rullillta pois nelivedon kytkeytyessä kun vain toisen pään renkaat pyörivät.

          Tapi: Kenties tässä kevään mittaan vielä onnistutaan järjestämään itsemme ja automme samaan paikkaan yhtäaikaa, maaliskuun puolivälin jälkeen mulla tulee käyntiä Jyväskylän seudulla suht usein.
          Saadaan autot tarvittaessa rinnakkain ja vertailtua onko niissä oikeasti eroja vai johtuuko näkemyseromme vain pelkästään erilaisesta tavasta tulkita autojemme käytöstä eri tilanteissa.
          Last edited by Casull; 21-01-2011, 08:28. Reason: lisäys
          Musta E90 330 xda -05 kaikilla mausteilla, Powered by Karala
          Läppäleikkaukset, puslanvaihdot, jarrulevysorvaukset, jyrsin- yms. koneistushommat ja muuta teknistä vertaistukea E90:iin Nivalan seudulla: 0405113911

          Comment

          • -Tapi
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 3117
            • Välisuomi

            Originally posted by Casull View Post
            Saadaan autot tarvittaessa rinnakkain ja vertailtua onko niissä oikeasti eroja vai johtuuko näkemyseromme vain pelkästään erilaisesta tavasta tulkita autojemme käytöstä eri tilanteissa.
            Minulla itselläni ei ole vakituisessa käytössä XDrive, eli joudun/pääsen ajamaan erilaisia yksilöitä harrasteiden vuoksi. Kun joskus haluaa vertailla niin ei koskaan tiedä mikä yksilö silloin on alla tai saatavilla. Vertailuun löytyy yleensä kaikkea E46 X:sta X6:seen väliltä.

            Allekirjoituksesi virittäjältä minut saatat tavoittaa myöskin kovin usein..
            ---

            Comment

            • Laxa
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2004
              • 1363
              • Tampere

              Luulempa, että suurin osa täällä topicissa on etsimässä ja kertomassa faktoja BMW:n eri aikakausien nelivetotekniikoiden toimintaperiaatteista (kuten topicin aloittaja on pyytänyt ). Tällä hetkellä keskustelu käy xDriven faktojen ympärillä, mikä on hyvä. Lumisella parkkipaikalla pyörittelyt ei paljoa nelivedon ominaisuuksista kerro.

              Itselläni ei xDrivea ole (toistaiseksi), mutta kovasti sellaista ainakin harkitsen ja kyllä tässä vaiheessa kiinnostaa se miten se oikeasti toimii.

              Ja kun kysyvä ei tieltä kuulemma eksy niin kysynkin, että mikä on VTG? Verteilungsgetriebe?
              Last edited by Laxa; 21-01-2011, 10:19.
              Jos mä oisin sä ni kuka sä sit oisitkaan?

              E30 325i Cabrio M-Tech II -91

              EX: G30 Sedan 520d A xDrive -17
              EX: E61 530xdAT -07
              EX: E60 520dA Sedan -08
              EX: F30 320dA xDrive Sport -13
              EX: E39 530dAT -02
              EX: E36 320iA -91
              EX: R1150RT -03

              Comment

              • IKa
                BTCF Member
                • Apr 2007
                • 877
                • Klaukkala

                Originally posted by Laxa View Post
                Luulempa, että suurin osa täällä topicissa on etsimässä ja kertomassa faktoja BMW:n eri aikakausien nelivetotekniikoiden toimintaperiaatteista... Tällä hetkellä keskustelu käy xDriven faktojen ympärillä...
                Pistänpä minäkin lusikkani tähän soppaan, kun tuli vastikään vaihdettua käyttis xDriveen. Tässä muutama kommentti kyseisen nelivedon käyttäytymisestä näin maallikon näkökulmasta. Uusi käyttikseni on E92 325xi, vm. 2007, automaatti laatikolla:


                Ensimmäinen huomio. Ajovakauden asetuksista riippumatta, auto haluaa käyttäytyä seuraavasti: Jos pienestä nopeudesta kääntää ratin vinkkeliin ja tarjoaa reippaasti happea, niin ensin puskee ja sitten vauhdin kasvaessa tarjoaa lievästi perää sivulle (DSC päällä liippi on minimaalinen).


                Toinen huomio. Ero auton käyttäytymisessä DTC päällä ja ajonvakautus kokonaan pois kytkettynä (reippaasti happea annettaessa) on selvästi pienempi, kuin aiemmin omistamillani takavetoisilla 325i E90 ja E46 vehkeillä.


                Kolmas huomio. Ajovakaus kokonaan pois kytkettynä autolla voi kyllä pyörittää paskarinkiä, mutta ympyrän säde on kaksi-kolme auton mittaa (käsittääkseni mekaanisilla lukoilla oleva nelari pyörisi liki paikallaan).


                Neljäs huomio. Ajovakauden asetuksista riippumatta, tiukasta paikasta liikkeelle lähdettäessä vaikuttaisi sitä, että auto hieman sutaisee takaa ennen kuin etupää kytkeytyy. Mutta siitä huolimatta liikkeelle on päästy ajovakauden asetuksista riippumatta joka paikasta. Sellaisistakin, joista edellisillä vehkeillä ei olisi ollut mitään toivoa.


                Viides huomio. Laitoin vaihteiston P-asennolle ja nostin auton ylös hallinosturilla. Kun kokeilin pyörittää renkaita ja huomasin seuraavaa: Takarengasta pyörittäessä pyörii vastapuolella oleva rengas vastakkaiseen suuntaan (ei mekaanista lukkoa). Eturengasta pyörittäessä ei vastakkainen rengas pyöri lainkaan (ymmärtääkseni P-asennossa on etuakselin voimansiirto siis kytketty kokonaan irti).
                G22 coupe M440i A xDrive MHEV -22

                Comment

                • lao
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2010
                  • 278
                  • Tampere

                  Tuli hinattua äskön lähes akselia myöten revitetty takeveto MB Vito jumista. DTC pois päältä ja DSC päällä nous Vito. Kaikki pyörät tossa ruopi iloisesti, kun parhaan pidon sai reilulla kaasulla, rikkomalla pyöräkuormaajan kovettaman lumipinnan.

                  Comment

                  • M65
                    Newbiemmer
                    • Feb 2011
                    • 2
                    • Tellus

                    Kaveri osti -92 525ix:n jääratapeliksi. Nyt on herännyt epäilys että osa renkaista "laiskottelee".
                    Optimi tilanne ilmeisesti olisi jatkuvat 100% lukot takana ja akseleiden välillä.
                    Miten kannattaa toteuttaa?

                    Matti

                    Comment

                    • Bmw Master
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 13155
                      • Kokomo

                      Originally posted by M65 View Post
                      Kaveri osti -92 525ix:n jääratapeliksi. Nyt on herännyt epäilys että osa renkaista "laiskottelee".
                      Optimi tilanne ilmeisesti olisi jatkuvat 100% lukot takana ja akseleiden välillä.
                      Miten kannattaa toteuttaa?

                      Matti
                      Optimi mihin? Jääradalla tuskin 100% lukoilla on hyvä ajaa. Hitsaamallahan se helpoiten onnistuu

                      Comment

                      • M65
                        Newbiemmer
                        • Feb 2011
                        • 2
                        • Tellus

                        Tarkennetaan. Optimi tilanne olisi siis edetä mahdollisimman nopeasti jäällä.
                        Budjetti pyritään pitämään pienenä. Nyt etupään veto on kateissa, tai hyvin
                        vähäistä. Mielestäni ainakin jokkis-vehkeissä käytetään takana 100%:ta ns.
                        "Kempin" lukkoa.

                        Matti

                        Comment

                        • teme[[
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2009
                          • 269
                          • Lake Worth, FL

                          100% lukot ei sovellu mihinkään muuhun kuin suoraan ajamiseen.
                          Ellei puhuta sitten jostain leikkimisestä

                          Comment

                          • Bmw Master
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 13155
                            • Kokomo

                            Originally posted by M65 View Post
                            Tarkennetaan. Optimi tilanne olisi siis edetä mahdollisimman nopeasti jäällä.
                            Budjetti pyritään pitämään pienenä. Nyt etupään veto on kateissa, tai hyvin
                            vähäistä. Mielestäni ainakin jokkis-vehkeissä käytetään takana 100%:ta ns.
                            "Kempin" lukkoa.

                            Matti
                            Jos etupää ei vedä kunnolla, niin uusi visco vanhan tilalle. Takana on jo lukko, eteen ei kannata laittaa.

                            Comment

                            • bemu2000
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2003
                              • 17799
                              • Jämsä

                              miten tarkka X5 E70 on etu ja taka-akselin renkaiden koosta?

                              22" kumeja on järkevästi saatavilla ainoastaan 265/35 ja 295/30 parit ja takarenkaat olisi siis reilut 8mm matalammat. tuleeko ongelmia?

                              jos tarkkoja ollaan, niin takana pitäisi olla 305/30, mutta eipä sellaisia ole juuri tarjolla.
                              TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                              Vanteet edullisesti
                              Nostureita ja rengaskoneita

                              Comment

                              • Cell
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2004
                                • 7037
                                • Uusikaupunki

                                Originally posted by bemu2000 View Post
                                22" kumeja on järkevästi saatavilla ainoastaan 265/35 ja 295/30 parit ja takarenkaat olisi siis reilut 8mm matalammat. tuleeko ongelmia?
                                Mietippä jakolaatikon asemaa tuollaisella...
                                325i -08
                                i3 REx -17
                                M5 -98 Imolarot
                                535i -90 N/A project (maatumassa)

                                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎