Announcement

Collapse
No announcement yet.

530dA laatikkovikaa?!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Thuppu
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2007
    • 3626
    • Seinäjoki

    #76
    Kerkee varmaan ens jouluksi poikimaan uudelleen...

    Kuin paljon pitäis jäähdyttimen ja letkujen läpi huuhdella uutta öljyä ennen kiinnilaittoa?
    BMW 740iA "ALPINA"
    BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
    Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
    Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

    Comment

    • Särki
      Bimmer Rookie
      • Dec 2005
      • 143
      • Veroparatiisi

      #77
      Originally posted by Thuppu View Post
      Kerkee varmaan ens jouluksi poikimaan uudelleen...

      Kuin paljon pitäis jäähdyttimen ja letkujen läpi huuhdella uutta öljyä ennen kiinnilaittoa?
      Olisit vaan ostanu sen jäähdyttimenkin uuden.. parhaimmillaan/pahimmillaan on jääny uudella lootalla alle1000km ajomatka kun sieltä jäähdyttimestä on lähteny rautasilppua liikenteeseen... Tai ota ainakin käteen se jäädytin ja päästä paineilmalla ja seuraa tuleeko sieltä rautaa.. yleensä on kyllä ollu täynä rautaa 530d:n laatikkorikoissa
      F20 116i
      EX: E92 335ia, F31 LCI 320xda, E90 330d M-Sport 302hv 656nm,E39 M5, E46 320i, E10 2002,E90 330xd M-Sport, Audi A4 3,0i quattro E30 316i m50b28+hx40, 330xd, 530dA, E30 324tds, E30 320i

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9142
        • Oulu

        #78
        Originally posted by Thuppu View Post
        Kuin paljon pitäis jäähdyttimen ja letkujen läpi huuhdella uutta öljyä ennen kiinnilaittoa?
        Siitä 20 litran tonkasta voisi varmaan uhrata jäähdyttimen huuhteluun jonkun 3-4 litraa, sen verran jäi omassa huuhteluvaihdossakin tähteiksi. Pumpulla öljyä vastakarvaan, kuristaen samalla tyhjennyspuolta ja välillä vapauttaen. Näin siihen saa pieniä paineiskuja, joilla mahdollinen kuona lähtee paremmin liikkeelle. Kuten Särki jo kommentoi, kurkkaa huuhtelun jälkeen sitä öljyä. Jos on kovasti tavaraa matkassa, uusi jäähdytin vakavaan harkintaan.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • Kentsu
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2004
          • 1397
          • Tuusula

          #79
          Valaiskaapa minua vielä kuinka tuo öljynsuodatus näissä toimii kun äärikommentti on se että "yksi liikeelle lähtevä partikkeli tukkii magneettiventtiilit..."
          Ex: 523iA '97, 520iA '89
          /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            #80
            Originally posted by Kentsu View Post
            Valaiskaapa minua vielä kuinka tuo öljynsuodatus näissä toimii kun äärikommentti on se että "yksi liikeelle lähtevä partikkeli tukkii magneettiventtiilit..."
            Tuo minuakin kiinnostaa, varsinkin kun BMW:n dokumenttien mukaan öljynsuodatus toimii noin kuin tuossa liitteen kuvassa. Rautasilppu lienee eri juttu, sehän voi mennä läpi suodattimesta.
            Attached Files
            E39 528iA

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              #81
              Juuri niin toimii kuin TJJ:n kuvassa on. Rautasilppu ei mene läpi suodattimesta, eikä sitä myöskään synny käytännössä muusta kuin hajonneesta laakerista, joko suoranaisesti tai välillisesti.
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • Thuppu
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2007
                • 3626
                • Seinäjoki

                #82
                Originally posted by Särki View Post
                Olisit vaan ostanu sen jäähdyttimenkin uuden.. parhaimmillaan/pahimmillaan on jääny uudella lootalla alle1000km ajomatka kun sieltä jäähdyttimestä on lähteny rautasilppua liikenteeseen... Tai ota ainakin käteen se jäädytin ja päästä paineilmalla ja seuraa tuleeko sieltä rautaa.. yleensä on kyllä ollu täynä rautaa 530d:n laatikkorikoissa
                Älä nyt hyvä mies säikyttele. Pitänee kait hyvin tarkkaan ja hartaasti yrittää siivota tuo jäähy. Ei millään viittisi 400e laittaa ylimääräistä, mut onhan tämä ehkä hiukan riskaabeli säästökohde. Katsotaan...

                Originally posted by Clavurion View Post
                Siitä 20 litran tonkasta voisi varmaan uhrata jäähdyttimen huuhteluun jonkun 3-4 litraa, sen verran jäi omassa huuhteluvaihdossakin tähteiksi. Pumpulla öljyä vastakarvaan, kuristaen samalla tyhjennyspuolta ja välillä vapauttaen. Näin siihen saa pieniä paineiskuja, joilla mahdollinen kuona lähtee paremmin liikkeelle. Kuten Särki jo kommentoi, kurkkaa huuhtelun jälkeen sitä öljyä. Jos on kovasti tavaraa matkassa, uusi jäähdytin vakavaan harkintaan.
                Näin pitää tehdä.

                Onkohan tuo jäähdytin kuinka hankala irrottaa? Jos sitä vaikka samalla kääntelis ylösalaisin kun kierrättää siinä öljyä. Tuon kuvan mukaan siinä olis pari kohtaa johon metallihippu saattaa laskeutua ja kerääntyä (päätypystyputkien alaosat). Keskiviikkona pitäis laatikon asennus saada suoritettua.
                BMW 740iA "ALPINA"
                BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                Comment

                • Radon
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2003
                  • 463
                  • Suomi-Finland

                  #83
                  Originally posted by Thuppu View Post
                  Älä nyt hyvä mies säikyttele. Pitänee kait hyvin tarkkaan ja hartaasti yrittää siivota tuo jäähy. Ei millään viittisi 400e laittaa ylimääräistä, mut onhan tämä ehkä hiukan riskaabeli säästökohde. Katsotaan...


                  Näin pitää tehdä.

                  Onkohan tuo jäähdytin kuinka hankala irrottaa? Jos sitä vaikka samalla kääntelis ylösalaisin kun kierrättää siinä öljyä. Tuon kuvan mukaan siinä olis pari kohtaa johon metallihippu saattaa laskeutua ja kerääntyä (päätypystyputkien alaosat). Keskiviikkona pitäis laatikon asennus saada suoritettua.
                  Jos päätät tuon irroittaa niin pese se vaikka moottorinpesuaineella tai vastaavalla niin ei tarvitse miettiä että onko siellä likaa, turhaan ei tullaista kannata lähteä ostamaan.

                  Comment

                  • -Tapi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 3117
                    • Välisuomi

                    #84
                    Jäähdyttimessä on PALJON pintaa johon lika pääsee kiinnittymään. Jokaisen vaakaputken reunat toimivat suodattimena kun öljy jäähtyy liikkuessaan ja putken reunalla oleva hitaampi virtaus pysäyttää partikkeleita.

                    Suodatin tuossa(kin) tapauksessa toimii poliisina sille että kierrossa olevaa mujua saadaan talteen pikkuhiljaa ja estetään kertahajoamisen aiheuttama ketjureaktio. Suodattimen suodatuskykyä kuvaa mikronimäärän lisäksi (tässä tapauksessa suodatusaste on jotain 6 ja 10 mikronin välillä) beta-arvo joka kertoo montako partikkelia tietystä määrästä pysähtyy suodattimeen testiolosuhteissa. Tämän suodattimen suodatusaste on ehkä beta800, jolloin 1 partikkeli 800:sta pääsee keskimäärin läpi ja 799 jää suodattimeen. Tämähän näyttää tähän asti hyvältä, mutta kun muistaa että tomaatin öljyssä, jonka puhtausaste noin 120 tkm ajetussa 530d:ssa on ISO4406 -/20/17, on siis jokaisessa 100 millilitrassa alle 5 mikronin partikkeleita 890 000 kpl ja alle 15 mikronin partikkeleitakin 100 000 kpl. Tällöin koko öljytilavuudessa on alle 15 mikronin partikkeleita noin kymmenen miljoonaa plus ne jotka ovat jo jääneet jäähdyttimeen (yli 10 milj.). Tämä öljy kun juoksee suodattimen läpi, suodatin ottaa jokaisella läpimenokerralla ison määrän partikkeleita kiinni mutta joka ikisellä läpimenokerralla myös 12 500 yksittäistä partikkelia pääsee pumpulle ja sitä kautta koko hydrauliohjaukseen.

                    Ja kaiken muun hyvän lisäksi uutta partikkelia irtoaa järjestelmästä jatkuvasti eli tuo 12500 kpl ei edes vähene vaan pikemminkin lisääntyy koko ajan.

                    Hikistä kesän jatkoa niille jotka jännittävät tomaattinsa puolesta
                    ---

                    Comment

                    • ttw
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2006
                      • 1016
                      • Vantaa

                      #85
                      Joo-oh, täältä päin hajos faijan 330dA:sta (260tkm) laatikko.
                      Ikaalisten kohdalla jysähti oikeen kunnolla .
                      Öljyt palanu ja metallimoskaa seassa reilusti.

                      Löyty onneks tonnilla takuulaatikko turbiineineen.

                      Nuo GM:än laatikot on näin suoraan sanottuna perseestä.

                      Otetaan paskan firman paska aski ja laitetaan baskeripäät kasaamaan, aika jees.

                      Omasta autosta kuittien mukaan on tarvinnut ZF 4HP22 rempata vasta 360tkm kohdalla.

                      Tietenkin kuormitukset on dieselissä vähän eri luokkaa mutta kuitenkin....
                      728iA -97 "FABULOUS" Navarraviolet & Lavendergrau
                      Harrasteproggis E9 3.0 CS -72 JDM
                      MB 280SE Kompressorilahna "kilosta alkaa ilo" -77

                      Comment

                      • Juhis
                        BTCF Honorary Member
                        • Jul 2002
                        • 19175
                        • -

                        #86
                        Originally posted by -Tapi View Post
                        Hikistä kesän jatkoa niille jotka jännittävät tomaattinsa puolesta
                        Kannattaa kerralla ostaa automaattivaihteinen jenkkiauto kesäautoksi, niin voi jättää hikoilut BMW kuskeille! Meinaan kestää polttaa kumia ja antaa leipää niin vitusti nuo Corveten laatikot, eikä taatusti antaudu.
                        All good things come to those who wait.

                        Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                        Sound Factory Bar & Nightclub

                        Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                        Comment

                        • Thuppu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2007
                          • 3626
                          • Seinäjoki

                          #87
                          Originally posted by Juhis View Post
                          Kannattaa kerralla ostaa automaattivaihteinen jenkkiauto kesäautoksi, niin voi jättää hikoilut BMW kuskeille! Meinaan kestää polttaa kumia ja antaa leipää niin vitusti nuo Corveten laatikot, eikä taatusti antaudu.
                          Menee niitä laatikkoja muiltakin merkeiltä. Yhdeltä tutulta hajos hiljakkoin Audin laatikko ja vähän aiemmin oli juuri menny Trans Am:in loota. Toiselta tutulta hajos Volvon S80 laatikko muutama vuosi sitten. Kyllähän nämä automaatit on vikaherkkiä jos niitä ei huolleta ja hoideta (ja säälitä).
                          BMW 740iA "ALPINA"
                          BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                          Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                          Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                          Comment

                          • Juhis
                            BTCF Honorary Member
                            • Jul 2002
                            • 19175
                            • -

                            #88
                            Originally posted by Thuppu View Post
                            Menee niitä laatikkoja muiltakin merkeiltä.
                            Joo menee kyllä, tosin tuollaisella BMW:n automaattilaatikolla viimeinen virhe mitä voi tehdä, on yrittää polttaa kumia. Nuo 530D:n laatikot kun ei tahdo kestää edes normaalia ajoa..
                            All good things come to those who wait.

                            Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                            Sound Factory Bar & Nightclub

                            Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                            Comment

                            • Thuppu
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2007
                              • 3626
                              • Seinäjoki

                              #89
                              Originally posted by Juhis View Post
                              Joo menee kyllä, tosin tuollaisella BMW:n automaattilaatikolla viimeinen virhe mitä voi tehdä, on yrittää polttaa kumia.
                              Ei tarvinnut vain yrittää, hyvin se kumi palaa.
                              BMW 740iA "ALPINA"
                              BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                              Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                              Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                              Comment

                              • Xander
                                Bimmer Rookie
                                • Dec 2005
                                • 122
                                • Home

                                #90
                                Onko bensa ja diisseli vehkeissä sama loota sekä onko bensakoneissa vielä eri laatikot riippuen koneen koosta vai mitenkä noi automaatti laatikot noissa e39.seissä menee?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎